Richtingaanwijzer linksachter

Verlichting, zekeringen, accu, radio, koelkast etc.
Gebruikersavatar
rooibus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 23 aug 2007 16:22
Locatie: Haarlem

Richtingaanwijzer linksachter

Ongelezen bericht door rooibus »

Onlangs is de richtingaanwijzer linksachter er mee gestopt. Het begon ermee dat bij het richting aangeven het relais 2 seconden op dubbele snelheid schakelde, en daarna weer op normale snelheid. Maar de dag erna bleef het relais op dubbele snelheid schakelen, alsof 1 van de lampjes kaduuk is. Maar alle lampjes zijn in orde. Ook bij het aanzetten van de alarmlichten doen alle knipperlampjes het, behalve linksachter dus. Bij het doormeten geeft de (lege) fitting van de achterlichtunit wisselend 9 en 1 Volt, bij het insteken van een lampje 0 Volt. Als ik de stekker van de trekhaak doormeet geeft die (op links) dezelfde waardes: wisselend 9 en 1 Volt zonder lampje in de fitting, 0 Volt met lampje.
Iemand enig idee wat er aan de hand is? Het relais?
Groeten,
Willem

VW T3 California 1989 2.1 DJ op LPG
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Richtingaanwijzer linksachter

Ongelezen bericht door Coen »

Waarschijnlijk een probleem met de massa...
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Voormalig lid 91

Re: Richtingaanwijzer linksachter

Ongelezen bericht door Voormalig lid 91 »

of een gebroken kabel, of een slechte fitting. Kijk vooral de verbindingen naar de aanhangerstekker na
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14969
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Richtingaanwijzer linksachter

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Dit zijn de problemen, kwam het zo op eens?
Ik zou de massa als eerste, onder belasting, meten.

Theo
Voormalig lid 91

Re: Richtingaanwijzer linksachter

Ongelezen bericht door Voormalig lid 91 »

Ik blijf (als alleen de richtingaanwijzer het probleem geeft) eerst de bekabeling aftakking controleren. Het zou niet de eerste keer zijn dat die snij vertakkingen problemen geven. Als dit een massa probleem was, zouden remlicht en mistachterlicht ook problemen geven (hetzelfde wattage, dezelfde massa)
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14969
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Richtingaanwijzer linksachter

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Mee eens Ad [[thumbup]]

Theo
Gebruikersavatar
JT3
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 mar 2010 12:38

Re: Richtingaanwijzer linksachter

Ongelezen bericht door JT3 »

Dit heb ik ook al een keer onder vonden. Zoals Ad aangeeft lag toen de kabel vertakking naar de trekhaak op de uitlaat warm te worden en af en toe sluiting te maken
------------
Gr. Jurgen
------------
VW T3 Multivan LLE '92, 1.9 TD AAZ, 3H
"Wenn ich Mercedes Fahren will, ruff ich ein taxi"
Gebruikersavatar
rooibus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 23 aug 2007 16:22
Locatie: Haarlem

Re: Richtingaanwijzer linksachter

Ongelezen bericht door rooibus »

Bedankt voor alle suggesties.

@Ad en Jurgen: ik had al vluchtig naar de vertakking naar de trekhaak gekeken, maar die zag er behoorlijk fabrieksmatig (zonder snijvertakkingen) uit. Ik zal er nog eens beter naar kijken, net als naar het stuk van de vertakking naar de trekhaakaansluiting (wat dus boven de uitlaat loopt).

@Steven: de aansluiting in de stekkerdoos is het eerste wat ik onderzocht heb, maar dat zag er prima uit.

Maar nogmaals: kan het niet aan het richtingaanwijzer- en/of alarmlichtrelais liggen?
Groeten,
Willem

VW T3 California 1989 2.1 DJ op LPG
Gebruikersavatar
EeVeeWee
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 889
Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
Locatie: Amersfoort

Re: Richtingaanwijzer linksachter

Ongelezen bericht door EeVeeWee »

rooibus schreef:Bedankt voor alle suggesties.

@Ad en Jurgen: ik had al vluchtig naar de vertakking naar de trekhaak gekeken, maar die zag er behoorlijk fabrieksmatig (zonder snijvertakkingen) uit. Ik zal er nog eens beter naar kijken, net als naar het stuk van de vertakking naar de trekhaakaansluiting (wat dus boven de uitlaat loopt).

@Steven: de aansluiting in de stekkerdoos is het eerste wat ik onderzocht heb, maar dat zag er prima uit.

Maar nogmaals: kan het niet aan het richtingaanwijzer- en/of alarmlichtrelais liggen?
Dan zou linksvoor ook niet werken, dus het lijkt logischer om het bij het achterlicht te zoeken.
Adios, Eric
Weer eens wat anders!
Gebruikersavatar
rooibus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 23 aug 2007 16:22
Locatie: Haarlem

Re: Richtingaanwijzer linksachter

Ongelezen bericht door rooibus »

Vandaag dan maar de draadboom achterin open gewerkt om te kijken of het probleem daar ergens te vinden was. Maar bij een af-fabriek gemonteerde trekhaak zijn er geen snijvertakkingen en komen álle draadjes los van voor naar achter.
Toen maar in/achter de 'zekeringenkast' gekeken. Oeioeioei: met een bus met zo'n beetje alle (elektrische) opties is dat een behoorlijke zooi spaghetti. Toen viel me op dat een van de multi-aarde-aansluit-rosetjes nogal gecorrodeerd was. Alle aansluitingen flink heen en weer gehaald et voila: het linkerachter knipperlicht doet het weer!
Groeten,
Willem

VW T3 California 1989 2.1 DJ op LPG
Plaats reactie