Chinees zonnepaneel en laadregelaar
Re: Chinees zonnepaneel en laadregelaar
Zullen we een eigen solar topic veldje maken in Tiel?
Paar dagen wat minder op het forum gezeten.
Eric:
- Dat ontluchtingsding is dat wel zo handig. . Het lijkt of je een cel meer schaduw geeft. Je weet dat een zonnepaneel zo goed is als de zwakste schakel? Dwz als een van de zonnecellen schaduw heeft het hele paneel zich gedraagt alsof ze schaduw heeft. De cellen staan in serie. Ik zou de ontluchting hebben geregeld door een miniem gaatje in het polyester. Ook geen last van regen/
- Die MPPT laadregelaar is idd goedkoop. Ik heb het ook overwogen, maar omdat hij toch aan de prijs was niet gedaan. De goedkopere laadregelaars(PWM) zijn niet in staat het Amperage te verhogen als ze het voltage verlagen. Dus Watt=Ampere x Volt gaat niet op. De MPPT doet dat wel. Omdat we een klein paneel hebben is het Voltage niet zo hoog, De MPPT regelaar geeft dus minder rendement, dan een paneel met bijvoorbeeld 24V . En als je met een hoger voltage kan laden(met de optima) , dan is het verschil zo gering dat het voordeliger is om een extra paneel te kopen dan de MPPT regelaar. (En ik wilde de totaalprijs ook drukken.)
Laden; letterlijk van de site: http://www.optimabatteries.com/nl-nl/support/faqs
De meeste kwalitatief goede, moderne batterijladers beschikken nu over geïntegreerde functies voor het opladen van AGM-batterijen zoals de OPTIMA-batterij. Sommige hebben specifieke AGM-instellingen die u moet gebruiken voor het opladen van een OPTIMA-batterij. Gebruik geen instellingen voor gel of gel/AGM, aangezien deze een OPTIMA-batterij niet volledig zullen opladen en hem in de loop van de tijd kunnen beschadigen. Zelfs sommige AGM-compatibele laadapparaten laden volledig lege (minder dan 10,5 volt) OPTIMA-batterijen echter niet op. Het kan nodig zijn om de aanwijzingen uit sectie 3 te volgen.
Ik heb deze acculader aangeschaft. http://www.xenteq.nl/images/files/425-G ... en_NL).pdf. Die heeft een óók een instelling voor spirallgel accu's. Daar staat idd wat over het laadpatroon. Zo te zien scheelt het weinig met de standaard instellingen. Kan in mijn bus en onthoud ook van de stroom af het laadpatroon.
Het verhaal met de volgorde is wel relevant om aan te houden. Sommige van die laadregelaars die denken automatisch. Bij een 24 Volt accu denken ze dat ze 24 volt moeten leveren en bij 12 V 12. Als er geen accu op aangesloten zit en je hebt wel lampjes oid op de uitgang van de laadregelaar. Dan heb je misschien kans dat ie opeens 19 volt gaat geven aan je led lampjes. Worden dan flitslampjes. Ik denk dat als je alles via de accu laat lopen je dit probleem niet hebt. Volgens mij is het ook dat sommige laadregelaars onthouden hoe ze zijn ingesteld. Ik heb de accu's losgekoppeld en de regelaar wist dat ik hem op user had ingesteld.(....vrijwel zeker) Maar weet hij dat ook zonder accu en zonder paneel? Geen idee eigenlijk.
Groetjes Rolf
Paar dagen wat minder op het forum gezeten.
Eric:
- Dat ontluchtingsding is dat wel zo handig. . Het lijkt of je een cel meer schaduw geeft. Je weet dat een zonnepaneel zo goed is als de zwakste schakel? Dwz als een van de zonnecellen schaduw heeft het hele paneel zich gedraagt alsof ze schaduw heeft. De cellen staan in serie. Ik zou de ontluchting hebben geregeld door een miniem gaatje in het polyester. Ook geen last van regen/
- Die MPPT laadregelaar is idd goedkoop. Ik heb het ook overwogen, maar omdat hij toch aan de prijs was niet gedaan. De goedkopere laadregelaars(PWM) zijn niet in staat het Amperage te verhogen als ze het voltage verlagen. Dus Watt=Ampere x Volt gaat niet op. De MPPT doet dat wel. Omdat we een klein paneel hebben is het Voltage niet zo hoog, De MPPT regelaar geeft dus minder rendement, dan een paneel met bijvoorbeeld 24V . En als je met een hoger voltage kan laden(met de optima) , dan is het verschil zo gering dat het voordeliger is om een extra paneel te kopen dan de MPPT regelaar. (En ik wilde de totaalprijs ook drukken.)
Laden; letterlijk van de site: http://www.optimabatteries.com/nl-nl/support/faqs
De meeste kwalitatief goede, moderne batterijladers beschikken nu over geïntegreerde functies voor het opladen van AGM-batterijen zoals de OPTIMA-batterij. Sommige hebben specifieke AGM-instellingen die u moet gebruiken voor het opladen van een OPTIMA-batterij. Gebruik geen instellingen voor gel of gel/AGM, aangezien deze een OPTIMA-batterij niet volledig zullen opladen en hem in de loop van de tijd kunnen beschadigen. Zelfs sommige AGM-compatibele laadapparaten laden volledig lege (minder dan 10,5 volt) OPTIMA-batterijen echter niet op. Het kan nodig zijn om de aanwijzingen uit sectie 3 te volgen.
Ik heb deze acculader aangeschaft. http://www.xenteq.nl/images/files/425-G ... en_NL).pdf. Die heeft een óók een instelling voor spirallgel accu's. Daar staat idd wat over het laadpatroon. Zo te zien scheelt het weinig met de standaard instellingen. Kan in mijn bus en onthoud ook van de stroom af het laadpatroon.
Het verhaal met de volgorde is wel relevant om aan te houden. Sommige van die laadregelaars die denken automatisch. Bij een 24 Volt accu denken ze dat ze 24 volt moeten leveren en bij 12 V 12. Als er geen accu op aangesloten zit en je hebt wel lampjes oid op de uitgang van de laadregelaar. Dan heb je misschien kans dat ie opeens 19 volt gaat geven aan je led lampjes. Worden dan flitslampjes. Ik denk dat als je alles via de accu laat lopen je dit probleem niet hebt. Volgens mij is het ook dat sommige laadregelaars onthouden hoe ze zijn ingesteld. Ik heb de accu's losgekoppeld en de regelaar wist dat ik hem op user had ingesteld.(....vrijwel zeker) Maar weet hij dat ook zonder accu en zonder paneel? Geen idee eigenlijk.
Groetjes Rolf
Re: Chinees zonnepaneel en laadregelaar
Mnn, vind dit toch ook heel interessant worden en moet mij hier ook maar eens in gaan verdiepen. Loop al een jaar met het idee om het een en ander op het dak van mijn huis te plaatsen.
Maar klein beginnen op de bus is zo gek nog niet.
Heb bij de Teutonen al even een blik geworpen in Jokehr en nu mijn nieuwe buurman ook aan de slag is gegaan maakt het wel heel makkelijk.
Word vervolgt.........
Maar klein beginnen op de bus is zo gek nog niet.
Heb bij de Teutonen al even een blik geworpen in Jokehr en nu mijn nieuwe buurman ook aan de slag is gegaan maakt het wel heel makkelijk.
Word vervolgt.........
Herinner je gister, droom van morgen, maar leef vandaag!
groeten Cees[/
Vw t4 2.5 tdi orgineel een bestelbus maar, zelf omgebouwd naar camper die steeds completer word. Van 88pk laten kietelen naar 120 pk.
groeten Cees[/
Vw t4 2.5 tdi orgineel een bestelbus maar, zelf omgebouwd naar camper die steeds completer word. Van 88pk laten kietelen naar 120 pk.
Re: Chinees zonnepaneel en laadregelaar
Precies mijn gedachten Steven, kan het mooi eens allemaal vergelijken.
Net mijn reserve draagarmen verkocht dus die centjes direct goed investeren.
Net mijn reserve draagarmen verkocht dus die centjes direct goed investeren.
Herinner je gister, droom van morgen, maar leef vandaag!
groeten Cees[/
Vw t4 2.5 tdi orgineel een bestelbus maar, zelf omgebouwd naar camper die steeds completer word. Van 88pk laten kietelen naar 120 pk.
groeten Cees[/
Vw t4 2.5 tdi orgineel een bestelbus maar, zelf omgebouwd naar camper die steeds completer word. Van 88pk laten kietelen naar 120 pk.
- eric.c
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 542
- Lid geworden op: 21 feb 2006 18:37
- Locatie: Betuwe
Re: Chinees zonnepaneel en laadregelaar
Hallo,
ik kom net terug uit Luxemburg. Uitstekende testrit: het paneel is niet van het dak gewaaid.
Tot mijn verbazing geeft de lader 's nachts zo nu en dan klikjes. Terwijl de zon ook in Luxemburg 's nachts niet schijnt.
Verder op dat moment geen verbruikers aangesloten, en ik zie ook geen veranderingen in voltagemelding (12,84). Apart.
Over de prestaties van het paneel kan ik nog weinig melden, deels omdat het vaak beestachtig slecht weer was, deels omdat ik de accu telkens volgereden heb.
Rolf, dat stukje op de site van optimabatteries.com heb ik ook gezien. Juist daarom vind ik het raar dat ik van de leverancier het advies kreeg om te laden op 14,2V. Ik kies nu voor de hogere laadstand.
Gaatje in het dak: ik kon en kan het niet... De eerste vakantie met het dakje hebben we een gratis waterbed gehad door lekkage via het dakje. Die ervaring werkt nog tot op heden door.
Tot op de camping!
vriendelijke groet,
Eric.
ik kom net terug uit Luxemburg. Uitstekende testrit: het paneel is niet van het dak gewaaid.
Tot mijn verbazing geeft de lader 's nachts zo nu en dan klikjes. Terwijl de zon ook in Luxemburg 's nachts niet schijnt.
Verder op dat moment geen verbruikers aangesloten, en ik zie ook geen veranderingen in voltagemelding (12,84). Apart.
Over de prestaties van het paneel kan ik nog weinig melden, deels omdat het vaak beestachtig slecht weer was, deels omdat ik de accu telkens volgereden heb.
Rolf, dat stukje op de site van optimabatteries.com heb ik ook gezien. Juist daarom vind ik het raar dat ik van de leverancier het advies kreeg om te laden op 14,2V. Ik kies nu voor de hogere laadstand.
Gaatje in het dak: ik kon en kan het niet... De eerste vakantie met het dakje hebben we een gratis waterbed gehad door lekkage via het dakje. Die ervaring werkt nog tot op heden door.
Tot op de camping!
vriendelijke groet,
Eric.
Vriendelijke groet,
Eric rijdt met een 1900D
Eric rijdt met een 1900D
- eric.c
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 542
- Lid geworden op: 21 feb 2006 18:37
- Locatie: Betuwe
Re: Chinees zonnepaneel en laadregelaar
@Steven,
Ik heb even moeten nadenken over waarom ik besloot om een schakelaar tussen paneel en lader te zetten, die beslissing is lang terug genomen en de uitvoering heeft op zich laten wachten. Er waren een paar overwegingen.
Het komt voort uit de volgorde in de montagevoorschriften van de lader: eerst accu en dan paneel aansluiten. Ik vind dit erg nadrukkelijk in de handleiding staan, en achteruit redenerend heb ik gedacht dat het zonnepaneel niet zònder accu op de lader aangesloten mag zijn. Misschien te kort door de bocht.
De lader geschikt is voor 12Volt én voor 24Volt. Het paneel levert afhankelijk van de hoeveelheid licht, maar wanneer kiest de lader welk voltage12/24 naar de accu moet? Moet de accu zich hierom als eerste aanmelden bij de lader, of blijft de lader tijdens het laden 'actief' opletten wat er aan de accukant hangt?
Evengoed heb ik de schakelaar ook geplaatst omdat mijn accu niet altijd, iedere dag weer, geladen hoeft te worden. Ik heb die accu thuis ook niet altijd aan de lader liggen, mede daarom heb ik voor die optima-accu gekozen.
@Rolf,
Alhoewel ik niet zo heel electrotechnisch onderlegd ben snap ik wat je zegt over de meerwaarde van een extra paneel ten opzichte van de mppt-lader1015RN. Een tweede paneel levert verhoudingsgewijs meer op. Maar mijn pop-up dakje kan het gewicht van één paneel nog aan, meer moet het ook niet worden. De ruimte voor een tweede paneel is er daarboven ook niet.
(In dat licht, eerst heb ik montage van mijn enige paneel op het originele metalen deel van het busdak overwogen, achter mijn hefdakje. Maar daar vormde het paneel niet lekker naar de bolling van het dak. Ik meen dat jij het ook al eens vaststelde, buigen van het paneel kan in één richting, niet in twee richtingen tegelijk. )
Ik heb de mppt-lader ook gekocht omdat deze bediend kan worden op de lader zelf. Alternatief was de lader ls1024b met een snoertje en de laptop( wil ik niet), of met een extra remote kastje. Prijstechnisch ontliep die laatste combinatie de mppt-lader niet veel, en nu zit alles geconcentreerd in één behuizing.
En er zit ook een timer op, maar het nut daarvan in de bus heb ik nog niet ontdekt.
Vriendelijke groet,
Eric
Ik heb even moeten nadenken over waarom ik besloot om een schakelaar tussen paneel en lader te zetten, die beslissing is lang terug genomen en de uitvoering heeft op zich laten wachten. Er waren een paar overwegingen.
Het komt voort uit de volgorde in de montagevoorschriften van de lader: eerst accu en dan paneel aansluiten. Ik vind dit erg nadrukkelijk in de handleiding staan, en achteruit redenerend heb ik gedacht dat het zonnepaneel niet zònder accu op de lader aangesloten mag zijn. Misschien te kort door de bocht.
De lader geschikt is voor 12Volt én voor 24Volt. Het paneel levert afhankelijk van de hoeveelheid licht, maar wanneer kiest de lader welk voltage12/24 naar de accu moet? Moet de accu zich hierom als eerste aanmelden bij de lader, of blijft de lader tijdens het laden 'actief' opletten wat er aan de accukant hangt?
Evengoed heb ik de schakelaar ook geplaatst omdat mijn accu niet altijd, iedere dag weer, geladen hoeft te worden. Ik heb die accu thuis ook niet altijd aan de lader liggen, mede daarom heb ik voor die optima-accu gekozen.
@Rolf,
Alhoewel ik niet zo heel electrotechnisch onderlegd ben snap ik wat je zegt over de meerwaarde van een extra paneel ten opzichte van de mppt-lader1015RN. Een tweede paneel levert verhoudingsgewijs meer op. Maar mijn pop-up dakje kan het gewicht van één paneel nog aan, meer moet het ook niet worden. De ruimte voor een tweede paneel is er daarboven ook niet.
(In dat licht, eerst heb ik montage van mijn enige paneel op het originele metalen deel van het busdak overwogen, achter mijn hefdakje. Maar daar vormde het paneel niet lekker naar de bolling van het dak. Ik meen dat jij het ook al eens vaststelde, buigen van het paneel kan in één richting, niet in twee richtingen tegelijk. )
Ik heb de mppt-lader ook gekocht omdat deze bediend kan worden op de lader zelf. Alternatief was de lader ls1024b met een snoertje en de laptop( wil ik niet), of met een extra remote kastje. Prijstechnisch ontliep die laatste combinatie de mppt-lader niet veel, en nu zit alles geconcentreerd in één behuizing.
En er zit ook een timer op, maar het nut daarvan in de bus heb ik nog niet ontdekt.
Vriendelijke groet,
Eric
Vriendelijke groet,
Eric rijdt met een 1900D
Eric rijdt met een 1900D
- RuskaSuper
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 353
- Lid geworden op: 16 mei 2010 18:04
- Locatie: Veendam
Re: Chinees zonnepaneel en laadregelaar
Even een zijspoor.
Ik heb bij de caravandealer een zonnepaneel op de caravan laten zetten.
Omdat er een mover onder zat, was er ook al een accu in de caravan.
Een Optima 55Ah accu met hoofdschakelaar in een bak, Enduro acculader/omvormer 230V/12V, SimPark regelaar voor de Mover.
Franse laadregelaar
Deze versie laat niet zien hoeveel het oplevert, maar wel dat ie wat doet.
Aankomend weekend gaan we het uittesten.
We staan bij de Rijnhal in Arnhem op de parkeerplaats zonder 230V aansluiting.
Ik heb bij de caravandealer een zonnepaneel op de caravan laten zetten.
Omdat er een mover onder zat, was er ook al een accu in de caravan.
Een Optima 55Ah accu met hoofdschakelaar in een bak, Enduro acculader/omvormer 230V/12V, SimPark regelaar voor de Mover.
Franse laadregelaar
Deze versie laat niet zien hoeveel het oplevert, maar wel dat ie wat doet.
Aankomend weekend gaan we het uittesten.
We staan bij de Rijnhal in Arnhem op de parkeerplaats zonder 230V aansluiting.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, Rudi
Volkswagen Ruska-Super Bj 1971
Volkswagen T3 CU Bj 1982
...weil ich reisen möchte und nicht rasen...
Volkswagen Ruska-Super Bj 1971
Volkswagen T3 CU Bj 1982
...weil ich reisen möchte und nicht rasen...
- RuskaSuper
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 353
- Lid geworden op: 16 mei 2010 18:04
- Locatie: Veendam
Re: Chinees zonnepaneel en laadregelaar
De gebruiksaanwijzing is in het frans, ik krijg er nog 1 in het engels. Dan kan ik ziet wat de regelaar kan.
Groeten, Rudi
Volkswagen Ruska-Super Bj 1971
Volkswagen T3 CU Bj 1982
...weil ich reisen möchte und nicht rasen...
Volkswagen Ruska-Super Bj 1971
Volkswagen T3 CU Bj 1982
...weil ich reisen möchte und nicht rasen...
Re: Chinees zonnepaneel en laadregelaar
Ook ik ga me met dit topicje bemoeien heb van de week een aantal spulletjes besteld.
Natuurlijk met wat hulp van Steven
Ik meld me als de spullenboel binnen is, het is inmiddels opgestuurd
Een beetje ongeduldig bent ik wel
Natuurlijk met wat hulp van Steven
Ik meld me als de spullenboel binnen is, het is inmiddels opgestuurd
Een beetje ongeduldig bent ik wel
Herinner je gister, droom van morgen, maar leef vandaag!
groeten Cees[/
Vw t4 2.5 tdi orgineel een bestelbus maar, zelf omgebouwd naar camper die steeds completer word. Van 88pk laten kietelen naar 120 pk.
groeten Cees[/
Vw t4 2.5 tdi orgineel een bestelbus maar, zelf omgebouwd naar camper die steeds completer word. Van 88pk laten kietelen naar 120 pk.
Re: Chinees zonnepaneel en laadregelaar
Ik ben en blijf positief Steven
Herinner je gister, droom van morgen, maar leef vandaag!
groeten Cees[/
Vw t4 2.5 tdi orgineel een bestelbus maar, zelf omgebouwd naar camper die steeds completer word. Van 88pk laten kietelen naar 120 pk.
groeten Cees[/
Vw t4 2.5 tdi orgineel een bestelbus maar, zelf omgebouwd naar camper die steeds completer word. Van 88pk laten kietelen naar 120 pk.
- RuskaSuper
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 353
- Lid geworden op: 16 mei 2010 18:04
- Locatie: Veendam
Re: Chinees zonnepaneel en laadregelaar
Rechts kan ook nog een last worden aangesloten.Steven V schreef:Je kunt, helemaal rechts, nog wel een lampje (of andere 'load') aansluiten op deze regelaar. Kun je die ook op 1 of andere manier aan- en uitzetten? Bij de mijne kan ik dat programmeren, maar ook gewoon met een knopje.
vr gr Steven
Deze laadregelaar is niet af te stellen of te programmeren.
En een nacht de caravankoelkast op de accu laten gaat niet, dan wordt de accu te ver ontladen en krijgt het paneel de accu niet meer vol.
Maar op gas doet de koelkast het ook goed.
Groeten, Rudi
Volkswagen Ruska-Super Bj 1971
Volkswagen T3 CU Bj 1982
...weil ich reisen möchte und nicht rasen...
Volkswagen Ruska-Super Bj 1971
Volkswagen T3 CU Bj 1982
...weil ich reisen möchte und nicht rasen...
- RuskaSuper
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 353
- Lid geworden op: 16 mei 2010 18:04
- Locatie: Veendam
Re: Chinees zonnepaneel en laadregelaar
25 mei heb ik nog wat spulletjes in China besteld, vandaag werd het geleverd.
Omdat mijn laadregelaar helemaal niets laat zien heb ik zelf wat geknutseld.
Hiermee kan ik de laadstroom aflezen en de spanning van de accu en uit de regelaar.
Nu nog even plaatsen en aansluiten.
.
Omdat mijn laadregelaar helemaal niets laat zien heb ik zelf wat geknutseld.
Hiermee kan ik de laadstroom aflezen en de spanning van de accu en uit de regelaar.
Nu nog even plaatsen en aansluiten.
.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, Rudi
Volkswagen Ruska-Super Bj 1971
Volkswagen T3 CU Bj 1982
...weil ich reisen möchte und nicht rasen...
Volkswagen Ruska-Super Bj 1971
Volkswagen T3 CU Bj 1982
...weil ich reisen möchte und nicht rasen...
Re: Chinees zonnepaneel en laadregelaar
Kreeg zojuist een belletje van DHL, er lag sinds anderhalve dag een pakket voor mij op het depot uit China. Of ik even een x bedrag wou overmaken, wat hun hadden voor geschoten aan belasting
Op mijn vraag war om ze pas na 1,5 dag belde kreeg ik als antwoord dat ze mijn nummer en mail adres niet hadden
Nu heb ik zojuist het vakantiegeld van Rutte overgemaakt dus ik verwacht morgen of overmorgen mijn zonnenpaneel binnen te hebben
Op mijn vraag war om ze pas na 1,5 dag belde kreeg ik als antwoord dat ze mijn nummer en mail adres niet hadden
Nu heb ik zojuist het vakantiegeld van Rutte overgemaakt dus ik verwacht morgen of overmorgen mijn zonnenpaneel binnen te hebben
Herinner je gister, droom van morgen, maar leef vandaag!
groeten Cees[/
Vw t4 2.5 tdi orgineel een bestelbus maar, zelf omgebouwd naar camper die steeds completer word. Van 88pk laten kietelen naar 120 pk.
groeten Cees[/
Vw t4 2.5 tdi orgineel een bestelbus maar, zelf omgebouwd naar camper die steeds completer word. Van 88pk laten kietelen naar 120 pk.
Re: Chinees zonnepaneel en laadregelaar
Allemaal,
Hierbij een kort verslagje van de inbouw/ opbouw van het zonnepaneel op mijn T4
Dit paneel heb ik besteld via ali expres
Omdat er een hoog opstaand vlak zit over het midden van het hefdak, heb ik 2 dikke stukken rubber er naast geplakt om zodoen een wat vlakker ondergrond te kunnen creëren.
Vervolgens heb ik daar het paneel over geplakt, en wat gewicht er op gelegd zodat het goed vlak kon drogen.
De connectoren eraf geknipt en gesoldeerd op flexibel stroomdraad en even een krimpkous erover. De draad nog even voorzien van een 10 ampere zekering.
Ook de draden van de omvormer naar de beide accu's beide gezekerd met 10 ampere.
Vanaf de bovenzijde ziet het er nu als volgt uit
Tijdens het Keverweekend op Wanroij is gebleken dat ik eigenlijk geen 220volt nodig heb. Dit terwijl mijn compressor koelkast op 12 volt onze spullen goed koud hield.
Bedankt voor info, Stefen, Rolf en Eric
Hierbij een kort verslagje van de inbouw/ opbouw van het zonnepaneel op mijn T4
Dit paneel heb ik besteld via ali expres
Omdat er een hoog opstaand vlak zit over het midden van het hefdak, heb ik 2 dikke stukken rubber er naast geplakt om zodoen een wat vlakker ondergrond te kunnen creëren.
Vervolgens heb ik daar het paneel over geplakt, en wat gewicht er op gelegd zodat het goed vlak kon drogen.
De connectoren eraf geknipt en gesoldeerd op flexibel stroomdraad en even een krimpkous erover. De draad nog even voorzien van een 10 ampere zekering.
Ook de draden van de omvormer naar de beide accu's beide gezekerd met 10 ampere.
Vanaf de bovenzijde ziet het er nu als volgt uit
Tijdens het Keverweekend op Wanroij is gebleken dat ik eigenlijk geen 220volt nodig heb. Dit terwijl mijn compressor koelkast op 12 volt onze spullen goed koud hield.
Bedankt voor info, Stefen, Rolf en Eric
Herinner je gister, droom van morgen, maar leef vandaag!
groeten Cees[/
Vw t4 2.5 tdi orgineel een bestelbus maar, zelf omgebouwd naar camper die steeds completer word. Van 88pk laten kietelen naar 120 pk.
groeten Cees[/
Vw t4 2.5 tdi orgineel een bestelbus maar, zelf omgebouwd naar camper die steeds completer word. Van 88pk laten kietelen naar 120 pk.
Re: Chinees zonnepaneel en laadregelaar
Hoi,
Na op het weekend jullie panelen te hebben gezien, toch eens even op het forum rondgeneusd. Super interessant om te lezen! (hoewel ik een hoop niet snap) en scheef gelegen om die posts van o.a. Rolf
Ik wil ook een paneel aan gaan schaffen en zelf aansluiten maar zal hierbij Niels lief aan moeten kijken want ik weet niks, maar dan ook niks van stroom, voltage, dat soort dingen. Tevens wil ik het kneuteriger aanpakken. Mijn bedoeling is n.l. om een zonnepaneel te kopen en deze aan te sluiten op een los kastje. Niet op de huishoud-accu want we hebben geen huishoudaccu. Dus zonder tussenkomst van ingewikkelde computersystemen zoals jullie benoemen Of wellicht op de normale accu maar ik heb geen idee of dat überhaupt ergens op slaat.
Ik las:
Groet!
Tonnie
Na op het weekend jullie panelen te hebben gezien, toch eens even op het forum rondgeneusd. Super interessant om te lezen! (hoewel ik een hoop niet snap) en scheef gelegen om die posts van o.a. Rolf
Ik wil ook een paneel aan gaan schaffen en zelf aansluiten maar zal hierbij Niels lief aan moeten kijken want ik weet niks, maar dan ook niks van stroom, voltage, dat soort dingen. Tevens wil ik het kneuteriger aanpakken. Mijn bedoeling is n.l. om een zonnepaneel te kopen en deze aan te sluiten op een los kastje. Niet op de huishoud-accu want we hebben geen huishoudaccu. Dus zonder tussenkomst van ingewikkelde computersystemen zoals jullie benoemen Of wellicht op de normale accu maar ik heb geen idee of dat überhaupt ergens op slaat.
Ik las:
Zelf dacht ik aan een cel van 80 watt. Maar we zullen zien. Nog geen overleg gepleegd met mijn wederhelft die ik eerst maar eens over moet halen tot dit project. Zo groots aanpakken als jullie hebben gedaan durven wij niet aan vrees ik.“A 45 watt panel is probably adequate for basic lights, stereo, etc. when extended camping in a Westy.
An 80 watt panel is probably more than enough to charge for lights, computer, stereo, that type of thing.. but possibly not enough for 12v refrigeration... definitely not in the tropics.
Groet!
Tonnie
Groetjes,
Tonnie
VW Caravelle uit 1984: omgebouwd tot camper
- insomnia
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2988
- Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
- Locatie: Dordrecht, Nederland
Re: Chinees zonnepaneel en laadregelaar
Als je geen huishoudaccu hebt dan kun je het ook opmerkingen startaccu aansluiten. Je loopt dan wel altijdnl het risico dat als de zonnelading te laag en verbruik te hoog was je niet kunt starten
Groet,
Ralph
(regio Zuid Holland)
trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1
'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS
Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Ralph
(regio Zuid Holland)
trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1
'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS
Reduce, Re-use, Recycle ;-)
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 332
- Lid geworden op: 18 jul 2008 12:24
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Chinees zonnepaneel en laadregelaar
Heeft er iemand overigens een goede tip voor zonnepanelen die goed in een westfalia kofferbak op het dak passen? Ik zit er aan te denken aan om daar panelen in te bouwen die ik er uit kan halen. Zodoende kan ik de bus in de schaduw zetten en de panelen in de zon.
Deze man heeft zoiets alleen liggen de panelen op de bak. Dat lijkt me veel kabaal tijdens het rijden en zonde van de ruimte. Ik kan alleen niet panelen vinden die perfect passen.
[bbvideo=560,315]https://www.youtube.com/watch?v=xPW15ZPnhG4[/bbvideo]
Groet,
Arnaud
Deze man heeft zoiets alleen liggen de panelen op de bak. Dat lijkt me veel kabaal tijdens het rijden en zonde van de ruimte. Ik kan alleen niet panelen vinden die perfect passen.
[bbvideo=560,315]https://www.youtube.com/watch?v=xPW15ZPnhG4[/bbvideo]
Groet,
Arnaud
--
Bamboe gele Westfalia camper: T3 1.6 TD 51KW maar wel JK blok
Bamboe gele Westfalia camper: T3 1.6 TD 51KW maar wel JK blok