Chassis aan aarde of niet bij 230V?

Verlichting, zekeringen, accu, radio, koelkast etc.
Gebruikersavatar
EeVeeWee
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 889
Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
Locatie: Amersfoort

Chassis aan aarde of niet bij 230V?

Ongelezen bericht door EeVeeWee »

Op het T2 forum is een leuke discussie over of de aarde van het 230V systeem wel of niet aan het chassis van de bus bevestigd moet worden.
Hier zijn ook veel ervaren camperbezitters, dus laat ik hier ook eens polsen. :mrgreen:
Een eenduidige mening is er niet, omdat er meerdere scenario's mogelijk zijn waarin de aarde aan het chassis koppelen voordelen maar ook nadelen kan hebben.
Voordeel: alles aan de aarde dus aardlekschakelaar werkt indien nodig.
Nadeel: aarde op campings/camperplaatsen vaak slecht of niet, dus bij raken van fase aan aarde kan hele bus onder spanning staan.
Vooralsnog ben ik overtuigd dat de aarde aan de massa van de bus koppelen de kleinste kans op een fout zal opleveren.
Adios, Eric
Weer eens wat anders!
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2251
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
Locatie: Langedijk
Contacteer:

Re: Chassis aan aarde of niet bij 230V?

Ongelezen bericht door BeakerFlo »

Heb je een linkje? Kunnen we meegenieten. Ik zou inderdaad helemaal los van het chassis blijven. Maar dat kan ik nu eigenlijk niet meer uitleggen. Meer een soort onderbuikgevoel.
Ah Linkje: http://www.vct2.nl/forum/viewtopic.php?f=24&t=16289
groet
Floris

Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2251
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
Locatie: Langedijk
Contacteer:

Re: Chassis aan aarde of niet bij 230V?

Ongelezen bericht door BeakerFlo »

En het Camperforum draadje: http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=8443085
Waar onze Theo ook nog een bijdrage leverde.
En http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=10&t=8412947
groet
Floris

Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14986
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Chassis aan aarde of niet bij 230V?

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Heel simpel aarde en je carrosserie aan elkaar.
En laat je vooral niet afschrikken door verhalen over het op spanning zetten van de aarde.

Theo
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2251
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
Locatie: Langedijk
Contacteer:

Re: Chassis aan aarde of niet bij 230V?

Ongelezen bericht door BeakerFlo »

Ik zit alleen te denken.... Je 12V installatie gaat ook via het chassis. Zo heb je dus in principe je 230V en 12V systeem niet meer gescheiden..
groet
Floris

Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5459
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Chassis aan aarde of niet bij 230V?

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Dat hoeft ook niet, want aarde is niets meer of minder dan aarde...
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Markwbx
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 107
Lid geworden op: 20 mei 2013 17:41
Locatie: Makkum

Re: Chassis aan aarde of niet bij 230V?

Ongelezen bericht door Markwbx »

Aarden bus niet nodig , want je krijgt aarde via je kabel binnen .
En met een aardlekschakelaar van 0,03A is aarding niet nodig

Anders krijg je bij een lekje 230v op je massa accu
Gr. Mark

T3 1.9 wbx camper project
Specialist in installatie techniek , voor namelijk zonnepanelen en warmtepompen
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5459
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Chassis aan aarde of niet bij 230V?

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Als door een storing in de bekabeling, een waterongelukje of een apparaatfout de fase contact maakt met je chassis is het toch wel handig dat deze verbonden is met je aardedraad... en de aardlek redt je accu.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14986
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Chassis aan aarde of niet bij 230V?

Ongelezen bericht door Theo Postma »

BeakerFlo schreef:Ik zit alleen te denken.... Je 12V installatie gaat ook via het chassis. Zo heb je dus in principe je 230V en 12V systeem niet meer gescheiden..
je 12 volt gaat in principe ook via een eigen min draad.
Het potentiaal wat voor alle gebruikers hetzelfde is, is de aarde.
Das de aarde waar we op lopen, en waar alles mee verbonden is.
In deze discussie zou het moeten gaan over veiligheid en gevaar voor elektrocuteren.
Elke camper heeft natuurlijk een aardlekschakelaar in zijn 230 volt systeem.
Zekering is niet eens zo nodig, daar zorgt je aanbieder wel voor dat deze af gezekerd is. :D
Even nu niet komen met al die uitzonderingen dat we rechtstreeks aan een zeer grote centrale hangen :D
Of al die andere gevallen waarbij je je al moet afvragen, of je überhaupt wel je stekker er in wilt steken.

Maar je hebt een nul en een fase, de nul is de retour voor je 230 volt.
De fase is de lijn waar "prik" op staat, waar de energie in zit.
Een aardlek meet het verschil in de stroom wat opgenomen wordt, lees wat er in gaat en wat er uit komt.
Zo rond de 30 mA stroom, overleef je nog net.
15 mA is vervelend maar hou je geen schade aan over.
Stel dat je fase contact heeft met je randaarde.
Je aardlek gaat er uit.
Je blijft leven.

Stel dat je geen randaarde hebt, hoe ziet het er dan uit?
Je hebt geen contact met de grond, een klein beetje wel door je banden.
Maar je hebt je carrosserie verbonden met de randaarde, je stapt uit, raakt de grond.
Je aardlek sprengt er uit, er is verschil tussen de fase en de nul
Je blijft leven!

Over andere situatie heb ik (nog) niet echt na gedacht.

Theo
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14986
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Chassis aan aarde of niet bij 230V?

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Voor mensen die snel willen zien of de 230 aansluiting in orde is, is er een klein handig apparaatje voor.
DSC04131.jpg
DSC04132.jpg
DSC04133.jpg
Alle fouten die er mogelijk kunnen zijn, zijn hiermee direkt zichtbaar.

Theo
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2251
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
Locatie: Langedijk
Contacteer:

Re: Chassis aan aarde of niet bij 230V?

Ongelezen bericht door BeakerFlo »

Dat is inderdaad een interessant en handig apparaatje.
:)
groet
Floris

Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Gebruikersavatar
EeVeeWee
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 889
Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
Locatie: Amersfoort

Re: Chassis aan aarde of niet bij 230V?

Ongelezen bericht door EeVeeWee »

Inderdaad heel handig. Alleen ziet het er wat retro uit, wat natuurlijk wel mooi in de bus past :D
Adios, Eric
Weer eens wat anders!
Bokkie
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 131
Lid geworden op: 24 apr 2005 13:10
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Chassis aan aarde of niet bij 230V?

Ongelezen bericht door Bokkie »

Hoi Allen,

Als ERVAREN ELEKTRONICA EXPERT!? en ERVAREN CAMPER BOUWER zeg ik maar een ding: CHASSIS ALTIJD AAN DE AARDE VAN DE 230VOLT WAL AANSLUITING.
Alleen zo kun je een goede werking van de de aardlekschakelaar garanderen.
Daarnaast is er ook nog zo iets van VEILGHEID!
Het punt is namelijk dat als het CHASSIS aan de randaarde is verbonden het POTENTIAAL van het CHASSIS altijd 0 (nul) is!

Voorbeeld van hoe het niet moet:
Een kennis sloot zijn camper (T4) altijd aan met een oranje tuinsnoer.
Voor de kenners onder ons: Alle apparatuur zoals heggenscharen, boormachines, enz zijn DUBBEL geïsoleerd. Het geen betekent dat je daar het oranje verlengsnoer ZONDER aarde voor kunt gebruiken.
Ja dat oranje tuinsnoer wat de kennis altijd voor de camper gebruikte. Ik had hem daar al meerdere malen over aangesproken maar altijd zonder resultaat!
TOTDAT; na een zeer regenachtige dag zijn echtgenote voortdurend vreemd kietelen voelde bij het aanraken van chassis van de camper.
Op de vraag of hij het oranje tuinsnoer had gebruikt bevestigend antwoordde.
Na het vervangen van de AANSLUITKABEL MET RANDWAARDE was het probleem over.

Ander voorbeeld van hoe het niet moet en op hetzelfde neer komt:
Bij reparaties aan computer apparatuur wordt altijd aangegeven: verwijder de 230Volt AC stekker aansluiting.
FOUT: Juist niet, aangezien we als mens STATISCH worden geladen bij elke beweging, computer apparatuur is zeer statisch gevoelig.
Doordat de computer aan de randaarde blijft aangesloten als de stekker aangesloten is/blijft, betekent dit dat ALLES een potentiaal van 0 (nul) heeft.
Na elke aanraking aan het metaal van de computerkast ben jezelf ook op het 0 potentiaal teruggezet (ONTLADEN). Je kan dan zonder problemen de delicate elektronica aanraken.
Natuurlijk is met aangesloten stekkers altijd voorzichtigheid geboden, je moet wel weten waar je mee bezig bent.

BIJ MIJ HANGT HET CHASSIS VAN DE CAMPER AAN DE RANDAARDE VAN DE WAL AANSLUITING.

Succes,

Haije
Vorige bussen;
Ford Transit 175 dubbellucht (1973 1jaar 5000km FB-16-66),
VW T3 (1981 11jaar 50000km ZX-87-BX),
VW LT1 (1990 5jaar 50000km VJ-95-RS),
VW LT2 (1997 11,5jaar 154000km VP-HL-31),
NIEUW: VW Crafter L4H2 80kW 2010
Gebruikersavatar
oli*4
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 102
Lid geworden op: 10 jun 2007 19:21
Locatie: Antwerpen

Re: Chassis aan aarde of niet bij 230V?

Ongelezen bericht door oli*4 »

Dag Eric,

in elke discussie heb je believers en non-believers
Als je een nieuwe T6 California koopt, is de aarde van de netaansluiting verbonden met het koetswerk (-pool)
Dit was ook zo bij de T5 en de T4 (ten tijde van T3 werkte ik nog niet bij Volkswagen)
en dit is ook zo bij alle (fabrieks)campers.
als ik dan even in de originle schema's kijk is de aarde verbonden met de voertuigmassa.

Het is inderdaad om je te beschermen tegen lekstroom, en uiteindelijk laten we niet onnozel doen:
als je de luifel opendraait en je zet de poten op de grond, is je bus ook verbonden met de aarde....

dus... doen

beste groeten, Olivier
T1 Sambabus (1965) /project
T3 Multivan 1,9WBX (DG) automaat (1990)
Bokkie
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 131
Lid geworden op: 24 apr 2005 13:10
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Chassis aan aarde of niet bij 230V?

Ongelezen bericht door Bokkie »

Hallo Oli 4,

Helaas, alleen je luifel pootjes op de grond is onvoldoende voor een veilige aarding.
Er is nog zoiets van AARDINGS WEERSTAND.
Die zal met de platte pootjes op de grond erg hoog zijn. Dus de werking is dan NIHIL.
Thuis zit er minstens 5 meter aardings staaf in de grond, daarna wordt zelfs de aardings weerstand gemeten, die vervolgens zo laag mogelijk moet zijn.

Vroeger hadden we de fabeltjes krant, Ed en Willem Bever hadden er veel meer verstand van.

Haije.
Vorige bussen;
Ford Transit 175 dubbellucht (1973 1jaar 5000km FB-16-66),
VW T3 (1981 11jaar 50000km ZX-87-BX),
VW LT1 (1990 5jaar 50000km VJ-95-RS),
VW LT2 (1997 11,5jaar 154000km VP-HL-31),
NIEUW: VW Crafter L4H2 80kW 2010
Gebruikersavatar
oli*4
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 102
Lid geworden op: 10 jun 2007 19:21
Locatie: Antwerpen

Re: Chassis aan aarde of niet bij 230V?

Ongelezen bericht door oli*4 »

Dag Bokkie,

je hebt gelijk dat de luifelpoten niet als echte aarding kunnen fungeren, de soortelijke weerstand van aluminium is te groot, en de haringen die je door de pootjes steekt zijn te klein voor een goed contact.
Wat ik wou zeggen is dat het potentiaal dan gelijk komt met de aarde,
Ik stel voor dat we het gewoon houden bij de beginvraag van dit topic en mijn standpunt is om de massa van de wagen wel aan te sluiten op de aarding van de netaansluiting.

Olivier
T1 Sambabus (1965) /project
T3 Multivan 1,9WBX (DG) automaat (1990)
Plaats reactie