Wie kan mij helpen met een kleine aap noot mies uitleg hoe ik de startmotor en dynamo kan bedraden? Ik moet voor een deel zaken nieuw trekken want deze ontbreken bij mij en het andere deel wat zaken opzoeken die links boven de draadboom nog uitkomen.
Ik heb een diesel startmotor op een "DK" bak en een benzine dynamo met ogen (KR, golf 2 GTI).
Ik dacht zelf aan:
- Accu (-) massa strip min naar chassis ( is er en mooi nieuw en schoon)
- Nieuwe dikke 25 mm2 kabel van accu + naar startmotor solonoid bovenste dikke oog (30).
- Rood/zwarte draad met schuifstekkertje naar startmotor (deze draad ligt er nog orgineel, volgens mij de zogeheten probleem draad begrijp ik een beetje in het rondsnuffelen van topics). Is het eventueel verstandig gelijk zo n relais harnasje te plaatsen?
- Massa bak naar chassis is er (en mooi schoon)
- Nieuwe 16 mm2 kabel van accu + naar dynamo B +
- Blauwe draadje opzoeken en naar Dynamo D+
- Ik heb geen W nodig want ga toeren halen uit een ECU
- Dan gaat er nog een plus 50 A gezekerd naar voren, hiervoor zet ik nieuwe draad en een nieuwe afgeschermde midi zekering want de orginele ziet eruit alsof het uit het moeras komt.
Is het ook nog aan te raden om ook nog een kabel te trekken van Dynamo B+ naar startmotor (30)?
Mis ik nog wat? Tips zijn ook welkom!
Betreft een '82 er voorheen diesel nu benzine.
Dynamo & startmotor bedraden
Dynamo & startmotor bedraden
gr,
Yuri
'82 er T3 met 1.8 16v KR/ABF draait op EFIgnition
Yuri
'82 er T3 met 1.8 16v KR/ABF draait op EFIgnition
Re: Dynamo & startmotor bedraden
Hoi Yuri,
- Jep, de massa
- Jep, accu+
- Jep (problemen zijn mij niet bekend maar dat betekend niet dat ze niet bestaan)
- Jep, massa bak
- Jep, hoewel ik me vaag kan herinneren dat ik hem direct op de startmotor heb zitten maar dat moet ik even nakijken.
- Jep, blauwe draad moet er liggen
- Klopt, toeren van de ecu of de bobine kan beide
- Dat zou kunnen
Tja en dat van de B+ naar de startmotor moet ik dus nog even nakijken.
Groeten Michiel
- Jep, de massa
- Jep, accu+
- Jep (problemen zijn mij niet bekend maar dat betekend niet dat ze niet bestaan)
- Jep, massa bak
- Jep, hoewel ik me vaag kan herinneren dat ik hem direct op de startmotor heb zitten maar dat moet ik even nakijken.
- Jep, blauwe draad moet er liggen
- Klopt, toeren van de ecu of de bobine kan beide
- Dat zou kunnen
Tja en dat van de B+ naar de startmotor moet ik dus nog even nakijken.
Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Re: Dynamo & startmotor bedraden
Hoi Michiel,
Bedankt voor je bericht en bevestiging! Dat zocht ik, electro is bij mij altijd noodzakelijk kwaad.
Ik ga nog een kleine wijziging doen. Ik zoek en plekje voor een pluskastje van een BMW E36. Al eerder gebruikt in mijn golf 1 met het verplaatsen van een accu naar achteren. Hieronder een fototje ervan (er zitten nog kapjes omheen).
Dat gebruik ik als verdeelpunt zodat er 1 dikke plus van accu naar pluskast gaat. 1 Dikke kabel naar startmotor van pluskast en 1 naar dynamo. Het voordeel is dan je niet meerdere draden samen komen op accu plus pool en overal lekkere zware kabels en kabelogen kan zetten.
Bedankt voor je bericht en bevestiging! Dat zocht ik, electro is bij mij altijd noodzakelijk kwaad.
Ik ga nog een kleine wijziging doen. Ik zoek en plekje voor een pluskastje van een BMW E36. Al eerder gebruikt in mijn golf 1 met het verplaatsen van een accu naar achteren. Hieronder een fototje ervan (er zitten nog kapjes omheen).
Dat gebruik ik als verdeelpunt zodat er 1 dikke plus van accu naar pluskast gaat. 1 Dikke kabel naar startmotor van pluskast en 1 naar dynamo. Het voordeel is dan je niet meerdere draden samen komen op accu plus pool en overal lekkere zware kabels en kabelogen kan zetten.
gr,
Yuri
'82 er T3 met 1.8 16v KR/ABF draait op EFIgnition
Yuri
'82 er T3 met 1.8 16v KR/ABF draait op EFIgnition
Re: Dynamo & startmotor bedraden
Ik ken de kastjes, slim ga ik van je jatten .
Groeten Michiel
Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Re: Dynamo & startmotor bedraden
volgens mij loopt bij mij de plus van de accu naar de startmotor, en van de startmotor door naar de dynamo. Er zijn dus niet 2 draden die vanaf de accu lopen.
gr, Cas