LG20 of CTEK acculader?

Verlichting, zekeringen, accu, radio, koelkast etc.
sanderh86
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jun 2017 16:11

Re: LG20 of CTEK acculader?

Ongelezen bericht door sanderh86 »

Nog even een vraag over de originele bedrading, op onderstaand schema kan je goed zien hoe de beide accu's origineel zijn aangesloten en met welke draaddiktes, ik heb een 90A dynamo op mijn bus zitten, de originele laaddraad voor de HH accu (tevens voor de startaccu) lijkt mij vrij dun dan? Of hoe moet ik dit zien? Ik heb mijn Cyrix relais nu aangesloten met de originele bedrading, ik ga hem enkel gebruiken om de accu's te laden, de startfunctie gebruik ik gezien de draaddiktes uiteraard niet. Voor de veiligheid ook afgezekerd op 30A.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: LG20 of CTEK acculader?

Ongelezen bericht door Coen »

Ik heb er nu 10 kwadraat ingezet. Is een slagje dikker. Maar die 30A zekering lijkt mij beslist geen luxe.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
sake
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 40
Lid geworden op: 10 feb 2017 12:13

Re: LG20 of CTEK acculader?

Ongelezen bericht door sake »

wouter schreef: 10 aug 2020 21:13 2,5 mm2 Sake. Het zijn kabels met een dunne mantel, maar er zit wel genoeg koper in (gelijk aan de originele kabelboom)
Ziet er netjes uit. Ik heb behoorlijk dikke kabel gebruikt, met name de mantel is erg dik. Misschien nog maar eens vervangen zodat ik ook die blauwe krimstekkers niet meer nodig heb.
IMG_1986.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet,
Sake

T3 Westfalia Joker 2 - 2.0 aircooled - 1982
sanderh86
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jun 2017 16:11

Re: LG20 of CTEK acculader?

Ongelezen bericht door sanderh86 »

Toch nog even over die kabeldiktes, met een 90AH dynamo zijn de originele diktes vrij bekrompen toch? Als je onderstaande tabel erbij pakt?

Afbeelding
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: LG20 of CTEK acculader?

Ongelezen bericht door krisg »

Vraag is hoeveel Ampere er door de draad gaat. Het is niet omdat je dynamo 90A 'kan' leveren, dat de vraag er ook altijd is.

Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat er draden smelten/doorbranden als alles in orde is. Er is dan altijd wel iets mis of stuk…
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: LG20 of CTEK acculader?

Ongelezen bericht door Coen »

krisg schreef: 12 aug 2020 14:54 Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat er draden smelten/doorbranden als alles in orde is. Er is dan altijd wel iets mis of stuk…
Nou, ik dus wel nu en inderdaad omdat er iets stuk was. Maar dat merk je dus aan de verschijnselen (gesmolten isolatie) en niet direct aan de oorzaak (kapotte accu die langdurig te veel stroom vraagt.
Normaalgesproken zitten er in een electrisch circuit veiligheden ingebouwd die voorkomen dat iets stuk gaat (draaddikte) of die ingrijpen als er iets stuk gaat (zekering).
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: LG20 of CTEK acculader?

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Accu vraagt geen 90A laadstroom. Zelfs bij lege 100A tractieaccu (50% ontladen) geeft de 15A lader (bluesmart lader Victron 12/15) maar iets van 7A af (op 14,7 volt). Na initiële lading gaat dat snel terug naar 4A en vanaf 80% lading loopt ook dat terug onder de 1A.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Sanderh
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 dec 2012 23:10

Re: LG20 of CTEK acculader?

Ongelezen bericht door Sanderh »

RoonT3 schreef: 12 aug 2020 17:26 Accu vraagt geen 90A laadstroom. Zelfs bij lege 100A tractieaccu (50% ontladen) geeft de 15A lader (bluesmart lader Victron 12/15) maar iets van 7A af (op 14,7 volt). Na initiële lading gaat dat snel terug naar 4A en vanaf 80% lading loopt ook dat terug onder de 1A.
Oke, en de laadstroom vanaf de dynamo? Daar doelde ik eigenlijk op, wanneer de accu leeg is, loopt er dan geen hoge stroom door de originele dunne kabels?

Andere vraag die ik je nog wou stellen, kan ik mijn Victron 12/15 aansluiten op de originele kabelboom onder de achterbank? Of heb jij hem rechtstreeks op de accu geplaatst? Onder de achterbank heeft mijn voorkeur omdat daar genoeg ruimte is en ik makkelijk een extra stopcontact aan kan leggen.
Gr Sander
Gebruikersavatar
hippie
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 927
Lid geworden op: 12 okt 2018 21:50

Re: LG20 of CTEK acculader?

Ongelezen bericht door hippie »

Ik heb de victron niet op de accu maar op de zekeringenhouder aangesloten .
Moet erbij zeggen dat die twee redelijk bij elkaar staan .
download/file.php?id=43244
Laatst gewijzigd door hippie op 14 aug 2020 09:21, 1 keer totaal gewijzigd.
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: LG20 of CTEK acculader?

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Ik sluit de lader liefst rechtstreeks aan op de accu om storing in het smartladen te voorkomen. De lader is dus niet ingebouwd maar sluit ik aan met de stekker op vaste aansluitkabel op de accu. Daar heb ik eventueel een verlengkabeltje bij mocht ik de lader zelf onder de achterbank kwijt willen. De laadkabel leg ik dan onder de mat door.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Plaats reactie