LG20 of CTEK acculader?

Verlichting, zekeringen, accu, radio, koelkast etc.
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: LG20 of CTEK acculader?

Ongelezen bericht door krisg »

Ik heb recent deze LAS 1218 geinstalleerd in een bus, nog geen lange termijnervaring maar ik heb er vertrouwen in.

Ik ben trouwens nog altijd kandidaat om te kijken of zo'n gesneuvelde LG20 te repareren is.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
wouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 610
Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
Locatie: Twente

Re: LG20 of CTEK acculader?

Ongelezen bericht door wouter »

Hoi Kris, dank je die had ik nog niet gevonden. Heb je het scheidingsrelais laten zitten en verder niets aangepast? Dat moet werken toch?
Groeten,
Wouter

T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: LG20 of CTEK acculader?

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Denk erom dat de LG20 met 10A laadt. Hierdoor kan hij de Electrolux 184 EGI (8 A) bijhouden
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: LG20 of CTEK acculader?

Ongelezen bericht door krisg »

wouter schreef: 13 mei 2018 21:08 Hoi Kris, dank je die had ik nog niet gevonden. Heb je het scheidingsrelais laten zitten en verder niets aangepast? Dat moet werken toch?
Gewoon in de plaats van de LG20 gezet.
(wel op een andere fysieke plek want die bus heeft een nageplaatste standverwarming op de plek van de LG20 zitten)
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: LG20 of CTEK acculader?

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Roerdomp schreef: 13 mei 2018 21:36 Denk erom dat de LG20 met 10A laadt. Hierdoor kan hij de Electrolux 184 EGI (8 A) bijhouden
En in aanvulling op bovenstaande. Meer dan 10A installeren kan de bedrading niet aan, dus als je een LG20 verwisselt en je wilt dezelfde prestaties, kies dan voor een 10A. De hierboven getoonde lader doet slechts 3A en kan dus bij lange na de originele koelkast niet bijhouden, waardoor je de accu uitput terwijl je aan de 230V hangt, terwijl de Victron met 15A meer doet dan je bedrading aan kan. Een moderne Waeco compressorkoelbox of -kast vraagt maar een fractie van deze stroom, waardoor je met een veel kleinere lader toe kunt.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: LG20 of CTEK acculader?

Ongelezen bericht door krisg »

Michel, effe te rap gelezen ? Die lader doet 18A op de ene uitgang, 3A op de andere.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: LG20 of CTEK acculader?

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Dat maak ik inderdaad niet zo snel op uit de omschrijving. 18A kan nog met de originele kabelboom, maar hoger zou ik niet gaan zonder de juiste voorzorgsmaatregelen.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: LG20 of CTEK acculader?

Ongelezen bericht door krisg »

Het staat er inderdaad wat ongelukkig bij, maar het is weldegelijk 18A op één uitgang en 3A op de andere.
Wat inbouw betreft is het handig dat de kabel er bovenaan en niet aan de zijkant uitkomt, zo pas hij netjes op z'n korte kant in het 'verborgen kastje' naast de watertank in de Westfalia. De kabels heb ik teruggetrokken tot daar, ze komen er toch gewoon voorbij op weg naar de Accu's.

Het is geen superintelligent ding maar het doet blijkbaar wat het moet doen. En ik vond dit een mooiere vervanger voor de LG20 dan 2 Cteks, of 1 ctek met omschakeling ofzo.. gewoon inbouwen en geen omkijken naar. En niet overdreven duur.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
sake
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 40
Lid geworden op: 10 feb 2017 12:13

Re: LG20 of CTEK acculader?

Ongelezen bericht door sake »

Heb je een fotootje van de installatie? Ben benieuwd.
Groet,
Sake

T3 Westfalia Joker 2 - 2.0 aircooled - 1982
Gebruikersavatar
wouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 610
Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
Locatie: Twente

Re: LG20 of CTEK acculader?

Ongelezen bericht door wouter »

Bedankt voor de tips! Vandaag contact gehad met Victron over hun lader: je kunt hier geen verschillende types accu's gebruiken op dezelfde lader. Dan moet je verschillende laders gebruiken, niet één met drie uitgangen. Ook wel weer logisch natuurlijk.

Michel, het punt van de bedrading had ik wel aan gedacht maar kan nergens vinden welke dikte in de westfalia kabelboom wordt gebruikt. De kabel naar de startaccu gaat natuurlijk via de klapbank, achter het keukenblok, naar de bestuurderstoel en dan naar de accu bij het rechterachterlicht (igv diesel). Dat is een beste afstand.. (voor een accu die 50 cm achter de lader ligt bij een diesel [[thumbup]] ) Vanuit dat punt zou een 18+3 acculader, zoals Kris tipt, een goed alternatief zijn denk ik.

Nog een optie: een lader met één uitgang en het scheidingsrelais vervangen door een Cyrix-i? https://www.poptopshop.nl/a-35709932/t4 ... uscheider/ Icm een intelligent scheidingsrelais kun je met een simpelere acculader werken. Ik ben er nog niet helemaal uit geloof ik [[uuhhmm]] Nog een nachtje over slapen.
Groeten,
Wouter

T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: LG20 of CTEK acculader?

Ongelezen bericht door Roerdomp »

De kabel naar de hh accu is bij een Westfalia Joker 4 mm2. Dat is grofweg tot 20A bij 12V. Naar de startaccu weet ik niet eens. Kijk ik even naar als ik er even tijd voor heb. Maar die kabel naar de startaccu loopt toch niet naar voren?
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: LG20 of CTEK acculader?

Ongelezen bericht door krisg »

Michel, volgens de schema's is het 4mm² van de alternator, 2.5mm² van de lader maar dat gaat ook nog goed, het zijn relatief korte afstanden.
Naar de start accu is het hetzelfde 2.5mm² van de lader.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: LG20 of CTEK acculader?

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Je hebt gelijk met de draaddiktes. Die 18A vraag je niet continu, dus dan zal het in de praktijk wel gaan met 2,5mm2, maar je zou hier idealiter 4 mm2 toepassen i.v.m. weerstandsverlies (en warmteontwikkeling). Qua draadlengtes ga je toch gauw richting de 3 meter, dus ik zou zelf de 10A, of hooguit 15A aanhouden met de originele bekabeling. Belangrijk is in ieder geval dat er even goed over nagedacht wordt/is. [[thumbup]]
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: LG20 of CTEK acculader?

Ongelezen bericht door krisg »

Die 18A is eigenlijk als de accu helemaal leeg is en dat gebeurt zeer zelden.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
wouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 610
Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
Locatie: Twente

Re: LG20 of CTEK acculader?

Ongelezen bericht door wouter »

Michel, Kris, gebaseerd op de draaddiktes en afstanden tot de twee accu's (2,5mm2 lange kabel naar de startaccu) lijkt een oplossing zoals de Schaudt LAS1218 wel goed, met een 3A aansluiting voor de startaccu. Met de Victron IP22 Blue Smart 12/15 (3) krijg je met een lege startaccu en geen huishoudaccu de maximale stroom over de lange dunne kabel, dan is 15A over een lange afstand 2,5mm2 misschien toch wat te gek :roll:

Andere alternatieven voor de Schaudt LAS1218 (passief, zonder ventilator 8) ) die ik nog overweeg:
Dometic Perfectcharge MCA 1215 (15A + 1A)
http://www.watersportwinkelonline.nl/el ... e-mca-1215 Nadeel: ventilator., kan in sleepmodus maar dat is niet handig in de bank onder je bed
Votronic PB1215 (15A+2A)
http://www.votronic.de/index.php/de/pro ... 15-smt-2b

Ik denk dat de Schaudt LAS1218 omdat deze passief is en een limiet heeft op de laadstroom naar de startaccu toch het beste alternatief is voor de LG20 in de T3, waarbij je beide batterijen kan laden aan de 230V.
Groeten,
Wouter

T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Gebruikersavatar
who2010
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 jun 2010 19:24
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: LG20 of CTEK acculader?

Ongelezen bericht door who2010 »

Iemand hier al eens naar gekeken:

https://www.xenteq.nl/producten/profess ... -500-serie

Na instellen op het juiste accu-type laad deze de accu(s) keurig op, ook met ingeschakelde gebruikers.
Ik heb 2 (identieke) accu's, gekoppeld via een Cyrix accuscheider.
De lader is aangesloten op de HH accu.
Als deze dezelfde spanning heeft als de startaccu schakelt de Cyrix de accu's parallel en laad verder door totdat de drempel wordt bereikt.
De lader schakelt dan om naar druppelladen.
De lader schakelt in zodra er 220V via de buitenaansluiting binnenkomt en schakelt weer uit als de 220 eraf gaat.
E.e.a. werkt feilloos en je hoeft nergens meer over na te denken :-)

M.vr.gr.
Willem.
Camper, hoogdak, 2L CU, 1980,verkocht en op 24/09/2018 een T4 (LWB, 5cyl. 102 pk TDI) met Reimo klapdak en interieur aangeschaft.
Plaats reactie