LG20 of CTEK acculader?

Verlichting, zekeringen, accu, radio, koelkast etc.
Gebruikersavatar
wouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 610
Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
Locatie: Twente

Re: LG20 of CTEK acculader?

Ongelezen bericht door wouter »

Willem,

Dat is een mooie optie, maar niet als vervanger van een LG20 met de Westfalia kabelboom. Hier worden de accu's parallel gezet als de motor loopt (D+), niet intelligent maar wel effectief. De LG20 heeft een eigen draad naar de startaccu. Ook zijn de draden in de originele kabelboom te dun om een Cyrix relais in te bouwen. Het is zeker een mooie oplossing voor een tweede accu in je camper.
Groeten,
Wouter

T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Gebruikersavatar
wouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 610
Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
Locatie: Twente

Re: LG20 of CTEK acculader?

Ongelezen bericht door wouter »

Na wat verder zoeken besloten om een LAS1218-2 te bestellen en in te bouwen. Wat ruimte betreft zou deze mooi moeten passen en de lader is passief (geen ventilator). Volgende week kan ik hem hopelijk inbouwen en hier foto's plaatsen.
Groeten,
Wouter

T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Gebruikersavatar
wouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 610
Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
Locatie: Twente

Re: LG20 of CTEK acculader?

Ongelezen bericht door wouter »

De nieuwe lader is binnen, ik zit nog na te denken over de randaarde. De lader heeft een geaarde stekker, de LG20 is alleen op fase en nul aangesloten. Nu heeft de 12V uitgang wel een massa. Omdat in de camper de massa en aarde beiden de aan het koetswerk liggen.. Wat is wijsheid: de massa van de accu ook gebruiken voor de aarde van de 230V? Of de randaarde van de lader niet aansluiten?
Groeten,
Wouter

T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: LG20 of CTEK acculader?

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Kun je niet een aparte geelgroene draad aan het koetswerk leggen? Maakt voor de werking niet uit, maar houdt het wel overzichtelijk.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
wouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 610
Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
Locatie: Twente

Re: LG20 of CTEK acculader?

Ongelezen bericht door wouter »

Dat is misschien wel de netste oplossing :mrgreen: Ga ik doen. Eerst de stekkers besteld om een kabelboompje te kunnen maken die aansluit op de oude stekkers in de bus, zodat ik deze er niet af hoef te knippen. De stekkers zijn er hopelijk donderdag a.s., dan kan ik de lader inbouwen [[thumbup]]
Groeten,
Wouter

T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: LG20 of CTEK acculader?

Ongelezen bericht door krisg »

ik heb ze allebei aangesloten volgens geldende kleurcode.
Dit weekend uitgebreid getest en geen problemen ondervonden.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
wouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 610
Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
Locatie: Twente

Re: LG20 of CTEK acculader?

Ongelezen bericht door wouter »

Vanavond de lader in de bus gehangen. Hij doet nog niet wat ik wil doen, ik denk dat mijn scheidingsrelais niet correct is aangesloten, maar dat ga ik morgen controleren.. De huishoudaccu krijgt geen stroom van de lader, de startaccu wel.

Een meevaller: in de originele kabelboom zit een aarde, deze is niet aangesloten. Hierop een vlakstekker gemonteerd en alsnog aangesloten. Verder heb ik voor de huishoudaccu / startaccu / massa en de 230V fase / nul stekkers gekocht die gelijk zijn aan het origineel, zodat deze past op de kabelboom zonder aanpassing [[toast]]
small 20180524_221439 .jpg
small 20180524_221747 .jpg
small 20180524_222113 .jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten,
Wouter

T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: LG20 of CTEK acculader?

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Op 230V doet het relais niks, dus als je de originele bedrading hebt gebruikt, moet hij het doen. Heb je spanning bij de uitgang van de lader?
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: LG20 of CTEK acculader?

Ongelezen bericht door krisg »

Volgens je schema is de HH accu rechtstreeks verbonden met de lader.

Ik zou gewoon de kabel al eens uitmeten, kijken of je verbinding klopt.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
wouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 610
Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
Locatie: Twente

Re: LG20 of CTEK acculader?

Ongelezen bericht door wouter »

Spanning bij de uitgang van de lader wel, niets op de kabelboom (vanaf de accu's). De kabelschoen aan de kabel van het relais naar de lader was los geraakt. Nieuw contact eraan gekrompen en alles werkt weer!
Laatst gewijzigd door wouter op 26 jan 2020 09:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,
Wouter

T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Gebruikersavatar
wouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 610
Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
Locatie: Twente

Re: LG20 of CTEK acculader?

Ongelezen bericht door wouter »

Nog de twee foto's van de oude kabelschoen die los was geraakt, waarschijnlijk bij het wisselen van de HH accu. De stekker was erop "geknepen" ipv mooi gekrompen, met de krimptang een nieuwe kabelschoen gemonteerd en deze ook voorzien van een mooi wit omhulsel. Alles zit weer goed voor de komende 30 jaar [[thumbup]] Ook hier is goed gereedschap het halve werk. .
small 20180525_212306 .jpg
small 20180525_213503 .jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten,
Wouter

T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Gebruikersavatar
EeVeeWee
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 889
Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
Locatie: Amersfoort

Re: LG20 of CTEK acculader?

Ongelezen bericht door EeVeeWee »

Dat ziet er uit als een goede krimpverbinding, beter als de vorige hobby-verbinding.
Zelf heb ik deze zelfde verbindingen allemaal ook nog eens gesoldeerd, ik gok op de komende 50 jaar. :mrgreen:
Adios, Eric
Weer eens wat anders!
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: LG20 of CTEK acculader?

Ongelezen bericht door krisg »

wouter schreef: 28 mei 2018 22:39 De stekker was erop "geknepen" ipv mooi gekrompen, met de krimptang een nieuwe ...
Ik ben niet zeker of die blauwe stekker niet gekrompen is maar jij gebruikt sowieso al een ander type connector.

Die blauwe zijn trouwens maar goed tot 2.5mm² bij grotere diameter moet je de gele nemen.

(ter info:
Rood 0.5 tot 1.5 mm² (soms zelfs maar tot 1mm² aangegeven)
Blauw 1.5 tot 2.5mm²
Geel 4 tot 6mm²
)
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
EeVeeWee
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 889
Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
Locatie: Amersfoort

Re: LG20 of CTEK acculader?

Ongelezen bericht door EeVeeWee »

krisg schreef: 29 mei 2018 11:45 Ik ben niet zeker of die blauwe stekker niet gekrompen is maar jij gebruikt sowieso al een ander type connector.

Die blauwe zijn trouwens maar goed tot 2.5mm² bij grotere diameter moet je de gele nemen.

(ter info:
Rood 0.5 tot 1.5 mm² (soms zelfs maar tot 1mm² aangegeven)
Blauw 1.5 tot 2.5mm²
Geel 4 tot 6mm²
)
Het probleem is dat die knijpverbindingen niet betrouwbaar kunnen zijn, ongeacht of je de juiste kleur neemt.
Bij een goede krimpverbinding worden er twee lipjes in het koper geperst en ook nog twee lipjes op de isolatie klemmen vastgezet.
Veel beter dat het ovaal klemmen van een hulsje.

Deze kunnen soms niet goed vast zitten:
Afbeelding

Dit zijn goede verbindingen, de lipjes in het koper geklemd en daarna gesoldeerd.
Afbeelding
Adios, Eric
Weer eens wat anders!
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: LG20 of CTEK acculader?

Ongelezen bericht door krisg »

De afgebeelde tang is dan ook ... tja.... rommel vrees ik.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
who2010
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 jun 2010 19:24
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: LG20 of CTEK acculader?

Ongelezen bericht door who2010 »

Ik gebruik deze:
http://www.zamro.nl/product/B66A9/kabel ... n-0-4-6mm2
Krimpt fantastisch.

M.vr.gr.
Willem.
Camper, hoogdak, 2L CU, 1980,verkocht en op 24/09/2018 een T4 (LWB, 5cyl. 102 pk TDI) met Reimo klapdak en interieur aangeschaft.
Plaats reactie