LG20 of CTEK acculader?

Verlichting, zekeringen, accu, radio, koelkast etc.
sake
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 40
Lid geworden op: 10 feb 2017 12:13

LG20 of CTEK acculader?

Ongelezen bericht door sake »

Helaas, de LG20 lader ontbreekt in mijn T3 Westfalia. Ik vraag mij nu af wat wijsheid is, een LG20 of CTEK lader scoren?

Zijn er verloopstekkers voor een alternatieve lader? Voor zover ik weet laadt de LG20 zowel de huishoud- als startaccu op, kan dit met alternatieve laders ook?

Afbeelding
Groet,
Sake

T3 Westfalia Joker 2 - 2.0 aircooled - 1982
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: LG20 of CTEK acculader?

Ongelezen bericht door Roerdomp »

2 moderne cteks is beter. Let er wel op dat de LG20 ook een 10 ampere voeding is als de bus aan de 230V, dus je moet een wat zwaardere CTEK nemen. Niet te zwaar, want dat kunnen de kabels niet aan. En je kunt ook overwegen om alleen de huishoudaccu te laden. Je hebt ook geen acculader in je auto neem ik aan.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: LG20 of CTEK acculader?

Ongelezen bericht door krisg »

Volgens mij is er een reden waarom VW/Westfalia ook de startaccu laadt.
Het is namelijk zo dat in de originele setup alleen de koelkast, het waterpompje en de eventuele standverwarming op de HH-accu zitten, de binnenverlichting en de radio zitten op de startaccu.
Er is dus een kans dat je niet meer kan starten na een lange avond in je bus.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: LG20 of CTEK acculader?

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Daar heb je wel meer dan 1 nachtje voor nodig, maar als je inderdaad langere tijd op een camping staat, zit dat gevaar er in. [[thumbup]]
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14970
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: LG20 of CTEK acculader?

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Wel grappig dat zo een constructie, niet bij andere merken voorkomt.
Stelling is dan ook, accu voor het kamperen en de accu welke nodig is voor het auto gedeelte, strikt van elkaar te scheiden.
Ik zou een ctek lader gebruiken en de bedrading verleggen, mocht er wat op de startaccu zitten van het kampeergedeelte, naar de huishoud accu.

Theo
Gebruikersavatar
Marcel.S
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3180
Lid geworden op: 29 apr 2012 17:54
Locatie: Kullen Dalarna
Contacteer:

Re: LG20 of CTEK acculader?

Ongelezen bericht door Marcel.S »

en de radio kan je ook op hh accuzetten, ook no worry's .
sake
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 40
Lid geworden op: 10 feb 2017 12:13

Re: LG20 of CTEK acculader?

Ongelezen bericht door sake »

Goede reacties, dank!

Zal eens controleren welke verbruikers er op de startaccu zijn aangesloten.

Ook al heeft de GL20 als voordeel dat deze plug en play is ga ik mogelijk toch voor de CTEK. Is een ctek mxs 5.0 voldoende?
Nog 2 vervolgvragen :)
1. waar haal ik 220 vandaan (zal mogelijk in de kabelboom v/h laadsysteem verwerkt zijn)?
2. zijn er er stekkers/verloopjes op de markt die gebruikt kunnen worden voor de GL20 aansluiting? Op die manier kan ik de ctek inprikken op de kabelboom en deze onaangetast laten.
Groet,
Sake

T3 Westfalia Joker 2 - 2.0 aircooled - 1982
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14970
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: LG20 of CTEK acculader?

Ongelezen bericht door Theo Postma »

https://www.rdae.nl/multistekkers/multiconnectors-63mm/
En de 230 is ook in de kabelboom te vinden, je originele lader had ook 230 input :D
Dus die moet er ook liggen.

Theo
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: LG20 of CTEK acculader?

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Als je een MXS 10 neemt voor de hh accu, heb je dezelfde amperages als de LG20. Voor de startaccu is een 3.6 of 5.0 meer dan genoeg.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: LG20 of CTEK acculader?

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Als ik de 3 stekkertjes zie dan kan ik mij veronderstellen dat de rode de 220V voeding kan zijn. De twee witte lijken mij dan de aansluitingen naar de accu's. Kijk je 220V boordspanning goed na of het is zo als bedoelt is. Dat er toevallig niet ergens anders een draad geknipt of los is omdat je LG20 er ook al uit genomen is.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: LG20 of CTEK acculader?

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Er circuleert wel een schema met de draadkleuren op dit forum. Als ik hem snel vind, post ik de url wel even.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
T3-83
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 143
Lid geworden op: 22 mar 2016 14:42
Locatie: 071

Re: LG20 of CTEK acculader?

Ongelezen bericht door T3-83 »

Ik heb toevallig dit weekeind mijn LG20 eruit gehaald en een CTEK in het keukenblokje gehangen.
De LG20 laadde bij mij de startaccu ook niet op, en de CTEK schijnt een goed laad-programma te hebben.
Daarom heb ik in het keukenkastje een extra wand-contactdoos geplaatst, en een extra plus-draad naar de HH-accu (onder bestuurdersstoel) getrokken. Min aan carrosserie.
De CTEK kwam met een handige plug om het apparaat aan te sluiten, dus die kun je los laten hangen.
Als je wil laden: plug aansluiten, dan stekker in de 220.

Afbeelding
Afbeelding

De 220-aansluiting die naar het LG20 ging, heb ik gebruikt voor een wandcontactdoosje onder de achterbank. Handig :)

Afbeelding
Afbeelding

Scheelt ook best wat ruimte onder je bank
Groeten, Rinus
____________________
T3 1983 1.9 TD
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: LG20 of CTEK acculader?

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Ja, de LG20 heeft heel andere afmetingen als een ctek.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
gsmink
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 136
Lid geworden op: 31 okt 2011 14:43

Re: LG20 of CTEK acculader?

Ongelezen bericht door gsmink »

Ik zit ook te overwegen om de LG20 te vervangen door een CTEK. Ik wil de huishoud accu dan graag weg onder de bestuurdersstoel.

De CTEK laad met een bepaald laad profiel, maar een dynamo doet dat niet lijkt me. Dus, laden jullie nog met beide, 230 en dynamo, of nu alleen nog met de 230 + CTEK?
Groet Gilbert

T3 '82 hoogdak met een 2.0 CU grasmaaiertje erin
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: LG20 of CTEK acculader?

Ongelezen bericht door krisg »

Als er iemand z'n LG20 kwijt wil, lees: wil weggooien, dan heb ik misschien wel interesse.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
wouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 610
Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
Locatie: Twente

Re: LG20 of CTEK acculader?

Ongelezen bericht door wouter »

Afgelopen week wat problemen met de acculader, bij het aansluiten op de 230V thuis blijft de LG20 "schakelen" (je hoort iets klikken). Het controlepaneel geeft als ik aan 230V op de camping een oranje lampje, vorig jaar werd deze gelijk groen als je ging laden. Na een stukje rijden (dynamo) is deze wel groen.

Ik denk dat de LG20 kuren begint te krijgen. Omdat wij regelmatig langer aan 230V staan en ik ook thuis beide accu's op spanning wil houden (ergens zit een lekstroom, waardoor de startbatterij met 3 weken leeg is..), denk ik erover na om de LG20 te vervangen. Met de tip van Theo zie ik mogelijkheden om de originele kabels intact te houden, bedankt!

Nu zocht ik een nieuwe acculader. Nadeel van de CTEK is dat deze zijn modus vergeet nadat deze van de stroom af is geweest, maar "default" komt deze terug in autoaccu modus dacht ik. Vanavond zoeken, kwam ik ook andere opties tegen.

Nu zag ik een Victron met drie uitgangen https://www.boottotaal.nl/alles-voor-de ... 5-ip22-(3), ik heb ook een vloerverwarming aangelegd waarbij ik met een 12V relais de 230V schakel (via een laagspanningsschakelaar in de asbak 8) ) Deze Victron kan ook ooit een LiFePO4 opladen mocht dat nodig zijn. Wat formaat betreft lijkt deze mooi te passen op de plaats van de LG20.

Ik dacht dat je met zo'n Victron de bus aan de 230V campingstekker kan leggen in de garage, en dat dan beide accu's vol blijven (en eventueel de koelkast in de bus ook op 230V kan voordat je weggaat :mrgreen: ). Ik twijfel nog over het scheidingsrelais en het schema. Als ik het goed begrijp wordt bij ingeschakelde dynamo (D+ contact) beide accu's parallel gezet zodat ze allebei op de dynamo laden. Dat klopt toch? Dan lijkt die Victron IP22 met wat connectoren van Rick Donders een mooie oplossing voor een moderne LG20 vervanger.
Groeten,
Wouter

T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Plaats reactie