Werking scheidingsrelais
Werking scheidingsrelais
Ik probeer het nut en de noodzaak van een scheidingsrelais tussen de start- en huishoud-accu te doorgronden en met dit schemaatje is het me al veel duidelijker geworden.
O.a. dat je wel flink dikke kabels voor de 87 en 30 BAT + (plus) aansluitingen moet gebruiken en natuurlijk net zo'n dikke - (min) tussen beide accu's.
Wat ik alleen nog niet begrijp is de functie van de 'Start-Assist'...
Kan iemand mij uitleggen waar die knop voor dient? Verder vraag ik me af of 120A wel genoeg is voor een scheidingsrelais in een T3 1.9 TD.
Andere tips zijn welkom, al denk ik dat ik het meeste hierover al heb gevonden in deze rubriek.
O.a. dat je wel flink dikke kabels voor de 87 en 30 BAT + (plus) aansluitingen moet gebruiken en natuurlijk net zo'n dikke - (min) tussen beide accu's.
Wat ik alleen nog niet begrijp is de functie van de 'Start-Assist'...
Kan iemand mij uitleggen waar die knop voor dient? Verder vraag ik me af of 120A wel genoeg is voor een scheidingsrelais in een T3 1.9 TD.
Andere tips zijn welkom, al denk ik dat ik het meeste hierover al heb gevonden in deze rubriek.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3051
- Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
- Locatie: Begijnendijk, België
Re: Werking scheidingsrelais
Die start assist dient om je huishoudaccu mee te laten dienen om te starten, als je start accu het niet meer doet bvb. Ik zou die zelfs niet aansluiten.
Waarom zou 120A onvoldoende zijn ? de startstroom gaat er toch niet door ? de laadstroom wel en die bijlange geen 120A.
Waarom zou 120A onvoldoende zijn ? de startstroom gaat er toch niet door ? de laadstroom wel en die bijlange geen 120A.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Re: Werking scheidingsrelais
Start assist is inderdaad bedoelt om de beide accu's (tijdelijk) zelfs tijdens het starten te koppelen (en de werking van het scheidingsrelais dus tijdelijk op te heffen). Dat kan je gebruiken om, bij een bijna lege start-accu net even dat kleine beetje hulp van de huishoudaccu te gebruiken waardoor de motor net wel rondgaat en aanslaat. Àls je deze functie wilt gaan gebruiken, gebruik dan inderdaad flink dikke kabels, want tijdens het starten lopen er grote stromen. Dat zal dan wel tijdelijk zijn, maar toch.
Met vriendelijke groet,
Jaap
---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Jaap
---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Re: Werking scheidingsrelais
Ik zou de startassistent ook niet installeren, maar gewoon een paar startkabels meenemen voor het geval dat. (En dan moet je huishoudaccu ook nog groot genoeg zijn. Bij mij zou het al niet eens werken). En de min gewoon aansluiten op de massa van het voertuig is voldoende. Je hoeft geen aparte kabel tussen de beide accu's.
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
Re: Werking scheidingsrelais
De start-assist sla ik als 'gadget' dus maar over, want ik heb inderdaad een paar prima startkabels. En de min gaat gewoon op de massa van de T3.
Hartelijk dank voor jullie (snelle!) reacties, dat bewijst meteen weer hoe nuttig een actief forum is!
Hartelijk dank voor jullie (snelle!) reacties, dat bewijst meteen weer hoe nuttig een actief forum is!
- EeVeeWee
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 889
- Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
- Locatie: Amersfoort
Re: Werking scheidingsrelais
Als je toch bezig bent, zou ik deze functie wel aansluiten.
Bij mijn T2 heb ik twee keer gehad dat de startaccu door omstandigheden net te leeg was om te starten.
Na het indrukken van een knopje in de cabine werd de huishuidaccu 30 seconden verbonden met de startaccu en startte de bus meteen.
Geen geklooi op de knieën met startkabels dus, ik ga het zo ook weer in mijn T1 aansluiten.
Adios, Eric
Weer eens wat anders!
Weer eens wat anders!
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14986
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: Werking scheidingsrelais
Gevoelsmatig? Niet doen.
Waarom niet?
De startstroom "loopt" ook door het relays.
Dat moet hier ook op berekend zijn om dat te doen.
Te veel werk voor het geval dat, dan ben je sneller klaar om de HH accu met start kabels, die hier op berekend zijn, te verbinden.
En nu weet ik wel dat het bijna nooit voor zal komen, en als het voorkomt het maar voor eventjes is, maar dan nog.
Een diesel zou ik zo al niet eens zo willen starten, das vragen om problemen met de hoge stroom vraag.
Theo
Waarom niet?
De startstroom "loopt" ook door het relays.
Dat moet hier ook op berekend zijn om dat te doen.
Te veel werk voor het geval dat, dan ben je sneller klaar om de HH accu met start kabels, die hier op berekend zijn, te verbinden.
En nu weet ik wel dat het bijna nooit voor zal komen, en als het voorkomt het maar voor eventjes is, maar dan nog.
Een diesel zou ik zo al niet eens zo willen starten, das vragen om problemen met de hoge stroom vraag.
Theo
-
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3051
- Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
- Locatie: Begijnendijk, België
Re: Werking scheidingsrelais
Ik begrijp wat je bedoelt Theo, en zo voelt het ook aan, maar een bedenking:
Als ik die knop indruk en de ene accu is 'leeg' (wat vermoedelijk eerder halfvol is) en de andere is 'vol', dan gaat, bij het indrukken van de knop, de volle accu de lege toch gewoon 'opladen' tot ze gelijk staan. Omdat er weinig weerstand is gaat dat lekker snel maar ook met lekker veel stroom. In dit geval is het dus de helft van de startstroom die door het relais gaat bij het starten.
Maar dan nog zou ik het niet doen. Als je dit 'veel' nodig hebt is er iets anders mis.
Als ik die knop indruk en de ene accu is 'leeg' (wat vermoedelijk eerder halfvol is) en de andere is 'vol', dan gaat, bij het indrukken van de knop, de volle accu de lege toch gewoon 'opladen' tot ze gelijk staan. Omdat er weinig weerstand is gaat dat lekker snel maar ook met lekker veel stroom. In dit geval is het dus de helft van de startstroom die door het relais gaat bij het starten.
Maar dan nog zou ik het niet doen. Als je dit 'veel' nodig hebt is er iets anders mis.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14986
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: Werking scheidingsrelais
Al met al gaat er een flinke stroom "lopen" door het relays, en de bij behorende aansluit draden.
Ik zou het niet doen, start kabel is dan de betere werk wijze om te gebruiken.
Theo
Ik zou het niet doen, start kabel is dan de betere werk wijze om te gebruiken.
Theo
- EeVeeWee
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 889
- Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
- Locatie: Amersfoort
Re: Werking scheidingsrelais
Dat scheidingsrelais is er juist voor gemaakt, maar als je het niet vertrouwt gewoon niet doen.Theo Postma schreef: ↑13 mar 2018 19:46 Al met al gaat er een flinke stroom "lopen" door het relays, en de bij behorende aansluit draden.
Ik zou het niet doen, start kabel is dan de betere werk wijze om te gebruiken.
Theo
Ik ben er in ieder geval wel blij mee.
Adios, Eric
Weer eens wat anders!
Weer eens wat anders!
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14986
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: Werking scheidingsrelais
ik denk niet dat deze gemaakt is om 100 ampère te schakelen, maar dat terzijde.
Theo
Theo
- EeVeeWee
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 889
- Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
- Locatie: Amersfoort
Re: Werking scheidingsrelais
Dan zou ik de specificaties nog eens lezen:Theo Postma schreef: ↑14 mar 2018 08:00 ik denk niet dat deze gemaakt is om 100 ampère te schakelen, maar dat terzijde.
Theo
Continue stroom en uitschakelvermogen bij 12V of 24V: 120A
https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... 0-A-NL.pdf
Adios, Eric
Weer eens wat anders!
Weer eens wat anders!
Re: Werking scheidingsrelais
Ik las op dit forum en andere fora inmiddels het één en ander hierover en over het algemeen wordt het inderdaad afgeraden om de Start-Assist te gebruiken. Ook omdat er gevallen bekend zijn waarbij het relais werd 'opgeblazen' door de flinke (start)stroom die er dan doorheen kan lopen, zoals Theo ook opmerkt. Vandaar mijn oorspronkelijk vraag of 120A wel genoeg is voor het scheidingsrelais.
Maar sowieso bedankt Eric, voor het aanzwengelen van de discussie hierover
Maar sowieso bedankt Eric, voor het aanzwengelen van de discussie hierover
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14986
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: Werking scheidingsrelais
Ja goed dat je dit vermeld, was ik al weer uit het oog verlorenEeVeeWee schreef: ↑14 mar 2018 10:18 Dan zou ik de specificaties nog eens lezen:
Continue stroom en uitschakelvermogen bij 12V of 24V: 120A
https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... 0-A-NL.pdf
Maar dan nog zou ik het niet doen, zeker bij een diesel kan de stroom echt veel hoger oplopen.
Theo
- who2010
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 532
- Lid geworden op: 20 jun 2010 19:24
- Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel
Re: Werking scheidingsrelais
Even inhakend op alle info hierboven.
Ik heb (in mijn bus met CU blok) de starthulp wel aangesloten.
Na het indrukken van het knopje worden beide accu's 30sec. doorverbonden, daarna koppelt het relais ze weer los.
Als je startaccu te leeg is om te starten (en de HHaccu is vol) dan zal de startaccu in die 30sec voldoende worden bijgeladen om op de startaccu te kunnen starten (mits de motor gezond is en snel aanslaat
Dus bij een te lege startaccu het knopje indrukken (je hoort dan het relais schakelen), 30 sec wachten (je hoort het relais weer afvallen) en gewoon starten. Zo loopt de startstroom dus ook niet door het relais.
M.vr.gr.
Willem.
Ik heb (in mijn bus met CU blok) de starthulp wel aangesloten.
Na het indrukken van het knopje worden beide accu's 30sec. doorverbonden, daarna koppelt het relais ze weer los.
Als je startaccu te leeg is om te starten (en de HHaccu is vol) dan zal de startaccu in die 30sec voldoende worden bijgeladen om op de startaccu te kunnen starten (mits de motor gezond is en snel aanslaat
Dus bij een te lege startaccu het knopje indrukken (je hoort dan het relais schakelen), 30 sec wachten (je hoort het relais weer afvallen) en gewoon starten. Zo loopt de startstroom dus ook niet door het relais.
M.vr.gr.
Willem.
Camper, hoogdak, 2L CU, 1980,verkocht en op 24/09/2018 een T4 (LWB, 5cyl. 102 pk TDI) met Reimo klapdak en interieur aangeschaft.
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2741
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: Werking scheidingsrelais
LIKE
zo doe ik dat ook........ Scheelt je startkabels meeslepen. En waar mogelijk hang ik aan de walstroom met de lader/voeding.
zo doe ik dat ook........ Scheelt je startkabels meeslepen. En waar mogelijk hang ik aan de walstroom met de lader/voeding.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik