Elektra spaghetti

Verlichting, zekeringen, accu, radio, koelkast etc.
rutger1973
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 52
Lid geworden op: 13 mar 2019 22:27

Elektra spaghetti

Ongelezen bericht door rutger1973 »

Hallo T3 liefhebbers

Ik heb eind vorig jaar een T3 joker uit 1985 gekocht. Hierin zit een DJ 2.1 WBX 112PK motor die op zich prima draait. Echter, ik heb veel problemen met de bus (sinds deze uit de stalling is) door elektra problemen. In de eerste plaats komt er niet voldoende spanning bij de accu waardoor deze niet opgeladen wordt. Dynamo geeft netjes 14V aan, er komt slechts 12.3V bij de startaccu aan. Lijkt erop dat de accu kabel vervangen moet worden.

Het grote probleem zit in het niet meer starten van de motor. Soms krijgt de benzinepomp geen spanning, soms hebben de injectoren geen spanning.... bij starten wordt de startmotor wel rondgedraaid, pakt ie heel even maar slaat niet aan. Nu doet ie zelfs dat niet meer, misschien morgen weel wel. Lijkt op een elektrisch probleem maar geen idee waar dit in zit. Gisteren met de wegenwacht een uur alles gecheckt, gemeten maar geen oplossing.

Aangezien er de afgelopen 30 jaar behoorlijk is geknutseld met de elektra is dit een aardige spaghetti geworden. Ik zou dit graag weer terug willen brengen in goede staat. Ik wil graag de oude kabelboom eruit halen en vervangen door een nieuwe.

Mijn vraag is:
- is dit simpelweg het vervangen van de ene kabelboom door de andere (maw, kan ik dit als niet-prof sleutelaar doen?)
- welke kabelboom heb ik nodig?
- hoe ziet een 'originele' kabelboom met ECU eruit zodat ik kan zien waar wat zit? Er zijn nl ook veel onderdelen verplaatst.
- is er een schema wat me hierbij kan helpen?

Ik heb wat foto's bijgevoegd...

Hoop dat jullie advies hebben. Dank!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Groet, Rutger
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3051
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Elektra spaghetti

Ongelezen bericht door krisg »

Ik zie weinig niet origineel, behalve die oranje kabel en die blauwe K*Taftakkingen. Haal die laatsten er al eens tussenuit.
Kijk verder al eens al je massa-aansluitingen en kabels na, dat zijn er wel wat.
Ook het oppervlak tussen je startmotor en je versnellingsbak dient als massa.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14986
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Elektra spaghetti

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Al die blauwe dubbel klik draad verbinders, weg er mee.
Dat is ws ook de storing bron.
En verders wat Kris schrijft, gewoon alles even na lopen en los maken scheuren en weer vast zetten.
Draden zelf zijn vaak goed, het zijn de stekers die problemen geven.
Ik zou de draadboom zelf niet vervangen, krijg eerst maar een, en het is een "pokkel vol wark" om te doen.

Theo
Gebruikersavatar
ReneK
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 362
Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
Locatie: Goes

Re: Elektra spaghetti

Ongelezen bericht door ReneK »

Op een paar vreemde modificaties na lijkt de kabelboom toch wel origineel. Een originele kabelboom voor de dj motor heb ik nog niet kunnen vinden en zelf maken is behoorlijk wat werk.

Niet starten en stilvallen heb ik ook gehad. Achter de zekeringkast was contact D15 verbrand in de witte connector (google op "vanagon D15" en de afbeeldingen die verschijnen spreken voor zich). De volgende storing was het contactslot.

Ik zou beginnen met controleren van D15, vervangen van de contactslotschakelaar en kuisen van alle massaverbindingen. Dit zijn allemaal bekende problemen. De kabelboom vervangen zou ik als laatste doen en niet als eerste.

Verder zou je een lampje parallel kunnen zetten aan de zwarte draad die op de 1 of 2 polige connector zit in de verdeelkast in de motorruimte. Dit is de geschakelde voeding voor de ontsteking, pomp/injectorrelais en voedingsrelais van de digijet. Als je dan startproblemen hebt kan je meteen zien of deze voeding aanwezig is. Wel tijdens het starten zelf ook de lamp beoordelen. Bij mij stond hier gewoon spanning op behalve tijdens het draaien van de startmotor.
Groeten, René

VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
rutger1973
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 52
Lid geworden op: 13 mar 2019 22:27

Re: Elektra spaghetti

Ongelezen bericht door rutger1973 »

Allen erg bedankt voor de antwoorden. Goeie tips, ik ga ermee aan de slag. Als eerste een nieuwe accu kabel met relais en nieuwe kabel tussen dynamo en starter (zag dit op o.a. Gowesty site). Misschien een suffe vraag maar waar zit de zekeringkast met contact d15? Ik zie nl. alleen een zekeringkast voorin bij het dashboard. Daar zitten alleen zekeringen in die te maken hebben met verlichting, ruitenwissers etc.
Groet, Rutger
Gebruikersavatar
VW_Sk8r
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
Locatie: Delft

Re: Elektra spaghetti

Ongelezen bericht door VW_Sk8r »

Durf het niet met zekerheid te zeggen maar ik zou contact D15 zoeken in de het doosje rechts van de ignition module achter in de motorruimte.
Mvg Klaas.

T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
Gebruikersavatar
ReneK
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 362
Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
Locatie: Goes

Re: Elektra spaghetti

Ongelezen bericht door ReneK »

Dit is de witte rechthoekige connector aan de achterkant van de zekeringkast links naast de stuurkolom. Je zal hem even met de twee bouten aan de onderzijde los moeten schroeven.
De geschakelde voeding voor het "motormanagement" komt hier vandaan. Hier is de draad overigens ook zwart als het goed is.
Groeten, René

VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2741
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Elektra spaghetti

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Is dit een origineel DJ of achteraf ingebouwd? De digijet zit namelijk op een rare plaats :???: Ook dat ene grote kastje/relais op voet met tie-rap. Erg vochtgevoelige/corrosie aansluiting zo. Lijkt mij ook niet gek dat je zo motorperikelen hebt. Ik zou e.e.a. toch beter vocht/stof vrij monteren.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
rutger1973
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 52
Lid geworden op: 13 mar 2019 22:27

Re: Elektra spaghetti

Ongelezen bericht door rutger1973 »

Er schijnt idd veel verplaatst te zijn. Motor lijkt er achteraf ingebouwd te zijn. Daarom de opmerking of er een plaatje van een origineel blok met ecu en kabelboom is. Dan zie ik waar het eigenlijk hoort.
Groet, Rutger
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2741
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Elektra spaghetti

Ongelezen bericht door RoonT3 »

rutger1973 schreef: 01 apr 2019 19:49 Dan zie ik waar het eigenlijk hoort.
Probeer iemand te vinden met een DJ waar je je kop erin kan steken en zelf de foto's maken. Anders kom je er waarschijnlijk toch niet uit.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Plaats reactie