aansluiten nieuwe accukabels

Verlichting, zekeringen, accu, radio, koelkast etc.
rutger1973
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 52
Lid geworden op: 13 mar 2019 22:27

Re: aansluiten nieuwe accukabels

Ongelezen bericht door rutger1973 »

Hoi Theo,

Da's jammer maar wie weet iemand anders in de buurt? Ik heb een multi metertje, weet ongeveer hoe er mee om te gaan maar heb geen idee hoe te beginnen.... behoorlijk frustrerend. Mocht er iemand zijn die me 'op kan starten' zou super zijn (hoeft niet voor niets!).

Wat er aan de hand is heb ik in een eerder draadje al zo goed mogelijk uitgelegd:

viewtopic.php?f=28&t=30070
Groet, Rutger
rutger1973
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 52
Lid geworden op: 13 mar 2019 22:27

Re: aansluiten nieuwe accukabels

Ongelezen bericht door rutger1973 »

Hi Roon,

Ik heb de originele kabel er al uit, de nieuwe kabel ligt er ook in (weliswaar over de bank) en ik heb ook nieuwe massastrips voor de accu's besteld. Ik heb geen idee wat het originele blok was wat erin lag... Ik zou ook graag de digijet willen verplaatsen en in een waterdicht doosje bouwen. Nog genoeg wensen :)
Groet, Rutger
Gebruikersavatar
w.m.weemhoff
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1487
Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.

Re: aansluiten nieuwe accukabels

Ongelezen bericht door w.m.weemhoff »

wat theo zegt; het zijn maar draadjes.
ff diep ademhalen, neem een bakkie koffie, steek een shaggie op (als je niet rookt, begin er dan mee)
en laat je niet in de stress jagen.
je zou best bij mij langs mogen komen, maar ik neem aan dat frankrijk er nog ff niet inzit.
maar als je nu hier uitkomt heb je veel geleerd! en over een paar jaar vraag je je af waar je toen nou eigenlijk zo moeilijk over deed.
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5454
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: aansluiten nieuwe accukabels

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Vooral busverslaving is een typische aandoening die moeilijk te bestrijden is....
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
rutger1973
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 52
Lid geworden op: 13 mar 2019 22:27

Re: aansluiten nieuwe accukabels

Ongelezen bericht door rutger1973 »

Hoi Meus,

je hebt uiteraard gelijk... ik heb er nu al veel van geleerd. Ik weet nu ook precies hoe de onderkant van mijn bus eruit ziet :)

Punt is dat ik met elektra nu 'maar wat aan het doen ben' en het zou zoveel effectiever zijn als ik een klein beetje op weg wordt geholpen. Koffie is al geregeld, sjekkies doe ik al jaren niet meer :)
Groet, Rutger
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3047
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: aansluiten nieuwe accukabels

Ongelezen bericht door krisg »

De DVDbox van McGyver helpt ook altijd in zo'n gevallen, niet dat alle knutselingen van de beste man werken maar je wordt er inventief van :)
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2740
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: aansluiten nieuwe accukabels

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Rutger,

je zal echt de moeite moeten nemen om alle stekkers en contacten te reinigen. Waar die blauwe clips-verbindingen of kabelaftakkingen zitten goed nazien of de draad niet (deels) 'geknipt' is door de verbinder. De electronica componenten in je motorruimte idem, alle aansluitingen goed schoonmaken en indien mogelijk in een waterdichte omhuizing plaatsen (grote afsluitbare bewaardoos bv). Let erop dat je de contacten in stekkers niet beschadigd. Als die verbuigen kan dat ook problemen geven. Bij slechte stekkers of aansluiting van de draad op de stekker dit herstellen.

Als nadien je nog problemen hebt zal je verder moeten zoeken, bv draden doormeten, componenten uitwisselen.

De foto's die je laat zien zijn redelijk op detail. Foto's met groot overzicht van de motorruimte is handiger en daarop kunnen we altijd aangeven wat we meer in detail willen.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14984
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: aansluiten nieuwe accukabels

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Foto's van wat je gedaan hebt, en wat is er af is geknapt.
Hoe meet je en hoe heb je het vast gemaakt en waar aan.
Zo moet er uit te komen zijn.
Het is maar een draad naar de 2e accu met een relais er tussen, dat is geen raketten technologie.

Theo
rutger1973
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 52
Lid geworden op: 13 mar 2019 22:27

Re: aansluiten nieuwe accukabels

Ongelezen bericht door rutger1973 »

Check, ik ga vlgd week weer vrolijk verder... in ieder geval super fijn dat er een actief forum is! Ik ga foto’s maken en plaat ze in de volgende post.
Groet, Rutger
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: aansluiten nieuwe accukabels

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

rutger1973 schreef: 05 apr 2019 15:23 Ik ben bezig met het aansluiten van de nieuwe accu kabel maar er gaat van alles mis. Kabel bleek inderdaad veel te dik, omgeruild naar 25mm2 wat ongeveer even dik is als de originele. Die heb ik er inmiddels uit maar krijg de nieuwe met geen mogelijk onder de tank door. Nieuwe kabel even provisorisch over de achterbank heen gelegd. Aangesloten maar geen spanning in de bus. Verschillende andere manieren geprobeerd maar niks. Toen brak ook nog het schroefje af in het relais doosje achterin... weet nu niet meer hoe verder.

Is er op dit forum een sectie waarin ik kan vragen of er kenners zijn die langs kunnen komen? Ben echt beetje radeloos.

Hellup!
En heb je ook de massa van het relay aangesloten? Zonder dit gebeurt er niks. Ga je de startassist ook gebruiken? Zoniet dan zou ik dat dure relay terugsturen en een goedkoper koppel relay installeren.
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
rutger1973
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 52
Lid geworden op: 13 mar 2019 22:27

Re: aansluiten nieuwe accukabels

Ongelezen bericht door rutger1973 »

Ik ben nog niet eens toegekomen aan het relais. Voor nu wil ik eerst de stroom werkend krijgen.

Kunnen jullie aangeven wat het schroefje in het relais doosje doet? Wat wordt daar op aan gesloten? In mijn geval zat daarmee kabel vanuit de dynamo op.

http://van-quality-parts.fr/home/773-bo ... oteur.html
Groet, Rutger
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14984
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: aansluiten nieuwe accukabels

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Welk Relais?

Theo

PS we zien graag dat je je naam onder je bijdragen zet, komt het forum ten goede.
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14984
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: aansluiten nieuwe accukabels

Ongelezen bericht door Theo Postma »

rutger1973 schreef: 05 apr 2019 15:23 Aangesloten maar geen spanning in de bus. Verschillende andere manieren geprobeerd maar niks. Toen brak ook nog het schroefje af in het relais doosje achterin... weet nu niet meer hoe verder.
Welk doosje en welk relais is dit?
Wat heb je nu gedaan en wat wil je bereiken?

Theo
rutger1973
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 52
Lid geworden op: 13 mar 2019 22:27

Re: aansluiten nieuwe accukabels

Ongelezen bericht door rutger1973 »

Ik ga zodra ik weer bij de bus ben een foto maken. Ik zal straks ook een korte opsomming doen van de hele situatie... lijkt nu versnippert verhaal over 2 posts te worden.

Rogier
Groet, Rutger
rutger1973
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 52
Lid geworden op: 13 mar 2019 22:27

Re: aansluiten nieuwe accukabels

Ongelezen bericht door rutger1973 »

Goed, het complete plaatje zodat de situatie helder is....

Ik heb de bus vorig jaar oktober gekocht en heeft prima gereden. De bus is een paar keer in en uit de stalling geweest en we merkten toen dat de accu's bijna altijd leeg waren en dus niet werden geladen. Daarnaast merkte ik de laatste tijd dat de bus regelmatig helemaal niet startte met onduidelijke oorzaak. Soms kreeg het blok simpelweg geen benzine en ik hoorde geen benzinepomp aanslaan. Soms draaide de motor een paar slagen en sloeg niet aan. De wegenwacht heeft een uur gekeken, gemeten en geprobeerd maar geen duidelijke oorzaak. Wel was volgens hem duidelijk dat het een elektra probleem is.

Ik heb toen besloten om stap voor stap dit probleem aan te pakken door kabels te vernieuwen en te checken. Als eerste:
- nieuwe accukabel vanaf de startmotor naar de accu's (25mm2)
- Dynamokabel laten maken (van gowesty https://www.youtube.com/watch?v=qbVlBN7LtBM)
- nieuwe massastrips op de accu's

De oude accukabel is er nu uit en de nieuwe accu kabel is geïnstalleerd (loopt nu nog over de bank)
De dynamokabel bestaat uit 3 kabels: stroomkabel van de dynamo naar de startmotor (M8-M8), stroomkabel van de dynamo naar het relaisbox links in het hoekje (M8-M6) en een kleine blauwe signaalkabel (zie youtubevideo). Nu is de schroef (m6) in het relaisbox waar deze kabel op moet, afgebroken. Ik zie in de video dat er ook een andere kabel aan vast zit (weet niet welke)
De massastrips moeten nog vervangen worden met de nieuwe.

Ik ga volgende week weer een dagje vrij maken om verder te knutselen. Het feit dat er nu helemaal geen spanning is heeft denk ik (hoop ik) te maken dat de schroef is afgebroken waardoor het 'mysterieuze kabeltje' geen verbinding maakt. Als dit is opgelost wil ik alle overige kabels nalopen en schoonmaken, verbindingen checken etc.

Rogier
Groet, Rutger
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3047
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: aansluiten nieuwe accukabels

Ongelezen bericht door krisg »

Hoelang stond je bus in de stalling voor ze er weer uit kwam met lege accu(s) ? Hing er een lader aan de accu(s) in de stalling ?
Zitten er in je bus extra stroomverbruikers die niet uitgaan met het contact ?
Heeft de wegenwacht je accu(s) getest ?
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Plaats reactie