aansluiten nieuwe accukabels
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2739
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: aansluiten nieuwe accukabels
Al een Haynes of So wirdts gemacht gekocht? Dan heb je wat elektrische schema's ook al is de routing van je bekabeling niet origineel.
Vanaf de dynamo gaat de (+) met een 6mm² naar de startmotor en dan door met 25mm² naar de accu. Vanaf de dynamo gaat een tweede (+)kabel (2,5mm² volgens schema maar volgens mij ook gewoon een 6mm²) naar dat kastje met centraal boutje. Dat is een verzamelboutje, verdeelt de stroom naar de gebruikers in de motorruimte. Dat dit afgebroken is maakt geen ruk uit. Als je de kabels maar goed verbindt en dan isoleert zodat deze geen kortsluiting kunnen veroorzaken. De WBX heeft verder vanaf dynamo enkel de blauwe D+ aansluiting naar voren toe.
Ga nu eerst eens alle verbindingen schoonmaken. Dan kom je al veel tegen wat problemen kan geven. Dan bepaal je wat je dient te vervangen of herstellen. Bij weinig gebruik was het de klok van de standkachel die bij mij de accu leegtrok. Deze is nu afgekoppeld. Radio over tweede accu en massaslot op startaccu.
Accukabels (+ en -) zijn waarschijnlijk de minst logische oorzaak van de problemen. Meest logische is de massa tussen motor/bak en chassis en tussen startmotor en de bak zelf. Daarna de kleine massa-kronen op chassis, de legio stekkers en aansluitingen of je contactslot.
Vanaf de dynamo gaat de (+) met een 6mm² naar de startmotor en dan door met 25mm² naar de accu. Vanaf de dynamo gaat een tweede (+)kabel (2,5mm² volgens schema maar volgens mij ook gewoon een 6mm²) naar dat kastje met centraal boutje. Dat is een verzamelboutje, verdeelt de stroom naar de gebruikers in de motorruimte. Dat dit afgebroken is maakt geen ruk uit. Als je de kabels maar goed verbindt en dan isoleert zodat deze geen kortsluiting kunnen veroorzaken. De WBX heeft verder vanaf dynamo enkel de blauwe D+ aansluiting naar voren toe.
Ga nu eerst eens alle verbindingen schoonmaken. Dan kom je al veel tegen wat problemen kan geven. Dan bepaal je wat je dient te vervangen of herstellen. Bij weinig gebruik was het de klok van de standkachel die bij mij de accu leegtrok. Deze is nu afgekoppeld. Radio over tweede accu en massaslot op startaccu.
Accukabels (+ en -) zijn waarschijnlijk de minst logische oorzaak van de problemen. Meest logische is de massa tussen motor/bak en chassis en tussen startmotor en de bak zelf. Daarna de kleine massa-kronen op chassis, de legio stekkers en aansluitingen of je contactslot.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Re: aansluiten nieuwe accukabels
Door dat blauwfilter zie je alles wat teveel door een roze bril Hylke...
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
-
- Weet waar de oliepeilstok zit
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 13 mar 2019 22:27
Re: aansluiten nieuwe accukabels
Update: ben bij de bus en de kabels vanaf de dynamo weer aangesloten. Nieuwe massastrip op de startaccu, massakabel van versnellingsbak naar chassis schoongemaakt (van blok naar chassis kan ik niet vinden. Stroom doet het en bus startte meteen! Liep nog wat onregelmatig, reageerde slecht op het geven van gas maar hij deed het. Motor uitgezet, na paar minuten opnieuw geprobeerd en niks. Contact om, ik hoor de benzinepomp aanslaan, startmotor draait maar lijkt dat het blok geen benzine krijgt.
Ik zie wel wat losse stekkertjes (maar volgens mij hebben die nooit aangesloten gezeten), relaisdoosje hangt los, ziet er allemaal erg fragiel uit. Ik pruts nog even verder. Foto’s volgen
Rogier
Ik zie wel wat losse stekkertjes (maar volgens mij hebben die nooit aangesloten gezeten), relaisdoosje hangt los, ziet er allemaal erg fragiel uit. Ik pruts nog even verder. Foto’s volgen
Rogier
Groet, Rutger
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2739
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: aansluiten nieuwe accukabels
aan bestuurderzijde tussen de koppen en bobinebevestiging zit in ieder geval bij mij een massa-vlechtstrip.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
- ReneK
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 362
- Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
- Locatie: Goes
Re: aansluiten nieuwe accukabels
Weet je zeker dat het de benzinetoevoer is?
Heb je wel een vonk tijdens het starten? Zo niet meet dan met een spanningzoeker of een lampje de spanning op de zwarte draad van de bobine tov het chassis. Dit tijdens het draaien van de startmotor (zal je even hulp moeten vragen).
Meet ook eens de spanning over de benzinepomp tijdens het starten.
Daarna zou je kunnen meten op de witte (of wit/rose) draden van beide relais. Het ene relais schakelt de voeding van de digijet en de stationair stabilisator. Het andere relais schakelt de voeding van de benzinepomp en injectors.
Dit ervan uitgaande dat dit deel van de bedrading nog origineel bij de digijet hoort natuurlijk.
Overigens is volgens mijn schema's de kabel tussen accu en startmotor 70mm2 en niet 25mm2.
Heb je wel een vonk tijdens het starten? Zo niet meet dan met een spanningzoeker of een lampje de spanning op de zwarte draad van de bobine tov het chassis. Dit tijdens het draaien van de startmotor (zal je even hulp moeten vragen).
Meet ook eens de spanning over de benzinepomp tijdens het starten.
Daarna zou je kunnen meten op de witte (of wit/rose) draden van beide relais. Het ene relais schakelt de voeding van de digijet en de stationair stabilisator. Het andere relais schakelt de voeding van de benzinepomp en injectors.
Dit ervan uitgaande dat dit deel van de bedrading nog origineel bij de digijet hoort natuurlijk.
Overigens is volgens mijn schema's de kabel tussen accu en startmotor 70mm2 en niet 25mm2.
Groeten, René
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
-
- Weet waar de oliepeilstok zit
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 13 mar 2019 22:27
Re: aansluiten nieuwe accukabels
Nou, er is iets van een doorbraak...
Ik heb zoveel mogelijk aansluitingen schoongemaakt en verroeste bouten vervangen (zie foto's):
- massakabel versnellingsbak chassis
- massakabels onder bobine
- kabels op het blok (weet niet of dit massa is)
Om er beter bij te kunnen heb ik het luchtfilter losgehaald. Na het terugplaatsen van de schroeven startte te motor ineens.... liep wederom niet super maar bleef wel aan. Ik heb toen het luchtfilter teruggeplaatst en de stekker aangesloten waarna de motor ineens uitviel! Dus... de stekker doorgemeten en van de 4 pooltjes staat er op 2 daarvan 5V. Weet niet of dat klop maar als dat zo is, lijkt de luchtmassameter kapot. Daarnaast ontbreekt de sensor (zie foto). Volgens de wegenwacht is er door een foutieve luchtmassameter en ontbrekende sensor kans dat daardoor de benzine injectoren teveel benzine inspuiten.
Tot mijn verbazing liep de motor daarna weer wel aardig met het luchtfilter aangesloten. Geen harde indicatie dus maar ik ga in ieder geval op zoek naar een luchtmassameter. Zo te zien is dat geen standaard voorradig artikel.
Ik zag ook nog een kabeltje met 2 stekkers waarvan ik geen idee heb wat het is of doet.
Hierbij de foto's:
niet aangesloten kabel, gele stekker
Deze kabels horen in het relapsdoosje met afgebroken schroef. Nieuw oogje op de dunne rode kabel en samen met de grote kabel met boutje vastzetten.
nieuwe bouten en ringetje op massakabel versnellingsbak en chassis. Wellicht ook massastrip vervangen.
Geen idee waar deze voor zijn, ze hangen los.
Nieuwe bout geplaatst, oogjes schoongemaakt
Nog een nieuwe bout geplaatst, oogjes schoongemaakt.
sensor luchtfilter ontbreekt
Weet iemand hoe deze lichtgrijze koelleiding links heet? Deze is helemaal verbogen, wil ik graag een nieuwe bestellen en netjes wegwerken langs de rand.
Was in ieder geval een productieve en (wederom) leerzame dag.
Grt
Rogier
Ik heb zoveel mogelijk aansluitingen schoongemaakt en verroeste bouten vervangen (zie foto's):
- massakabel versnellingsbak chassis
- massakabels onder bobine
- kabels op het blok (weet niet of dit massa is)
Om er beter bij te kunnen heb ik het luchtfilter losgehaald. Na het terugplaatsen van de schroeven startte te motor ineens.... liep wederom niet super maar bleef wel aan. Ik heb toen het luchtfilter teruggeplaatst en de stekker aangesloten waarna de motor ineens uitviel! Dus... de stekker doorgemeten en van de 4 pooltjes staat er op 2 daarvan 5V. Weet niet of dat klop maar als dat zo is, lijkt de luchtmassameter kapot. Daarnaast ontbreekt de sensor (zie foto). Volgens de wegenwacht is er door een foutieve luchtmassameter en ontbrekende sensor kans dat daardoor de benzine injectoren teveel benzine inspuiten.
Tot mijn verbazing liep de motor daarna weer wel aardig met het luchtfilter aangesloten. Geen harde indicatie dus maar ik ga in ieder geval op zoek naar een luchtmassameter. Zo te zien is dat geen standaard voorradig artikel.
Ik zag ook nog een kabeltje met 2 stekkers waarvan ik geen idee heb wat het is of doet.
Hierbij de foto's:
niet aangesloten kabel, gele stekker
Deze kabels horen in het relapsdoosje met afgebroken schroef. Nieuw oogje op de dunne rode kabel en samen met de grote kabel met boutje vastzetten.
nieuwe bouten en ringetje op massakabel versnellingsbak en chassis. Wellicht ook massastrip vervangen.
Geen idee waar deze voor zijn, ze hangen los.
Nieuwe bout geplaatst, oogjes schoongemaakt
Nog een nieuwe bout geplaatst, oogjes schoongemaakt.
sensor luchtfilter ontbreekt
Weet iemand hoe deze lichtgrijze koelleiding links heet? Deze is helemaal verbogen, wil ik graag een nieuwe bestellen en netjes wegwerken langs de rand.
Was in ieder geval een productieve en (wederom) leerzame dag.
Grt
Rogier
Groet, Rutger
Re: aansluiten nieuwe accukabels
Geen verstand van benzine motoren maar past die losse stekker niet op de luchtfiltersensor ( ze zitten bijna naast elkaar ).
Hopelijk kan iemand meer info geven .
Hopelijk kan iemand meer info geven .
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
-
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3038
- Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
- Locatie: Begijnendijk, België
Re: aansluiten nieuwe accukabels
Het werkplaatsboek beschrijft de methode om je luchtmassameter uit te meten. Want meten is weten (al wordt er veel tijd mee verscheten:) )
Maar ik zou toch eerst zeker willen zijn dat hij stuk is voor ik 'm vervang.
De tip is hier al meermaals gegeven: koop een goed werkplaatshandboek. Je gaat er geen spijt van hebben.
Je stuurdoos gaat natuurlijk niet goed weten wat te doen als ze niet alle nodige signalen binnen krijgt.
Maar ik zou toch eerst zeker willen zijn dat hij stuk is voor ik 'm vervang.
De tip is hier al meermaals gegeven: koop een goed werkplaatshandboek. Je gaat er geen spijt van hebben.
Je stuurdoos gaat natuurlijk niet goed weten wat te doen als ze niet alle nodige signalen binnen krijgt.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14969
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: aansluiten nieuwe accukabels
Op de laatste foto zie je bij een injector een blauwe verdeel stuk.
Direct er uit halen en een goede verbinding maken!
Overal waar je deze blauwe dingen ziet? direct vervangen.
Ook zie ik massa draden waarvan de knijp verbinding het een en ander laten zien.
Deze stekkers vervangen door nieuwe AMP stekkers er aan persen.
Theo
Direct er uit halen en een goede verbinding maken!
Overal waar je deze blauwe dingen ziet? direct vervangen.
Ook zie ik massa draden waarvan de knijp verbinding het een en ander laten zien.
Deze stekkers vervangen door nieuwe AMP stekkers er aan persen.
Theo
-
- Weet waar de oliepeilstok zit
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 13 mar 2019 22:27
Re: aansluiten nieuwe accukabels
De blauwe verbinding (was er maar eentje) heb ik al verwijderd. Ik ga daarna alle kleine verbinden na en vervangen door goede connectoren. Ik heb ook al handleidingen (Hayens en Bentley). Ik weet alleen nog niet goed hoe ermee om te gaan, ik duik erin!
Wat betreft de ontbrekende sensor van de carterontluchting (?), waar moet die vandaan komen? Moet die al ergens aanwezig zijn of is dat een onderdeel wat ik moet aanschaffen?
grt
Rogier
Wat betreft de ontbrekende sensor van de carterontluchting (?), waar moet die vandaan komen? Moet die al ergens aanwezig zijn of is dat een onderdeel wat ik moet aanschaffen?
grt
Rogier
Groet, Rutger
- sjoerd_s89_xj-49-dv
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 625
- Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32
Re: aansluiten nieuwe accukabels
Ik ken de wbx'en ook niet. Maar hoezo ontbrekende sensor? De sensor zit er volgens mij wel. Maar geen stekker om erop aan te sluiten?
Gr sjoerd
"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2739
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: aansluiten nieuwe accukabels
Die ringleiding aan de rand van je motordeksel is voor kritische ontluchting van plekken waar anders luchtbellen blijven hangen. Bij jou niet origineel meer. Wordt dus meer en paswerk. De originele kunststof leidingen zijn best fragiel na 30 jaar.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14969
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: aansluiten nieuwe accukabels
Bij Koch is deze ringleiding te koop, deze is bedoelt tijdens de koud loop.
Een sensor bij de carter ontluchting, bij de carburateur versie zit deze niet.
Theo
Een sensor bij de carter ontluchting, bij de carburateur versie zit deze niet.
Theo
-
- Weet waar de oliepeilstok zit
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 13 mar 2019 22:27
Re: aansluiten nieuwe accukabels
Ik heb de luchtmassameter eruit gehaald en doorgemeten. Volgens documentatie:
- tussen pin 3-4, weerstand moet ergens tussen de 500-1000 ohm zijn (check zie foto)
- tussen pin 2-3, weerstand moet variëren als de klep worden bewogen. (check, dat doet ie)
- tussen pin 1-4, weerstand moet zijn conform specs van de 'intake air temperature sensor'. Geen idee wat dat is en waar die zit. Maar hier wordt niets gemeten
Pin 3-4
Pin 2 - 3
Pin 1-4 (niks)
- tussen pin 3-4, weerstand moet ergens tussen de 500-1000 ohm zijn (check zie foto)
- tussen pin 2-3, weerstand moet variëren als de klep worden bewogen. (check, dat doet ie)
- tussen pin 1-4, weerstand moet zijn conform specs van de 'intake air temperature sensor'. Geen idee wat dat is en waar die zit. Maar hier wordt niets gemeten
Pin 3-4
Pin 2 - 3
Pin 1-4 (niks)
Groet, Rutger
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14969
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: aansluiten nieuwe accukabels
Die zit in het luchtfilter behuizing, denk ik.
Theo
Theo
Re: aansluiten nieuwe accukabels
Maar er wordt wel wat gemeten: een oneindige weerstand.
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen