aansluiten nieuwe accukabels

Verlichting, zekeringen, accu, radio, koelkast etc.
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: aansluiten nieuwe accukabels

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Al een Haynes of So wirdts gemacht gekocht? Dan heb je wat elektrische schema's ook al is de routing van je bekabeling niet origineel.

Vanaf de dynamo gaat de (+) met een 6mm² naar de startmotor en dan door met 25mm² naar de accu. Vanaf de dynamo gaat een tweede (+)kabel (2,5mm² volgens schema maar volgens mij ook gewoon een 6mm²) naar dat kastje met centraal boutje. Dat is een verzamelboutje, verdeelt de stroom naar de gebruikers in de motorruimte. Dat dit afgebroken is maakt geen ruk uit. Als je de kabels maar goed verbindt en dan isoleert zodat deze geen kortsluiting kunnen veroorzaken. De WBX heeft verder vanaf dynamo enkel de blauwe D+ aansluiting naar voren toe.

Ga nu eerst eens alle verbindingen schoonmaken. Dan kom je al veel tegen wat problemen kan geven. Dan bepaal je wat je dient te vervangen of herstellen. Bij weinig gebruik was het de klok van de standkachel die bij mij de accu leegtrok. Deze is nu afgekoppeld. Radio over tweede accu en massaslot op startaccu.

Accukabels (+ en -) zijn waarschijnlijk de minst logische oorzaak van de problemen. Meest logische is de massa tussen motor/bak en chassis en tussen startmotor en de bak zelf. Daarna de kleine massa-kronen op chassis, de legio stekkers en aansluitingen of je contactslot.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: aansluiten nieuwe accukabels

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Door dat blauwfilter zie je alles wat teveel door een roze bril Hylke... [[toast]]
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
rutger1973
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 52
Lid geworden op: 13 mar 2019 22:27

Re: aansluiten nieuwe accukabels

Ongelezen bericht door rutger1973 »

Update: ben bij de bus en de kabels vanaf de dynamo weer aangesloten. Nieuwe massastrip op de startaccu, massakabel van versnellingsbak naar chassis schoongemaakt (van blok naar chassis kan ik niet vinden. Stroom doet het en bus startte meteen! Liep nog wat onregelmatig, reageerde slecht op het geven van gas maar hij deed het. Motor uitgezet, na paar minuten opnieuw geprobeerd en niks. Contact om, ik hoor de benzinepomp aanslaan, startmotor draait maar lijkt dat het blok geen benzine krijgt.

Ik zie wel wat losse stekkertjes (maar volgens mij hebben die nooit aangesloten gezeten), relaisdoosje hangt los, ziet er allemaal erg fragiel uit. Ik pruts nog even verder. Foto’s volgen

Rogier
Groet, Rutger
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: aansluiten nieuwe accukabels

Ongelezen bericht door RoonT3 »

aan bestuurderzijde tussen de koppen en bobinebevestiging zit in ieder geval bij mij een massa-vlechtstrip.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
ReneK
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 362
Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
Locatie: Goes

Re: aansluiten nieuwe accukabels

Ongelezen bericht door ReneK »

Weet je zeker dat het de benzinetoevoer is?
Heb je wel een vonk tijdens het starten? Zo niet meet dan met een spanningzoeker of een lampje de spanning op de zwarte draad van de bobine tov het chassis. Dit tijdens het draaien van de startmotor (zal je even hulp moeten vragen).
Meet ook eens de spanning over de benzinepomp tijdens het starten.
Daarna zou je kunnen meten op de witte (of wit/rose) draden van beide relais. Het ene relais schakelt de voeding van de digijet en de stationair stabilisator. Het andere relais schakelt de voeding van de benzinepomp en injectors.

Dit ervan uitgaande dat dit deel van de bedrading nog origineel bij de digijet hoort natuurlijk.

Overigens is volgens mijn schema's de kabel tussen accu en startmotor 70mm2 en niet 25mm2.
Groeten, René

VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
rutger1973
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 52
Lid geworden op: 13 mar 2019 22:27

Re: aansluiten nieuwe accukabels

Ongelezen bericht door rutger1973 »

Nou, er is iets van een doorbraak...

Ik heb zoveel mogelijk aansluitingen schoongemaakt en verroeste bouten vervangen (zie foto's):
- massakabel versnellingsbak chassis
- massakabels onder bobine
- kabels op het blok (weet niet of dit massa is)

Om er beter bij te kunnen heb ik het luchtfilter losgehaald. Na het terugplaatsen van de schroeven startte te motor ineens.... liep wederom niet super maar bleef wel aan. Ik heb toen het luchtfilter teruggeplaatst en de stekker aangesloten waarna de motor ineens uitviel! Dus... de stekker doorgemeten en van de 4 pooltjes staat er op 2 daarvan 5V. Weet niet of dat klop maar als dat zo is, lijkt de luchtmassameter kapot. Daarnaast ontbreekt de sensor (zie foto). Volgens de wegenwacht is er door een foutieve luchtmassameter en ontbrekende sensor kans dat daardoor de benzine injectoren teveel benzine inspuiten.

Tot mijn verbazing liep de motor daarna weer wel aardig met het luchtfilter aangesloten. Geen harde indicatie dus maar ik ga in ieder geval op zoek naar een luchtmassameter. Zo te zien is dat geen standaard voorradig artikel. :(

Ik zag ook nog een kabeltje met 2 stekkers waarvan ik geen idee heb wat het is of doet.

Hierbij de foto's:

Afbeelding
niet aangesloten kabel, gele stekker

Afbeelding
Deze kabels horen in het relapsdoosje met afgebroken schroef. Nieuw oogje op de dunne rode kabel en samen met de grote kabel met boutje vastzetten.

Afbeelding
nieuwe bouten en ringetje op massakabel versnellingsbak en chassis. Wellicht ook massastrip vervangen.

Afbeelding
Geen idee waar deze voor zijn, ze hangen los.

Afbeelding
Nieuwe bout geplaatst, oogjes schoongemaakt

Afbeelding
Nog een nieuwe bout geplaatst, oogjes schoongemaakt.

Afbeelding
sensor luchtfilter ontbreekt

Afbeelding

Afbeelding
Weet iemand hoe deze lichtgrijze koelleiding links heet? Deze is helemaal verbogen, wil ik graag een nieuwe bestellen en netjes wegwerken langs de rand.

Was in ieder geval een productieve en (wederom) leerzame dag.

Grt
Rogier
Groet, Rutger
Gebruikersavatar
hippie
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 927
Lid geworden op: 12 okt 2018 21:50

Re: aansluiten nieuwe accukabels

Ongelezen bericht door hippie »

Geen verstand van benzine motoren maar past die losse stekker niet op de luchtfiltersensor ( ze zitten bijna naast elkaar ).
Hopelijk kan iemand meer info geven .
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: aansluiten nieuwe accukabels

Ongelezen bericht door krisg »

Het werkplaatsboek beschrijft de methode om je luchtmassameter uit te meten. Want meten is weten (al wordt er veel tijd mee verscheten:) )
Maar ik zou toch eerst zeker willen zijn dat hij stuk is voor ik 'm vervang.

De tip is hier al meermaals gegeven: koop een goed werkplaatshandboek. Je gaat er geen spijt van hebben.

Je stuurdoos gaat natuurlijk niet goed weten wat te doen als ze niet alle nodige signalen binnen krijgt.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14969
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: aansluiten nieuwe accukabels

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Op de laatste foto zie je bij een injector een blauwe verdeel stuk.
Direct er uit halen en een goede verbinding maken!
Overal waar je deze blauwe dingen ziet? direct vervangen.
Ook zie ik massa draden waarvan de knijp verbinding het een en ander laten zien.
Deze stekkers vervangen door nieuwe AMP stekkers er aan persen.

Theo
rutger1973
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 52
Lid geworden op: 13 mar 2019 22:27

Re: aansluiten nieuwe accukabels

Ongelezen bericht door rutger1973 »

De blauwe verbinding (was er maar eentje) heb ik al verwijderd. Ik ga daarna alle kleine verbinden na en vervangen door goede connectoren. Ik heb ook al handleidingen (Hayens en Bentley). Ik weet alleen nog niet goed hoe ermee om te gaan, ik duik erin!

Wat betreft de ontbrekende sensor van de carterontluchting (?), waar moet die vandaan komen? Moet die al ergens aanwezig zijn of is dat een onderdeel wat ik moet aanschaffen?

grt
Rogier
Groet, Rutger
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: aansluiten nieuwe accukabels

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Ik ken de wbx'en ook niet. Maar hoezo ontbrekende sensor? De sensor zit er volgens mij wel. Maar geen stekker om erop aan te sluiten?
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: aansluiten nieuwe accukabels

Ongelezen bericht door RoonT3 »

20190410_122308-657x836.jpg
Op die aansluiting zit bij mij een zwarte en bruine draad. Aangezien je kabelboom niet meer origineel geplaatst is zal dat zoeken zijn.

Die ringleiding aan de rand van je motordeksel is voor kritische ontluchting van plekken waar anders luchtbellen blijven hangen. Bij jou niet origineel meer. Wordt dus meer en paswerk. De originele kunststof leidingen zijn best fragiel na 30 jaar.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14969
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: aansluiten nieuwe accukabels

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Bij Koch is deze ringleiding te koop, deze is bedoelt tijdens de koud loop.
Een sensor bij de carter ontluchting, bij de carburateur versie zit deze niet.

Theo
rutger1973
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 52
Lid geworden op: 13 mar 2019 22:27

Re: aansluiten nieuwe accukabels

Ongelezen bericht door rutger1973 »

Ik heb de luchtmassameter eruit gehaald en doorgemeten. Volgens documentatie:
- tussen pin 3-4, weerstand moet ergens tussen de 500-1000 ohm zijn (check zie foto)
- tussen pin 2-3, weerstand moet variëren als de klep worden bewogen. (check, dat doet ie)
- tussen pin 1-4, weerstand moet zijn conform specs van de 'intake air temperature sensor'. Geen idee wat dat is en waar die zit. Maar hier wordt niets gemeten

Afbeelding
Pin 3-4

Afbeelding
Pin 2 - 3

Afbeelding
Pin 1-4 (niks)
Groet, Rutger
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14969
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: aansluiten nieuwe accukabels

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Die zit in het luchtfilter behuizing, denk ik.

Theo
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: aansluiten nieuwe accukabels

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Maar er wordt wel wat gemeten: een oneindige weerstand.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Plaats reactie