Beste techneuten,
Surfend over het net kwam ik bovenstaand merk accu tegen
Heeft iemand van jullie ervaring daarmee?
En wie in Nederland levert ze ?
antigravity battery
- wouth
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1414
- Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
- Locatie: arnhem
antigravity battery
I am Wouth and I approve this message
- Kire
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 553
- Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
- Locatie: Heino
Re: antigravity battery
Waar wil je zo'n lithium-ion batterij voor gaan gebruiken?
Als startaccu ongeschikt, of je moet één met een hele hoge capaciteit aanschaffen (maar dan ben je 10 x meer kwijt dan je voor een normale loodaccu betaalt).
Als huishoudaccu in een camper zijn ze zeer geschikt (kunnen dieper ontladen worden dan een loodaccu).
En zo'n lithium-ion accu kan bij temperaturen onder 0°C niet geladen worden omdat de inwendige weerstand dan veel te hoog is. Ik heb tuingereedschap met lithium-ion accu's en als die onder de 7°C zijn worden ze niet geladen (even bij de kachel wat opwarmen en vervolgens lukt het wel, of direct na gebruik laden, als de accu nog warm is).
Een LiFePO4 accu (lithium-ijzer-fosfaat) heeft daar minder problemen mee, maar ook daar neemt de inwendige weerstand toe bij temperaturen onder nul (maar die kan wel geladen worden al duurt het dan langer voordat de accu vol is, dan bij bv. 20°C).
Groet,
Erik.
p.s een kennis had zo'n LiFePO4 accu in zijn Land Rover (als startaccu), maar inmiddels heeft ie er weer een normale loodaccu in staan (de startmotor trok af en toe net iets te veel ampères en dan werd de accu door het BMS* uitgeschakeld).
*BMS (battery management system en dit bevind zich in het accupakket).
Als startaccu ongeschikt, of je moet één met een hele hoge capaciteit aanschaffen (maar dan ben je 10 x meer kwijt dan je voor een normale loodaccu betaalt).
Als huishoudaccu in een camper zijn ze zeer geschikt (kunnen dieper ontladen worden dan een loodaccu).
En zo'n lithium-ion accu kan bij temperaturen onder 0°C niet geladen worden omdat de inwendige weerstand dan veel te hoog is. Ik heb tuingereedschap met lithium-ion accu's en als die onder de 7°C zijn worden ze niet geladen (even bij de kachel wat opwarmen en vervolgens lukt het wel, of direct na gebruik laden, als de accu nog warm is).
Een LiFePO4 accu (lithium-ijzer-fosfaat) heeft daar minder problemen mee, maar ook daar neemt de inwendige weerstand toe bij temperaturen onder nul (maar die kan wel geladen worden al duurt het dan langer voordat de accu vol is, dan bij bv. 20°C).
Groet,
Erik.
p.s een kennis had zo'n LiFePO4 accu in zijn Land Rover (als startaccu), maar inmiddels heeft ie er weer een normale loodaccu in staan (de startmotor trok af en toe net iets te veel ampères en dan werd de accu door het BMS* uitgeschakeld).
*BMS (battery management system en dit bevind zich in het accupakket).