Temperatuur en brandstofmeter lopen terug bij gebruik richtingaanwijzer

Verlichting, zekeringen, accu, radio, koelkast etc.
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14969
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Temperatuur en brandstofmeter lopen terug bij gebruik richtingaanwijzer

Ongelezen bericht door Theo Postma »

ik denk, let op denk :D , dat het allemaal met hetzelfde probleem van doen heeft.
Laadstroom zwak branden betekend dus dat de spanning van de accu en de dynamo gelijk zijn.
Lees er gaat een stroom lopen van accu naar de dynamo en dan gaat het lampje branden.
Het lampje is nodig om de dynamo voor te magnetiseren.

Theo
Gebruikersavatar
marcom
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 76
Lid geworden op: 13 sep 2016 00:05
Locatie: Sumar

Re: Temperatuur en brandstofmeter lopen terug bij gebruik richtingaanwijzer

Ongelezen bericht door marcom »

Hetzelfde probleem!? Denk je dat het ook met de spanningsregelaar te maken kan hebben?
Marco
Groet, Marco
1987 1.6TD Joker
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14969
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Temperatuur en brandstofmeter lopen terug bij gebruik richtingaanwijzer

Ongelezen bericht door Theo Postma »

nee ik denk juist van niet, ergens heb je een massa probleem zitten.

Theo
Gebruikersavatar
marcom
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 76
Lid geworden op: 13 sep 2016 00:05
Locatie: Sumar

Re: Temperatuur en brandstofmeter lopen terug bij gebruik richtingaanwijzer

Ongelezen bericht door marcom »

Daar was ik al bang voor alleen weet ik niet waar het zou kunnen zitten.
Alle stekkers achter de zekeringendoos zijn opnieuw aangesloten en het massapunt achter het luchtfilter heb ik ook schoongemaakt, om moedeloos van te worden [[head]] maar alle ideeën zijn meer dan welkom!
Marco
Groet, Marco
1987 1.6TD Joker
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Temperatuur en brandstofmeter lopen terug bij gebruik richtingaanwijzer

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Ik praat wellicht volkomen onzin hier, maar er staat mij bij dat er een massaverbinding zit vanuit de zwarte doos linksachter in de motorruimte. Die heeft hoe dan ook invloed op het gedrag van je koelwatertemperatuurlampje en -wijzer. Ik zou het schema erbij moeten zoeken, maar dit kun je qua roest op het contactpunt snel en eenvoudig controleren. Ook relais 43 (?) kan voor interessant gedrag van je koelwater zorgen. En hoe is de massakabel tussen versnellingsbak en carressorrie?
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
marcom
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 76
Lid geworden op: 13 sep 2016 00:05
Locatie: Sumar

Re: Temperatuur en brandstofmeter lopen terug bij gebruik richtingaanwijzer

Ongelezen bericht door marcom »

Bedankt voor de tips Michel! Morgen ga ik op speurtocht.
De kabel van de versnellingsbak heb ik nog niet gecontroleerd, is deze makkelijk bereikbaar?
Marco
Groet, Marco
1987 1.6TD Joker
Gebruikersavatar
ReneK
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 362
Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
Locatie: Goes

Re: Temperatuur en brandstofmeter lopen terug bij gebruik richtingaanwijzer

Ongelezen bericht door ReneK »

Ben even in de schema's gedoken. De temperatuurmeter en brandstofmeter hebben beiden een aparte massa aansluiting. Als beiden tegelijkertijd te weinig aan geven dan is de uitgangsspanning van de spanningsregelaar de gemeenschappelijke factor. Deze zou dan te laag zijn of de ingangsspanning van de regelaar zelf is te laag. Op deze ingangsspanning zit ook de voeding van het ledje voor de knipperlichten. Misschien is er slecht contact tussen de folie en de connector op de 12V voedingspin of is een van de foliebanen slecht. Dat zou dan de oorzaak kunnen zijn van het mee knipperen van het temperatuurledje. Heb je de mogelijkheid om in de foutsituatie de spanning te meten op zowel de ingang als de uitgang van de spanningregelaar?

Van de folieconnector zij de aansluitingen: pin 3 = massa, pin 8 = 12V (zie ook de opdruk van de folie zelf waar deze de connector in gaat).

Verband met de laadstroomled zie ik niet helemaal tenzij deze op kan lichten als de voedingsspanning van de tellerunit lager is dan die van de dynamo.
Groeten, René

VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
Gebruikersavatar
marcom
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 76
Lid geworden op: 13 sep 2016 00:05
Locatie: Sumar

Re: Temperatuur en brandstofmeter lopen terug bij gebruik richtingaanwijzer

Ongelezen bericht door marcom »

Bedankt voor de info René! Ik ben vandaag al weer bezig geweest en heb het volgende gedaan.

Toen ik de bus starte vanochtend werkte alles normal dus kon ik de fout ook jammer genoeg niet meten. Ik heb toch alle massapunten nog een keer losgehaald en geschuurd. Ook de kabel van de versnellingsbak heb ik gedaan, deze had ik nog niet eerder gedaan.

De spanningsregelaar heb ik ook maar vervangen voor een 7810. Als ik hem normaal monteer heb slaat de brandstof meter helemaal uit en als ik heb achterstevoren monteer lijk ik een normale stand te hebben dus heb ik hem maar zo gelaten. Ook de folieconnector en de banen heb ik schoongemaakt (had ik al eerder gedaan) maar niet gemeten.

Op de accu meet ik in rust 12.85V, met contact aan meet ik 11V op D+. Als ik dan de motor start gaat het laadstroomledje direct uit en meet ik bij stationair op de dynamo eerst 12,45V en na ongeveer 30 seconden 14.2V. Is dit de normale werking?

Marco
Groet, Marco
1987 1.6TD Joker
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Temperatuur en brandstofmeter lopen terug bij gebruik richtingaanwijzer

Ongelezen bericht door krisg »

Laten we afspreken dat we proberen het voor iedereen leesbaar en begrijpelijk te houden door iets in Volt (V), spanning te noemen en iets in Ampere (A) heet dan stroom.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
marcom
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 76
Lid geworden op: 13 sep 2016 00:05
Locatie: Sumar

Re: Temperatuur en brandstofmeter lopen terug bij gebruik richtingaanwijzer

Ongelezen bericht door marcom »

Nee niet direct naar 14.2V, het duurt even dat hij 12.45V geeft en daarna stabiel op 14.2V maar het ledje gaat wel direct uit.
Marco
Groet, Marco
1987 1.6TD Joker
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14969
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Temperatuur en brandstofmeter lopen terug bij gebruik richtingaanwijzer

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Dat even, is dat 1 a 2 seconden?
Even voor alle duidelijkheid, spanning (volt) wordt uitgedrukt in U, stroom (Ampère) is dan I en de weerstand (Ohm) is R.
De wet van Ohm U=I X R

Het controle lampje, dus geen led, staat in een spannings- brug. (want het kan 2 kanten op werken)
Als de spanning over de accu en de afgegeven spanning v/d dynamo het zelfde zijn, dooft dit lampje.
Motor uit, lampje gaat aan, stroom loopt dan van accu > lampje > plus dynamo > massa dynamo.
De dynamo is dan door verbonden met massa, het elektromagnetische veld is er niet.
(dit is dus niet je dikke 12 volt klem van de dynamo)
Motor aan, de dynamo maakt spanning, als er een spannings verschil is tussen de laad spanning en de klemspanning v/d accu gaat er een stroom lopen. dan pas laad de accu op.
(het kleine stroompje wat door het lampje loopt is noodzakelijk om de dynamo voor te magnetiseren)

De + v/d dynamo en de + v/d accu moeten nu aan elkaar liggen.
Er kan nu geen stroom meer lopen van uit de accu door het lampje richting massa via de dynamo, hier staat nl een even grote spanning.
En als er geen spannings verschil is, kan er geen stroom lopen.
Als dit lampje flauw aan is of wisselend brand, is dit meestal een teken van een massa probleem.

Alle massa verbindingen van het dashboard zitten achter je zekering houder, links boven tegen het schutbord aan zie je twee zgn egels zitten.
De plek is kwetsbaar, mocht je ooit lekkage hebben gehad vanuit je voorraam, wat bij de meeste T3 bijna altijd zo is, dan zijn deze verbindingen aan getast.
Printfolie verbindingen gaan vroeg of laat problemen geven, de printbaan schoonmaken heeft geen zin.
Het gaat om de knijp verbindingen, en dan ook die erin :D
Wat werkt, voorzichtig solderen, let op! je moet weten waar je mee bezig bent!!!
Anders brand je zo de print folie weg en ben je veel verder van huis.

Kijk ook de massa na bij de knipperlichten, voor zijn ze berucht op water inwerking.

Theo

poeh heel verhaal geworden :)
Gebruikersavatar
marcom
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 76
Lid geworden op: 13 sep 2016 00:05
Locatie: Sumar

Re: Temperatuur en brandstofmeter lopen terug bij gebruik richtingaanwijzer

Ongelezen bericht door marcom »

Jeetje wat een verhaal, bedankt voor de cursus Theo!
Dat even is toch iets langer dan 2 seconden, ik heb het niet gemeten maar ik denk meer iets van 30 seconden. De tijd om te starten, naar achteren te lopen, te meten en te schrikken dat hij het niet doet... maar na een paar keer te meten is het toch ok.

Ik denk dat ik het verder maar even zo laat en dinsdag vertrek richting het "zonnige" zuiden want als ik de bus blijf checken vind ik alleen maar het volgende probleem :buiken:

Marco
Groet, Marco
1987 1.6TD Joker
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14969
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Temperatuur en brandstofmeter lopen terug bij gebruik richtingaanwijzer

Ongelezen bericht door Theo Postma »

30 seconden is veel te lang, dit moet direct uitgaan.
De spanning stabilisator heeft hier niets mee van doen.
Voor controle, 2 personen heb je nodig.
Zet een universeel meter over de dynamo en lees af hoeveel spanning.
Sluit een 2e universeel meter op de accu lampje, en lees de spanning af.
Start nu de motor en lees beide af, welke spanningen je nu meet.
Zo gauw de motor aan springt, hou het toerental rond de 1500 toeren zodat je zeker weet dat er voldoende toeren gemaakt wordt in de dynamo om de 14 volt te bereiken.
Je zult nu zien dat de spanningen gelijk zijn, of dat je hier verschil in ziet.
Als het gelijk is, dan is er niets aan de hand, maar dat is niet zo zeg je, of je ziet dat de spanning v/d dynamo langzaam omhoog gaat.
Je hebt een nieuwe dynamo zei je, ook met een nieuwe spanning regelaar?

Theo
Gebruikersavatar
marcom
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 76
Lid geworden op: 13 sep 2016 00:05
Locatie: Sumar

Re: Temperatuur en brandstofmeter lopen terug bij gebruik richtingaanwijzer

Ongelezen bericht door marcom »

Help, dit wordt een complex verhaal. Misschien zoek ik wel iets wat er niet is...
Ik vond het vreemd dat het laadstroomlampje gisteren flauw brande bij een stationair toerental, had ik nog nooit gezien en gebeurt vandaag ook niet meer (was wel net in de wasstraat geweest). Toen ik vandaag aan het meten was zag ik dat de laadspanning even 12.45V was terwijl het lampje al uit was. Daarna was de laadspanning 14.2V.
De dynamo is gereviseerd en heeft ook een nieuwe spanningsregelaar.
Marco
Groet, Marco
1987 1.6TD Joker
Gebruikersavatar
marcom
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 76
Lid geworden op: 13 sep 2016 00:05
Locatie: Sumar

Re: Temperatuur en brandstofmeter lopen terug bij gebruik richtingaanwijzer

Ongelezen bericht door marcom »

Hoi Hylke, ben jij in de buurt?
Marco
Groet, Marco
1987 1.6TD Joker
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14969
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Temperatuur en brandstofmeter lopen terug bij gebruik richtingaanwijzer

Ongelezen bericht door Theo Postma »

hylkeanne schreef: 09 feb 2020 21:01 Op de multimeter moet er voor laadspanning V gekozen worden, en voor laadstroom A. Dus niet U of I. Uitleg over de wet van Ohm vind ik in dit geval dus niet relevant.

Hylke
We kunnen stoppen. Dhr weet het beter is er.

Theo
Plaats reactie