Welke Dynamo 2.0 CU

Verlichting, zekeringen, accu, radio, koelkast etc.
Gebruikersavatar
Tjisse
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 jul 2012 17:59
Locatie: Zwolle

Welke Dynamo 2.0 CU

Ongelezen bericht door Tjisse »

dag allen,

ik heb een aantal vakanties gemerkt dat onder het rijden niet alles 100% functioneert.

nu snap ik dat met koelkast, radio,telefoon opladen, verlichting, ruitenwissers, .e.d. allemaal aan 45AH dynamo wel beetje krap is.
is het mogelijk hier een grotere/zwaardere zomaar op te zetten?
kan het hier op het forum namelijk niet echt vinden.

paar jaar geleden is de dynamo wel al gereviseerd, inclusief nieuwe spanningsregelaar.

alvast bedankt voor jullie goede adviezen [[toast]]
mvg Tjisse

LBX 2.0CU op LPG '81
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14969
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Welke Dynamo 2.0 CU

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Tjisse schreef: 19 feb 2020 13:43 dag allen,
ik heb een aantal vakanties gemerkt dat onder het rijden niet alles 100% functioneert.
nu snap ik dat met koelkast, radio,telefoon opladen, verlichting, ruitenwissers, .e.d. allemaal aan 45AH dynamo wel beetje krap is.
Wat heb je gemerkt dan?
Ik zou, voor ik geld uit ga geven, eerst maar eens meten wat de spanning doet tijdens het rijden.
Als deze onder de 13 volt komt met je verbruikers aan, dan is er wat anders aan de hand.
45 ampere is een boel stroom, dat maak je niet zo maar op met je telefoon lampen en koelkast aan.

Theo
Gebruikersavatar
Tjisse
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 jul 2012 17:59
Locatie: Zwolle

Re: Welke Dynamo 2.0 CU

Ongelezen bericht door Tjisse »

Hij komt zeker onder de 13v (voltmeter in dashboard Dus nog even kijken wat die precies meet) als ik alles aan heb, en dan komt er van bijladen van de beide accu's niet veel meer terecht. Als ik alle verbruikers uitzet zit hij netjes rond de 13.8v.
Wat zou er mis zijn als de spanning zakt? Ik dacht dat dat vrij normaal was.
mvg Tjisse

LBX 2.0CU op LPG '81
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14969
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Welke Dynamo 2.0 CU

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Kijk er komt nog een groot verbruiker bij, een accu.
Ja dan kan het met 45A krap aan worden.
Maar rond de 13 volt zou het wel moeten zijn.
Je zou de stromen bij elkaar op kunnen tellen van al je gebruikers.
Dan weet je of je dynamo het nog kan bij benen.

Theo
sjoerd_b
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 sep 2018 10:39

Re: Welke Dynamo 2.0 CU

Ongelezen bericht door sjoerd_b »

Misschien eens kijken naar de kabel van de dynamo naar de startmotor en van de startmotor naar de accu.
Ik heb een bus uit hetzelfde jaar, de draad van de startmotor naar de accu is niet al te dik en met wat corrosie hier een daar hou je weinig meer over aan het eind van de rit.

Ik heb deze (toevallig vandaag :) ) vervangen door een nieuwe 50mm2 draad, deze lijkt 2x zo dik als de oude :oops:
Mvg, Sjoerd
Gebruikersavatar
Tjisse
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 jul 2012 17:59
Locatie: Zwolle

Re: Welke Dynamo 2.0 CU

Ongelezen bericht door Tjisse »

ik ga komende week eerst maar eens kijken naar die kabel, en of ik nog andere massa dingen kan vinden die niet helemaal mooi zijn.
en volgens mijn berekeningen zou ik ongeveer 300 350 watt aan gebruikers hebben (in het donker bij slecht weer).

denk toch dat het misschien niet heel verkeerd is om een wat zwaardere dynamo op te snorren. heeft iemand daar ervaring meet bij een CU?
mvg Tjisse

LBX 2.0CU op LPG '81
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Welke Dynamo 2.0 CU

Ongelezen bericht door Kire »

Tjisse schreef: 20 feb 2020 11:00denk toch dat het misschien niet heel verkeerd is om een wat zwaardere dynamo op te snorren. heeft iemand daar ervaring meet bij een CU?
hylkeanne schreef: 19 feb 2020 14:10 Bosch 0 986 031 550

Levert 65 ampère.

Hylke
Groet,

Erik.
Voormalig Lid 24

Re: Welke Dynamo 2.0 CU

Ongelezen bericht door Voormalig Lid 24 »

Ik had een 65 Amp in mijn Westfalia, toen de lagers in Engeland het begaven. De dynamo klonk als een gillende keukenmeid. Gelukkig waren we in de buurt van JustKampers waar ik een 45 Amp dynamo kon kopen (ouch! best duur maar wat moet je?). `s Avonds op een camping bij Oxford ingebouwd en rij nu al twee jaar zonder problemen. De oude dynamo heb ik als reserve na revisie. Waarschijnlijk is een 65 Amp beter, maar ik red het voorlopig prima. Ben geen groot verbruiker overigens, heb eigenlijk nooit de hele lijst die je opnoemde gelijktijdig aan.
Plaats reactie