Volkswagen T3 autoradio accu probleem en algemeen elektrisch

Verlichting, zekeringen, accu, radio, koelkast etc.
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Volkswagen T3 autoradio accu probleem en algemeen elektrisch

Ongelezen bericht door Coen »

hylkeanne schreef: 24 mar 2020 20:03
Een accu die voor 2 minuten geen 200 watt kan leveren is aan vervanging toe. Ik heb 1000 wattuur tot m'n beschikking. Als je 2 minuten 200 watt gebruikt is dat dus maar een fractie van de accucapaciteit.
Klopt dat mijn huishoudaccu aan vervanging toe is. Maar af en toe heb ik last van Zeeuwse Zunigheid en heb ik geen zin om te investeren in iets wat ik eigenlijk nooit gebruik.
Sinds die koude ochtend heb ik een electrisch kacheltje onderin de hangkast liggen.
Mijn ervaring met de standkachel is dat hij het niet doet als je hem nodig hebt. En mocht hij een keer branden dan denken omstanders dat je bus in brand vliegt.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Volkswagen T3 autoradio accu probleem en algemeen elektrisch

Ongelezen bericht door krisg »

In onze Atlantic start de D2L altijd zonder problemen op, de B3LC in onze California niet.
Ik kijk uit naar een B2L voor de California of een B1L.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
hethogedak
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 05 nov 2008 16:22
Locatie: Oranjewoud
Contacteer:

Re: Volkswagen T3 autoradio accu probleem en algemeen elektrisch

Ongelezen bericht door hethogedak »

Ik heb geen (denk ik) chinese radio, een pioneer, Deze trekt de accu ook leeg na bepaalde tijd. De list die ik heb verzonnen werkt perfect... Het frontje na langer geen gebruik even loskoppelen. Werkt echt!
Groet,
Jan
_________________________
Het dak is nooit hoog genoeg!
_________________________
T3 Joker 1983 1.9 WBX DG (Bob)
http://www.hethogedak.nl
http://picasaweb.google.com/hethogedak/ ... aliaJoker#
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: Volkswagen T3 autoradio accu probleem en algemeen elektrisch

Ongelezen bericht door vwt3fan »

Ik heb een radio van het Duitse bedrijf Lidl maar daarvoor hoeft de deur niet op slot . Sterker, hij helpt tegen diefstal want die trekt al binnen een week de accu leeg. Front eraf halen helpt ook niets, ik moet dat klereding er elke keer helemaal uithalen. En ligt ie los op het dashboard in een onafgesloten bus. Maar niemand heeft dat ding ooit mee willen nemen en dan schuif ik hem er maar weer in als ik wat verder en langer transport.

Coen schreef:
"Sterker nog, als de dieselkachel geen absoluut volle (huishoud)accu heeft gaat hij niet eens aan."
Dat ga ik eens uitproberen met de dikke 100Ah accu uit mijn Ducato! Want mijn standverwarming doet het al jaren niet. Heb al eens het pompje vervangen, maar geen resultaat. Ook tijdens rijden geeft hij geen warmte trouwens. Bij mij doet de fan het ook wel maar er branden twee lampjes tegelijk, een groene en een rode. En ik heb nooit kunnen uitvinden wat dat betekent. Dus wie weet is slechts dat het euvel ?
Maar of ik dan een nieuwe huishoud-accu koop...? Ik gebruik die verwarming ook vrijwel nooit en alhoewel Groningers gulle mensen zijn, ben ik geboren in Twente en daar zijn ze niet alleen zuunig maar zelfs knieperig. Maar ik wil het toch ff weten of het daardoor komt!
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14970
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Volkswagen T3 autoradio accu probleem en algemeen elektrisch

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Ik blijf het een vreemd iets vinden als mensen melden dat hun accu plat gaat, en dit wijten aan de radio.
Een moderne radio in rust stand heeft een spanning nodig om het geheugen in stand te houden.
Hier loopt echt geen dikke stroom, hooguit 2 a 3 mA.
Das veel te weinig om je accu plat te krijgen.
Ik denk dan ook dat er wat anders aan de hand is, wat weet ik zo niet natuurlijk.
Je kunt dit meten door een ampère meter in je massa v/d accu naar de carrosserie op te nemen ipv de massa strip.
Dan zie je de lek stroom van het totaal van je bus in rust, niet starten natuurlijk :D

Theo
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14970
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Volkswagen T3 autoradio accu probleem en algemeen elektrisch

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Dat is dan totale lekstroom Steven, ik meen dat mijn bus ook op iets van een 150MA zit.
De radio in ruststand is veel minder.

Theo
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14970
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Volkswagen T3 autoradio accu probleem en algemeen elektrisch

Ongelezen bericht door Theo Postma »

met 200 mA lekstroom is je accu niet naar een week leeg, daar gaat wel een paar maand overheen.

Theo
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14970
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Volkswagen T3 autoradio accu probleem en algemeen elektrisch

Ongelezen bericht door Theo Postma »

je kunt bij je zelf na gaan of je accu om de haverklap leeg is?

Theo
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Volkswagen T3 autoradio accu probleem en algemeen elektrisch

Ongelezen bericht door krisg »

Ik denk dat het euvel zich vaak voordoet bij het omwisselen of samen aansluiten van constante 12V en geschakelde 12V.
Mijn elcheapo radio trekt enkele mA in rust, tot je de geschakelde 12V eraf haalt, dan schrijft hij blijkbaar z'n geheugen en stopt met stroom trekken.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
Dirk483
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 66
Lid geworden op: 08 aug 2018 19:49

Re: Volkswagen T3 autoradio accu probleem en algemeen elektrisch

Ongelezen bericht door Dirk483 »

VW_Sk8r schreef: 19 mar 2020 11:19 Er is op de achterkant van de zekeringen kast een speciale groep voor geschakeld plus. (Bijrijderskant achter op uit mn hoofd) Waar je zo’n draadje in kan prikken.
Hi, even “aansluiten” bij dit oude draadje.
Ik was inderdaad ook zover om de gele geschakelde voeding hier vandaan te halen. Prima gelukt.
Ik heb op G1 aangesloten. Volgens T3- Pedia (wat een heerlijke bron van info) een lijn X geschakeld contact voor relais van bijv. Elektrische ramen. De radio stopt dus even bij starten. Niet erg.

2 dingen begrijp ik nog niet goed:
1) Ik veronderstelde dat deze contacten afgezekerd zijn. In dit draadje lees ik dat een zwevende zekering nodig is om de gele geschakelde plus af te zekeren?

2) deze gele is volgens mij niet voor geheugen van de radio. Want immers geschakeld. Het geheugen krijgt stroom van rood, constantplus. Geel zorgt slechts voor het inschakelen van een relais in de radio waardoor ie aan gezet kan worden.
Rood verzorgt dus de hoofdstroom en moet zwaar bedraad en afgezekerd worden.
Geel levert alleen stuurstroompje.
Als dit klopt en ik moet toch een zewevende zekering plaatsen, hoe zwaar moet die dan zijn? 1A?

Gr Dirk
Gr, Matthijs

1990 kombi from Sweden. (2,1 70 kW wbx, 4 bak)
Gebruikersavatar
ReneK
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 362
Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
Locatie: Goes

Re: Volkswagen T3 autoradio accu probleem en algemeen elektrisch

Ongelezen bericht door ReneK »

G1 en G3 zitten parallel achter zekering nummer 20 (20A) en wordt gevoed door contact X van het contactslot. Een kleine zweefzekering voor zo'n dunne draad lijkt me dan een prima idee. Of een kleinere zekering in de zekeringkast plaatsen als zekering 20 geen andere functie heeft (in mijn schema zit hier de achter ruitenwisser maar die zal alleen op de wat luxere bussen zitten).
De P contacten worden rechtstreeks vanuit de accu gevoed en deze zijn niet gezekerd.
Groeten, René

VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
Gebruikersavatar
Dirk483
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 66
Lid geworden op: 08 aug 2018 19:49

Re: Volkswagen T3 autoradio accu probleem en algemeen elektrisch

Ongelezen bericht door Dirk483 »

Dank René
Volgens de boeken zit de achterruiterwisser achter 20A zekeringplaats 12. (Ik heb de wisser overigens niet)
Plaats 20 zou voor nummerplaatverlichting en koplampsproeiers (heb ik dan weer wel) zijn.

Laat ik maar een zweef achter G2 aansluiting zetten.
Ben je het met mij eens dat geschakelde plus van de radio slechts een stuurstroompje heeft te verwerken?
Gr, Matthijs

1990 kombi from Sweden. (2,1 70 kW wbx, 4 bak)
Gebruikersavatar
ReneK
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 362
Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
Locatie: Goes

Re: Volkswagen T3 autoradio accu probleem en algemeen elektrisch

Ongelezen bericht door ReneK »

Dirk483 schreef: 27 mei 2021 21:11 Dank René
Volgens de boeken zit de achterruiterwisser achter 20A zekeringplaats 12. (Ik heb de wisser overigens niet)
Plaats 20 zou voor nummerplaatverlichting en koplampsproeiers (heb ik dan weer wel) zijn.

Laat ik maar een zweef achter G2 aansluiting zetten.
Ben je het met mij eens dat geschakelde plus van de radio slechts een stuurstroompje heeft te verwerken?
De 1990 uitvoering is blijkbaar weer anders dan die van eerdere jaren :???: .
Ik durf zo niet te zeggen of de gele of rode draad de vermogens voeding is. Heb je geen stroommetertje om dit te controleren?
Groeten, René

VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
Gebruikersavatar
Dirk483
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 66
Lid geworden op: 08 aug 2018 19:49

Re: Volkswagen T3 autoradio accu probleem en algemeen elektrisch

Ongelezen bericht door Dirk483 »

Ga ok doen!
Als ik thuis ben... nu eerst paar daagjes zon!
Je hoort!
Gr, Matthijs

1990 kombi from Sweden. (2,1 70 kW wbx, 4 bak)
Gebruikersavatar
Dirk483
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 66
Lid geworden op: 08 aug 2018 19:49

Re: Volkswagen T3 autoradio accu probleem en algemeen elektrisch

Ongelezen bericht door Dirk483 »

ReneK schreef: 28 mei 2021 19:03 De 1990 uitvoering is blijkbaar weer anders dan die van eerdere jaren :???: .
Ik durf zo niet te zeggen of de gele of rode draad de vermogens voeding is. Heb je geen stroommetertje om dit te controleren?
Wat ik dacht klopt René: constant zorgt (uiteraard) voor geheugen én levert stroom voor benodigde power. De geschakelde draad levert niet meer dan een stuurstroompje zodat de radio aan kan. Ik dit geval moet ik de rood en gele draad omwisselen en zit de geschakelde inderdaad aan de dunne rode en de constante aan de dikke rode.

Weer wat geleerd en meten is weten. Maar dat had ik al eerder moeten weten [[head]]
Gr, Matthijs

1990 kombi from Sweden. (2,1 70 kW wbx, 4 bak)
Gebruikersavatar
ReneK
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 362
Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
Locatie: Goes

Re: Volkswagen T3 autoradio accu probleem en algemeen elektrisch

Ongelezen bericht door ReneK »

Mooi dat het gelukt is [[thumbup]] . Ik heb me nooit gerealiseerd dat het met de rode en gele draad zo zou kunnen zitten. Ook weer wat geleerd :D .
Groeten, René

VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
Plaats reactie