Huishoud Accu onder bestuurdersstoel

Verlichting, zekeringen, accu, radio, koelkast etc.
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Huishoud Accu onder bestuurdersstoel

Ongelezen bericht door Kire »

Ja, die Optima accu's zijn uitstekend, ook qua prijs. En het hoge koudstartvermogen is mooi meegenomen.

En ik heb zeker overwogen om zo'n RedTop in mijn bus te zetten, maar de stand van de accupolen is net iets anders dan van de 'gebruikelijke' accu's. Bij mijn (Freedom) accu zit de plus pool rechts naar je toe 'op de hoek'. Bij de RedTop startaccu's zitten de accupolen meer naar het midden van de accu en dat was een probleem bij mijn bus: de kabels waren niet lang genoeg EN ik moest een andere manier verzinnen om de accu vast te zetten. Nu zit de accu vast met de rand onderaan de lange zijden.

De grootste maat accu die in de accubak (onder de stoel en klepje dicht) past is (LxBxH): 280 x 175 x 175 mm.

Een accu kan geladen worden met ongeveer 10% van zijn capaciteit. De 71 Ah accu in mijn bus bijvoorbeeld kan met 7 ampère geladen worden, veel meer neemt de accu niet op door zijn inwendige weerstand. Dus het duurt even voor een lege accu weer goed vol zit.....(ca. 10 uur).
Zo'n Optima accu heeft een geringere inwendige weerstand en kan daardoor zo'n hoge koudstartstroom leveren, bijkomend voordeel is dat de accu daardoor ook met een hoger ampèrage geladen kan worden.

Groet,

Erik.
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Huishoud Accu onder bestuurdersstoel

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Mij lader geeft maximaal 15A in bulkfase op +14V waarbij die vrij snel tot 80% laad. Daarna gaan de ampères snel omlaag en duurt het doorladen naar 100% veel langer dan de bulklading van 80%.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Kylienewman
Komt net kijken
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 nov 2020 01:04

Re: Huishoud Accu onder bestuurdersstoel

Ongelezen bericht door Kylienewman »

Deze informatie was nuttig, bedankt!
AlanBaker
Komt net kijken
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 nov 2020 11:09

Re: Huishoud Accu onder bestuurdersstoel

Ongelezen bericht door AlanBaker »

is het probleem opgelost? heb je een vergelijkbare batterijcapaciteit gevonden?je kunt het verplaatsen naar een andere plek, of niet? als de transactie het toelaat
Gebruikersavatar
wouth
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1411
Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
Locatie: arnhem

Re: Huishoud Accu onder bestuurdersstoel

Ongelezen bericht door wouth »

Kire schreef: 03 mei 2020 08:54
De grootste maat accu die in de accubak (onder de stoel en klepje dicht) past is (LxBxH): 280 x 175 x 175 mm.

Groet,

Erik.
En als je een beetje een handige donder bent, dan kun je de bodem van deze bak zo'n 2 cm laten zakken, zodat je (kwa hoogte) meer keuze hebt in accu-formaat.
I am Wouth and I approve this message
Plaats reactie