D+

Verlichting, zekeringen, accu, radio, koelkast etc.
H0peNL
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 mei 2020 11:31

D+

Ongelezen bericht door H0peNL »

Ik heb een bus gekocht nog zonder huishoudaccu. Inmiddels heb ik van een kennis een 1,5 jaar oude 75 ah agm accu gekregen (hij is overgestapt op Lipo) en een "ouderwets" scheidingsrelais. Inmiddels heb ik al een schema gevonden en kan ik dus niet gewoon de pluspolen verbinden als bij een victron slim relais. Ik kan natuurlijk even naar Schijndel rijden en een slim relais halen, maar is het ook mogelijk om ergens d+ te vinden in de bus?
Het betreft een 1.9 wbx uit '90.

Groeten Maarten

PS. Al gezocht op d+ en relais, maar d+ mag niet en relais vind ik zoveel dingen dat ik er niet helemaal wijs uit kom.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2251
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
Locatie: Langedijk
Contacteer:

Re: D+

Ongelezen bericht door BeakerFlo »

Ik heb hier een random plaatje van een dynamo gepakt.
Hier zie je dus de D+ connector op de dynamo. Die moet je hebben om dingen aan te sturen.
main-qimg-a5eb8166855fc81c3aa4bf28e540141c.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groet
Floris

Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Gebruikersavatar
hippie
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 927
Lid geworden op: 12 okt 2018 21:50

Re: D+

Ongelezen bericht door hippie »

Die zo toch standaart op de t3 dynamo zitten omdat de t3 ook een dynamo-lampje op het dashboard zitten .

Leuke bus trouwens .
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2251
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
Locatie: Langedijk
Contacteer:

Re: D+

Ongelezen bericht door BeakerFlo »

Mijn dynamo geeft een prima voltage af voor de AGM accu’s. Dus het kan wel.

Hoe zie je dan een omvormer voor je?
groet
Floris

Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
H0peNL
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 mei 2020 11:31

Re: D+

Ongelezen bericht door H0peNL »

Bedankt voor het compliment over de bus. De scheidingsrelais heb ik erbij gekregen, maar twijfel nu toch wel of ik hem ga gebruiken.
Ik heb net even gekeken naar de dynamo en ik heb iig de d+ aansluiting gevonden. Zag dat er een kabel al vandaan liep. Iemand enig idee waar die in de bus uitkomt?
Gebruikersavatar
hippie
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 927
Lid geworden op: 12 okt 2018 21:50

Re: D+

Ongelezen bericht door hippie »

Die gaat naar het dashboard .
Je kunt er een bij plaatsen en die gaat naar het scheidings-relais .

Zoals op de tekening in je eerste post .
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: D+

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Bedoel je dan een DC-DC lader?
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: D+

Ongelezen bericht door leof »

hylkeanne schreef: 15 jul 2020 22:19Conclusie: het meest simpele (en tevens goedkoopst) om een extra accu te laden is middels een omvormer.
Dit waag ik te betwijfelen. Een intelligente laaadstroomverdeler is heel wat duurder dan een simpel scheidingsrelais. En hoeveel accu's je dan zou uitsparen is gissen.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: D+

Ongelezen bericht door leof »

Dat zeg ik: gissen.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: D+

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Dat is echt niet gissen hoor. Het sluipt erin en pas als het echt niet meer werkt vraagt men zich af wat er nu mis is gegaan. Ik laad mijn AGM's nu volledig op 220V smartlader en niet meer met de dynamo en zie daar veel beter resultaat (langer gebruik voor de omvormer uitschakelt). Om met een dc/dc lader te werken die 15A kan leveren wordt het ook een gedoe en meestal rij je niet lang genoeg om volledig te laden. Tenzij je vakantie 8 uur per dag op de weg bent.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: D+

Ongelezen bericht door Coen »

Vraag is natuurlijk wat je met een huishoudaccu gaat doen?
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
ReneK
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 362
Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
Locatie: Goes

Re: D+

Ongelezen bericht door ReneK »

Coen schreef: 16 jul 2020 18:05 Vraag is natuurlijk wat je met een huishoudaccu gaat doen?
Mee eens. Ik heb al 4 jaar twee start accu's gekoppeld via een "slim" scheidingsrelais zonder problemen. Ik gebruik de hh-accu alleen voor een lampje en laden van de telefoons. Tevens zie ik de hh-accu als backup voor de start accu en dat gaat met de meeste echte hh-accu's weer niet.
Groeten, René

VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
Gebruikersavatar
ReneK
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 362
Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
Locatie: Goes

Re: D+

Ongelezen bericht door ReneK »

Deze start accu was gratis dus goedkoper zal het niet worden. Ik heb hem ook al een keer kunnen gebruiken als backup toen de gewone accu leeg was. Tot nu toe nog steeds tevreden dus zie ik geen redenen voor aanpassingen. Dat komt wel als ik ooit een nieuwe accu nodig heb.
Groeten, René

VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: D+

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Toch heeft Hylke wel een punt dat de moderne accu's, specifiek voor hun taak geselecteerd, beter presteren (en langer) dan de loodzuurvarianten. Met het huidige prijsniveau komen ze ook in beeld bij de normale burger, maar omdat het laadproces wel wat aanpassingen vraagt, maakt ieder zijn afweging. Mijn simpele semitractie werkt nog prima in de originele configuratie maar als ik (nog) meer dagen 'los' kan staan met een LiFePo4, dan wordt dat wel mijn volgende accu, inclusief aanpassingen.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
ReneK
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 362
Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
Locatie: Goes

Re: D+

Ongelezen bericht door ReneK »

Daar ben ik het ook zeker mee eens. Op het moment dat het niet meer naar wens voldoet zal ik ook zeker andere opties bekijken maar voorlopig volstaat dit nog voor het doel.
Groeten, René

VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
H0peNL
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 mei 2020 11:31

Re: D+

Ongelezen bericht door H0peNL »

Bedankt voor de reacties allemaal. Zag deze discussie ook al in een eerder topic. Maar als ik dan toch m’n Agm accu wil laden tijdens het rijden, dan kan ik dus beter een lader achter een omvormer hangen. Ik heb een 300 watt waeco omvormer en een 20ah lader. Gaat dat werken?
Plaats reactie