D+

Verlichting, zekeringen, accu, radio, koelkast etc.
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2251
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
Locatie: Langedijk
Contacteer:

Re: D+

Ongelezen bericht door BeakerFlo »

Je hebt ook omvormers die niet van 12V naar 230V gaan. Van andere voltages dus. Ik gok dat ze het daar over hadden.
groet
Floris

Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Gebruikersavatar
a_j
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 316
Lid geworden op: 07 jun 2012 21:11
Locatie: Eindhoven

Re: D+

Ongelezen bericht door a_j »

Volgens mij bedoelen ze inderdaad zo iets, DC DC charger:
https://www.bluepowershop.nl/accu/dc-dc ... -5696.html

Edit: terwijl ik opzoek was zie ik dat Hylke al een link gepost heeft, volgens mij dezelfde :)
Groeten, Aart
T3 Joker 1984; 1.6D -> 1.6TD -> 2.0 GTI ADY
Gebruikersavatar
Nie-Co
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 mar 2022 13:48

Re: D+

Ongelezen bericht door Nie-Co »

Alles in dit topic is helaas voor mij nog hocus pocus, maar ik hoop dat jullie mij in ieder geval op het goede spoor kunnen brengen. Tijdens onze vorige langere reis kwamen we erachter dat onze HH accu niet laadt. Niet tijdens het rijden en niet op de externe stekker. Ik verdenk het scheidingsrelais omdat de rest van het systeem wel goed werkt.
Ik had met de zoekfunctie al op meerdere plekken schema's gevonden maar nog niet waar ik deze kan vinden en hoe ik deze kan checken op eventuele fouten. Iemand met de gouden tip?

Eeuwige roem voor de gouden tip.

Groeten,

Tobias
Regards, Tobias
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: D+

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Bij een Westfalia zit hij onder de bestuurdersstoel, vlakbij de hh-accu. Gewoon draadje volgen.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: D+

Ongelezen bericht door leof »

Voltmeter op de HH accu zetten en motor starten. Moet ca. 14,5V aanwijzen met draaiende motor. Als de meter op 12V of minder blijft is er geen verbinding met het laadsysteem. Kan aan het scheidingsrelais liggen, maar misschien is er gewoon ergens een slechte verbinding.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
Nie-Co
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 mar 2022 13:48

Re: D+

Ongelezen bericht door Nie-Co »

Ik heb vandaag even met een aantal foto’s en ouderwets potlood en papier in kaart proberen te brengen hoe het allemaal aangesloten zit.
Dit komt in geen enkele zin overeen met wat ik in verschillende afbeeldingen heb gezien hier. Foto was helaas te groot als bijlage dus hopelijk is dit duidelijk genoeg:

30= 2,5mm rood naar dashboard met zekering
85= 1mm blauw rechtstreeks naar keukenblok en naar dashboard
86= 2,5mm naar massapunt
87= 2,5mm rood/zwart rechtstreeks naar keukenblok
87= 2,5mm rood naar pluspool

Wel een kapotte zekering gevonden op de 30 aansluiting van het scheidingsrelais dus die moet sowieso vervangen worden. Lijkt 6,3A op te staan, klopt dat? Want ik begin nu aan alles te twijfelen wat er onder de stoel ligt.

Ik zal als ik de zekering heb vervangen ook nog kijken wat het voltage over de accu is, maar ik verwacht geen wonderen.

Alvast bedankt voor de tips!

Tobias
Regards, Tobias
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: D+

Ongelezen bericht door leof »

Aansluiting Westfalia volgens https://club8090.co.uk/
Afbeelding
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
Nie-Co
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 mar 2022 13:48

Re: D+

Ongelezen bericht door Nie-Co »

Thanks Leo,

Aan de hand van de vergelijking met bovenstaande afbeelding lijkt het erop dat de aansluiting van de 30 en 87 aansluiting omgedraaid zitten. De 30 gaat namelijk richting het dashboard, ik vermoed via de radio, naar de start accu als ik mag geloven dat deze normaal gezien op de start accu zit.
De zekering die hiertussen zit kan ik echter niet terugvinden in het schema. Kan het kwaad om die te laten zitten of is dat onnodig?
Volgende stap is eea doormeten met opgeladen accu’s en een draaiende motor. Vanaf daar weer verder kijken.
Regards, Tobias
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: D+

Ongelezen bericht door leof »

30 en 87 worden doorverbonden als het relais wordt bekrachtigd. 30 staat er niet bij in de tekening maar is aansluiting van de roodwitte draad tussen "Leisure Battery" en het relais. Het relais wordt bekrachtigd als de motor gaat lopen en er spanning op aansluiting 85 komt. Start- en huishoudaccu worden dan verbonden zodat beide worden geladen door de dynamo.
Tevens wordt het koelkastrelais via aansluiting 85 bekrachtigd waardoor de koelkast door de accu wordt voorzien van stroom.
Aansluiting 86 is normaal gesproken de massa-aansluiting, maar in de tekening is het "Crazy earth feed" wat mij niets zegt. Uit de tekst die er bij staat leid ik af dat de spanning daar onderbroken wordt als de startmotor wordt gebruikt (z.g. X-contact, net als dat de koplampen uitgaan tijdens het starten).
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
w.m.weemhoff
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.

Re: D+

Ongelezen bericht door w.m.weemhoff »

leof schreef: 08 mar 2022 19:28
Tevens wordt het koelkastrelais via aansluiting 85 bekrachtigd waardoor de koelkast door de accu wordt voorzien van stroom.
Aansluiting 86 is normaal gesproken de massa-aansluiting, maar in de tekening is het "Crazy earth feed" wat mij niets zegt. Uit de tekst die er bij staat leid ik af dat de spanning daar onderbroken wordt als de startmotor wordt gebruikt (z.g. X-contact, net als dat de koplampen uitgaan tijdens het starten).
bij een canadese vanagon, die geen lichtaccu had maar wel een koelkastrelay, zat er een aansluiting naar de startmotor.
helemaal het fijne weet ik niet meer, daarvoor is het al weer te lang geleden, maar er staat me bij dat die koelkast het onder het rijden niet deed omdat er een draadje op een verkeerde pool op de startmotor was gezet.
dat leidde toendertijd tot enorme echtelijke ruzies die pas eindigden bij het overlijden van de echtgenoot.
was een heel gezoek om het te vinden trouwens, die vanagons hebben zowat voor elk bouwjaar een apart schema.
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
Gebruikersavatar
Nie-Co
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 mar 2022 13:48

Re: D+

Ongelezen bericht door Nie-Co »

Thanks Leo!

Duidelijke uitleg, daar maak ik uit op dat mijn vermoeden correct was en er twee aansluitingen verkeerd om aangesloten zijn. Met een verbroken zekering vanaf de startaccu zal er dan ook geen stroom op de HH accu komen, dat zou een makkelijke fix zijn.
In het schema staat er helemaal geen zekering tussen, is dat nog handig om een te hoge spanning op het relais te voorkomen en zo ja hoeveel Amp?
Regards, Tobias
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: D+

Ongelezen bericht door Coen »

Ik heb er een flinke zekering tussen gezet nadat de draad gesmolten was door een defecte huishoudaccu. Ik zou zeggen 25 ampère.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
Nie-Co
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 mar 2022 13:48

Re: D+

Ongelezen bericht door Nie-Co »

Fair enough, ik had toch al een ritje naar de autozaak voor een nieuwe zekering richting de koelkast. Daar zat ook maar 8A in ipv de 16 die in de boeken staat. Mocht ik tijd hebben zal ik het eea ook opnieuw aanleggen want veel isolatie is ook al uitdrogende of al gebarsten.
Regards, Tobias
Bozo
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 mei 2019 16:46

Re: D+

Ongelezen bericht door Bozo »

ik ben al bezig met de bekabeling te vernieuwen aangezien de vorige eigenaar er een boeltje heeft van gemaakt.. bij de scheidingsrelais zijn er kabels gewoon niet aangesloten als ik die volg.. enig idee waarvoor die scheidingsrelais dient? ik was namelijk bezig om uit te zoeken waarom de cooler niet werkt op 12 V bij het rijden.. als ik de cooler bekijk staat er daar ook een scheidingsrelais op.. Kan ik gewoon niet de scheidingsrelais onder de zetel verwijderen en een D+ leggen naar de scheidingsrelais op de cooler??
Sam

California 87, 1.6 TD
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: D+

Ongelezen bericht door Coen »

Mijn ‘educated guess’ is dat het dient om 2 circuits te scheiden zodat het huishouddeel niet je startaccu leegtrekt.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: D+

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Bozo schreef: 30 jul 2023 11:03 ik ben al bezig met de bekabeling te vernieuwen aangezien de vorige eigenaar er een boeltje heeft van gemaakt.. bij de scheidingsrelais zijn er kabels gewoon niet aangesloten als ik die volg.. enig idee waarvoor die scheidingsrelais dient? ik was namelijk bezig om uit te zoeken waarom de cooler niet werkt op 12 V bij het rijden.. als ik de cooler bekijk staat er daar ook een scheidingsrelais op.. Kan ik gewoon niet de scheidingsrelais onder de zetel verwijderen en een D+ leggen naar de scheidingsrelais op de cooler??
Hangt van je cooler af. Een adsorptiekoelkast trekt je accu binnen 2 uur leeg. Daarom werkt hij alleen als de motor loopt
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Plaats reactie