Ruitenwissers: Mijn dashboard bromt na een intervalslag van de wissers

Verlichting, zekeringen, accu, radio, koelkast etc.
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Ruitenwissers: Mijn dashboard bromt na een intervalslag van de wissers

Ongelezen bericht door RVB »

Hallo forumgenoten. Ik heb een vreemd probleem. Als ik mijn ruitenwissers op de intervalstand zet, dan bromt of hikt er iets na in het dashboard. Best wel spooky btw. :shock: Ik ben er achter dat het brommen stopt als ik kort de wissers weer aan en uit zet en ze in de allerlaagste positie zijn aanbeland.

Dus de ruitenwissers stoppen vlak boven de laagste positie. En dat brommen(hikken)) blijft (soms slechts eventjes ) aanhouden totdat ik de wissers in de laagste stand zet. Het lijkt er op of de wisser in rust verder wil, maar het moment waarop de motor wordt geactiveerd wordt het contact weer verbroken en wil hij niet verder. Dit gaat zo snel dat de wissers niet bewegen. En zo blijft hij dus hangen in die tussenstand. Nu ik er zo over spreek bedenk ik mij dat er mss wel speling zit op de armen. Of dat de motor los zit. Maar mss ook wel een probleem met het relais oid... ik ben benieuwd naar jullie ideeen...

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Ruitenwissers: Mijn dashboard bromt na een intervalslag van de wissers

Ongelezen bericht door RVB »

Dank je. Ik heb nog niks onderzocht. Maar wat ik wel heb ontdekt dat de wissers niet alleen bij de interval stand dit doen, maar ook als ik ze uit zet(gedurende een wisslag(ach... zo verzin je er weer een woord bij)) Het bijzondere van de wissers is dat ze altijd hun wisslag afmaken. Ze krijgen stroom via een andere bron. (Logisch, maar niet bij stil gestaan). Het zorgen dat de wisser de slag afmaakt is ws. meganische schakeling. Alleen de wissers weten wat hun positie is. De interval'puls' zal door het relais worden geregeld.

Wat ik ontdekte is dat de ruitenwissers langzamer wissen als ik de wisser uit zet. Misschien is de spanning te laag om de wissers over het punt te brengen waar er net wel/net geen contact is. Dit gezegd hebbende.... sowieso moet er nog een spanningsregelaar tussen zitten. Ook bij de normale wissersnelheid. Bij de snelle stand zal de motor de maximale spanning krijgen.... hmmmm...

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
hippie
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 927
Lid geworden op: 12 okt 2018 21:50

Re: Ruitenwissers: Mijn dashboard bromt na een intervalslag van de wissers

Ongelezen bericht door hippie »

net even gegoogled op brommende ruitenwisser en zag 2 dingen ,zoals steven zegt versleten/defecte relais of ruitenwisser komt niet helemaal terug waardoor motortje bromt .
over het stroom krijgen om wisslag af te maken
viewtopic.php?f=28&t=30595

hopelijk heb jij er iets aan .
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
Plaats reactie