T3 storing stopklep knipperlicht ruitenwisser voorgloei
T3 storing stopklep knipperlicht ruitenwisser voorgloei
Hallo techneuten
Ik heb een electrisch probleem met mijn geliefde "double B" (T3 1.6TD 1990). Alleen kom ik echt niet meer verder, dus ik hoop dat iemand wat tijd wil spenderen om mijn "korte" verhaal te lezen en mee te denken zodat ik mijn schattebout weer op de weg krijg. Ik zal proberen het verhaal kort en precies te vertellen.
Recent heb ik de cilinderkop vervangen, daarbij van alles natuurlijk losgehaald. Eenmaal de boel weer in elkaar gezet startte de motor vlot (met wat rook) en liep hij eigenlijk prima. Wat mij wel opviel is dat de voorgloei controle lamp niet uitging. Ik startte de motor dus na een seconde of 10. Motor sloeg direct aan en de voorgloei controle lamp ging uit. Twee dagen later wilt de auto niet meer starten. ANWB erbij gehad, de monteur heeft toen een hotwire aangelegd waardoor ik direct op de pluspool kon starten. Vervolgens heb ik per ongeluk kortsluiting gemaakt toen ik de pluspool van de accu wilde losschroeven. Ik raakte met de sleutel de +pool en de carosserie. Daarna niets meer gedaan met de auto ook niet gecontroleerd. Volgende dag wilde ik weer een stukkie rijden. Starten via de sleutel was inmiddels een paar keer weer gelukt dus dat probeerde ik. De satrmoter en het blok draaide, maar de motor sloeg niet aan. Daarnaast deed de voorgloei nu niets meer, ook de ruitenwissers doen vreemd (interval stand hapert, continu stand maakt de slag niet af zodra ik de hendel in 0 zet, maar stop direct waar de wissers dan staan). Knipperlichten functioneren niet, controle lampje knipperlicht brand continu zodra ik de hendel L of R zet. Klein detail nog, zodra ik de hendel van de ruitenwissers bedien gaat het voorgloei controle lampje heel kort branden (fractie van een seconde) waarbij een zoem geluid (als slecht contact/kortsluiting) hoorbaar is.
Laatste euvel met de sleutel in de "aan" stand komt er nauwelijks spanning op de stopklep, waardoor er dus geen diesel naar de verstuivers kan (ik meet 0.1 V, zou dat niet 12V moeten zijn?)
Ik heb de contact schakelaar vervangen en verschillende schakelrelais doorgemeten. Lijken allemaal in orde. Ook de voorgloeirelais klikt als ik met een batterij 12v op de klemmen zet (meer kan ik niet testen als leek
Heeft iemand een idee waar ik de fout moet zoeken? Excuses, kort verhaal is niet echt gelukt haha
gr Jaime
Ik heb een electrisch probleem met mijn geliefde "double B" (T3 1.6TD 1990). Alleen kom ik echt niet meer verder, dus ik hoop dat iemand wat tijd wil spenderen om mijn "korte" verhaal te lezen en mee te denken zodat ik mijn schattebout weer op de weg krijg. Ik zal proberen het verhaal kort en precies te vertellen.
Recent heb ik de cilinderkop vervangen, daarbij van alles natuurlijk losgehaald. Eenmaal de boel weer in elkaar gezet startte de motor vlot (met wat rook) en liep hij eigenlijk prima. Wat mij wel opviel is dat de voorgloei controle lamp niet uitging. Ik startte de motor dus na een seconde of 10. Motor sloeg direct aan en de voorgloei controle lamp ging uit. Twee dagen later wilt de auto niet meer starten. ANWB erbij gehad, de monteur heeft toen een hotwire aangelegd waardoor ik direct op de pluspool kon starten. Vervolgens heb ik per ongeluk kortsluiting gemaakt toen ik de pluspool van de accu wilde losschroeven. Ik raakte met de sleutel de +pool en de carosserie. Daarna niets meer gedaan met de auto ook niet gecontroleerd. Volgende dag wilde ik weer een stukkie rijden. Starten via de sleutel was inmiddels een paar keer weer gelukt dus dat probeerde ik. De satrmoter en het blok draaide, maar de motor sloeg niet aan. Daarnaast deed de voorgloei nu niets meer, ook de ruitenwissers doen vreemd (interval stand hapert, continu stand maakt de slag niet af zodra ik de hendel in 0 zet, maar stop direct waar de wissers dan staan). Knipperlichten functioneren niet, controle lampje knipperlicht brand continu zodra ik de hendel L of R zet. Klein detail nog, zodra ik de hendel van de ruitenwissers bedien gaat het voorgloei controle lampje heel kort branden (fractie van een seconde) waarbij een zoem geluid (als slecht contact/kortsluiting) hoorbaar is.
Laatste euvel met de sleutel in de "aan" stand komt er nauwelijks spanning op de stopklep, waardoor er dus geen diesel naar de verstuivers kan (ik meet 0.1 V, zou dat niet 12V moeten zijn?)
Ik heb de contact schakelaar vervangen en verschillende schakelrelais doorgemeten. Lijken allemaal in orde. Ook de voorgloeirelais klikt als ik met een batterij 12v op de klemmen zet (meer kan ik niet testen als leek
Heeft iemand een idee waar ik de fout moet zoeken? Excuses, kort verhaal is niet echt gelukt haha
gr Jaime
gr Jaime
- Coen
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1296
- Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
- Locatie: Wemeldinge
Re: T3 storing stopklep knipperlicht ruitenwisser voorgloei
Controleer alle massaverbindingen eens, vooral die achter het luchtfilter.
Coen
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Re: T3 storing stopklep knipperlicht ruitenwisser voorgloei
Bedankt voor de tip Coen, die heb ik nog niet gecontroleerd. Ga ik morgen checken. Ik heb de stopklep inmiddels getest. Als ik de klep met de +pool verbind dan hoor ik het klepje openen.
gr Jaime
- Coen
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1296
- Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
- Locatie: Wemeldinge
Re: T3 storing stopklep knipperlicht ruitenwisser voorgloei
Het lange voorgloeien waarmee de ellende begon kan komen door een slechte verbinding met de sensor achter op de kop. Maar ook daar is in tweede instantie de massa een potentiële verdachte. De aansluiting achter het luchtfilter wordt makkelijk over het hoofd gezien.
Coen
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Re: T3 storing stopklep knipperlicht ruitenwisser voorgloei
En ik maar denken dat Hylke altijd gelijk heeft. Zit ik toch even goed fout.
FOUT Hylke. Massapunten zitten bij een 1.6 TD ook achter het luchtfilter verstopt.
Bob
2.5 TDI 2008
2.5 TDI 2008
Re: T3 storing stopklep knipperlicht ruitenwisser voorgloei
Misschien eens goed lezen want hij schrijft dat helemaal niet hij schrijft dat ze voornamelijk linksvoor zitten en dat lijkt ook te kloppen.
Richtingaanwijzer en knipperlichten zitten linksvoor met massa. De brandstofpomp krijgt stroom via het contact en de massa via het motorblok met directe kabel naar de accu toe en het voorgloeirelais krijgt ook direct stroom vanaf via het contact via de zekeringkast. Als er geen of heel weinig stroom gemeten is bij de brandstofpomp moet je dat voorin zoeken en niet bij de massa bij de motor natuurlijk kan het geen kwaad de massa bij de motor te controleren en schoon te maken maar de storingen zoals genoemd de ruitenwissers en knipperlichten die worden daar niet aangestuurd behalve voor de achterlichten maar dan moet alles het verder nog doen.
Kortom aan de voorzijde beginnen en als daarna de achterlichten ect het niet doen de massa achter controleren of uit voorzorg dat moet je zelf weten
Groet van Tim
Vanagon 1900 diesel 1987
Vanagon 1900 diesel 1987
Re: T3 storing stopklep knipperlicht ruitenwisser voorgloei
Ha, Hylke 2 meldt zich ook weer...
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
Re: T3 storing stopklep knipperlicht ruitenwisser voorgloei
Goedemiddag allemaal,
Bedankt voor de reacties, ik ga zo direct weer verder met de speurtocht. Ik ga de massapunten voorin met contactspray schoonmaken, wellicht ook meteen alle stekkers aan de stuurkolom.
Ik heb alle zekeringen gecontroleerd, die zijn nog alle intact. wellicht moet ik ook alle stekkerverbinden schoonmaken? Misschien heeft wat corrosie gezorgd voor een slechte verbinding in de kabelboom voorin onder het dashboard...
Bedankt voor de reacties, ik ga zo direct weer verder met de speurtocht. Ik ga de massapunten voorin met contactspray schoonmaken, wellicht ook meteen alle stekkers aan de stuurkolom.
Ik heb alle zekeringen gecontroleerd, die zijn nog alle intact. wellicht moet ik ook alle stekkerverbinden schoonmaken? Misschien heeft wat corrosie gezorgd voor een slechte verbinding in de kabelboom voorin onder het dashboard...
gr Jaime
- Coen
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1296
- Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
- Locatie: Wemeldinge
Re: T3 storing stopklep knipperlicht ruitenwisser voorgloei
Rare elektrische verschijnselen zijn vaak (bijna altijd) te wijten aan slechte massa. Ik heb het gehad dat mijn richtingaanwijzer vóór het op halve kracht deden. Slecht contact met warmtesensor voor in de kop had tot gevolg dat bij 100 kilometer per uur het voorgloeilampje op begon te lichten.
Coen
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Re: T3 storing stopklep knipperlicht ruitenwisser voorgloei
Ingebrande contacten van de voorgloeizekeringbevestiging was bij mijn T3td een oorzaak.
Poets de massacontacten licht met fijn staalwol (evt natgemaakt met WD 40).
Poets de massacontacten licht met fijn staalwol (evt natgemaakt met WD 40).
Rick
Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2741
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: T3 storing stopklep knipperlicht ruitenwisser voorgloei
Als je de contacten gaat oppoetsen met fijn staalwol koppel je eerst de accu af. staalwol en stroom geeft vuur...... Ik snap dat Rick met massacontacten niet de contacten van de voorgloeizekering bedoeld.
Dit sowieso bij de voorgloeizekering en alle andere spanningvoerende contacten. Zekerheidshalve ook bij de massaaansluitingen de stroom eraf omdat een ingeschakelde verbruiker alsnog voor een lopende stroom kan zorgen.
Dit sowieso bij de voorgloeizekering en alle andere spanningvoerende contacten. Zekerheidshalve ook bij de massaaansluitingen de stroom eraf omdat een ingeschakelde verbruiker alsnog voor een lopende stroom kan zorgen.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2741
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: T3 storing stopklep knipperlicht ruitenwisser voorgloei
ook die maakt feuten dus...... [[thumbup]]
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
- Kire
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 553
- Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
- Locatie: Heino
Re: T3 storing stopklep knipperlicht ruitenwisser voorgloei
Inderdaad: http://woodcraftsurvival.com/Survival%2 ... aalwol.htm
En met 12 V is het voltage hoog genoeg.
Groet,
Erik.
Re: T3 storing stopklep knipperlicht ruitenwisser voorgloei
Even een update,
Gisteren heb ik de stopklep direct verbonden met de pluspool van de accu. Vervolgens de wartels van de diesel leidingen op de verstuivers wat losgedraaid. Ik hoor wat bewegen (klik) op de pomp zodra ik contact maak op de pluspool en bij starten komt er diesel uit de leidingen richting de verstuivers . Helaas start de motor nog steeds niet, waardoor ik denk dat er meer aan de hand kan zijn. Wellicht opent de stopklep niet volledig of er is een probleem met de compressie. Heeft er iemand nog andere ideeen? Het gekke is dat ik de avond voordat de motor niet meer wilde starten gewoon nog met de bus gereden zonder een enkel probleem. dus het lijkt mij nog steeds meest waarschijnlijk dat het een elecrtisch probleem is.
groet, Jaime
Gisteren heb ik de stopklep direct verbonden met de pluspool van de accu. Vervolgens de wartels van de diesel leidingen op de verstuivers wat losgedraaid. Ik hoor wat bewegen (klik) op de pomp zodra ik contact maak op de pluspool en bij starten komt er diesel uit de leidingen richting de verstuivers . Helaas start de motor nog steeds niet, waardoor ik denk dat er meer aan de hand kan zijn. Wellicht opent de stopklep niet volledig of er is een probleem met de compressie. Heeft er iemand nog andere ideeen? Het gekke is dat ik de avond voordat de motor niet meer wilde starten gewoon nog met de bus gereden zonder een enkel probleem. dus het lijkt mij nog steeds meest waarschijnlijk dat het een elecrtisch probleem is.
groet, Jaime
gr Jaime
Re: T3 storing stopklep knipperlicht ruitenwisser voorgloei
Dat kan het probleem wel eens zitten.
Tik in het zoekscherm; "gloeipluggen rick" Dan krijg je daar informatie over.
Tik in het zoekscherm; "gloeipluggen rick" Dan krijg je daar informatie over.
Rick
Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Re: T3 storing stopklep knipperlicht ruitenwisser voorgloei
Dit is mischien een oplossing voor de ruitenwisser-probleem .
https://www.bus-forum.nl/viewtopic.php?f=28&t=30595
Wat betreft het starten , heeft jouw diesel een koudstart-versneller en gebruik je die ?
https://www.bus-forum.nl/viewtopic.php?f=28&t=30595
Wat betreft het starten , heeft jouw diesel een koudstart-versneller en gebruik je die ?
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny