Dikte kabel scheidingsrelais & hh-batterij

Verlichting, zekeringen, accu, radio, koelkast etc.
Gebruikersavatar
Gvandaal
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 126
Lid geworden op: 05 okt 2019 20:47

Dikte kabel scheidingsrelais & hh-batterij

Ongelezen bericht door Gvandaal »

Is 25mm^2 dik genoeg voor volgende connecties (<3m):
Startbatterij naar scheidingsrelais
Scheidingsrelais naar hh-batterij
Hh-batterij naar zekeringsblok
(Zowel + als -).

Reeds verschillende bronnen geraadpleegd, maar ene zegt 25, ander 35... Ter info, er zal geen zwaar verbruik op zitten.
groet,
Geert

1986 Volkswagen T3 1.9TD (camper project)
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Dikte kabel scheidingsrelais & hh-batterij

Ongelezen bericht door Coen »

Ik heb 16 kwadraat genomen maar 10 zat er standaard in.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Dikte kabel scheidingsrelais & hh-batterij

Ongelezen bericht door RVB »

Hallo Geert,
Bijgevoegd een diagram van Volkswagen zelf mbt tot een 2e accu bij een vw diesel. Zoals je ziet zit aan de min polen een 25mm2 kabel. Dat zijn de korte kabels, soms niet geisoleerd. Ze lopen van de Startaccu naar de motor of en van de HH accu naar het chassis. De overige bedrading is dus maximaal 6mm. 25mm is dus niet nodig. Dat scheidingsrelais zelf is een klein ding. Leg daar een 25mm2 kabel naast en dan zie je vanzelf dat ze niet voor elkaar gemaakt zijn.

Wat er wel aan forse bedrading zit, betreft de gebruikers van de startaccu. Maar dat zit op elke bus. Denk aan de startstroom, het voorgloeien bij diesels en een koelventilator vraagt ook een boel.

Grote gebruikers van de huishoudaccu, mocht je daar in de toekomst voor kiezen, verdienen hun eigen dikke kabel en dikke zekering. Als je een (grote) omvormer er op zet bijvoorbeeld, dan wordt er veelal voorgeschreven hoe dik de kabels moeten zijn en welke zekering je moet plaatsen. (En die dikte heeft veel meer te maken met de gevoeligheid van de omvormer. Die gaat protesteren als de weerstand te hoog zou zijn door een te dunne kabel.)

Ten aanzien van het laden hoef je je ook geen zorgen te maken. Of je nu een 90 ampere dynamo hebt of niet. De accus in onze busjes kunnen al die amperes niet wijt. Er gaat veel minder stroom door de draad en 6mm is prima.

Succes, groetjes, Rolf Afbeelding
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Dikte kabel scheidingsrelais & hh-batterij

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Dus 25 mm2 is voldoende. Ruim voldoende. Ik vind het verheugend dat iemand hier over na denkt. [[thumbup]]
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2251
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
Locatie: Langedijk
Contacteer:

Re: Dikte kabel scheidingsrelais & hh-batterij

Ongelezen bericht door BeakerFlo »

Ik heb inderdaad ook 25mm2
groet
Floris

Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Gebruikersavatar
Gvandaal
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 126
Lid geworden op: 05 okt 2019 20:47

Re: Dikte kabel scheidingsrelais & hh-batterij

Ongelezen bericht door Gvandaal »

dit was het idee (klein beginnen).
vraag me af of de eerste 120A zeker juist staat? of kan deze best achter de relais? of eentje ervoor en eentje erachter?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groet,
Geert

1986 Volkswagen T3 1.9TD (camper project)
Gebruikersavatar
EeVeeWee
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 889
Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
Locatie: Amersfoort

Re: Dikte kabel scheidingsrelais & hh-batterij

Ongelezen bericht door EeVeeWee »

Gvandaal schreef: 03 nov 2020 15:35 dit was het idee (klein beginnen).
vraag me af of de eerste 120A zeker juist staat? of kan deze best achter de relais? of eentje ervoor en eentje erachter?
Voor of achter het scheidingsrelais maakt niet uit, de stroom gaat door de aansluitingen van de plus-polen van de accu's.
Vanaf aansluiting 86 loopt toch geen hoge stroom?
Die is toch om de plus-polen (een beperkte tijd) kort te sluiten?
Dan moet daar een maakcontact in de cabine tussen gezet worden om dit te activeren, zie R in mijn schema.
Schema T2a.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Adios, Eric
Weer eens wat anders!
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Dikte kabel scheidingsrelais & hh-batterij

Ongelezen bericht door RVB »

Een cyrix relais heeft andere eigenschappen dan een standaard scheidingsrelais!

Je kunt namelijk bij een lege startaccu de hh accu inzetten om te helpen met starten. Je moet daar dus wél de bekabeling op afstemmen!. Maar ... omdat zoiets errug weinig voorkomt kan je die functie ook bereiken met (lange) startkabels. Het plaatsen van een zekering is om het relais te beschermen tegen te hoge stromen.

Mbt zekeringen verder. Ik had een tijdje twee hh accus. Ik moest ook draden gaan aanpassen. Dus onder mijn voorstoelen en er tussen liepen draden. Maar met die draaiplateaus onder andere koos ik er voor een zekeringen te plaatsen. Vlak bij de pluspolen.

Groetjes Rolf
Plaats reactie