Olie lampje probleem
- motnamol
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
- Locatie: Amsterdam
Olie lampje probleem
Heb een t3 wbx waarvan het olie lampje bij contact aanzetten gewoon blijft branden ook tijdens het lopen. Ook na vervangen olie drukzender
Het is een wbx met 1 oliezender . De bruine draad van de zender was aangesloten op de zwarte plus draad die naar de stationeer sproeier van de carburateur gaat.
Dat is volgens mij niet goed. draad losgemaakt maar lampje blijft branden.
Bij een andere wbx met 2 oliezenders gaan de bruine draden naar een zwartblauwe draad en de ander naar een geel rode draad.
Maar mijn blauw zwarte draad zit op een zender die naar een waterpijp gaat. Het olie lampje gaat uit als ik de blauw zwarte draad van deze zender afhaal.
Maar verbind ik deze door met mijn bruine draad van de olie zender gaat die ook weer branden.
Iemand enig idee.
Het is een wbx met 1 oliezender . De bruine draad van de zender was aangesloten op de zwarte plus draad die naar de stationeer sproeier van de carburateur gaat.
Dat is volgens mij niet goed. draad losgemaakt maar lampje blijft branden.
Bij een andere wbx met 2 oliezenders gaan de bruine draden naar een zwartblauwe draad en de ander naar een geel rode draad.
Maar mijn blauw zwarte draad zit op een zender die naar een waterpijp gaat. Het olie lampje gaat uit als ik de blauw zwarte draad van deze zender afhaal.
Maar verbind ik deze door met mijn bruine draad van de olie zender gaat die ook weer branden.
Iemand enig idee.
groeten Tom
T3 1.9 d met dk v bak
T3 1.9 d met dk v bak
Re: Olie lampje probleem
Bij mijn luchtgekoelde t3 zit er enkel 1 draad aan; de druksensor in het blok is eigenlijk een schakelaar, die afhankelijk van de druk wel of niet de connectie met massa doorgeeft.
gr, Cas
- motnamol
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
- Locatie: Amsterdam
Re: Olie lampje probleem
Zoals aangegeven brand het lampje .Heeft ook olie druk.
Misschien dat iemand mij kan vertellen naar welke kleur draad de bruine draad gaat die van de oliezender komt.
En welke kleuren van de twee draden er naar het zendertje gaan die in de slang zit die vanaf het exspansie vat komt.
Het is een wbx van 1983.
Misschien dat iemand mij kan vertellen naar welke kleur draad de bruine draad gaat die van de oliezender komt.
En welke kleuren van de twee draden er naar het zendertje gaan die in de slang zit die vanaf het exspansie vat komt.
Het is een wbx van 1983.
groeten Tom
T3 1.9 d met dk v bak
T3 1.9 d met dk v bak
- Coen
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1296
- Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
- Locatie: Wemeldinge
Re: Olie lampje probleem
Is alles origineel? Er zijn systemen met druk bij lage en bij hogere toeren, met 2 sensoren. Maar ik meen dat dat later dan 83 was.
Blijven branden duidt op een breekcontact. Oliesensor is een maak-contact. Wat gebeurt er als je de bruine draad aan massa houdt?
Blijven branden duidt op een breekcontact. Oliesensor is een maak-contact. Wat gebeurt er als je de bruine draad aan massa houdt?
Coen
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
- a_j
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 07 jun 2012 21:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Olie lampje probleem
Geel/rood word gebruikt voor temperatuur sensor, de zwart/blauwe is voor de oliedruk. Het lijkt erop dat er dus het een en ander omgewisseld is.
Groeten, Aart
T3 Joker 1984; 1.6D -> 1.6TD -> 2.0 GTI ADY
T3 Joker 1984; 1.6D -> 1.6TD -> 2.0 GTI ADY
- motnamol
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
- Locatie: Amsterdam
Re: Olie lampje probleem
@ Coen. Als bruin op massa gaat gaat lampje branden .
@ a_i dat vermoed ik ook maar welke 2 draden gaan er dan op die temperatuur zender als ik die blauw zwarte op de olie zender aansluit.
@ a_i dat vermoed ik ook maar welke 2 draden gaan er dan op die temperatuur zender als ik die blauw zwarte op de olie zender aansluit.
groeten Tom
T3 1.9 d met dk v bak
T3 1.9 d met dk v bak
- Coen
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1296
- Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
- Locatie: Wemeldinge
Re: Olie lampje probleem
Bruin is toch doorgaans al massa? Dus zorgt er een andere draad dat er contact is.
Coen
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2741
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: Olie lampje probleem
Dat kan ook zijn als de spanningvoerende draad rechtstreeks op je lampje zit en de bruine draad de schakelende draad is over de sensor/schakelaar op je blok.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Re: Olie lampje probleem
Deze gevonden bj "83 en "84 .
Wat ik begrijp is dat er een blauw/zwart draad loopt van lampje naar druksensor .
Wat ik begrijp is dat er een blauw/zwart draad loopt van lampje naar druksensor .
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
- Coen
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1296
- Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
- Locatie: Wemeldinge
Re: Olie lampje probleem
En dat er rondom het koelwaterniveau wat verkeerd zit. Daar zitten een bruine, een zwarte en een geelrode draad.
Coen
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Re: Olie lampje probleem
Heeft hij het ooit gedaan? Hoe weet je dat je voldoende oliedruk hebt? Doet de schakelaar het, ook al is hij nieuw? Mbv het meten vd weerstand kan je dat controleren bij een stilstaande motor vs draaiende motor.
Verder zou ik mij ergens anders op richten: Op het schema staat dat een blauw zwarte draad de aarde voor het lampje regelt. Jouw bevinding is dat een blauw zwarte draad die je los haalt van iets anders het lampje doet doven. Ik zou zelf het daarom zoeken eerder in de schakelaar of de dus de oliedruk.
Groetjes Rolf
Verder zou ik mij ergens anders op richten: Op het schema staat dat een blauw zwarte draad de aarde voor het lampje regelt. Jouw bevinding is dat een blauw zwarte draad die je los haalt van iets anders het lampje doet doven. Ik zou zelf het daarom zoeken eerder in de schakelaar of de dus de oliedruk.
Groetjes Rolf
- motnamol
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
- Locatie: Amsterdam
Re: Olie lampje probleem
Uh !!!!
Met testlamp zender gecontroleerd en olie druk. Testlamp plus draad op plus accu massa testlamp op aansluiting olie zender.
Lamp is uit.
motor gestart lamp begint te branden . Dat hoort toch anders om te zijn. RAAR.
Motor uit lamp branden .motor starten dan bouwt oliedruk op en moet lamp uit gaan .
Met testlamp zender gecontroleerd en olie druk. Testlamp plus draad op plus accu massa testlamp op aansluiting olie zender.
Lamp is uit.
motor gestart lamp begint te branden . Dat hoort toch anders om te zijn. RAAR.
Motor uit lamp branden .motor starten dan bouwt oliedruk op en moet lamp uit gaan .
groeten Tom
T3 1.9 d met dk v bak
T3 1.9 d met dk v bak
Re: Olie lampje probleem
Ws niet het juiste schakelaar. Ipv (termonologie ben ik niet zeker van) een "breek"schakelaar heb je een "maak"schakelaar. Kortom bij voldoende druk maskt hij contact ipv het te onderbreken. ...
Alles beter dan geen oliedruk ieg..
Groetjes Rolf
Alles beter dan geen oliedruk ieg..
Groetjes Rolf
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2741
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: Olie lampje probleem
Ik heb de reparatiehandleiding even nageslagen voor je.
* tot 7/85 hebben enkel de 0.3 bar oliedrukschakelaar zonder akoestische waarschuwing. Vraag; heb je de juiste schakelaar van 0.3 bar en is de bus (bedrading) van voor 7/85?
* Waar zit de oliedrukschakelaar bij jouw blok? Naast de oliepomp zit normaal de 0.9bar. Tussen de stoterstangbuisjes de 0.3bar schakelaar.
* Sluit oliedrukmeter aan, geen oliedruk (boven 0.15-0.45 bar) kan ook zijn lampje gaat niet uit.
* tot 7/85 hebben enkel de 0.3 bar oliedrukschakelaar zonder akoestische waarschuwing. Vraag; heb je de juiste schakelaar van 0.3 bar en is de bus (bedrading) van voor 7/85?
* Waar zit de oliedrukschakelaar bij jouw blok? Naast de oliepomp zit normaal de 0.9bar. Tussen de stoterstangbuisjes de 0.3bar schakelaar.
* Sluit oliedrukmeter aan, geen oliedruk (boven 0.15-0.45 bar) kan ook zijn lampje gaat niet uit.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik