Pagina 1 van 2

Olie lampje probleem

Geplaatst: 23 jan 2021 19:52
door motnamol
Heb een t3 wbx waarvan het olie lampje bij contact aanzetten gewoon blijft branden ook tijdens het lopen. Ook na vervangen olie drukzender
Het is een wbx met 1 oliezender . De bruine draad van de zender was aangesloten op de zwarte plus draad die naar de stationeer sproeier van de carburateur gaat.
Dat is volgens mij niet goed. draad losgemaakt maar lampje blijft branden.
Bij een andere wbx met 2 oliezenders gaan de bruine draden naar een zwartblauwe draad en de ander naar een geel rode draad.

Maar mijn blauw zwarte draad zit op een zender die naar een waterpijp gaat. Het olie lampje gaat uit als ik de blauw zwarte draad van deze zender afhaal.

Maar verbind ik deze door met mijn bruine draad van de olie zender gaat die ook weer branden.

Iemand enig idee.

Re: Olie lampje probleem

Geplaatst: 23 jan 2021 20:36
door hippie
Er is wel olie-druk ?

Re: Olie lampje probleem

Geplaatst: 24 jan 2021 11:30
door casss
Bij mijn luchtgekoelde t3 zit er enkel 1 draad aan; de druksensor in het blok is eigenlijk een schakelaar, die afhankelijk van de druk wel of niet de connectie met massa doorgeeft.

Re: Olie lampje probleem

Geplaatst: 24 jan 2021 11:32
door casss
De lamp testen kan dan door de draad zelf aan de massa te leggen

Re: Olie lampje probleem

Geplaatst: 24 jan 2021 11:54
door motnamol
Zoals aangegeven brand het lampje .Heeft ook olie druk.
Misschien dat iemand mij kan vertellen naar welke kleur draad de bruine draad gaat die van de oliezender komt.
En welke kleuren van de twee draden er naar het zendertje gaan die in de slang zit die vanaf het exspansie vat komt.
Het is een wbx van 1983.

Re: Olie lampje probleem

Geplaatst: 24 jan 2021 12:58
door Coen
Is alles origineel? Er zijn systemen met druk bij lage en bij hogere toeren, met 2 sensoren. Maar ik meen dat dat later dan 83 was.
Blijven branden duidt op een breekcontact. Oliesensor is een maak-contact. Wat gebeurt er als je de bruine draad aan massa houdt?

Re: Olie lampje probleem

Geplaatst: 24 jan 2021 13:08
door a_j
Geel/rood word gebruikt voor temperatuur sensor, de zwart/blauwe is voor de oliedruk. Het lijkt erop dat er dus het een en ander omgewisseld is.

Re: Olie lampje probleem

Geplaatst: 24 jan 2021 13:57
door motnamol
@ Coen. Als bruin op massa gaat gaat lampje branden .

@ a_i dat vermoed ik ook maar welke 2 draden gaan er dan op die temperatuur zender als ik die blauw zwarte op de olie zender aansluit.

Re: Olie lampje probleem

Geplaatst: 24 jan 2021 15:49
door Coen
Bruin is toch doorgaans al massa? Dus zorgt er een andere draad dat er contact is.

Re: Olie lampje probleem

Geplaatst: 24 jan 2021 16:48
door RoonT3
Dat kan ook zijn als de spanningvoerende draad rechtstreeks op je lampje zit en de bruine draad de schakelende draad is over de sensor/schakelaar op je blok.

Re: Olie lampje probleem

Geplaatst: 24 jan 2021 20:24
door hippie
Deze gevonden bj "83 en "84 .
25489.jpeg

Wat ik begrijp is dat er een blauw/zwart draad loopt van lampje naar druksensor .

Re: Olie lampje probleem

Geplaatst: 24 jan 2021 21:07
door Coen
En dat er rondom het koelwaterniveau wat verkeerd zit. Daar zitten een bruine, een zwarte en een geelrode draad.

Re: Olie lampje probleem

Geplaatst: 24 jan 2021 21:57
door RVB
Heeft hij het ooit gedaan? Hoe weet je dat je voldoende oliedruk hebt? Doet de schakelaar het, ook al is hij nieuw? Mbv het meten vd weerstand kan je dat controleren bij een stilstaande motor vs draaiende motor.

Verder zou ik mij ergens anders op richten: Op het schema staat dat een blauw zwarte draad de aarde voor het lampje regelt. Jouw bevinding is dat een blauw zwarte draad die je los haalt van iets anders het lampje doet doven. Ik zou zelf het daarom zoeken eerder in de schakelaar of de dus de oliedruk.

Groetjes Rolf

Re: Olie lampje probleem

Geplaatst: 25 jan 2021 14:25
door motnamol
Uh !!!!
Met testlamp zender gecontroleerd en olie druk. Testlamp plus draad op plus accu massa testlamp op aansluiting olie zender.
Lamp is uit.
motor gestart lamp begint te branden . Dat hoort toch anders om te zijn. RAAR.

Motor uit lamp branden .motor starten dan bouwt oliedruk op en moet lamp uit gaan .

Re: Olie lampje probleem

Geplaatst: 25 jan 2021 15:29
door RVB
Ws niet het juiste schakelaar. Ipv (termonologie ben ik niet zeker van) een "breek"schakelaar heb je een "maak"schakelaar. Kortom bij voldoende druk maskt hij contact ipv het te onderbreken. ...

Alles beter dan geen oliedruk ieg..

Groetjes Rolf

Re: Olie lampje probleem

Geplaatst: 25 jan 2021 15:33
door RoonT3
Ik heb de reparatiehandleiding even nageslagen voor je.

* tot 7/85 hebben enkel de 0.3 bar oliedrukschakelaar zonder akoestische waarschuwing. Vraag; heb je de juiste schakelaar van 0.3 bar en is de bus (bedrading) van voor 7/85?

* Waar zit de oliedrukschakelaar bij jouw blok? Naast de oliepomp zit normaal de 0.9bar. Tussen de stoterstangbuisjes de 0.3bar schakelaar.

* Sluit oliedrukmeter aan, geen oliedruk (boven 0.15-0.45 bar) kan ook zijn lampje gaat niet uit.