Olie lampje probleem

Verlichting, zekeringen, accu, radio, koelkast etc.
Gebruikersavatar
motnamol
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 359
Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
Locatie: Amsterdam

Olie lampje probleem

Ongelezen bericht door motnamol »

Heb een t3 wbx waarvan het olie lampje bij contact aanzetten gewoon blijft branden ook tijdens het lopen. Ook na vervangen olie drukzender
Het is een wbx met 1 oliezender . De bruine draad van de zender was aangesloten op de zwarte plus draad die naar de stationeer sproeier van de carburateur gaat.
Dat is volgens mij niet goed. draad losgemaakt maar lampje blijft branden.
Bij een andere wbx met 2 oliezenders gaan de bruine draden naar een zwartblauwe draad en de ander naar een geel rode draad.

Maar mijn blauw zwarte draad zit op een zender die naar een waterpijp gaat. Het olie lampje gaat uit als ik de blauw zwarte draad van deze zender afhaal.

Maar verbind ik deze door met mijn bruine draad van de olie zender gaat die ook weer branden.

Iemand enig idee.
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
Gebruikersavatar
hippie
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 927
Lid geworden op: 12 okt 2018 21:50

Re: Olie lampje probleem

Ongelezen bericht door hippie »

Er is wel olie-druk ?
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

Re: Olie lampje probleem

Ongelezen bericht door casss »

Bij mijn luchtgekoelde t3 zit er enkel 1 draad aan; de druksensor in het blok is eigenlijk een schakelaar, die afhankelijk van de druk wel of niet de connectie met massa doorgeeft.
gr, Cas
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

Re: Olie lampje probleem

Ongelezen bericht door casss »

De lamp testen kan dan door de draad zelf aan de massa te leggen
gr, Cas
Gebruikersavatar
motnamol
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 359
Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: Olie lampje probleem

Ongelezen bericht door motnamol »

Zoals aangegeven brand het lampje .Heeft ook olie druk.
Misschien dat iemand mij kan vertellen naar welke kleur draad de bruine draad gaat die van de oliezender komt.
En welke kleuren van de twee draden er naar het zendertje gaan die in de slang zit die vanaf het exspansie vat komt.
Het is een wbx van 1983.
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Olie lampje probleem

Ongelezen bericht door Coen »

Is alles origineel? Er zijn systemen met druk bij lage en bij hogere toeren, met 2 sensoren. Maar ik meen dat dat later dan 83 was.
Blijven branden duidt op een breekcontact. Oliesensor is een maak-contact. Wat gebeurt er als je de bruine draad aan massa houdt?
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
a_j
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 316
Lid geworden op: 07 jun 2012 21:11
Locatie: Eindhoven

Re: Olie lampje probleem

Ongelezen bericht door a_j »

Geel/rood word gebruikt voor temperatuur sensor, de zwart/blauwe is voor de oliedruk. Het lijkt erop dat er dus het een en ander omgewisseld is.
Groeten, Aart
T3 Joker 1984; 1.6D -> 1.6TD -> 2.0 GTI ADY
Gebruikersavatar
motnamol
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 359
Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: Olie lampje probleem

Ongelezen bericht door motnamol »

@ Coen. Als bruin op massa gaat gaat lampje branden .

@ a_i dat vermoed ik ook maar welke 2 draden gaan er dan op die temperatuur zender als ik die blauw zwarte op de olie zender aansluit.
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Olie lampje probleem

Ongelezen bericht door Coen »

Bruin is toch doorgaans al massa? Dus zorgt er een andere draad dat er contact is.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Olie lampje probleem

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Dat kan ook zijn als de spanningvoerende draad rechtstreeks op je lampje zit en de bruine draad de schakelende draad is over de sensor/schakelaar op je blok.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
hippie
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 927
Lid geworden op: 12 okt 2018 21:50

Re: Olie lampje probleem

Ongelezen bericht door hippie »

Deze gevonden bj "83 en "84 .
25489.jpeg

Wat ik begrijp is dat er een blauw/zwart draad loopt van lampje naar druksensor .
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Olie lampje probleem

Ongelezen bericht door Coen »

En dat er rondom het koelwaterniveau wat verkeerd zit. Daar zitten een bruine, een zwarte en een geelrode draad.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Olie lampje probleem

Ongelezen bericht door RVB »

Heeft hij het ooit gedaan? Hoe weet je dat je voldoende oliedruk hebt? Doet de schakelaar het, ook al is hij nieuw? Mbv het meten vd weerstand kan je dat controleren bij een stilstaande motor vs draaiende motor.

Verder zou ik mij ergens anders op richten: Op het schema staat dat een blauw zwarte draad de aarde voor het lampje regelt. Jouw bevinding is dat een blauw zwarte draad die je los haalt van iets anders het lampje doet doven. Ik zou zelf het daarom zoeken eerder in de schakelaar of de dus de oliedruk.

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
motnamol
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 359
Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: Olie lampje probleem

Ongelezen bericht door motnamol »

Uh !!!!
Met testlamp zender gecontroleerd en olie druk. Testlamp plus draad op plus accu massa testlamp op aansluiting olie zender.
Lamp is uit.
motor gestart lamp begint te branden . Dat hoort toch anders om te zijn. RAAR.

Motor uit lamp branden .motor starten dan bouwt oliedruk op en moet lamp uit gaan .
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Olie lampje probleem

Ongelezen bericht door RVB »

Ws niet het juiste schakelaar. Ipv (termonologie ben ik niet zeker van) een "breek"schakelaar heb je een "maak"schakelaar. Kortom bij voldoende druk maskt hij contact ipv het te onderbreken. ...

Alles beter dan geen oliedruk ieg..

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Olie lampje probleem

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Ik heb de reparatiehandleiding even nageslagen voor je.

* tot 7/85 hebben enkel de 0.3 bar oliedrukschakelaar zonder akoestische waarschuwing. Vraag; heb je de juiste schakelaar van 0.3 bar en is de bus (bedrading) van voor 7/85?

* Waar zit de oliedrukschakelaar bij jouw blok? Naast de oliepomp zit normaal de 0.9bar. Tussen de stoterstangbuisjes de 0.3bar schakelaar.

* Sluit oliedrukmeter aan, geen oliedruk (boven 0.15-0.45 bar) kan ook zijn lampje gaat niet uit.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Plaats reactie