Pagina 1 van 2

Slechte koude start 1.9 WB, motorcode DF

Geplaatst: 07 feb 2021 11:01
door BulliChris
Beste ervaren T3ers, liefhebbers! Willen jullie meekijken bij volgend probleem:
Sinds enkele maanden start mijn motor steeds slechter als hij koud is.
Startmotor draait goed en lang door. Na ca. 5 keer 5-10 sec. starten loopt de motor dan.
Eenmaal gelopen..., start hij meteen.
Wat heb ik al gedaan:
- brandstoftoevoer benzine/lpg grondig gecontroleerd;
- vonk is er op alle bougies, kleur vonk meer vaag en wit dan scherp en blauw
- accu geladen, vervangen en met starthulp ondersteund...,
- alle bedrading en aansluitingen/ kabelklemmen en verblinders van de start- en ontsteking gecontroleerd, ontroest en / of vervangen!
Behalve contactslot, sleutel draaien... startmotor draait motor goed rond. (alle controle lampjes branden en relais klikt)

Hier houd nu mijn beperkte kennis op en vermoed ik nog de CDI of bobine als mogelijke oorzaak, zou dat kunnen?
Kan alleen niet verklaren, dat hij dan bij warme motor, of zelfs maar 1 minuut gelopen wel gewoon meteen start.

Zie uit naar jullie diagnose, ervaring, advies, ervaring of oplossing 😊
Groet, Chris

Re: Slechte koude start 1.9 WB, motorcode DF

Geplaatst: 07 feb 2021 13:21
door RVB
Je gaat niks aan mij hebben. Ik heb n diesel.. en ben niet thuis in die wbx motor perikelen. Komt het steeds slechter starten omdat het steeds kouder word? Of... was het vorig jaar nog goed?

Vroeger... was het trouwens de normaalste zaak van de wereld.. dat slechte starten van autos. Hoe vaak hoorde je niet dat geluid uit de straat dat iemand zijn accu aan het leegstarten was... Tegenwoordig zijn we erg gewend geraakt. Maar nogmaals... ik kan je niet verder helpen bij het hoe en waarom.

Succes

Rolf

Re: Slechte koude start 1.9 WB, motorcode DF

Geplaatst: 07 feb 2021 13:22
door hippie
Niet veel verstand van benzine motoren maar je kunt de bobine en/ of bougiekabels eens doormeten op weerstand .
En eventueel kijken of de koudstart inrichting ( choke) nog goed doet .

Re: Slechte koude start 1.9 WB, motorcode DF

Geplaatst: 07 feb 2021 14:30
door insomnia
Tsja.. Als mijn bus een tijdje in ruste is geweest heeft hij ook wel ff (5 a 10 sec) nodig om te starten. (1.9DG) Zeker omdat je aangeeft dat hij eenmaal keer gestart hij wel meteen aan slaat.

Re: Slechte koude start 1.9 WB, motorcode DF

Geplaatst: 07 feb 2021 15:52
door Coen
Verse bougies gestoken?

Re: Slechte koude start 1.9 WB, motorcode DF

Geplaatst: 07 feb 2021 16:24
door RoonT3
Ik kan de juiste leitfaden niet terugvinden, heb die voor de 1.9i. Daar staat in wat je kan en hoort te meten (weerstand etc.). Als je de juiste kan vinden.

Start je koud op benzine? Bedoel je na 1x gelopen te hebben dat je dan nog op benzine start of al op LPG?

Mechanische opvoerpomp in orde? (voldoende (snel) druk en flow?)

Ontsteking goed afgesteld?

koudstart is gaspedaal 1x normaal indrukken en weer loslaten. Niet gebruiken onder het starten zelf. Bij vorst tweemaal indrukken.

Re: Slechte koude start 1.9 WB, motorcode DF

Geplaatst: 07 feb 2021 16:27
door Bob
ik denk dan aan een terugslagklep in de brandstoftoevoer?

Re: Slechte koude start 1.9 WB, motorcode DF

Geplaatst: 07 feb 2021 21:40
door motnamol
Werkt de choke? Voor dat je start 2 a 3 het gas pedaal vlot achter elkaar in trappen. ff pompen in de volksmond . Soms hebben ze ff wat extra benzine nodig om te starten en dat doe door ff te pompen dan geeft het acceleratie pompje wat xtra benzine.
Verder zou het nu ff niet weten.

Re: Slechte koude start 1.9 WB, motorcode DF

Geplaatst: 07 feb 2021 22:22
door BulliChris
Beste Tom, Bob, Ronald, Coen, Ralph, Ronny en Rolf.
(Niemand vergeten hoop ik;-)
Hartelijk dank voor jullie reacties!,..echte T3’ ers,...love it!
Heb autom.choke, verwarming, stationairklep, teruslagklep en pomp ( elektrisch) reeds nagelopen en hersteld/afgesteld waar nodig. Daar kan het niet aan liggen denk ik..., de bougies zijn vorige zomer vervangen, en hij heeft dit in eerdere koudere seizoenen nooit zo sterk gehad. Start gewoonlijk op LPG ( ook altijd goed en snel) maar sinds vorige herfst wordt het minder.
Maar nu op benzine, daar gaat het doch iets sneller ( na ca 3 min.);
De starttechniek had ik al gelezen hier in eerdere post’s, dank ook daarvoor mensen!! Dat is Zeker belangrijk, want:
(Als hij niet meerdere dagen/ weken stil heeft gestaan is de nog voldoende vol om met het trappen van het gaspedaal benzine in te spuiten! Daarbij gaat oom de luchtinlaatklep op de choke stand staan, ( kleine opening van 2-3 mm) zodat de kotor rijk gas- luchtmengsel heeft. Beste voorwaarde voor goede start πŸ˜‰, in de zomer is die klep door de bimetaal spiraal van de choke trouwens verder open... dus meer lucht, minder vet mengsel..., goede start.
Ohja, weerstand van CDI en bobine ook doorgemeten, maar niet zeker of de getallen kloppen, stroom gaat i.i.g. door de spiralen van de bobine. Ook de elektronische stationaire schakelkasten (zwarere doosje links achter), die met de Hall-geber samenwerkt heb ik overbrugt, d.w.z. verwijderd, getest en weer verbonden..., geen verandering.
Al deze dingen bij elkaar doen mij denken aan de startstroom- of vonk, die kan ik helaas niet meten..., wel kan ik de bougies vervangen, ookal zij ze nog niet oud en max. 5 dkm. Je weet maar nooit.
Ik ga nog wat proberen deze weekβ˜ƒοΈβ„οΈπŸ˜¬β„οΈβ˜ƒοΈ en houd jullie op de hoogte!
Ver-rijkende ideeΓ«n en suggesties zijn ondertussen van harte welkom.
πŸ‘¨πŸΌβ€πŸ”§ChrisπŸ™‹β€β™‚οΈ
De in Het is ook logisch, want

Re: Slechte koude start 1.9 WB, motorcode DF

Geplaatst: 07 feb 2021 22:30
door BulliChris
...excuses voor laatste zin en typefoutjes... te snel verstuurd 😊
Boven bedoel ik, dat de vlotterkamer nog voldoende vol is, (mits geen lek)... en dat ruk je!!!
Dan spuit de (mechanische) injector dus bezine in, dat kun je duidelijk zien en ruiken, als je de gashendel aan de carb. opent en in de inlaat kijkt/ruikt. πŸ˜‰
Chris

Re: Slechte koude start 1.9 WB, motorcode DF

Geplaatst: 08 feb 2021 09:33
door RoonT3
Verder ook gekeken naar ontstekingstijdstip, compressie, en klepspeling? Geen valse lucht aanzuigen ergens bij je carb?

Oja, leitfaden zou je kunnen downloaden bij VW zelf. Eerst even zoeken hoe het werkt en waar te vinden, dan inlog maken, betalen en de juiste (alles ;-)) voor jezelf downloaden.

https://www.bulliforum.com/viewtopic.ph ... &start=100
http://www.t3-pedia.de/index.php?title= ... f.C3.A4den

Re: Slechte koude start 1.9 WB, motorcode DF

Geplaatst: 08 feb 2021 13:15
door BulliChris
Nog niet de meest vitale dingen gecontroleerd Ronald. Compressie kan ik meenemen bij bougiewissel.
Valse lucht wel gecheckt en rubberen voetpakking vervangen.
Dank voor tip en link leitfaden...

Re: Slechte koude start 1.9 WB, motorcode DF

Geplaatst: 08 feb 2021 15:56
door motnamol
Wat ik ook wel eens meegemaakt heb dat op het moment dat je stopt met starten dan hij net aanslaat .

Re: Slechte koude start 1.9 WB, motorcode DF

Geplaatst: 08 feb 2021 18:03
door hippie
Heb zoiets meegemaakt met een motor . Met startmotor niet aanslaan en met de kickstarter wel , was toen een defete bobine ( net nieuw )

Re: Slechte koude start 1.9 WB, motorcode DF

Geplaatst: 08 feb 2021 19:45
door Coen
Ik ook dus met mijn motor. Afgelopen zomer niets aan de hand, in november weer eens rijden, niet aan te krijgen. Ik dacht aan verouderde benzine maar ik had er, wist ik zeker, euro 98 ingegooid. Er was niets aan welke instelling dan ook veranderd dus dat kon het ook niet zijn.
Ten lange leste er een paar nieuwe bougies in gedraaid en hoppa, starten. Dus vandaar mijn raad.

Re: Slechte koude start 1.9 WB, motorcode DF

Geplaatst: 09 feb 2021 13:14
door RoonT3
Ik heb met mijn MV veel verschil in starten en warme loop tussen merk bougiekabels en de gebruikte bougies. Ondanks dat het meten goed was en vonken er goed uitzagen maakte merk/type wel het nodige verschil.

Aangezien je zegt, vorige zomer bougies vervangen is dit eerste winter met deze bougies. Waren dat dezelfde als er daarvoor inzaten?