
terug uitbouwen ,radiator vervangen (toch handig als je vrienden hebt met onderdelen op stock

Bij de proefrit opgemerkt dat de temperatuurmeter in het dachboard het niet meer deed, zo dood als een pier.
Sensor kortgesloten, niks.
contacten op de sensor nagekeken, niks.
eea opgezocht, bleek die sensor tussen 150 en 1000Ohm te zijn, omgekeerd evenredig met de temperatuur.
Sensor gemeten, in orde.
draad opgezocht aan de dashboard kant, sensor opnieuw gemeten, in orde.
Probleem moest dus in de tellerunit zitten.
Terug naar de vrienden met stock, reserve tellerunit gehaald, samen met een dashboardconnector uit een oude (slechte/gekanibaliseerde) kabelboom.
Testtellerunit erin en het werkte, dus het lag echt aan de tellerunit.
Gisterenavond geen zin meer en er was eea op tv, maar ondertussen wel gezocht naar een nieuwe temperatuurmeter, niet meer te krijgen, het is een model met toerenteller, die zijn er dus niet.
Ook nagedacht over een teststrategie.
Vanochtend iets vroeger opgestaan, labvoeding uit de kast gehaald en een potentiometer van 1K gezocht.
12V tussen de bruine massadraad en de zwarte plus draad (wie verzint zoiets… een zwarte plus) en de regelbare weerstand tussen de bruine en de rood/gele draad.
Geen uitslag, dat was wat verwacht, maar ook geen rook, dus de testopstelling klopte wel

Na het nameten van de spanningsregelaar, voor de zekerheid want de benzinemeter deed het wel, toch maar begonnen aan de demontage.
Ver zijn we niet moeten gaan:
Corrosie op de contacten van de meter, proper gemaakt , terug getest en het werkt weer.
Inbouwen zal voor straks zijn, eerst wat werken.