Stadslicht afkeur import T3 syncro

Verlichting, zekeringen, accu, radio, koelkast etc.
VoormaligLid19
op verzoek verwijderd
Berichten: 674
Lid geworden op: 04 jan 2006 11:00

Re: Stadslicht afkeur import T3 syncro

Ongelezen bericht door VoormaligLid19 »

Ik begrijp niet waar je een probleem van maakt. Zet de verlichting in orde volgens de huidige Nederlandse wetgeving en klaar. :oops:
In België is rode zijverlichting verboden en aangezien mijn vanagon jaren in Nederland gereden heeft vooraleer de grens met België over te steken en deze afgekoppeld waren vermoed ik dat het in NL ook zo is. Op mijn vanagon zit nu witte led zijverlichting.
Niall
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 aug 2021 21:11

Re: Stadslicht afkeur import T3 syncro

Ongelezen bericht door Niall »

Het is niet alleen de units maar ook de bedrading die aangepast moet worden. Maargoed, ik snap je punt Hylke, en dit zal op den duur ook wel gaan gebeuren.

Lievenn, je mist mijn punt: de keurder spreekt wat ik (en een hoop mensen hier) begrijpen van de regels als het gaat over stadslicht tegen en juist daar probeerde ik opheldering over te krijgen. "zet de verlichting in orde" is dan ook niet echt constructief als ik erachter probeer te komen wat er exact niet in orde is.. De een zegt stand 0 klopt niet en de ander dat het een apart lampje moet zijn, de ander dat stadslicht te vel is. Maargoed, bedankt voor het meedenken.
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Stadslicht afkeur import T3 syncro

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Permanente eis schrijft voor dat een voertuig moet zijn uitgerust met dimlicht, grootlicht en stadslicht. Dat zijn dus 3 afzonderlijke lichtbronnen. Achter de permanente eis in de wetgeving zal een uitgebreidere normering zitten. (de lichtbronnen mogen dan wel in eenzelfde armatuur zitten)

Keuren ze je lampen sowieso wel goed, daar zit toch geen E-keurmerk op? Dat zou je ook nog eens kunnen navragen voor je een volgende verrassing hebt.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/ ... aragraaf10

Wees je er verder bewust van dat jij de auto invoert en laat keuren en dus jijzelf de verplichting hebt om aan te tonen dat het voertuig voldoet aan de regelgeving. De RDW keurt enkel maar heeft verder niet de verplichting om jou bij afkeur naar de geldende regelgeving etc door te verwijzen. Je krijgt te horen waarop is afgekeurd en doe je best :). Met een beetje geluk krijg je wel van de keurmeester te horen wat mogelijke oplossingen zijn.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: Stadslicht afkeur import T3 syncro

Ongelezen bericht door Mitch »

Mitch schreef: ↑
Eerlijk gezegd denk ik ook dat de keurmeester gevallen is over de dagrijverlichting.

Wat bedoel je precies met "de dagrijverlichting"? Stand 0, stand 1 of de oranje knipperlichten (Daylight running lights, DRL) die bij in Canada/Amerika normaal altijd aan mogen staan?

Ik
Bedoel de stand 0. pin me er niet op vast maar volgens mij is dagrijverlichting niet op alle bouwjaren toegestaan.

Maar echt, die zijmarkeerlichten zijn niet altijd toegestaan. Dat is pas in latere jaren zo (ik meen vanaf de Volvo v40).

En als laatste, verschil tussen stadslicht en dimlicht in reuze, het stadslicht zie je maar kan je niets mee zien (heeft geen schijnwerper functie) dimlicht komt een straal uit zodat er ook wat omgeving verlicht wordt. Op jouw foto is dat verschil nauwelijks zichtbaar.

Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: Stadslicht afkeur import T3 syncro

Ongelezen bericht door insomnia »

Ik sluit mij ook aan bij issue dat de 0 stand (dagrijverlichting brand) wat afwijkend is van NL. Ik zou, persoonlijk zorgen voor andere kleur in de zijkanten. Verder de dagrijstand (tijdelijk) demonteren.

De opinie over veiligheid is tegenwoordig anders, elke nieuwe auto heeft tegenwoordig tenslotte dagrijverlichting omdat altijd licht veilig is.

Ik zou kijken of je zowel tijdsconform 1985 en 2021 kan mixen en dus dagrijverlichting wat voldoet aan NL eisen. Gewoon met keurmeester in gesprek gaan bij 2e keuring
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Stadslicht afkeur import T3 syncro

Ongelezen bericht door RoonT3 »

insomnia schreef: 26 aug 2021 09:47 Gewoon met keurmeester in gesprek gaan bij 2e keuring
Ik zou dat voor de herkeuring doen ;-)

ik denk dat de amerikaanse lichtunits al simpelweg niet goedgekeurd zijn voor gebruik in EU. Misschien simpelst gewoon ronde koplampen en schakeling voor de keuring en nadien verder oplossen/uitwerken.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Niall
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 aug 2021 21:11

Re: Stadslicht afkeur import T3 syncro

Ongelezen bericht door Niall »

Hi all,

Het duurde even, moest tussendoor even op vakantie ;).

Herkeuring heb ik gehad en ook al is hij niet goedgekeurd, is mij nu gelukkig wel duidelijk hoe het zit. Dat je dimlicht altijd aanstaat is geen probleem en ook dat de stadslicht in dezelfde armatuur zit (of zelfs in dezelfde lamp zit) is niet per se een probleem. Dimlicht en groot licht zit immers ook vaak in 1x H4 lamp en dat is ook akkoord. Het vermogen van "stadslicht" is ook niet voorschreven (ik heb het ook op google gevonden maar het staat volgens de keurmeester niet in de het handboek). Sommige auto's hebben hele felle (LED) stadslicht.

Het probleem zit hem erin dat ik niet kan bewijzen dat als het dimlicht het niet meer doet, de "stadslicht" het nog wel doet. Door een apart lampje te hebben voor stadslicht kunnen ze bij een dergelijke keuring zien dat het 2 aparte lichtbronnen zijn en dan pas keuren ze het goed. In praktijk betekent dit dus dat je voor dimlicht en stadslicht 2 aparte lampen moet hebben, ook al staat dat (volgens de keurmeester) dus niet in de voorschriften. Overigens mogen stadslicht en dimlicht ook altijd samen branden, ook in de "uit stand". Als je ze maar beide hebt.

Inmiddels nieuwe koplamp units besteld met H4 lamp en aparte 4W lampjes. Dan een en ander aan de bedrading aanpassen en hopelijk (voorlopig) de laatste keuring. Het lichtbeeld wordt hierdoor ook stukken beter. Het glas wat er nu inzit is inderdaad niet officieel E-keur maar was volgens de keurmeester nog net goed genoeg... Nogmaals dank allen!
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Stadslicht afkeur import T3 syncro

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Gelijk de verlichting via een relais laten lopen....? Om weerstandproblemen in de lichtschakelaar te voorkomen.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Niall
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 aug 2021 21:11

Re: Stadslicht afkeur import T3 syncro

Ongelezen bericht door Niall »

Inderdaad Roerdomp, het eerstvolgende item op het lijstje!
Plaats reactie