Stadslicht afkeur import T3 syncro

Verlichting, zekeringen, accu, radio, koelkast etc.
Niall
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 aug 2021 21:11

Stadslicht afkeur import T3 syncro

Ongelezen bericht door Niall »

Hi allen!

Ik zit met een import T3 uit Canada waarbij 1 van de afkeurpunten het stadslicht is. Gezien alle T3 experts hier, hoop ik dat jullie mij verder kunnen helpen.

De exacte text bij de importkeuring van de RDW is: "Stadslicht werkt niet (goed)". Ik was helaas niet in de gelegenheid om de keurmeester te vragen wat hij er precies mee bedoelde. Stom..

Hoe de verlichting nu werkt heb ik even in een plaatje gezet, als volgt
stadslicht.PNG
Ik heb al met de RDW hotline gebeld en ook al met een aantal garages en zij zien het probleem niet. Het klopt dat het verschil tussen stads en dimlicht maar heel klein is (en niet te zien in de foto) maar er is wel verschil. En daarnaast schijnen er geen eisen te worden gesteld aan stadslichtsterkte. Voordat ik weer terug ga voor een 2e keuring (ik had nog een paar andere afkeurpunten) wil ik zeker weten dat ik er alles aan heb gedaan om de verlichting te corrigeren.

Hebben jullie enig idee wat er mankeert aan de stadslicht van deze bus? Ter verduidelijking, ik heb de oranje lampen die in Amerika/Canada als "daylight running lights" werken al losgekoppeld want dat mag sowieso niet.

Grt.
Graham
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3036
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Stadslicht afkeur import T3 syncro

Ongelezen bericht door krisg »

Er is ook een optie 'altijd brandende lichten' voor skandinavie, misschien is het dat ...
Ik heb er met mijn syncro nooit problemen mee bij de keuring hier.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Stadslicht afkeur import T3 syncro

Ongelezen bericht door RVB »

APK eisen ken ik niet.
2 dingen vallen op.
1. Bij "schakelaar uit" brand je verlichting. Bij mij is alles uit.
2. Bij "schakelaar uit" brand alléén je koplamp

Ik denk dat het eerste punt misschien niet eens een APK probleem is. Want sommige nieuwere autos voeren dacht ik wel vaker stadslicht als ze rondrijden. Ik stel mij voor dat het grootste probleem is dat áls je je stadslicht aan hebt ook je achterlichten het moeten doen. Als canadese bussen een beetje hetzelfde werken als die ik ken brand er niks in de 0-stand.

Dat zou je moeten regelen lijkt mij.

Groetjees Rolf
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Stadslicht afkeur import T3 syncro

Ongelezen bericht door RVB »

Oja. Ik hoorde ooit over die zijverlichting het volgende; die is niet toegestaan voor personenautos. Maar bij de typegoedkeuring(oid) van die amerikaanse of canadese exemplaren hebben ze die verlichting wel goedgekeurd. Dus als je een canadees exemplaar hebt, dan mag het. Maar pin mij er niet op vast. Daar ze spreken over "stadsverlichting" lijkt mij dat ze niet over dit punt vielen.

Gr. Rolf
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: Stadslicht afkeur import T3 syncro

Ongelezen bericht door leof »

Ik denk dat als je het zo maakt dat in stand 0 er geen enkel licht brandt, het probleem met de keuring is opgelost.
Stand 1 is stadslicht en stand 2 is groot (gedimd) licht.
Zo werkt het standaard bij alle T3's.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
rick
Bus guru
Berichten: 5210
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: Stadslicht afkeur import T3 syncro

Ongelezen bericht door rick »

RVB schreef: 01 aug 2021 23:14 Oja. Ik hoorde ooit over die zijverlichting het volgende; die is niet toegestaan voor personenautos. Maar bij de typegoedkeuring(oid) van die amerikaanse of canadese exemplaren hebben ze die verlichting wel goedgekeurd. Dus als je een canadees exemplaar hebt, dan mag het. Maar pin mij er niet op vast. Daar ze spreken over "stadsverlichting" lijkt mij dat ze niet over dit punt vielen.

Gr. Rolf
Hallo Rolf,

Mijn Volvo V40 (2002) heeft standaard voor en achter oranjekleurige zijmarkingslichten. Dat zal toegestaan zijn.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Gebruikersavatar
hippie
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 927
Lid geworden op: 12 okt 2018 21:50

Re: Stadslicht afkeur import T3 syncro

Ongelezen bericht door hippie »

Dit gevonden , is van een water gekoelde digijet 1985 .
27413.jpeg
Hopelijk kan iemand er iets mee .
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Stadslicht afkeur import T3 syncro

Ongelezen bericht door RVB »

Rick zei :
Mijn Volvo V40 (2002) heeft standaard voor en achter oranjekleurige zijmarkingslichten. Dat zal toegestaan zijn.
Ik denk idd dat als het standaard is dat het mag idd. Maar ik las later dat de vraagsteller de verlichting juist loskoppelde. Dus dat kan het niet zijn.

Gr. Rolf
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Stadslicht afkeur import T3 syncro

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Hallo Graham,

Ziet er naar uit dat er een en ander afwijkend is aan de aansluitingen/verlichting. Je zegt dat in stand 2 het licht feller brand maar vanuit de zelfde lichtbron/lamp als in stand 0 en 1? Dat kan dus niet. In de unit zit een 55watt H3 halogeen en een 4watt stadslichtje. Een dimstand in de halogeen als dagrijlicht is ook niet toegestaan.

Je moet ook niet vergeten dat het parkeerlicht (zelfde als stadslicht) geschakeld is via de richtingaanwijzer met contact uit. (linksaf is P-licht links en rechtsaf P-licht rechts.)

Dus even zoeken naar hoe het geschakeld/aangesloten is. Hopelijk geen aan elkaar gebrande bekabeling. Je kan voor de zekerheid de lichtschakelaar al doormeten. Daar smelt ook de boel wel eens met kortsluitstromen tot gevolg.

Met de schakelaar op 0 moet en mag er dus niks branden. Enkel bij contact uit je parkeerlicht L of R middels je richtingaanwijzer. Bij stand 1 enkel stadslicht en stand 2 ook je dimlicht. Of canada een afwijkende schakeling heeft betwijfel ik.

ps ik heb nog originele NL handleidingen voor de syncro en de so words gemacht voor syncro. in de laatse ook de stroomschema's
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3036
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Stadslicht afkeur import T3 syncro

Ongelezen bericht door krisg »

Schakelaar op nul = geen licht klopt, behalve bij de altijd brandende lichten optie en die optie zou mij niet verbazen in een Canadees syncro, maar dat moet je uitzoeken. Het zou dan ook op het M-plaatje moeten staan.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Stadslicht afkeur import T3 syncro

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Ok, dat zou dan M238 dagrijlicht zijn. Dat is een extra relais en voorweerstand die de lamp op 70% laat branden. Dat is simpel te verhelpen door relais te verwijderen. (of navragen bij RDW balie hoe het zit met een dagrijlicht schakeling die ook voor de zweedse markt is gebruikt) Ik zou hem los koppelen zodat het werkt als bij een normale T3. Is makkelijker dan de RDW te overtuigen.

https://www.lle-kartei.de/tipps.php#34 (link loopt niet door naar de pagina, op de site door naar tipp&tricks en in menu tagfahrlicht opzoeken.)
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Niall
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 aug 2021 21:11

Re: Stadslicht afkeur import T3 syncro

Ongelezen bericht door Niall »

Dank allemaal voor al jullie antwoorden!! Super tof dat jullie meedenken. Even een greep uit mijn eerste reacties hieronder.

RVB schreef: 01 aug 2021 23:07 Ik stel mij voor dat het grootste probleem is dat áls je je stadslicht aan hebt ook je achterlichten het moeten doen. Als canadese bussen een beetje hetzelfde werken als die ik ken brand er niks in de 0-stand.
Maar dit klopt: In stand 1 (wat ik zou noemen stadslicht) brandt zowel voor als achterlicht. Het is gewoon "relatief fel".

leof schreef: 01 aug 2021 23:23 Ik denk dat als je het zo maakt dat in stand 0 er geen enkel licht brandt, het probleem met de keuring is opgelost.
Stand 1 is stadslicht en stand 2 is groot (gedimd) licht.
Zo werkt het standaard bij alle T3's.
Hier heb ik ook over nagedacht inderdaad. Maar het gekke is, dat het geen eis is dat je lampen uit moeten kunnen. Ik heb ooit een Saab gehad en daarvan konden de lampen ook nooit uit. Maargoed, het kan natuurlijk. JE bent super afhankelijk van de keurmeester..

RoonT3 schreef: 02 aug 2021 22:40 Ziet er naar uit dat er een en ander afwijkend is aan de aansluitingen/verlichting. Je zegt dat in stand 2 het licht feller brand maar vanuit de zelfde lichtbron/lamp als in stand 0 en 1? Dat kan dus niet. In de unit zit een 55watt H3 halogeen en een 4watt stadslichtje. Een dimstand in de halogeen als dagrijlicht is ook niet toegestaan.

Met de schakelaar op 0 moet en mag er dus niks branden. Enkel bij contact uit je parkeerlicht L of R middels je richtingaanwijzer. Bij stand 1 enkel stadslicht en stand 2 ook je dimlicht. Of canada een afwijkende schakeling heeft betwijfel ik.

ps ik heb nog originele NL handleidingen voor de syncro en de so words gemacht voor syncro. in de laatse ook de stroomschema's
Naja en toch kan het. Het zit hem er ook in dat het een hele andere koplamp unit is dan die wij kennen in Europa. De lamp die erin zit is Amerikaans, een HB1/9004 en deze heeft een 65W spoel en een 45W spoel (geen H3 of H4 dus). Er zit dus ook geen apart 4W lampje in voor stadslicht (waarover dus verschillende verhalen zijn of wel/niet verplicht). En thanks voor het aanbod, ben ik qua naslagwerk voorzien ;). Ik kan prima schema's lezen. Het probleem is dat er niet in staat hoe je een Vanagon converteert naar NL normen...
Syncromanual.PNG
RoonT3 schreef: 03 aug 2021 07:57 Ok, dat zou dan M238 dagrijlicht zijn. Dat is een extra relais en voorweerstand die de lamp op 70% laat branden. Dat is simpel te verhelpen door relais te verwijderen. (of navragen bij RDW balie hoe het zit met een dagrijlicht schakeling die ook voor de zweedse markt is gebruikt) Ik zou hem los koppelen zodat het werkt als bij een normale T3. Is makkelijker dan de RDW te overtuigen.

https://www.lle-kartei.de/tipps.php#34 (link loopt niet door naar de pagina, op de site door naar tipp&tricks en in menu tagfahrlicht opzoeken.)
Dit klinkt inderdaad interessant. Ik ga eens kijken of ik deze extra relais kan vinden en loskoppelen.

Inmiddels ook gehoord dat je direct naar de keurstation kan mailen door bv te mailen naar veldhoven@rdw.nl. Ik heb hetzelfde plaatje gestuurd als uit mijn eerste post met de vraag dat ik er niet uit kom, ook met andere experts/garages. Hun opmerking was nu, als het zo is als op de foto, dan voldoet het. Super wazig... Dus, nieuwe afspraak gemaakt volgende week, alle andere punten zijn gefixt (inclusief stuurstangstofhoes.. wat een gedoe was dat) en mocht hij toch weer afgekeurd worden, dan maar heel goed doorvragen. Ik laat jullie sowieso weten hoe het is verlopen!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: Stadslicht afkeur import T3 syncro

Ongelezen bericht door Mitch »

Eerlijk gezegd denk ik ook dat de keurmeester gevallen is over de dagrijverlichting. Overigens was het wel zo met mijn fiat uit de US dat ik de lampjes in de zijreflector eruit heb gehaald omdat het bij de apk altijd ge-emmer was (en ik er vanuit ga dat de keurmeester gelijk heeft).

Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Stadslicht afkeur import T3 syncro

Ongelezen bericht door RVB »

Ik denk dat je er wel uit komt met zoveel tips en tricks. Maar klein dingetje: in je vorige post citeer je mij en geef je commentaar en dat commentaar begreep ik niet. Misschien dat je mijn citaat niet goed begreep. Wat ik opperde is dat het probleem zich wellicht voor doet in de 0 - stand; Niet zozeer omdat je constante dagrijverlichting hebt, maar omdat alleen je koplamp het dan doen terwijl je achterlichten uit blijven.

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Stadslicht afkeur import T3 syncro

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Zou je koplamp met HB1 unit een vervanger zijn voor de originele met stadslicht en dimlicht? Want een 45/65 watt lamp is zeker geen stadslicht of als zodanig aan te merken. Je hebt dus geen stadslichten en dat is afkeur op permanente eis. Branden je voorlichten zodra je contact aan zet of pas nadat de motor loopt? Ik zou het niet fijn vinden dat de verlichting al brand enkel op contact aan.

Ik zou zelf eerst een schema maken van hoe de zaak nu is aangesloten. Is de lampunit/bekabeling origineel en professioneel aangesloten? Je hebt vervolgens verschillende opties aan de hand van de uitkomst.

1/ terug originele H3 unit met stadslicht (bij TK te koop) als de kabelboom dit toelaat (0=alles uit 1= stadslicht en 2=dimlicht)

2/ aanpassen huidige schakeling dat in stand 0 alles uit is, in stand 1 extra geplaatste stadslichtjes branden, stand 2 enkel de 45watt stand en de 65watt via relais met je grootlicht.

Ik zou sowieso als je aan de lampen begint je dim- en grootlicht voorzien van een aparte voeding vanaf de accu en via relais schakelen. Dat ontlast je schakelaar en ook je grootlicht schakelaar waar de volle stroom anders door moet. Zeker nu je weet dat je 65watt lampen hebt kan dat al problemen gebracht hebben. (door weerstand van de oudere contacten en vuil in schakelaars krijg je bij hoge vermogens sneller warmteontwikkeling. Dan versmelten die dingen wel eens)

Je had het over oranje daylight/running lights die je hebt afhgekoppeld. Wat bedoel je daar mee? De oranje hoekknipperlichten met bv dubbele functie? Want dat is misschien een schakeling die je kan gebruiken voor witte stadlichten. (je hebt tegenwoordig led dagrijlichten met (gedimde)stadslichtfunctie)
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Niall
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 aug 2021 21:11

Re: Stadslicht afkeur import T3 syncro

Ongelezen bericht door Niall »

Mitch schreef: 03 aug 2021 21:49 Eerlijk gezegd denk ik ook dat de keurmeester gevallen is over de dagrijverlichting.
Wat bedoel je precies met "de dagrijverlichting"? Stand 0, stand 1 of de oranje knipperlichten (Daylight running lights, DRL) die bij in Canada/Amerika normaal altijd aan mogen staan?
RVB schreef: 04 aug 2021 07:00 Maar klein dingetje: in je vorige post citeer je mij en geef je commentaar en dat commentaar begreep ik niet. Misschien dat je mijn citaat niet goed begreep. Wat ik opperde is dat het probleem zich wellicht voor doet in de 0 - stand; Niet zozeer omdat je constante dagrijverlichting hebt, maar omdat alleen je koplamp het dan doen terwijl je achterlichten uit blijven.
Ah klopt, we begrepen elkaar inderdaad verkeerd, excuses. Waar ik over viel is dat je zegt "als je stadslicht brandt" terwijl mijn post gaat over de definitie van stadslicht, die mij dus niet duidelijk is. Als ik dan specifiek in ga op wat je zegt over stand 0, dat alleen de voorlichten aan staan (ook wel DLR genoemd), dan is dat zover ik weet redelijk normaal in Canada/Amerika. Zogenaamde DRL zijn echt alleen voor en geen achter- of kentekenverlichting (zie bv deze bron). Maar als dit inderdaad niet mag, is dit vergelijkbaar met wat RoonT3 voorstelt en die zijn makkelijk los te koppelen. Kan geen kwaad om dit tijdens de keuring te doen denk ik.
RoonT3 schreef: 04 aug 2021 11:51 Zou je koplamp met HB1 unit een vervanger zijn voor de originele met stadslicht en dimlicht? Want een 45/65 watt lamp is zeker geen stadslicht of als zodanig aan te merken. Je hebt dus geen stadslichten en dat is afkeur op permanente eis. Branden je voorlichten zodra je contact aan zet of pas nadat de motor loopt? Ik zou het niet fijn vinden dat de verlichting al brand enkel op contact aan.

Ik zou zelf eerst een schema maken van hoe de zaak nu is aangesloten. Is de lampunit/bekabeling origineel en professioneel aangesloten? Je hebt vervolgens verschillende opties aan de hand van de uitkomst.

1/ terug originele H3 unit met stadslicht (bij TK te koop) als de kabelboom dit toelaat (0=alles uit 1= stadslicht en 2=dimlicht)

2/ aanpassen huidige schakeling dat in stand 0 alles uit is, in stand 1 extra geplaatste stadslichtjes branden, stand 2 enkel de 45watt stand en de 65watt via relais met je grootlicht.

Je had het over oranje daylight/running lights die je hebt afhgekoppeld. Wat bedoel je daar mee? De oranje hoekknipperlichten met bv dubbele functie? Want dat is misschien een schakeling die je kan gebruiken voor witte stadlichten. (je hebt tegenwoordig led dagrijlichten met (gedimde)stadslichtfunctie)
De HB1 (9004) lamp is origineel in de Amerika variant van de T3 (Vanagon). Dus het is maar net wat je ziet als origineel. De Europese T3 lampen werden altijd al gezien als superieur begrijp ik inmiddels. Amerikaanse eisen waren niks in vergelijking met wat de Duitsers bijvoorbeeld eisten. Je zegt dat zo'n 65/45W niet als stadslicht aan te merken is maar kun jij me verwijzen naar bijvoorbeeld vermogenseisen voor stadslicht? Want zover ik kan vinden, zijn die er dus niet.
Ik ben het wel met je eens dat een Europese "standaard" H4 oplossing veel beter zou zijn en waarschijnlijk alle problemen oplost maar die lampbehuizingen zijn vrij duur, rond de 150 EUR/stuk. Op den duur wil ik denk ik uberhaupt naar LED. Vooralsnog moet hij eerst door de keuring, daar heb je maar een paar weken voor totdat je weer een volledige keuring moet doorstaan.
Jouw optie 2 is prima te doen, dat heb ik zo gedaan. Het probleem is dat ik niet weet of hij daarmee door de keuring komt omdat wat er precies niet deugt aan mijn stadslicht dus niet duidelijk is. Vandaar de post.
Ik bedoelde inderdaad die oranje hoekknipperlichten met dubbele functie (nu enkel ;)). En een van die continue 12V kan ik inderdaad zeker gebruiken voor "goed" stadslicht want die heb ik nu afgetaped. Zou ook nog een gaatje kunnen boren in de huidige behuizing en een 4W lampje erbij proppen.

Nogmaals dank voor het meedenken allemaal, toppers!!
Plaats reactie