Stroomuitval

Verlichting, zekeringen, accu, radio, koelkast etc.
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Stroomuitval

Ongelezen bericht door Coen »

Kun je ook meten wat er door de lichtschakelaar gaat als je je groot licht voert? Mijn meter haalt dat niet.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
VoormaligLid19
op verzoek verwijderd
Berichten: 674
Lid geworden op: 04 jan 2006 11:00

Re: Stroomuitval

Ongelezen bericht door VoormaligLid19 »

ReneK schreef: 01 sep 2021 18:36 Een contactschakelaar is voor een T3 bezitter misschien wel tegelijkertijd het goedkoopste en meest waardevolle reserveonderdeel om permanent bij te hebben.
Tja, wat is de kans dat die het begeeft? Zo zijn er nog veel noodzakelijke onderdelen die nodig zijn maar je kan moeilijk een trailer met reservebus meenemen.
Het begint met onderhoud en nagaan welke onderdelen die op leeftijd zijn je uit voorzorg vervangt (wel door kwaliteit). Hierna komt wat geluk en je rijstijl :mrgreen:
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Stroomuitval

Ongelezen bericht door Coen »

Maar áls die het begeeft heb je natuurlijk wel een groot probleem….
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
wouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 610
Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
Locatie: Twente

Re: Stroomuitval

Ongelezen bericht door wouter »

Ik heb ook één reservecontactslot mee, je weet maar nooit. Is goedkoop & klein, in tegenstelling tot een startmotor of dynamo :mrgreen:
Groeten,
Wouter

T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
VoormaligLid19
op verzoek verwijderd
Berichten: 674
Lid geworden op: 04 jan 2006 11:00

Re: Stroomuitval

Ongelezen bericht door VoormaligLid19 »

Blijkbaar veel vertrouwen in jullie bus :mrgreen:
Een contactslot geeft niet vandaag op morgen problemen, meestal worden die al aangekondigd door starthaperingen. Trouwens, met wat draad heb je zo het contact overbrugd.
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Stroomuitval

Ongelezen bericht door Coen »

Mooi inzicht Hylke!! (Vul zelf maar in welk😉)

Ik heb ooit gedacht dat mijn contactslot slecht was terwijl bleek dat er een accupool niet goed verbonden was.
Maar als je toch een contactblokje op voorraad hebt, leg het dan maar ín de bus ipv op de plank.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 543
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Stroomuitval

Ongelezen bericht door Kire »

Kire schreef: 13 sep 2021 08:38Gistermiddag de startmotor maar eens onder handen genomen.
Op terugreis vanuit het Zwarte Woud weigerde de startmotor dienst. Aanslepen of aanduwen (van een helling laten lopen) en de motor liep direct.
Startmotor helemaal uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Achteraf gezien was demontage en schoonmaken van het startrelais genoeg geweest.
Er zat dikke smeer tussen stalen kern en het huis, waardoor de stalen kern te veel weerstand had om (makkelijk) te kunnen verschuiven.
Na schoonmaken en licht invetten met keramisch vet, gaat alles weer lekker soepel.
Startprobleem opgelost. Sleutel omdraaien en de motor loopt.
Helaas, afgelopen week toch nog weer startproblemen, een klik van het relais en verder niks meer. Dus de startmotor weer gedemonteerd nu het anker doorgemeten en tevens getest op een 'growler'. Alles prima. Het relais getest (los van ede startmotor) en dit functioneert ook goed, trekt prima aan en verbindt ook goed door. Trekt wel 13 Ampere met aangetrokken kern. De startmotor maar weer in elkaar gezet want die is wel goed (ook al is die 30 jaar oud).
Vermoedelijk af en toe toch te veel weerstand in de bedrading van contactslot naar startmotor (13 A is toch redelijk wat).
Kire schreef: 01 sep 2021 22:59Bij een tractor heb ik ook wel eens een (extra) arbeidsrelais vlak bij de startmotor geplaatst. Door ouderdom wat meer weerstand in de draden van het contactslot cq. startschakelaar naar het relais op de startmotor, waardoor het relais onvoldoende goed werd 'aangetrokken'.
Dus deze oplossing maar gekozen (nu gaat er maar 0,3 a 0,4 A door het contactslot en de bedrading):
IMG_2579.jpeg
Groet,

Erik.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 543
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Stroomuitval

Ongelezen bericht door Kire »

hylkeanne schreef: 26 sep 2021 21:21Aangezien ik maar 3 ampère meet vraag ik me af of je relais wel goed is.
Lievenn schreef: 05 sep 2021 19:32 meten = weten
Deze namiddag uitgetest bij m'n 1.6TD: m'n multimeter meet een fractie van een seconde 18A, daarna iets minder dan 4A.
Ik heb het relais doorgemeten los van de startmotor. Dan trekt mijn relais 13 A.
In gemonteerde toestand zal het relais in eerste instantie 13 A trekken via het contactslot, maar als dan de startmotor begint te draaien bekrachtigd het relais zichzelf (het relais trekt dan nog steeds 13 A, maar dan hoeft maar een klein beetje via de startschakelaar te lopen, dat is dan die gemeten 3-4 A.
Op deze manier kan de startmotor ook nog weer stoppen met draaien als die 3-4 A via contactslot wegvalt, de zelfbekrachtigingsstroom is dan onvoldoende om het relais aangetrokken te houden.

Als het relais in het begin van starten die 13 A niet krijgt (of in het geval van Lievenn 18 A) door ergens een overgangsweerstand in de bedrading van het contactslot (of al vóór het contactslot) naar het relais (desnoods in het stekkertje aan het relais) dan klikt het relais hooguit en gebeurt er verder niks. En dat was bij mij het geval.

Groet,

Erik.
Plaats reactie