oliebuzzer oliedruk

Verlichting, zekeringen, accu, radio, koelkast etc.
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3036
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

oliebuzzer oliedruk

Ongelezen bericht door krisg »

In de California zit sinds kort een gereviseerde MV motor. Fijn rijden.

Toen we de bus kochten was dat met 'onlangs gereviseerde motor en sindsdien is er een nieuwe lamp voor oliedruk'...
Het ledje was gewoon uit de tellerunit en er zat daarnaast ergens een rode gloeilamp, dat wou ik dus ook oplossen, dus tellerunit open en led erin.

Nu ging het ledje knipperen bij hoge toeren. eea onderzocht, bleek er een draad doorgeknipt om die rooie lamp aan te sluiten en zat er ook een verkeerde oliedruksensor onder de waterpomp. Allemaal goede redenen voor het olieledje om te gaan knipperen...

Maar deze euvels oplossen loste niet het knipperende ledje op.

Met een reserve tellerunit van een vriend werd het "knipperende led en buzzer", de buzzer op onze unit is dus waarschijnlijk onklaar gemaakt.

Het signaal van de oliedruksensor klopt op de stekker van de tellerunit, dus tot daar lijkt het goed te zijn.

Als de boel staat de zoemen en ik meet de spanning op de stekker, gaat het alarm meestal gewoon uit.

Ik begin te denken aan een massaprobleem, meer bepaald de massa op de tellerunitstekker , of ik heb twee tellerunits met een issue in handen...

Iemand andere ideeen of tips ?
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: oliebuzzer oliedruk

Ongelezen bericht door RVB »

In de tellerunit, achter de folie zit een printplaat met buzzer. Deze printplaat regelt dynamische oliedrukcontrole. De buzzer zit er op bevestigd. De folie zit met ik meen 6 pinnen verbonden aan die printplaat. Het dynamisch karakter van de oliedrukcontrole schakel je (deels) uit door 1 van de pinnen (de uiterst rechtse of linkse) om te buigen. Het kan dus zijn dat als je de folie (deels) lost je ziet dat 1 van de pinnen is omgebogen.

Ik heb dit onlangs gedaan bij een bus die een oudere motor met maar 1 oliedrukschakelaar had. Terwijl de bedrading uit ging van twee schakelaars. Ik meen dat deze pin het toerentalsignaal door geeft.

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: oliebuzzer oliedruk

Ongelezen bericht door RVB »

Ik zie dat ik niet echt antwoord geef op je vraag. Immers ik had niet gelezen dat het knipperen bij hoge toeren plaatsvond. Maar door de printplaat te checken kan je wel de buzzer controleren.

Ik zou als ik jou was wel eerst nieuwe schakelaars plaatsen . En als dan nog van alles gaat zoemen de oliesruk gaan meten.

Groetjes Rolf
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3036
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: oliebuzzer oliedruk

Ongelezen bericht door krisg »

De hoge druksensor is vernieuwd, de andere doet het gewoon, het signaal komt ook gewoon aan op de stekker van de tellerunit, en als de zoemer afgaat en ik meet dan met de multimeter klopt alles gewoon, en, als m daarna terug op toeren breng stopt de zoemer meestal, vandaar dat ik denk aan een massaprobleem.

Straks proberen de tellerunit(s) uit te testen volgens de procedure in het grote boek.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: oliebuzzer oliedruk

Ongelezen bericht door RVB »

Je brengt hem op toeren en dan stopt de zoemer? Dat is gek. De zoemer zou het pas moeten doen ná 2000 toeren... Maar nu ik het nog eens lees. Het is mij niet helder wat er nu wanneer gebeurd. Want dat is nogal bepalend in welke richting je moet denken. Als 2 units reageren op de schakelaars met of zonder zoemer dan denk ik toch echt eerst aan een oliedruk zelf.



Groetjes Rolf
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3036
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: oliebuzzer oliedruk

Ongelezen bericht door krisg »

Dat is helemaal niet gek, want de hogedruksensor wordt pas gemeten bij 2000-2500 toeren, daar onder niet.
Het lijkt er dus op dat 'iets' de zoemer foutief triggert bij hoge toeren, maar nadat de multimeter er heeft aangehangen is het 'gereset' en bij de volgende meting (hoge toeren) wordt de trigger eraf genomen. Vandaar mijn vermoeden naar een slechte massa.

De 'meting' is ten slotte toch gewoon een vergelijking tussen wat de sensor geeft (trekt naar massa bij voldoende druk) en de massa aan de tellerunit.
Laatst gewijzigd door krisg op 03 nov 2021 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: oliebuzzer oliedruk

Ongelezen bericht door RVB »

In een paar posts terug lees ik dit
krisg schreef: 02 nov 2021 18:11 als m daarna terug op toeren breng stopt de zoemer meestal, vandaar dat ik denk aan een massaprobleem.
Ik lees dat de zoemer uit gaat bij hoge toeren. Ik denk dan dat hij (ten onrechte ) is aangegaan op lage toeren..Vandaar dat ik dat gek vind. Want het toerensignaal zou dat moeten voorkomen. Maar ... misschien heb ik dit stukje idd verkeerds gelezen.

Mij is nog steeds niet helder wat er nu wanneer loos is. Of wat je nu doet als je een multimeter ergens aan hangt.

Ik houd het dazrom bij wat globale richtingen.

Controleer de draden van de schakelaars naar de zekeringkast en die van de de kast naar de 14 polige stekker. Misschien een draadbreuk. Hogere weerstand. Als de massa niet ok is zouden andere instrumenten ook hinder vinden lijkt mij.
Controleer de massa van het blok.
Controleer of het signaal van de ontsteking wat de toeren representateerd ok is.
Controleer de werking van de twee schakelaars.
Zijn de tellerunits beide van een benzine? En zo ja bestaan er benzine modellen die een anders werken als het gaat om de dynamische oliedrukcontrole ?
Check nog eens of je de juiste schakelaar in het juiste gat hebt zitten. En de juiste draadjes bij de schakelaar en het gat. Check de waardes/ kleur van de schakelaars zelf. Oom de werking en dat in rust de een NO en de Ander NC. (Normaly Open vs. Normaly Closed) is.
En mijn laatste idee. Controleer ook de dtaadjes en spanning van de 14 polige stekker. Ook de optisch de folie en printplaat in de 2 tellerunits. Want het is theoretisch mogelijk dat vorige eigenaren iets hebben gedaan wat dezelfde schade aan beide folies opleverd. Waardoor je 2x raar gedrag krijgt van lampjes en zoemers. Kleine kans.. maar het zou maar zo zijn.

Succes.

Groetjes Rolf
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3036
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: oliebuzzer oliedruk

Ongelezen bericht door krisg »

RVB schreef: 03 nov 2021 18:09 In een paar posts terug lees ik dit



Ik lees dat de zoemer uit gaat bij hoge toeren. Ik denk dan dat hij (ten onrechte ) is aangegaan op lage toeren..Vandaar dat ik dat gek vind. Want het toerensignaal zou dat moeten voorkomen. Maar ... misschien heb ik dit stukje idd verkeerds gelezen.
je miste het woordje terug...

Mij is nog steeds niet helder wat er nu wanneer loos is. Of wat je nu doet als je een multimeter ergens aan hangt.
dan meet ik spanning tussen een massapunt en de sensoringang op de tellerunitconnector.
Controleer de draden van de schakelaars naar de zekeringkast en die van de de kast naar de 14 polige stekker. Misschien een draadbreuk. Hogere weerstand. Als de massa niet ok is zouden andere instrumenten ook hinder vinden lijkt mij.
dat laatste is inderdaad een punt...
Controleer de massa van het blok.
staat op het lijstje
Controleer of het signaal van de ontsteking wat de toeren representateerd ok is.
hoe doe je dat ?
Ik zou ook graag het toerentellersignaal kunnen nabootsen voor testen op de bank.

Controleer de werking van de twee schakelaars.
done, ok.
Zijn de tellerunits beide van een benzine? En zo ja bestaan er benzine modellen die een anders werken als het gaat om de dynamische oliedrukcontrole ?
beide voor benzine, er is maar 1 type dynamische oliedrukcontrole voor benzine.
Check nog eens of je de juiste schakelaar in het juiste gat hebt zitten. En de juiste draadjes bij de schakelaar en het gat. Check de waardes/ kleur van de schakelaars zelf. Oom de werking en dat in rust de een NO en de Ander NC. (Normaly Open vs. Normaly Closed) is.
done, ok.

En mijn laatste idee. Controleer ook de dtaadjes en spanning van de 14 polige stekker. Ook de optisch de folie en printplaat in de 2 tellerunits. Want het is theoretisch mogelijk dat vorige eigenaren iets hebben gedaan wat dezelfde schade aan beide folies opleverd. Waardoor je 2x raar gedrag krijgt van lampjes en zoemers. Kleine kans.. maar het zou maar zo zijn
.

het zou toeval zijn, maar het is niet uitgesloten.


Ondertussen de dynamische oliedrukprintplaat gechecked op beide tellerunits, op de mijne is er een condensator (?niet100% zeker) uitgelopen.

opschrift MX79A, google levert niets op.

Bij de andere ziet alles er ok uit.

De hoofdoorzaak ligt dus hoogstwaarschijnlijk buiten de tellerunit.

ik zoek verder, maar het is zo snel donker tegenwoordig, maar wordt zeker vervolgd.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: oliebuzzer oliedruk

Ongelezen bericht door RVB »

Gewoon wat lukrake opmerkingen voor het slapen.

Mbt printplaat. Wellicht dat daar de reden ligt dat de zoemer het niet doet. Los zikn ze kostbaar. Tellerunits vd t3 idem. Units van andere vws uit die tijd hebben dezelfde printplaat en worden voor minder aangeboden. Het is wel n uitzoekerij. Er worden op de diverse fora soms anderen dingen beweerd.

Mbt toerental signaal... ik denk dat die goedis als je een toerenteller het doet...op de site t3-infos.de vind je overigens goede info over de 14 aderige stekker en de functies. Hoe je het op de werkbank nabootst geen idee. Ik denk als de zoemer aan gaat bij 2000 toeren en niet bij 1950 toeren dat dat signaal in orde is.

Verder mbt het meten. Je geeft aan dat je de spanning meet tussen een massapunt en de draad van de schakelaar/sensor. Maar.. die schakelaar sensor zorgt juist voor de massa toch. Het is 1 draad die afhankelijk van het type schakelaar op het blok de massa verzorgd of verbreekt. Je zou om die reden niet de spanning maar de weerstand tussen het massapunt en de schakelaardraad moeten meten. En dat bij motor uit en motor aan met de verhoogde toeren. Aan de hand van die weerstand (0 of 1) controleer je of er wat gebeurd tussen motor uit en motor aan op het juiste aantal toeren. Dat zou moeten verschillen met de oliedrukschakelaars. Als er niks veranderd dan heb je óf een zorgelijke oliedruk of je schakelaar/sensor is stuk(ofniet de juiste) of de draad is niet in orde. . En verder redenerend... wellicht dat je door te meten via de meter voor de massa zorgt waardoor de dynamische oliedruk meter denkt dat alles in orde is. Dat zou kloppen. Immers die hoge druk schakelaar is zonder druk open en met gesloten(90 %zeker)

Ik heb n goed gevoel bij het laatste alinea van mijn antwoord .

Genoeg gepuzzeld.. nu slapen..

Groetjes Rolf
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3036
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: oliebuzzer oliedruk

Ongelezen bericht door krisg »

Het probleem lijkt opgelost, een slecht contact in het motorruim en er zat, door tegenstrijdige info in de handboeken en op het internet, een sensor van 1.8 bar in ipv 0.9bar. Wat ervoor zorgde dat die veel te laat sloot voor de meting in het dashboard.
Nu reageert alles zoals voorzien, behalve dat de buzzer het niet doet in mijn dashboard, in het 'geleende' wel. Dus nu op zoek naar een printplaatje voor achter de kilometerteller.

Bedankt voor het meedenken.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: oliebuzzer oliedruk

Ongelezen bericht door RVB »

Mooi.

Ik was er eerder ook mee bezig. Uit mijn hoofd: In de golf2 en de passat b2 zit dezelfde printplaat. Dus ebay kleinanzeigen en zoeken op trefwoorden als: Golf2 b2 Tacho kombi instrumenten .. werd af en toe aangeboden voor enkele 10tjes. wel de benzineversie.. en checken of ik gelijk heb. Groetjes Rolf
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3036
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: oliebuzzer oliedruk

Ongelezen bericht door krisg »

Het verhaal is dus nog niet ten einde.. helaas.
De oliedrukprint werd vervangen door een andere maar het probleem was nog niet helemaal weg. Bij warme motor/warme olie, kwam het nog terug.
Dan gekozen voor andere olie, 20W50, zowat de dikste olie uit het handboek en het probleem leek van de baan.
Vorig weekend de eerste lange rit en na een 40-tal kilometer kwam de buzzer terug, gas bijgeven tot boven 2000 toeren, buzzer stopt en het is weer een tijdje weg.

Dit weekend eea nagekeken en een testopstelling in de bus gemaakt. Twee lampjes rechtstreeks op de sensoren bij de motor aangesloten, zodat we ook konden zien wat de status van de sensoren is op het moment van het "alarm". De lampjes staan parallel op de rest van de kabelboom, dus de bus werkt verder als 'normaal'.

Conclusie is nu dat de oliedruk vrij snel zakt onder de 0.9bar als het gas wordt gelost. Hoe langer de rit, hoe warmer de motor en de olie, hoe sneller het optreedt. En op een bepaald moment gebeurt het dus ook boven de 2000 toeren en gaat de zoemer aan.

Gas bijgeven tot boven 2000 toeren en de zoemer gaat uit, als je dan gas lost en de toeren zakken sneller onder 2000 dan de sensor lage druk meet en je hebt geen alarm meer.

Nu de vragen:
- wat is normale oliedruk bij een 2.1 DG motor ?
- kan het kloppen dat die onder de 0.9bar zakt als je voet van het gas gaat ?
- Is het uberhaupt mogelijk om tijdens het rijden de oliedruk te meten ?
- maakt het uit op welke plek ik die meet ? meten achteraan het blok lijkt me lastig met al die riemen en poelies.
- stel dat de oliedruk effectief te laag is, wat is er aan te doen ?

Go Westy heeft een sterkere oliepomp, maar het is nog niet duidelijk of die zomaar past zonder andere aanpassingen.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: oliebuzzer oliedruk

Ongelezen bericht door Coen »

Gaat het lampje gelijk uit bij starten?
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: oliebuzzer oliedruk

Ongelezen bericht door leof »

krisg schreef: 05 jun 2023 07:20 Nu de vragen:
- wat is normale oliedruk bij een 2.1 DG motor ?
- kan het kloppen dat die onder de 0.9bar zakt als je voet van het gas gaat ?
- Is het uberhaupt mogelijk om tijdens het rijden de oliedruk te meten ?
- maakt het uit op welke plek ik die meet ? meten achteraan het blok lijkt me lastig met al die riemen en poelies.
- stel dat de oliedruk effectief te laag is, wat is er aan te doen ?
- Volgens het werkplaatshandboek is de oliedruk normaal 2 bar bij 2000 toeren (bij een olietemperatuur van 80 graden C).
- Zodra de RPM onder 2000 toeren komt heeft alleen de 0.3 bar schakelaar effect. Geen zoemer dus.
- Om de oliedruk te meten moet je een aparte meter gebruiken en aansluiten met behulp van een T-stuk op een van de oliedrukschakelaars.
- Ik heb geen idee of aansluiten op een van beide posities verschil maakt.
- Als de oliedruk feitelijk te laag is zal een uitgebreidere motordiagnose uitsluitsel moeten geven.

De oliedrukschakelaars hebben een marge:
- 0.3 bar schakelaar moet uitgaan tussen 0.15 en 0.45 bar.
- 0.9 bar schakelaar moet aangaan tussen 0.75 en 1.05 bar.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: oliebuzzer oliedruk

Ongelezen bericht door Coen »

Dat bedoel ik. :D Als de pomp zo weinig druk levert zou bij starten het lampje niet uitgaan zou ik denken.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: oliebuzzer oliedruk

Ongelezen bericht door leof »

Als de motor warm is niet, bij koude motor is de oliedruk veel hoger.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Plaats reactie