Ondanks COVID en lockdown een prima vakantie in Italië en Griekenland

Vakantie, reis verhalen, leuke campings of plekken gezien?
Vertel het hier in de herberg
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Ondanks COVID en lockdown een prima vakantie in Italië en Griekenland

Ongelezen bericht door leof »

Met een mondkapje extra ingepakt zijn we op 15 september naar Italië vertrokken. Met mooi weer over de Brenner en bij Vipiteno overnacht. Daarna een deel van de Dolomietenstrasse gereden.
Afbeelding

Daar kregen we problemen met de remmen. Ze deden het nog goed maar er was een schavend geluid te horen rechtsvoor. Nadat ik het voorwiel verwijderd had bleken de blokjes totaal versleten! Op een van de blokjes was het metaal te zien.
Afbeelding

Ik moet mijn onderhoudsman toch eens vragen wat hij onder een grote beurt verstaat. Het bleek nog niet zo simpel om nieuwe te krijgen want Volkswagen Italië voerde onderdelen voor dit type Volkswagen niet in het assortiment. De reden zou zijn dat dit type in Italië nooit populair is geweest. Gelukkig vond ik een vlakbij gelegen onderdelenzaak een pientere knaap: hij kon het onderdeel bestellen en dezelfde dag leveren! En zo geschiedde. Na een probleemloze montage was dit leed geleden.

Ook in de Dolomieten kreeg ik een motor met kokende koelvloeistof. Oorzaak was een kapotte zekering van de ventilator. Na vervanging was ook dat leed geleden. Later in de vakantie bleek de motor niet meer erg warm te worden. De bij de grote beurt vervangen thermostaat had het blijkbaar niet overleefd. Verder zo gelaten tot de volgende grote beurt.

In Italië hebben we ook nog rond de Gran Sasso rondgekeken. O.a. nabij Calascio hebben we overnacht midden tussen de kale bergen. Mooi! En fris!
Afbeelding

Tijd om naar Bari te gaan en over te steken naar de Peloponnesos. Onderweg daarheen ging het ophangrubber aan de rechterkant van de uitlaat kapot. Tijdelijk met een elektriciteitsdraad opgehangen zodat ik die later kon vervangen. Dat heb ik dan ook in Griekenland gedaan.

Dat elektriciteitsdraad kun je voor meer dingen gebruiken. B.v. toen in Griekenland mijn groot-/dimlicht schakelaar het niet meer deed. Grootlicht werkte nog wel maar in de dimlichtstand bleef het donker. Ik heb toen de stekker voor de schakelaar verwijderd en met wat platgeslagen koperdraad doorverbonden. Uit het stroomschema in de Bentley (die ik altijd mee op vakantie neem) kon ik opmaken welke twee draden ik moest doorverbinden.
Afbeelding

In Griekenland hebben we veel genoeglijke weken doorgebracht met mooi weer. Het is voor de typische luier-/strandvakantie. Boekje lezen en wijntje drinken zal ik maar zeggen.
Afbeelding

Al hadden we er ook een minder dag bij:
Afbeelding

Maar meestal is het zo:
Afbeelding

Van de Corona hadden we niet veel last. Integendeel zou ik haast zeggen. Met de totale lockdown in Griekenland vanaf 7 november gingen ook de restaurantjes en terrassen dicht. Dat was natuurlijk wel minder. Het was dus over het algemeen erg rustig, ook op de wegen. Alleen op de terugweg bij binnenkomst in Oostenrijk werd ons gevraagd waarheen we gingen. Met het antwoord “nach Hause” mochten we doorrijden.

Ondanks de probleempjes met de bus was het een geslaagde vakantie.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: Ondanks COVID en lockdown een prima vakantie in Italië en Griekenland

Ongelezen bericht door insomnia »

Leuk verslag en zeker mooie foto's.

Ondanks beperkingen valt er zeker nog goed van eigen en andere landen te genieten.

Qua problemen is dat lastig in te schatten volgens mij rij je relatief veel (in vergelijking tot anderen) waardoor het beetje op achteloos en reactief onderhouden lijkt. Dat je vertrouwen in jenonderhoudsman niet volledig klopt is wel balen.
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Ondanks COVID en lockdown een prima vakantie in Italië en Griekenland

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Wanneer je remklauwen voor niet soepel vrijkomen kunnen de blokken vrij lang aanslepen en daarmee sneller slijten. In de bergen kan de slijtage dus erg hard gaan dan. Met 50% blokken zou ik 3 weken vakantie aandurven maar met minder zou ik ze preventief vervangen. Achter is slijtage bij goede instelling verwaarloosbaar. Bij APK worden de remblokken visueel beoordeeld voor zover ze zichtbaar zijn zonder het wiel te demonteren. Is enkel afkeur bij metaal op metaal (duidelijk zichtbaar aan de schijf) en erg weinig remvoering is dan aandachtspunt.

De dagelijkse verantwoordelijkheid voor autorijden ligt bij de bestuurder. Niet bij de onderhoudsman of garage, dat is enkel een momentopname waarbij deze wel hun verantwoordelijkheid hebben het opgedragen werk naar behoren uit te voeren. Maar was je opdracht ook in overeenstemming met de verwachting, blijkbaar niet.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
motnamol
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 359
Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: Ondanks COVID en lockdown een prima vakantie in Italië en Griekenland

Ongelezen bericht door motnamol »

Leuk verhaal om te lezen . hebben dit vaak gedaan naar Griekenland rond deze tijd. lekker rustig. Ging alleen via Ancona naar Patras of Ingoumenitsa.
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
Plaats reactie