Aanrader?: Met busje op vakantie?

Vakantie, reis verhalen, leuke campings of plekken gezien?
Vertel het hier in de herberg
Beatpower

Aanrader?: Met busje op vakantie?

Ongelezen bericht door Beatpower »

Beste busliefhebbers,


Halverwege Juli willen ik en twee vrienden van me een stukje van de tour de France volgen.
Van een bekende van ons mochten we een bus lenen, echter heeft hij hem al eerder beloofd aan iemand die de zelfde periode weg gaat.
Ik heb zelf een VW T3 1.6D uit 1981, hij loopt eigenlijk prima, maar ik vraag me af of het aan te raden is om met zo'n oude bus veel kilometers te maken, en ook nog eens in de bergen van Grand st Bernard.
Een bus huren is geen optie voor ons, ons budget is niet toerijkend genoeg. Arme studenten he.

Wat zijn jullie ervaringen met een oude 1600 diesel in de bergen?
Wat is een must om rekening mee te houden of mee te nemen?

Graag hoor ik jullie ervaringen en adviezen.


Groetjes,


Rob
Jahwallax

Re: Aanrader?: Met busje op vakantie?

Ongelezen bericht door Jahwallax »

tsja... een 1600 dieseltje. ik zou zeggen lekker gaan, rustig rijden en goed je temp in de gaten houden.
en op het juiste moment vol je blazers en verwarming aan :wink:

veel plezier
youpie123
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3652
Lid geworden op: 13 feb 2009 21:03

Re: Aanrader?: Met busje op vakantie?

Ongelezen bericht door youpie123 »

Mooi geformuleerd Steven, perfecte instelling om met onze oude dieseltjes verder te komen [[thumbup]] [[thumbup]]
een groet van Joep
_______________________________________________________________________
VW T3 KY 1,7 ltr Diesel 1989 - zelfbouw camper
Gebruikersavatar
Math
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1301
Lid geworden op: 16 dec 2007 10:09
Locatie: Weert
Contacteer:

Re: Aanrader?: Met busje op vakantie?

Ongelezen bericht door Math »

Steven:
Zo is het en niet anders! Ik heb het net bijna drie weken mogen ervaren zonder problemen. Enne Rob, wat er geschreven wordt is me ook duidelijk geworden: rustig rijden!
Groeten, Math.
Westfalia Joker III nr. 204 1989
Beatpower

Re: Aanrader?: Met busje op vakantie?

Ongelezen bericht door Beatpower »

Inderdaad, rustig rijden lijkt me een must.
Ach we hebben dan ook geen haast, het is tenslotte vakantie :wink: !
Ik wil dan zowiso nog wel een reserveband meenemen voor de zekerheid.
Die heb ik nog geen, heeft iemand hier die tekoop toevallig?

Steven:
Aan de kant gaan voor een caravan, bedoel je dan de berm of vluchtstrook gaan staan?
Bedoel je hierbij met name tijdens een bergklim?

Een ander alternatief zou een VW Polo zijn, daar zitten we serieus aan te denken. :lol:
Maar ik geloof nooit dat we daarin voor 3 man aan spullen mee kunnen nemen voor 3 weken.
Voordelen: snel, zuinig en betrouwbaar. NADEEL: klein!
rick
Bus guru
Berichten: 5215
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: Aanrader?: Met busje op vakantie?

Ongelezen bericht door rick »

Een en ander is afhankelijk van de staat van onderhoud van de bus. Als die niet bekend is, is er weinig zinnigs over te zeggen.
Een goed onderhouden 1.6 diesel kan overal komen. Laat hem dus goed nakjiken.
Het wil wel eens voorkomen dat juist onder andere omstandigheden, zoals zware bepakking en zware rijomstandigheden, de (verborgen) gebreken naar voren komen.

Het aan de kant gaan doe ik zelden en zeker niet om voortjakkerende Fransen vrij baan te geven. Daar heb ik ook een reden voor. Het zoeken van een geschikte plek, het uitvoegen, het opnieuw invoegen en gang maken op de berg (weg) is een heel gedoe en niet ongevaarlijk. Daarbij hangt er zo weer een sleep achter je. Hoe hard je ook naar boven rijdt het is voor die Fransen nooit hard genoeg.
Als je aan kant gaat doe dat op een plek die veilig is en waarvan je ook weer veilig kan invoegen. Want een 1.6 d heeft zo zijn beperkingen als het gaat om snelheid maken.

Ik ga wel aan de kant als ik bijvoorbeeld een toer maak en daarbij langzaam rij.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Plaats reactie