Opnieuw naar Griekenland

Vakantie, reis verhalen, leuke campings of plekken gezien?
Vertel het hier in de herberg
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Opnieuw naar Griekenland

Ongelezen bericht door leof »

Zoals jullie wellicht weten was ons bezoek vorig jaar aan Griekenland niet zo goed verlopen.
Daarom hebben we het nu over gedaan met onze nieuwe hond Loek. Ik zal daar hier verslag van doen zodra ik het af heb.
Afbeelding
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
busje303
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 560
Lid geworden op: 22 feb 2006 18:03
Locatie: Horssen, Gelderland

Re: Opnieuw naar Griekenland

Ongelezen bericht door busje303 »

Ik ben benieuwd Leo, Griekenland is ons ook erg goed bevallen met de bus, het blijft altijd leuk om te lezen hoe anderen het beleefd hebben.
Groet, René2.
"Hou je van sleutelen?" vroeg iemand toen we onze T3 net gekocht hadden.

Verkocht:
T3, 1,9 TD, TDI onderblok, AAZ kop en zuigers, 5 bak, genaamd Doornroosje
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: Opnieuw naar Griekenland

Ongelezen bericht door leof »

Deel 1

We hadden aanvankelijk helemaal geen plannen om weer naar het buitenland te gaan, nadat we dit voorjaar al naar Turkije waren geweest met de bus. Maar medio september begon het toch te kriebelen en besloten we alsnog naar Griekenland te gaan. Met de boot dit keer. Met kamperen op het dek. Dat kan tot 31 oktober. Dus boekten we heen op 2 en terug op 28 oktober bij Minoan Lines. Die vertrekt vanuit Venetië en vaart naar via Corfu en Igoumenitsa naar Patras op de Pelopponesos. De kosten vielen alleszins mee. Als je over land gaat ben je aan brandstof en tol net zoveel kwijt. De bootreis zou 35 uur duren en daar zag ik wel een beetje tegenop. Ten onrechte zoals nog zal blijken.

Ik had de bus kort voor de reis naar Griekenland nog gebruikt en me was opgevallen dat het laadstroomcontrolelampje bleef branden. Nou was dat altijd al sinds ik de bus heb maar nu brandde het veel feller. Ik keek eens naar de dynamo en wat bleek: veel axiale speling op de as. Lagers waarschijnlijk uitgelopen. Over een week zou ik vertrekken en hier zat ik toch wel een beetje mee. Gelukkig was er een revisiebedrijf in de buurt en die maakte binnen een dag in orde. Niet alleen de lagers bleken inderdaad uitgelopen, ook was een diode kapot. Dat was dus de reden dat het lampje altijd zwakjes bleef branden.

Ik had ook startmotor problemen (doortollen bij warme motor) en al eerder had ik van een mede-forummer een gereviseerd exemplaar overgenomen. Deze dus ook maar gelijk laten monteren.

Vol goede moed vetrokken wij bij somber weer op 30 september naar Venetië. We zouden dit keer via Zwitserland gaan en via Marktplaats.nl nog even een vignet gescoord voor 10 euro. De reis verliep voorspoedig en op 2 oktober waren we ruimschoots op tijd bij de terminal van Minoan Lines. Het bleek dat de bootreis een ware Transporter-vloot zou huisvesten. Alle typen waren vertegenwoordigd:
Afbeelding

En zo sta je dan op het dek met je eigen 220V aansluiting:
Afbeelding

De boot vertrok om 17.00 uur en langzaam vaar je door Venetië heen en heb je een prachtig uitzicht over de stad:
Afbeelding

Ook kun je gewoon je klaptafel met stoelen aan de rand van de boot zetten en kun je al koffie- of iets sterkers drinkend naar buiten kijken of gewoon zonnen of lezen. Spoedig wordt het donker en ofschoon je niet mag roken of op gas koken op het kampeerdek let er verder niemand op en kun je gewoon je gang gaan. Alleen barbecueën zal niet worden getolereerd…

Wordt vervolgd.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
tifrajo
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 860
Lid geworden op: 22 jan 2009 11:09
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Opnieuw naar Griekenland

Ongelezen bericht door tifrajo »

Hoi Leo, Wat een leuk begin.
Hoeveel was je kwijt voor de oversteek?
Wij hebben het een paar keer vanuit Brindisi naar Iglominitsa gedaan, op weg naar Turkije
Vriendelijke groeten,
Frans Willem Arnold Jonker V.W.W.G.

Als ik niet sleutel aan de club joker, doe ik dit: http://www.fransjonker.exto.nl
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: Opnieuw naar Griekenland

Ongelezen bericht door leof »

tifrajo schreef:Hoeveel was je kwijt voor de oversteek?
Hallo Frans,
het was slechts 293 euro retour met de bus en twee personen. De hond kost niks. [[thumbup]]
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
tifrajo
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 860
Lid geworden op: 22 jan 2009 11:09
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Opnieuw naar Griekenland

Ongelezen bericht door tifrajo »

Dat is niet veel, was het een open retour?
Wij hebben erg lang in Griekenland en Turkije geleefd en vonden het er heerlijk, misschien gaan we weer terug, ik heb nu AOW dus dat kan. :mrgreen:
Vriendelijke groeten,
Frans Willem Arnold Jonker V.W.W.G.

Als ik niet sleutel aan de club joker, doe ik dit: http://www.fransjonker.exto.nl
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: Opnieuw naar Griekenland

Ongelezen bericht door leof »

tifrajo schreef:Dat is niet veel, was het een open retour?
Het was een gesloten ticket. Ik kreeg 30% korting op de terugreis.
tifrajo schreef: Wij hebben erg lang in Griekenland en Turkije geleefd en vonden het er heerlijk
Ook in de winter?
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: Opnieuw naar Griekenland

Ongelezen bericht door leof »

Deel 2

In Igoumenitsa kwam er nog een Griekse legerbus aan boord:
Afbeelding
Was niet als ambulance ingericht, maar voor gewoon personenvervoer.

Omdat je twee nachten op de boot vertoeft (en dus slaapt), heb je maar een hele dag die je moet zien door te komen. Als het mooi weer is, is dat helemaal geen probleem. Het is eigenlijk niet veel anders dan een dag op een andere locatie staan met de bus. Ook biedt de boot enig vertier: van een klein zwembad tot speelautomaten. Eten en drinken kan er uiteraard ook. Er zijn douches, dus je kunt je eens lekker opfrissen. Zo is Griekenland wel erg dichtbij. Je gaat er slapende heen! Over land duurt zo’n reis toch gauw een week of meer want je wilt niet constant op de weg zitten.

Corfu en Igoumenitsa worden allebei ’s nachts aangedaan en je komt de derde dag ’s ochtends om 05.00 uur in Patras aan. Slapen aan boord ging goed. Het maakt wel nogal uit waar op de boot je precies staat. Achterin is het veel lawaaiiger en is er ook meer vibratie dan verder naar voren. Je moet dus een beetje geluk hebben, want je kunt dat niet beïnvloeden. Het is wel donker bij aankomst in Patras en het is goed om de bus dan zo snel mogelijk op een aardig plekje te krijgen en daar de komst van het daglicht af te wachten.

Dan wordt het licht en rij je naar je eerste locatie:
Afbeelding
Ik reed kort voor we hier (in Bartholomio) aankwamen door een gat in de weg, waardoor ik een wieldop verloor. Ik merkte dat niet direct maar gelukkig vond ik hem nog onbeschadigd terug zodat de bus er weer pico bello uitzag. Stel je voor dat ik met drie wieldoppen de vakantie af had moeten maken! Geen gezicht.
Het is verbazingwekkend dat ik met onze bus al zoveel kilometers probleemloos heb kunnen afleggen. Op tijd het onderhoud, niet beknibbelen op belangrijke zaken (b.v. banden!) en het vehikel met beleid berijden zal het hem wel doen denk ik.

Natuurlijk ga je vooral naar Griekenland omdat je daar nog wild kunt kamperen. Het mag officieel niet maar ik heb er tot dusver nooit problemen mee gehad. Het weer was deze eerste dag uitstekend en helaas zou dat later een stuk minder worden. Ik denk dat we in drie weken maar zo’n 7 echte stranddagen hebben gehad. Koud was het niet maar vaak bewolkt en soms ronduit herfstig inclusief regen of buien en harde wind. De temperatuur bleef wel steeds op of boven de 20 graden.
Toen het weer in Bartholomio dus wat minder werd wilden we naar Vasses. Dat is een tempel niet ver van Olympia. Onderweg overnachtten we in de bergen.

Je staat te kijken hoeveel T3’s en in mindere mate T2’s je op de Pelopponesos nog ziet. Zowel loop als sloop. Tientallen. Vorig jaar op het vaste land zag ik er veel minder. Het waren er echt teveel om ze allemaal op de foto te zetten, maar voor deze (in Leonidio) maakte ik een uitzondering: hond, ezel (T0?) en T3:
Afbeelding

Wordt vervolgd.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
tifrajo
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 860
Lid geworden op: 22 jan 2009 11:09
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Opnieuw naar Griekenland

Ongelezen bericht door tifrajo »

Meestal ( zo'n jaar of 6) op Rhodos,
Daar is het gezellig en niet al te koud. Er is goedkope wijn en een Ouzofabriek.
We hebben één winter in Kalamata doorgebracht, dat was koud.
We hebben twee winters in Turkije, Fethye doorgebracht, dat is kouder dan Rhodos.
Vriendelijke groeten,
Frans Willem Arnold Jonker V.W.W.G.

Als ik niet sleutel aan de club joker, doe ik dit: http://www.fransjonker.exto.nl
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: Opnieuw naar Griekenland

Ongelezen bericht door leof »

Deel 3

Omdat het weer wat minder is geworden is het tijd voor een opgraving! Zoals gezegd kiezen we voor de tempel van Apollo in Vasses, niet ver van Olympia. Wat we toen nog niet wisten is dat de tempel in een tent staat. Hierdoor gaat veel van de vroegere glorie verloren. Want de tempel zelf is nog in redelijke staat. Veel pilaren staan nog overeind. Maar in een tent ziet dat er zo uit:
Afbeelding
We dachten de tempel te voet te bereiken vanuit het plaatsje Sklirou. We ontmoetten daar alleraardigste mensen die ons meldden, dat wat wij wilden niet uitvoerbaar was. Daarom kregen we koffie aangeboden. In plaats daarvan gingen we in de omgeving een wandeling maken en werden daarbij door een fikse bui overvallen. Toen de bus maar genomen en bij Vasses neergezet, waar we de volgende ochtend de tempel bezochten.

We reden van hier weer naar de kust terug en komen bij Tholo op het strand terecht. Het weer is redelijk:
Afbeelding

We gaan door naar een volgende opgraving: Messini. Daar aangekomen blijkt dat men onder geen beding wil dat Loek, onze hond, mee het terrein opgaat. Heb je het ooit zo zout gegeten? Dan kijken we wel van buiten het hek en bezoeken aansluitend de mooie Arkadia poort:
Afbeelding

Omdat het weer nog steeds niet geweldig is rijden we via Kalamata de middelste vinger op en komen uiteindelijk in de Limeni baai. Hier staan ondanks het wat gure weer veel campers. Terecht want de baai is fantastisch:
Afbeelding

De volgende ochtend is het weer nog steeds niet fijn dus kijken op de Mani (zoals het hier heet) rond. Komen langs het versterkte dorp Vathia:
Afbeelding
en overnachten bij de punt in Tenaron. Hier heb je nog een tempeltje en een mooie mozaïekvloer. Er wordt hier flink gejaagd, compleet met hulp van honden. Geen idee waarop ze schieten. Het is een barre omgeving.
Afbeelding

Wordt vervolgd.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
tifrajo
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 860
Lid geworden op: 22 jan 2009 11:09
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Opnieuw naar Griekenland

Ongelezen bericht door tifrajo »

Hoi Leo,
Ze jagen met een enorm klein kaliber in een geweer met een superlange loop op vogeltjes.
Op de Peloponnesus heeft men meer geweren dan inwoners.
Als je ooit door het veld gewandeld hebt, weet je gelijk waarom ze honden hebben bij de jacht.
Pas op voor de slangen, draag hoge schoenen of laarzen.
Mani is prachtig mooi, vooral in het voorjaar.
Ze hebben een geweldig gevoel voor gastvrijheid, wij hebben er een superwinter gehad met wel veel stormen.
Veel plezier, Frans
Vriendelijke groeten,
Frans Willem Arnold Jonker V.W.W.G.

Als ik niet sleutel aan de club joker, doe ik dit: http://www.fransjonker.exto.nl
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: Opnieuw naar Griekenland

Ongelezen bericht door leof »

Deel 4

We hebben gemerkt dat Griekenland fors duurder is geworden. Kostte een fles Metaxa een jaar of vijf geleden nog 8,50 euro, nu is dat 14 euro. Ook andere produkten en de diesel zijn duurder dan bij ons. Onverminderd goedkoop is de lokale wijn, 7 euro voor 5 liter:
Afbeelding

Vanuit Tenaron gaan we naar een alleraardigst baaitje bij Skoutari dat we meestal voor onszelf hebben. De olijfbomen komen tot aan het strandje. Het strand is schoon en er waait zelfs een blauwe vlag. Hier blijven we niet minder dan 5 nachten:
Afbeelding

Het weer is wisselend. We gaan in Gythio inkopen doen. Daar staken de vuilnisophalers geloof ik:
Afbeelding

In de buurt van Elika vinden we weer een mooi strand. Ja, het mag niet maar we doen het toch:
Afbeelding

Dan komen we in Monemvassia, de middeleeuwse plaats, gebouwd onder aan een rots met bovenop een burcht. Het zal hier nog veel regenen, donderen en bliksemen:
Afbeelding

We gaan verder noordwaarts vanuit Monemvassia naar Kiparissi. Dit is een wel heel afgelegen oord, waar je mooi kunt staan:
Afbeelding

We komen bij Leonidio op een nóg afgelegener baai (Foklanos), die wel heel erg mooi is en beleven daar onze laatste mooie dag in Griekenland:
Afbeelding


Dan gaan we via Mistras naar Patra toe om de boot naar Venetië te nemen. Bij de boot blijkt het een waar T3-festival te zijn. Niet minder dan 8 (!) T3’s staan op de boot. Even een compilatie:
Afbeelding


Eenmaal terug in Venetië gaan we (op de fiets!) nog even de stad bekijken. Het weer is goed. We willen de volgende dag nog terug gaan, maar dan is het koud en nat. En daarom besluiten we naar huis te rijden.
Afbeelding

In de aan- en aflooproute maken we altijd gebruik van ACSI-campings, waar we een pasje van hebben. Het voordeel van het gebruik van zulke campings kan aardig oplopen. Wel zijn veel campings in november al gesloten, dus het is even puzzelen.
Afbeelding


We kijken terug op een vakantie waarin de bus zich weer van zijn beste kant heeft laten zien. Dat kan helaas niet worden gezegd van het weer. Desondanks zullen we nog vaker van deze bootverbinding gebruik maken als we naar Griekenland of Turkije gaan.

Einde
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
youpie123
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3652
Lid geworden op: 13 feb 2009 21:03

Re: Opnieuw naar Griekenland

Ongelezen bericht door youpie123 »

Hallo leo,
Heel mooi verslag en beelden aangevuld met wijze raad van Frans. Ik heb er van genoten [[thumbup]] [[thumbup]] [[thumbup]]
een groet van Joep
_______________________________________________________________________
VW T3 KY 1,7 ltr Diesel 1989 - zelfbouw camper
Gebruikersavatar
Math
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1301
Lid geworden op: 16 dec 2007 10:09
Locatie: Weert
Contacteer:

Re: Opnieuw naar Griekenland

Ongelezen bericht door Math »

Idd! Joep zegt het al, wat een mooi verslag, met kippenvel lees ik dit verslag terwijl ik goed hard: http://www.youtube.com/watch?v=vyqgjCKm ... re=related
op mijn hoofdtelefoon luister.
Leo, veel tips, mooie foto's, bedankt!
Groeten, Math.
Westfalia Joker III nr. 204 1989
Plaats reactie