Oekraine tips?

Vakantie, reis verhalen, leuke campings of plekken gezien?
Vertel het hier in de herberg
Gebruikersavatar
Paul P
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 488
Lid geworden op: 31 jul 2009 17:21
Locatie: Amsterdam

Oekraine tips?

Ongelezen bericht door Paul P »

Wij zijn van plan over een aantal weken met het bussie een grote ronde te gaan maken met als eindbestemming de Zwarte Zee (Oekraine). Globaal ziet het (geplande) reisschema er alsvolgt uit: Amsterdam, Auschwitz, Lvyv, Tjernobyl, Kiev, de Krim, Odessa, Karpaten, Amsterdam.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben in de Oekraine? Met name tips over campings en of kampeerplaatsen op de genoemde route zijn uitermate welkom!

Paul P
Mocht ik het hierboven vergeten zijn : mijn naam is Paul

Mooi rood is niet lelijk!

Spaar het milieu, reis met de bus!
VW T3 4 LIVE
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 837
Lid geworden op: 08 sep 2008 21:55
Locatie: VLEUTEN

Re: Oekraine tips?

Ongelezen bericht door VW T3 4 LIVE »

Paul ,

Mooie route , hoeveel tijd heb je ?

Bij Krakow , moet je ook de zoutmijnen bezoeken . De camping zal ik nog even opzoeken.

Groeten Rob
Met vriendelijke groet,
Rob

California 1.6 TD 1989
Audi TT 2001
Gebruikersavatar
Paul P
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 488
Lid geworden op: 31 jul 2009 17:21
Locatie: Amsterdam

Re: Oekraine tips?

Ongelezen bericht door Paul P »

Als loonslaaf, helaas slechts 3 weken. [[sad]]

Daarnaast wil ik ook niet alle dagen rijden maar, als het leuk of interessant is, een paar dagen ergens kunnen blijven staan. Dat betekent in ieder geval dat we keuzes moeten maken over wat we willen bezoeken en wat we helaas links moeten laten liggen.

Paul P
Mocht ik het hierboven vergeten zijn : mijn naam is Paul

Mooi rood is niet lelijk!

Spaar het milieu, reis met de bus!
Gebruikersavatar
basenboa
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 64
Lid geworden op: 25 aug 2006 00:00
Locatie: Brussel

Re: Oekraine tips?

Ongelezen bericht door basenboa »

Hey Paul,
Een paar jaar geleden heb 'k met een 4 vrienden ook zo'n roadtrip gemaakt. Was wel niet met een T3 maar met 5man in een volgeladen vw Jetta 1.6D :lol:
We hebben toen, vanuit Belgie dan, Brussel-Krakau (Auswitch)-Lviv-Kiev (van daaruit een bezoek aan Chernobyl)-Bratislava-Praag-Brussel gedaan.
Overnachten deden wij toen vooral in de steden, al hebben we ook wel onze tent eens opgeslagen aan een riviertje ergens in een woud, god weet waar.
Veel campings hebben we niet tegengekomen in Oekraïne, eigenlijk geen enkele denk ik.
Enkele tips:
De grensovergang duurt uuuuren! [[head]] verwacht maar gerust, zonder te overdrijven, een 5uur per overgang :( ! In het donker rijden is er echt niet aan te raden (paard en kar op de weg, voertuigen zonder verlichting, dronkaards, ...) daar kan je best rekening mee houden, want eens de grens gepasseerd moet je ook nog een eind rijden tot Lviv.
TIP: Aan de grensovergang kan je vaak een plaats overkopen van iemand helemaal vooraan in de file, er zijn daar groepjes die daarmee hun brood verdienen, ze schuiven heel de dag aan, verkopen hun plaatsje in de rij vooraan en sluiten weer achteraan aan en zo weer opnieuw en opnieuw en opnieuw. Hebben wij uit principe niet gedaan toen, maar achteraf bekeken hadden we daarmee wel heel veel tijd uitgespaard.

Chernobyl en Prypiat zijn heel indrukwekkend om te zien maar wel duur, niet vergeten je bezoek op voorhand te reserveren anders kom je er niet in.

Oh ja, bij veel Belgische verzekeringsmaatschappijen ben je standaard niet verzekerd in Oekraïne, dan kan je dat ofwel op voorhand laten aanpassen bij je verzekeringsmaatschappij (heb ik toen zo gedaan en dat kostte niets) of anders zou je ook aan de grens in Oekraïne een Oekraïense verzekering kunnen nemen had ik toen ergens gelezen.

En verder, genieten he! [[toast]]
't is daar trouwens niet alleen het land dat prachtig is, maar dat merk je zelf nog wel. :D

Grts, Bas
A thing of beauty is a joy forever...
Gebruikersavatar
Paul P
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 488
Lid geworden op: 31 jul 2009 17:21
Locatie: Amsterdam

Re: Oekraine tips?

Ongelezen bericht door Paul P »

Hoi Bas,

Ook jij dank voor de reactie en de tips! [[thumbup]]

Dat van de grensovergangen had ik me niet gerealiseerd. Ik dacht dat met het vervallen van de visumplicht ook het wachten tot het verleden zou behoren. Dat 's nachts rijden niet handig is, weet ik inderdaad van eerdere trips door het (voormalige) Oostblok en Afrika. Bovendien moet onze dochter gewoon op tijd naar bed. Ik had de groene kaart al gecheckt en UA staat erop en is niet doorgestreept, ook de reisverzekering heeft werelddekking. Als je met het andere schoons vrouwen bedoelt heb ik daar natuurlijk geen oog voor :wink: , ik heb immers zelf 2 mooie vrouwen mee!

Paul P
Mocht ik het hierboven vergeten zijn : mijn naam is Paul

Mooi rood is niet lelijk!

Spaar het milieu, reis met de bus!
VW T3 4 LIVE
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 837
Lid geworden op: 08 sep 2008 21:55
Locatie: VLEUTEN

Re: Oekraine tips?

Ongelezen bericht door VW T3 4 LIVE »

Paul ,

Zoals ik het nu inschat is het een rondje van 6000 km daarbij ga je 3 weken weg dit is 2000 km per week een kleine 300 km per dag in Oost europa is dat minmaal 6 uur rijden. Ik hoop dat je dochter heel veel van autorijden houdt . Ik zelf zou het rondje kleiner maken en kijken wanneer je meer tijd hebt om ervan te genieten.
Overigens vind ik het wel stoer als je toch gaat want ik ben wel een beetje jaloers. Toen mijn kinderen van de lagere school kwamen heb ik een tochtje Polen,Litauwen,Letland,Estland ook 6000 km maar toen had ik 6 weken. Daarnaast zijn de wegen goed te noemen in de laatste 3 landen.

Vooral doorgaan met je plannen dat is al de helft van het plezier.

Groeten Rob
Met vriendelijke groet,
Rob

California 1.6 TD 1989
Audi TT 2001
Gebruikersavatar
Paul P
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 488
Lid geworden op: 31 jul 2009 17:21
Locatie: Amsterdam

Re: Oekraine tips?

Ongelezen bericht door Paul P »

Hoi Rob,

Het schema dat we nu hebben komt inderdaad dichter bi de 7000 dan bij de 6000km. Waarbij we de eerst dag wat kilometers willen maken (ongeveer 700km) en vervolgens wat rustig eraan dat wil zeggen om de dag een kilometer of 300 per dag. Hierbij is het in ieder geval een groot voordeel dat Anna (mijn dochter) het erg leuk vindt in het bussie. We hebben, voor we het bussie hadden, met het gezin wel meer lange auto (+tent) vakanties gedaan: Marokko (+/-7000 km), Zuid-Italie en Sicilie (+/- 6500), Zuid-Spanje (+/- 5000) en dat beviel altijd wel.

Overigens was Estland, Letland en LeeTowers voor ons ook nog een optie voor we uiteindelijk voor Oekraine kozen.

Paul P
Mocht ik het hierboven vergeten zijn : mijn naam is Paul

Mooi rood is niet lelijk!

Spaar het milieu, reis met de bus!
VW T3 4 LIVE
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 837
Lid geworden op: 08 sep 2008 21:55
Locatie: VLEUTEN

Re: Oekraine tips?

Ongelezen bericht door VW T3 4 LIVE »

Paul ,

Ik lees graag welke avonturen je mee maakt . Hou ons op de hoogte .

Succes Rob
Met vriendelijke groet,
Rob

California 1.6 TD 1989
Audi TT 2001
Voormalig lid 91

Re: Oekraine tips?

Ongelezen bericht door Voormalig lid 91 »

Als ik in Polen rijdt, ga ik er van uit dat ik gemiddeld max 60 km/u vooruit kom, door files, slechte wegen en veel in de bebouwde kom rijden. Iets om rekening mee te houden! Hoe verder je oostelijk gaat, hoe slechter de wegen!
Gebruikersavatar
Thomasrs
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 867
Lid geworden op: 17 feb 2010 13:37
Locatie: omg. Alkmaar.

Re: Oekraine tips?

Ongelezen bericht door Thomasrs »

Paul,

Gebruik de tips die je hier hoort!, Wat ik wel deed is als ik ergens was een sms sturen naar een bekende. M .a.w. ik liet weten waar ik was.

Eh in Polen is het centrum van de stad Torun erg mooi! Mensen gastvrij etc etc.

Let wel op dat je alleen bij ''merk'' tankstations je brandstof koopt, en je niet ergens op een achterafje uit een fles gaat ''tanken''.
Ik had zelf trouwens een extra diesel filter mee.

Veel plezier
MfG Thomas

Wegens toenemende drukte kan ik niet altijd reageren -------> stuur maar een prive bericht! Excuses
Gebruikersavatar
Bob
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3967
Lid geworden op: 22 jun 2007 20:54
Locatie: Kampen

Re: Oekraine tips?

Ongelezen bericht door Bob »

Hé Paul,

docu gezien van de VPRO over Tsjernobyl (In Europa)? Nu te zien op 2 en natuurlijk op uitzending gemist. [[thumbup]]
Bob

2.5 TDI 2008
Gebruikersavatar
Paul P
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 488
Lid geworden op: 31 jul 2009 17:21
Locatie: Amsterdam

Re: Oekraine tips?

Ongelezen bericht door Paul P »

Ha die Bob,

Wat denk je.................? Net gemist! [[head]]

Ik las je tip om 20:15, ga straks even "Uitzending gemist" kijken.

Paul P
Mocht ik het hierboven vergeten zijn : mijn naam is Paul

Mooi rood is niet lelijk!

Spaar het milieu, reis met de bus!
Gebruikersavatar
Paul P
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 488
Lid geworden op: 31 jul 2009 17:21
Locatie: Amsterdam

Re: Oekraine tips?

Ongelezen bericht door Paul P »

Het aftellen is begonnen............ nog een paar dagen werken en dan is het zover!

De bus staat, voorzien van nieuwe vloeistoffen, filters en bougies en volgepakt met campeerspullen klaar voor vertrek. We hebben alle reis- en campeertips van hier en de rest van het internet bij elkaar geschraapt en vanaf zaterdag zijn we "en route". Het is voor ons de eerste grote reis met dit bussie (als je Tiel en Luxemburg niet meetelt :D ) dus het is even afwachten hoe hij zich in de bergen en bij hete temperaturen (?) gedraagt.

Behalve de mobiele telefoon hebben we geen moderne navigatie en communicatie apparatuur mee en ik kan dus geen foto's of verhalen van onderweg posten. Wel zal ik na terugkomst onze bevindingen delen.

Paul P
Mocht ik het hierboven vergeten zijn : mijn naam is Paul

Mooi rood is niet lelijk!

Spaar het milieu, reis met de bus!
youpie123
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3652
Lid geworden op: 13 feb 2009 21:03

Re: Oekraine tips?

Ongelezen bericht door youpie123 »

Hoi Paul en familie,

Alvast een hele fijne interessante reis gewenst met een hoop mooi weer [[thumbup]] [[thumbup]] [[thumbup]]
een groet van Joep
_______________________________________________________________________
VW T3 KY 1,7 ltr Diesel 1989 - zelfbouw camper
Gebruikersavatar
Dré2100
Wandelende vraagbaak
Berichten: 4350
Lid geworden op: 02 nov 2008 08:36
Locatie: Tuitjenhorn

Re: Oekraine tips?

Ongelezen bericht door Dré2100 »

Alvast een fijne vakantie! [[toast]] [[thumbup]]
-------------------------------------------
VW T3 2.1 SS - Westfalia '91 "Garfield"
"moi anzitte, dom kaike en overal bar van ophore"
Gebruikersavatar
Franz
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2273
Lid geworden op: 26 sep 2008 19:37
Locatie: Leende

Re: Oekraine tips?

Ongelezen bericht door Franz »

Hey Paul,

Een goede voorspoedige reis gewenst !

Groeten Franz
T4 Caravelle, inmiddels Camper....

Monkey bike club Leende MTC D'n Blaospijp Leende

Twitter @franzlind

Aprillia RSV Mille Tuono / ETV 1000 Caponord
Plaats reactie