Onze eerste rondreis door Europa!

Vakantie, reis verhalen, leuke campings of plekken gezien?
Vertel het hier in de herberg
Gebruikersavatar
Erik Middel
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 862
Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
Locatie: Kampen

Onze eerste rondreis door Europa!

Ongelezen bericht door Erik Middel »

Dag allemaal,

Graag neem ik even de tijd om jullie te vertellen over onze eerste vakantie met de camper, voor een rondreis door Italië. Foto's zeggen het meest, dus daar zal ik maar lekker veel van toevoegen! Even een korte opsomming wat we gedaan hebben voordat we op vakantie kunnen (vanaf aankoop rond 30 April):

Waterslang vervangen, koelkast gerepareerd (werkt nu weer op gas!), kussenhoezen gewassen, gordijnen gewassen, nieuwe banden!, luchtfilter en oliefilter vervangen, olie ververst, nieuwe bougies, luifel gesloopt door windvlaag en gerepareerd, dakrand opnieuw gekit, roestplekken rondom dakrand 'verwijderd' en gespoten, alles grondig schoongemaakt, kussentjes gemaakt, inventaris gekocht en.... let's go! Hierbij een foto reportage van 5 weken vakantie waarvan 1 midweek bij (schoon)ouders in Londen:

Afbeelding
Onze rondreis zoals we die gemaakt hebben


Afbeelding
Vertrek om 5.50 uur...

Afbeelding
Helaas hebben we 4x pech gehad met de camper... Dat klinkt heel erg, maar het was 4x hetzelfde, bleek later. Al op onze eerste dag stonden we stil in Duitsland. De ADAC erbij. Wat bleek, de accu werd niet opgeladen. Ik was gestopt omdat het lampje bleef knipperen. De beste man kon ons helpen voor 5 euro door er een nieuwe 'regler' in te zetten.

Afbeelding
Leuk een dorpje bezoeken aan de Romantische Strasse

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hoezo het is lastig om met een camper boodschappen te doen?

Afbeelding
Wandelen over een gletscher in het Pitztal

Afbeelding
Lekker ijs eten in Verona, stilte voor de storm...

Afbeelding
Daarmee leek het verholpen, totdat we in Verona op een ochtend weer niet konden starten. Met wat hulp zijn we aangeduwd, maar tja ik moest toch vlot tanken. Dat hebben we gedaan en toen kregen we hem natuurlijk weer niet aan de praat. Ik bel de ANWB en vertel dat de dynamo stuk is en vraag of ze kunnen helpen. Nou, kom nooit stil te staan in Italië, want dan is het geen feest meer. Het koste nog 2 of 3 telefoontjes in het Italiaans met de pomphouder om erachter te komen waar wij nou zaten, terwijl ik zelfs een adres had doorgegeven. Na bijna 2 uur worden we opgehaald, en niet door een monteur, nee door een man met een vrachtwagen die alleen Italiaans spreekt. We stonden a la minute in een of andere garage terug in Verona. Daar werden we aan ons lot over gelaten. Gelukkig kon iemand een beetje Engels en die zei (wat ik al wist) dat de dynamo stuk was.

Ze zouden eerst lunchpauze hebben (tot 2 uur!) en dan zouden ze bellen met een leverancier. Prima, dus wij ook eten. Al die mannen staan te roken in de garage waar overal bordjes hangen dat het toch echt niet mag. Om half 3 zegt Marieke, misschien moeten we maar even kijken hoe het gaat. Is er nog niet gebeld! Dus ik kwaad, en dat blijkt te helpen. Ze vinden het blijkbaar normaal als je half ruzie maakt tijdens het onderhandelen. Het onderdeel zou pas morgen komen en ze noemden een belachelijk hoog bedrag. Met veel telefoontjes met de ANWB besloot ik wat van de prijs af te knibbelen, in het Duits. Nou dat was een heel gedoe en we hebben alsnog veel te veel betaald.

Afbeelding

Het handige van de camper is dat we gewoon in de garage mochten koken. Maarja we waren al de hele dag in de garage geweest en we waren helemaal zwart van de troep daar. Dus besloten we te overnachten in een hotel (voordeel van een reisverzekering, die hebben we er uit). De volgende dag zijn we eerst terug gegaan en ze waren er al keurig mee bezig. Ik ze nog even achter de broek gezeten dat ze moesten opschieten omdat wij weg wilden. We hebben er eerst nog maar een leuke dag van gemaakt in Verona, worden we plots gebeld door de ANWB die zegt dat ze het onderdeel niet kunnen vinden. Dus ik denk, maar ik heb al wel een prijs afgesproken wat is dat nou. Wij snellen ons terug naar de garage en dan blijkt de reparatie al klaar te zijn. Wat een miscommunicatie. Diezelfde dag zijn we nog doorgereden naar Bologna.

Daarna door naar Rome!! Fantastische stad, dus even een kleine indruk van al het pracht en praal:

Afbeelding
De Trevi fontein

Afbeelding
Forum Romanum

Afbeelding
Colosseum

Afbeelding
Hmmpppffff....

Afbeelding
De St. Pieter, na een bezoek aan het Vaticaan (tip: dit is gratis elke laatste zondag van de maand)

Afbeelding
Piazza del Popolo

Afbeelding

Natuurlijk hebben we nog veel en veel meer foto's hier van. Echt prachtige deze stad.

Afbeelding
Onderweg in Toscane, lekker picknicken!

Afbeelding
Natuurlijk breng je dan ook een bezoek aan Pisa

Afbeelding
Wat ontzettend mooi is de Cinque Terre, dat kan ik iedereen aanraden. De camperplaats in Levanto is vreselijk duur voor zo'n slechte plek, en vooral ook een zware tocht voor onze T3. Maar met piepende remmen komen we er uiteindelijk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Voor de Gottardtunnel (richting Zwitserland) staat altijd een file omdat het verkeer mondjesmaat de tunnel word ingeloodst. En dat was wat teveel voor de camper. Na een 20 minuten sloeg deze ineens af (in de regen). Dus wij verbaasd, hoe kan dit nou? We duwen het ding op de vluchtstrook en weer bellen we met de ANWB. Al heel snel komt er iemand vanuit Zwitserland. Deze man concludeert dat de accu dood is. Waarop ik vraag of deze wel oplaad. Dat was in orde. In Italië hebben ze zonder te vragen de accu verwisselt en er een tweedehands accu ingezet. Dat was ons vertelt in Verona. Prima, voor dezelfde prijs. Heel aardig. Nou niet goed genoeg dus. Maarja, we mochten toch echt niet meer in de file stationair draaien. We moesten de accu eerst opladen. Dus met wat gedoe de camper weer gestart. De man van de ADAC wist een sluiproute waar hij een sleutel van had waardoor die ons langs de file de tunnel in kon krijgen. Geweldig! Met zwaailichten over de vluchtstrook.

Afbeelding
Daarna klimmen over de Sustenpass (tot ruim 2200 meter). Als we dat geweten hadden...

Afbeelding

Afbeelding
Lekker eten in een alm (verse Alpenmilch!) na een mooie wandeling. Met uitzicht op de Jungfrau. Daarna kopen we lokaal nog Alpenkäse bij een boerin.

Afbeelding

Afbeelding
Kamperen voor een camping...hmmpffff. Gratis water en stroom en we mogen ook op de camping douchen. Weer 30 euro bespaard. Vreemd.

Afbeelding

Afbeelding
Toen de camper vervolgens weer afsloeg enkele dagen later waren we het zat. We hebben hem aangeduwd en toen maar besloten zelf een andere accu te kopen.Sindsdien ging alles prima en hebben we geen gezeur meer gehad. Daar moeten we dus nog werk van maken met die Italianen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Nog een kort bezoek aan de Champagne regio (Onder Reims).

Afbeelding

Afbeelding
Vlak boven Calais wachten we totdat we op de boot kunnen. Lekker aan het strand, maar wel geheel zonder voorzieningen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Dan vroeg op de boot richting Engeland

Afbeelding
Das even wennen, koud in Engeland dus binnen lunchen

Afbeelding
Een beetje het einde van onze vakantie bij aankomst in Londen...

Dit is dan toch wel een stukje nostalgie:
Afbeelding

We vonden de reisdagen soms wat te lang, met teveel kilometers. Maar we hebben zoveel mooie dingen gezien en meegemaakt. Volgens mij is het ruim 4000 km geweest, ga maar na hoeveel kostbare liters benzine is geweest :shock:. We hebben teveel avonturen om hier op te noemen. Mocht je meer willen weten, vraag rustig! Geniet van de foto's :).

Groetjes,

Erik & Marieke
Groeten,

Erik

Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
Gebruikersavatar
Bartbus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 192
Lid geworden op: 06 jul 2011 20:42
Locatie: Eersel

Re: Onze eerste rondreis door Europa!

Ongelezen bericht door Bartbus »

[[thumbup]] [[thumbup]] [[thumbup]]
Cees
Bus guru
Berichten: 5134
Lid geworden op: 02 nov 2007 11:48
Locatie: Tiel

Re: Onze eerste rondreis door Europa!

Ongelezen bericht door Cees »

Wauw Tof hoor [[thumbup]]
Herinner je gister, droom van morgen, maar leef vandaag!
groeten Cees[/
Vw t4 2.5 tdi orgineel een bestelbus maar, zelf omgebouwd naar camper die steeds completer word. Van 88pk laten kietelen naar 120 pk.
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14986
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Onze eerste rondreis door Europa!

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Mooi verslag Marieke [[thumbup]]
Wat een gesodemieter met je dynamo zeg :shock:
Maar na vier keer hulp te hebben gekregen, zelf nog afmaken door een nieuwe accu te kopen.

Krijg wel het idee dat Italië behoorlijk aan de prijs is met uurtarieven, als ik zo las wat je voor deze reparatie moest betalen.

Theo
Gebruikersavatar
Erik Middel
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 862
Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
Locatie: Kampen

Re: Onze eerste rondreis door Europa!

Ongelezen bericht door Erik Middel »

Theo Postma schreef:Mooi verslag Marieke [[thumbup]]
Wat een gesodemieter met je dynamo zeg :shock:
Maar na vier keer hulp te hebben gekregen, zelf nog afmaken door een nieuwe accu te kopen.

Krijg wel het idee dat Italië behoorlijk aan de prijs is met uurtarieven, als ik zo las wat je voor deze reparatie moest betalen.

Theo
Tja Theo, dat was flink balen. Ik ben nog wat aan het onderhandelen met de ANWB. De garage in Italië heeft namelijk zonder te vragen onze accu vervangen voor een 2dehandse omdat die van ons dood zou zijn. Nou, dat bleek dus niet waar. Ik wil de eigengekochte accu eigenlijk in euro's terug zien van die garage.

Groetjes,

Erik
Groeten,

Erik

Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
VoormaligLid11
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 451
Lid geworden op: 17 feb 2010 20:49

Re: Onze eerste rondreis door Europa!

Ongelezen bericht door VoormaligLid11 »

een tip wel te laat natuurlijk, heb t1 t2 en nu t3 gereden, net als jullie veel getrokken vooral, kroatie, italie en frankrijk. Zorde alltijd dat ik een reserve dynamo, startermotor, V snaaren, boubine, verdeelkap rotor toen ook nog kontaktpunten en condesator bij me had. Heb een keer pech gehad toen mijn koppelingskabel brak en die had ik niet bij me.
gr.cees
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14986
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Onze eerste rondreis door Europa!

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Je kan natuurlijk ook een klein karretje mee nemen, vol onderdelen :wink:

Een aantal jaren geleden alweer, hebben we ook een reparatie moeten laten doen aan de Rooie.
Deze kosten werden vergoed door Univé, waar we de pech hulp hebben afgesloten.

Theo
Gebruikersavatar
Howlin' wolf
† R.I.P.
Berichten: 1283
Lid geworden op: 09 mei 2010 10:43
Locatie: Urmond

Re: Onze eerste rondreis door Europa!

Ongelezen bericht door Howlin' wolf »

Mooie reis, prachtig verslag en veel ervaringen rijker! Wat wilt een mens nog meer op vakantie?!

groet, ruud
"Sometimes it lasts in love but sometimes it hurts instead"
Gebruikersavatar
busdude
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 634
Lid geworden op: 26 mei 2008 13:40
Locatie: Schiedam

Re: Onze eerste rondreis door Europa!

Ongelezen bericht door busdude »

Leuk om te lezen en de foto's te bekijken !
vervelend van de problemen, maar ach, je moet het maar zo zien ; je hebt daardoor wel een avontuur beleefd :mrgreen:

veel plezier met de bus verder !
Staan er nog meer reizen op het programma ?

cheers,
marcel
Hang los !
-------------
Verlaagde VW T3 1980 2.0 CU westfalia Joker 2
Gebruikersavatar
John met 'n buske
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 599
Lid geworden op: 28 mei 2007 15:47
Locatie: Eindhoven

Re: Onze eerste rondreis door Europa!

Ongelezen bericht door John met 'n buske »

Mooi verslag en mooie foto's [[thumbup]], goed te zien dat ook de CU's nog regelmatig lange reizen maken.
Inderdaad vervelend, een paar keer stilstaan zonder dat je het zelf op kan lossen. Ik weet hoe 't is; 3 jaar geleden in zuid Frankrijk met haperende startmotor werden we uiteindelijk ook afgevoerd door de "depannage" naar een garage, die na een dag concludeerde dat een passende startmotor niet binnen korte tijd beschikbaar zou zijn. Gelukkig duwt de bus makkelijk aan als je hem alleen afzet op een heuvel, en zo zijn we uiteindelijk ook thuis gekomen :mrgreen:
Groet
John
Groetjes,
John en Miriam

VW T3 Camper 1979 2.0CU 70 pk
Kawasaki ZZR1100 150 pk
Audi Tt 2003 225 pk
Steven D
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 jun 2011 21:39

Re: Onze eerste rondreis door Europa!

Ongelezen bericht door Steven D »

Leuk verslag van een prachtige reis !
Steven
Gebruikersavatar
christof
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1816
Lid geworden op: 06 apr 2008 21:09
Locatie: arnhem

Re: Onze eerste rondreis door Europa!

Ongelezen bericht door christof »

Jullie eerste grote reis [[thumbup]]
dat weten wij als insiders nu, maar degene die achter jullie rijden krijgen vast een heel ander beeld,.........:buiken:
Leuk verslag van een eerste avontuur [[toast]]
groet

christof
roepnaam(chris)
Gebruikersavatar
Dré2100
Wandelende vraagbaak
Berichten: 4350
Lid geworden op: 02 nov 2008 08:36
Locatie: Tuitjenhorn

Re: Onze eerste rondreis door Europa!

Ongelezen bericht door Dré2100 »

Mooi reisverslag en wat een pech zeg!
Italie is dus uit de verschillende verhalen een echt maffia land
vol met duistere garage's waar afzetten heel normaal schijnt te zijn?!
Jammer...... [[sad]]

Gr. André
-------------------------------------------
VW T3 2.1 SS - Westfalia '91 "Garfield"
"moi anzitte, dom kaike en overal bar van ophore"
Gebruikersavatar
Erik Middel
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 862
Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
Locatie: Kampen

Re: Onze eerste rondreis door Europa!

Ongelezen bericht door Erik Middel »

Bedankt voor de leuke reacties! We hebben erg gelachen om al die mensen die boos achter ons kleefden omdat we niet met 120 een berg op konden rijden. En dan zien ze al onze stickers van de bezochte landen (jaja zelfs de DDR). En die stickers heb ik er niet zelf op geplakt.

Tja, je kunt inderdaad wel alle onderdelen meenemen maar dan wordt het wel een stuk minder spannend ;)!

Wat we volgend jaar doen moeten we nog maar even zien. In ieder geval relaxter en minder gepland reizen. Mijn vrouw wilde de camper het liefst weg doen vanwege de pech, hoge benzinekosten en het lawaai. Tja... ik vind het leuk speelgoed :).

Oja, vandaag contact gehad met de ANWB en ook met de rechtsbijstandverzekering. Ze kunnen niets voor ons doen, we moeten het zelf overleggen met de garage. Nou mijn Italiaans is slechter dan mijn Chinees, en Chinees begrijp ik al helemaal niet. Sneu geld, maar we hebben wel mooie foto's ;).

Groetjes,

Erik
Groeten,

Erik

Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
Gebruikersavatar
christof
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1816
Lid geworden op: 06 apr 2008 21:09
Locatie: arnhem

Re: Onze eerste rondreis door Europa!

Ongelezen bericht door christof »

goed gesprek met je vrouw hebben Erik,. als dit je enige speeltje is.....en blijft, moet ze haast wel overstag gaan :oops:
(ervaring :buiken: )
groet

christof
roepnaam(chris)
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2495
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

Re: Onze eerste rondreis door Europa!

Ongelezen bericht door servicebus »

Mooi avontuur [[toast]]
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
Plaats reactie