Peloponnesos 2013
- wouter
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
- Locatie: Twente
Peloponnesos 2013
Na het opknappen van de bus was het tijd om te genieten van de vakantie. Zoals je misschien in mijn project topic hebt kunnen lezen, was ik op zaterdag (1 juni) en zondag nog druk om een nieuwe radiateur in te bouwen en moest de gastank nog gevuld worden met propaan op maandag. Daarna bleek er na controle (met zeepsop) nog een klein gaslek te zitten bij de koppeling naar het fornuis, wat na aandraaien verholpen was. Via Ad (controle verstuiver nr 4, waar het een beetje nat was van de diesel) onderweg naar de zon!
Het plan was om naar Griekenland te gaan, maar door het steeds niet klaar zijn van de bus hadden we niets geboekt en eigenlijk ook niets voorbereid / in gedachten. Omdat de veerboot vanuit Venetie naar Patras ook op vrijdag zou vertrekken, was dat onze eerste bestemming. Via een camperplaats in Duitsland reden we woensdagochtend vol goede moed de Brennerpas op. Vlak voor de parkeerplaats met restaurantjes viel het vermogen weg, in plaats van 70 km/u kon ik nog max 45 km.u rijden... Op zoek naar een rookpluim in de spiegel (turbo??) kon ik niets vinden, maar toch besloten om de parkeerplaats op te rijden. Bij het teruglopen van het toerental viel de motor uit. Na een nieuwe startpoging sloeg de startmotor op hol, een relais bleef hangen waardoor de startmotor ook met sleutel uit het contact bleef loeien... Zonder er echt bij na te denken de koppeling op laten komen en met de rem erop de startmotor gestopt..
ANWB bellen, Ad bellen (voor advies ) en die kwam al snel met het idee dat de distributie niet meer op tijd stond. Kap los gehaald, controle gedaan en dit was juist! Er zat een verdwaalde bout in de kap, tegen het tandwiel van de brandstofpomp aan. Genoeg om alles twee tandjes te laten springen.. (en gelukkig niet meer dan dat). In overleg met de ANWB (en de OAMTC) besloten om de auto af te slepen. Daar gaat een glimmende T3.. De laatste foto is genomen toen we 1 dag later, met de distributie opnieuw afgesteld en een nieuwe startmotor weer door oostenrijk reden. Pas toen snapte ik waarom de garagehouder dacht dat er een pot met goud in de bus lag en hij 7 uren moest schrijven voor het afstellen van de distributie en een nieuwe startmotor Met een dag vertraging was de veerboot in Venetie niet meer haalbaar op vrijdag, dus besloten om door te rijden naar Triest om daar de veerboot van zaterdag te nemen. In een kantoor in het centrum een ticket kunnen boeken voor het "camping all inclusive" tarief van Minoan lines: voor € 400 retour naar Patras, met gratis tweepersoons (binnen) hut, twee maaltijdbonnen en stroom voor de camper (met 20% ANWB korting). Ten opzichte van Venetie of het meenemen van een auto is dit een stuk goedkoper!
Het plan was om naar Griekenland te gaan, maar door het steeds niet klaar zijn van de bus hadden we niets geboekt en eigenlijk ook niets voorbereid / in gedachten. Omdat de veerboot vanuit Venetie naar Patras ook op vrijdag zou vertrekken, was dat onze eerste bestemming. Via een camperplaats in Duitsland reden we woensdagochtend vol goede moed de Brennerpas op. Vlak voor de parkeerplaats met restaurantjes viel het vermogen weg, in plaats van 70 km/u kon ik nog max 45 km.u rijden... Op zoek naar een rookpluim in de spiegel (turbo??) kon ik niets vinden, maar toch besloten om de parkeerplaats op te rijden. Bij het teruglopen van het toerental viel de motor uit. Na een nieuwe startpoging sloeg de startmotor op hol, een relais bleef hangen waardoor de startmotor ook met sleutel uit het contact bleef loeien... Zonder er echt bij na te denken de koppeling op laten komen en met de rem erop de startmotor gestopt..
ANWB bellen, Ad bellen (voor advies ) en die kwam al snel met het idee dat de distributie niet meer op tijd stond. Kap los gehaald, controle gedaan en dit was juist! Er zat een verdwaalde bout in de kap, tegen het tandwiel van de brandstofpomp aan. Genoeg om alles twee tandjes te laten springen.. (en gelukkig niet meer dan dat). In overleg met de ANWB (en de OAMTC) besloten om de auto af te slepen. Daar gaat een glimmende T3.. De laatste foto is genomen toen we 1 dag later, met de distributie opnieuw afgesteld en een nieuwe startmotor weer door oostenrijk reden. Pas toen snapte ik waarom de garagehouder dacht dat er een pot met goud in de bus lag en hij 7 uren moest schrijven voor het afstellen van de distributie en een nieuwe startmotor Met een dag vertraging was de veerboot in Venetie niet meer haalbaar op vrijdag, dus besloten om door te rijden naar Triest om daar de veerboot van zaterdag te nemen. In een kantoor in het centrum een ticket kunnen boeken voor het "camping all inclusive" tarief van Minoan lines: voor € 400 retour naar Patras, met gratis tweepersoons (binnen) hut, twee maaltijdbonnen en stroom voor de camper (met 20% ANWB korting). Ten opzichte van Venetie of het meenemen van een auto is dit een stuk goedkoper!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten,
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
- wouter
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
- Locatie: Twente
Re: Peloponnesos 2013
Onderweg stop je in de (kleine) haven van Ancona, waar nog extra auto's aan boord komen.
Voor de reis in Griekenland hebben we gaandeweg besloten om alleen op de Peloponnesos te blijven. Het beviel ons goed en om ook andere delen mee te nemen voelde als te gehaast rond trekken. Het is immers vakantie.
Via Patras zijn we (tegen de klok in) naar het zuiden gegaan, waar we met de bus op een camping in Glifa zijn gebleven en met de fiets naar de haven zijn gefietst om de veerboot naar Kefalonia te nemen. De bus meenemen naar eilanden is duur en met de fiets is het wel te doen. Let er wel op dat een Griek niet kan inschatten hoelang iets fietsen is, zij doen dat niet en rekenen met "brommer" tijd. De eerste veerboot hebben we gemist
Een indruk van hoe onze campingplaats er normaal gesproken uit ziet: met hangmat
Via het oude Olympia zijn we naar het binnenland gereden om de bergdorpen Demnitsa / Stemnitsa te bezoeken, die mooi in een zadelpunt liggen en het startpunt zijn van veel wandelingen in een diepe kloof.Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten,
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
- wouter
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
- Locatie: Twente
Re: Peloponnesos 2013
In Stemnitsa moesten we op een parkeerplaats overnachten, de enige camping in de regio bleek al een paar jaar failliet (maar stond wel op onze kaart ). We wisten het toen nog niet, maar dit is ons een paar keer overkomen. Mede door de crisis zijn veel campings de laatste jaren gesloten.. De volgende nacht hebben wij (eenzaam) op een (gratis) camperplaats in Karavostasi gestaan. Dan ben je wel blij met je koelkast op gas en schoonwatertank.
Onderweg zijn we veel via lokale wegen dicht langs de kust gereden, om af en toe te kunnen zwemmen zodra je een strandje tegen kwam. De Tomtom bleek geen kaart van Griekenland te hebben (voorbereiding.. ) dus met een kaart en Griekse borden lekker retro onderweg geweest.
Via de kust, dat wil zeggen door het onherbergzame gebied "de Mani", doorgereden naar Gythion, een redelijk grote kustplaats met wel drie campings (op een rij). Na Gythion besloten we om via de zuidelijke punt, door de bergen naar Monemvasia (een Grieks schiereiland met een oud kasteel, vergelijkbaar met het franse Mont St Michel) te rijden. Door de bergen rijden, op lokale wegen, is best een uitdaging. Regelmatig moet je stukken in de eerste versnelling omhoog, de weg is smal (en zit soms vol met gaten) en de doorgangen in de dorpjes zijn berekend op ezels. Als je een auto / vrachtauto tegenkomt, kun je niets anders dan recht achteruit het dorp weer uit. In de bergen ben je dan blij dat de koeling van de bus met de nieuwe radiateur prima in orde is. De temperatuur is nooit boven het rode ledje gekomen, zelfs niet bij lange stukken omhoog in de eerste versnelling .
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten,
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
- wouter
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
- Locatie: Twente
Re: Peloponnesos 2013
Bij Monemvasia ontdekten wij dat we Mystras, een oud kasteel in de buurt van het oude Sparta, toch wel wilden bezoeken. Teruggereden via de (veel snellere) regionale weg, wat een verschil! Mystras ligt op een heuvel, de camping had de toepasselijke naam "Castle View". Hier was het (landinwaarts) lekker warm, overdag 37 graden en 's nachts niet veel koeler en ook geen wind.
Daarna het theater van Epidavros bezocht, ontzettend mooi bewaard gebleven!
Via Napflio (een Italiaans aanvoelend stadje, gebouwd onder invloed van Venetie) langs de zuidoostkust nog Hydra en Spetses bezocht, twee prachtige eilanden. Vooral Hydra is leuk: er mogen geen auto's komen en transport gaat met ezels / paarden.
Daarna Korinthe bezocht, met o.a. het door de rotsen uitgehakte kanaal. Helaas geen grote schepen zien passeren, maar wel twee kleine bootjes!
In een klein haventje kwamen we nog deze T3 tegen, in leuke staat en met een nu in nederland interessante benzinemotor. Ik heb er over gedacht om de man aan te spreken, maar leek me toch teveel gedoe om het ding in nederland te krijgen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten,
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
- wouter
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
- Locatie: Twente
Re: Peloponnesos 2013
Bij controle van de koelvloeistof moest er net wat bijgevuld worden, omdat dat eerder niet zo was gaan zoeken naar het lek. Onder de radiateur, bij de aansluiting naar de slang, moest een klem net wat strakker gedraaid worden.
Na ongeveer 1500km waren we rond en kon de bus weer wachten op het inladen.
Daarna een ruime 30 uren varen terug naar Triest. Aan boord kun je veel slapen en lezen, om je heen is het voornamelijk blauw. Zodra we in een haven zijn of nog waren (Patras / Igoumenitsa / Ancona) ging ik achter op het dek kijken naar het in- en uitladen, altijd leuk om te zien van bovenaf! Vooral de Grieks / Italiaanse invloeden, fluitjes, aanwijzigen en chaos maken het nooit saai.
Omdat we nog een paar dagen over hadden hebben we besloten om Ljubljana te bezoeken in Slovenie. Na om 3:30 's nachts uit Triest te zijn vertrokken, kwamen we rond 05:00 aan op onze camping. Tot mijn schrik lag de motor achterin de bus te bokken en liep hij niet mooi stationair. Onder de bus lag een plasje en bij nader onderzoek lag er ook een druppelspoor tot aan de hoofdweg . Het rook naar diesel, maar om 05:00 kun je daar niets aan doen. Bus de parkeerplaats op gereden en eerst gaan slapen . De volgende ochtend ingechecked op de camping, de bus op een plekje gezet en de fietsen los gehaald en het bed aan de kant geschoven. Het bleek dat de dieselleiding van cylinder 4 bijna compleet doorgescheurd was, in de omtrek. Het zat nog op ongeveer 1 mm vast. Op de fiets naar de VW dealer, een nieuwe leiding besteld en na een dag wachten kon ik hem ophalen en inbouwen. Bus weer klaar om te gaan!
Na een 4,5 weken was het afgelopen zaterdag weer tijd om naar huis te gaan en na te genieten van een leuke reis!Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten,
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
- Dirk von Campen
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 811
- Lid geworden op: 10 dec 2009 08:44
- Locatie: Ommen
Re: Peloponnesos 2013
Prachtige reis !! Die verstuiverleiding komt me bekend voor net zelf ook een vervangen. Ik heb er maar een paar extra besteld en in de bus gelegd voor nood. 6 euro per leiding zal wel goedkoper zijn dan in het buitenland een kopen.
Gr,
Dirk
1,9 TD AAZ,5 bak, Westfalia interieur.
Passat 3b station
Dirk
1,9 TD AAZ,5 bak, Westfalia interieur.
Passat 3b station
- teedrie
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 19 jul 2010 07:16
- Locatie: Zwolle
Re: Peloponnesos 2013
Mooie reishoor! En wat een prachtige bus heb je trouwens.
Groet,
Jorn
VW T3 Joker 1982 hefdak, 1.9TD (voormalig 1.6D)
Jorn
VW T3 Joker 1982 hefdak, 1.9TD (voormalig 1.6D)
- Henk van Anrooij
- Kan een VW bus herkennen
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 13 okt 2012 21:53
Re: Peloponnesos 2013
Leuk verhaal en een hele mooie bus.
Henk van Anrooij
Henk van Anrooij
Re: Peloponnesos 2013
Mooi verhaal en mooie foto's. Helemaal vlekkeloos loopt het bijna nooit met zo'n flinke reis!
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
-
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 839
- Lid geworden op: 08 sep 2008 21:55
- Locatie: VLEUTEN
Re: Peloponnesos 2013
Mooie trip , met hoeveel km moet je rekening houden bij zo`n rondje .
Met vriendelijke groet,
Rob
California 1.6 TD 1989
Audi TT 2001
Rob
California 1.6 TD 1989
Audi TT 2001
- Olaf
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 810
- Lid geworden op: 07 jun 2009 19:08
- Locatie: Hengelo
Re: Peloponnesos 2013
Mooi verslag van een mooie vakantie Wouter Heb je nog kunnen uitvinden waar dat vreemde boutje vandaan is gekomen ? Lijkt mij zo aan de kartels te zien geen VW boutje ?
Groeten, Olaf
Groeten, Olaf
Groeten, Olaf
VW Kever 1959 in restauratie http://www.keversite.nl/forum/viewtopic ... 19&t=20832 KLAAR !
VW T4 Multivan Atlantis 2001 90kw /122pk
Berini eitje m13 +/- 1955
VW Kever 1959 in restauratie http://www.keversite.nl/forum/viewtopic ... 19&t=20832 KLAAR !
VW T4 Multivan Atlantis 2001 90kw /122pk
Berini eitje m13 +/- 1955
- wouter
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
- Locatie: Twente
Re: Peloponnesos 2013
Deze reis was een 1250km enkele reis naar Triest in Italie voor ons, en in Griekenland denk ik een 1500~2000km gereden. Totaal ergens tussen de 4000 en 5000 km gereden, we hebben het niet precies bijgehouden.
Vorig jaar hebben we in totaal 15.000 km gereden zonder echte mankementen, het kan ook een keer met een beetje pech gaan
Dat boutje is volgens mij van de waterpomp, bij Ad kwam ik er nog achter dat er een bout ontbrak in een gat waar de plastic kap mee aan de pomp zit. Deze heb ik denk ik er in gedraaid, maar daar zit geen schroefdraad in de pomp en daarom zit er origineel een T-vormige bout. Voor vertrek hebben we nog wel gezien dat hier een bout ontbrak, en om de boel te demonteren daar bij Ad een schroef aan een moer gelast om alsnog een inbus-boutje erin te draaien terwijl we de moer konden tegenhouden. (zie de foto hieronder, het is het boutje aan de linkerkant bij de riem zeg maar) Daar heb ik eerder denk ik de "distributie" bout ingedraaid denk ik.
Die Febi / Bilstein pomp lekt trouwens af fabriek Er drupt wat koelvloeistof tussen de pomp en het huis.
Vorig jaar hebben we in totaal 15.000 km gereden zonder echte mankementen, het kan ook een keer met een beetje pech gaan
Dat boutje is volgens mij van de waterpomp, bij Ad kwam ik er nog achter dat er een bout ontbrak in een gat waar de plastic kap mee aan de pomp zit. Deze heb ik denk ik er in gedraaid, maar daar zit geen schroefdraad in de pomp en daarom zit er origineel een T-vormige bout. Voor vertrek hebben we nog wel gezien dat hier een bout ontbrak, en om de boel te demonteren daar bij Ad een schroef aan een moer gelast om alsnog een inbus-boutje erin te draaien terwijl we de moer konden tegenhouden. (zie de foto hieronder, het is het boutje aan de linkerkant bij de riem zeg maar) Daar heb ik eerder denk ik de "distributie" bout ingedraaid denk ik.
Die Febi / Bilstein pomp lekt trouwens af fabriek Er drupt wat koelvloeistof tussen de pomp en het huis.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten,
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
- Olaf
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 810
- Lid geworden op: 07 jun 2009 19:08
- Locatie: Hengelo
Re: Peloponnesos 2013
Nou, in iedergeval goed afgelopen ! Heeft daar dan misschien ook dat moertje in het verleden op gezeten dat we op de waterpompsteun vonden ?
Groeten, Olaf
Groeten, Olaf
Groeten, Olaf
VW Kever 1959 in restauratie http://www.keversite.nl/forum/viewtopic ... 19&t=20832 KLAAR !
VW T4 Multivan Atlantis 2001 90kw /122pk
Berini eitje m13 +/- 1955
VW Kever 1959 in restauratie http://www.keversite.nl/forum/viewtopic ... 19&t=20832 KLAAR !
VW T4 Multivan Atlantis 2001 90kw /122pk
Berini eitje m13 +/- 1955
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 265
- Lid geworden op: 15 mei 2012 22:22
- Locatie: Hardenberg
Re: Peloponnesos 2013
Geweldige reis hoor, je moet het maar doen.
Grt rogier.
Grt rogier.
Grt Rogier.
Westfalia hoogdak Td 1981
Westfalia hoogdak Td 1981
- wouter
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
- Locatie: Twente
Re: Peloponnesos 2013
Ik denk wel dat dat moertje er iets mee te maken heeft gehad gelukkig is dit goed afgelopen.
Rogier, gewoon gaan met die bus!
Rogier, gewoon gaan met die bus!
Groeten,
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982