Eerste keer met de bus op vakantie........

Vakantie, reis verhalen, leuke campings of plekken gezien?
Vertel het hier in de herberg
Kneelis
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 98
Lid geworden op: 09 mar 2014 09:42

Eerste keer met de bus op vakantie........

Ongelezen bericht door Kneelis »

In een woord geweldig!
De reis begon na eindeloos onderdelen vervangen, moter was 1.6td is nu een 1.9td, banden, radiator, alle remmen plus lagers voor,koppeling, uitlaat en nog wat kleinere dingen.....
Maar het gevoel om een technisch goede bus te hebben om daarmee eindeloos te kunnen toeren vroeg om al deze zaken.
We wilden eerst naar corsika maar daar mijn vriendin haar baan verloor drie dagen voordat we weg zouden gooiden wat roet in het eten. Dan maar naar Frankrijk (vaste wal) want daar kunnen we tenminste wild staan. Zo gezegd zo gedaan.
Gespannen of alles heel zou blijven waren we op weg . Nachtje in de ardennen en toen vanwege de regen door naar epinal. Na de eerste 300 km zakte de inspanning van strak luisteren en maar kijken naar de metertjes naar iets meer om mij heen kijkend naar de prachtige buitenwereld. De bus reed heerlijk! En hij doet het goed! De helling na luik werd met 80 genomen en waar ik bang voor was gebeurde niet. De temp.meter gaf aan dat het iets warmer werd achterin maar na even de verwarming aan gezet te hebben liep de wijzer meteen weer terug. Dat deed ik meer uit voorzorg dan dat het nodig was.
In Epinal heb ik het linker achterwiellager laten vervangen omdat naar mijn idee het erg warm werd. Mischien was het overbodig omdat na de wissel het nog even warm bleef! Maar de wissel had wel gevolgen..... De fransman heeft nl de tussenring in zijn broekzak gehouden!!!! Maar daarover later meer :???: [[feuer]]
image.jpg
Na heel wat kilometers en vele overnachtingen tussendoor het geweldige werk van Dali bekeken en met de bus her in der langs de spaanse noordoost kust weer terug naar Frankrijk om vrienden te ontmoeten in Montclus. Daar zit een erg goedkope camping met de basis voorziening van een wc en douche. De naam is gorge de cezze, was vroeger voor nudisten maar nu gemengd, info voor degene die daar ook eens heen zou willen......
image.jpg
In een tussenstop bij een wijngaard zag ik ineens het lampje van de temperatuurmeter knipperen terwijl de wijzer keurig in het midden stond. Moter uit, klep open, kiloos bagage eruit, klep open en inderdaad er zat geen koelvloeistof meer in! Shi.... Even bij vullen, starten en jahoor t liep er zo weer uit, gat in de slang vanaf de waterpomp en zo een slang had ik nou net niet mee! :lol: maar ja, sta je daar in een wijngaard zonder internet en geen idee waar ik een garage zou kunnen vinden. Ergens in mijn telefoon had ik nog het nummer van robert uit zaandijk van het busforum. Ik bellen of hij mij kon vertellen of er bij mij in de buurt een garage was. Na een beetje googlen kreeg ik van hem een adres waar wij de volgende dag heen zijn gegaan om het te laten maken. Bij deze robert [[toast]] nogmaals dank voor jou hulp!
Drie dagen later........gefixt! Het onderdeel moest bij Parijs vandaan komen en een VW dealer kon niets met de bus! Te oud :shock: via een auto onderdelen zaak toch kunnen bestellen. Misschien een tip voor anderen?
Uiteindelijk na vele beklimmingen en dalingen ergens in een dorpje hoor ik ineens weer een gekraak bij het achterwiel.
Net alsof de velg tegen de beschermplaat aankomt. Ik kijk ernaar en zie tot mijn schrik dat er zeker drie mm ruimte tussen het wiel en de moer zit. Maar weer naar een garage......het hele zaakje uit elkaar en toen kwamen we tot de ontdekking dat de fransman in epinal een souvenir had wat eigenlijk in ons achterwiel hoorde te zitten. De tussenring was niet aanwezig en daarom was er zoveel speling. Ai ai! Na een soort afrikaanse nood oplossing te hebben gemaakt zijn we nog 100 km door gereden maar het voelde gewoon niet veilig. Het gekraak werdt weer sterker en uit eindelijk maar de anwb gebeld, dag bus [[bye]] . Het had nog wel wat voeten in de aarde om het voor elkaar te krijgen dat we voor het laatste stukje een andere auto kregen. Ze wilden dat wij eerst naar een garage gesleept zouden worden om te kijken of het daar gemaakt zou kunnen worden. Mijn vertrouwen was weg wat de garages in frankrijk betreft en stond erop dat de bus naar nederland gebracht zou worden naar iemand die er verstand van heeft.
Uit eindelijk zijn wij weer thuis en staat de bus nog in Metz. Ergens dezer dagen zouden wij een belletje kunnen krijgen dat de bus er weer is, wij wachten af [[thumbup]]
Al met al een geweldige vakantie.
Wat rijdt zo een bus toch gigantisch lekker.
Groetjes kneelis
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met goede groet kneelis

Al is de bus nog zo snel, de belastingsdienst achterhaalt hem wel......
Kneelis
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 98
Lid geworden op: 09 mar 2014 09:42

Re: Eerste keer met de bus op vakantie........

Ongelezen bericht door Kneelis »

Oh, iets heb ik niet goed gedaan met de fototjes..
Sorry
Groet kneelis
Met goede groet kneelis

Al is de bus nog zo snel, de belastingsdienst achterhaalt hem wel......
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: Eerste keer met de bus op vakantie........

Ongelezen bericht door insomnia »

Leuk verslag jammer van alle tegenslagen.

Maar je bus was reparabel door een lokale garage maar omdat je dat niet wilde gaat hij op transport? Goh....
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Kneelis
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 98
Lid geworden op: 09 mar 2014 09:42

Re: Eerste keer met de bus op vakantie........

Ongelezen bericht door Kneelis »

insomnia schreef:Leuk verslag jammer van alle tegenslagen.

Maar je bus was reparabel door een lokale garage maar omdat je dat niet wilde gaat hij op transport? Goh....
He ralph,

Als je al bijna 400 € kwijt bent en tis nog niet goed, wat zou jij doen? Al eens met je bus over de grens geweest?
Groet kneelis
Met goede groet kneelis

Al is de bus nog zo snel, de belastingsdienst achterhaalt hem wel......
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: Eerste keer met de bus op vakantie........

Ongelezen bericht door insomnia »

Ik hoor voornamelijk dat ANWB niet altijd even makkelijk doet met repatriëren.....
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Kneelis
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 98
Lid geworden op: 09 mar 2014 09:42

Re: Eerste keer met de bus op vakantie........

Ongelezen bericht door Kneelis »

insomnia schreef:Ik hoor voornamelijk dat ANWB niet altijd even makkelijk doet met repatriëren.....
he ralph, dat is correct, heb wel 10 verschillende mensen aan de lijn gehad totdat er iemand met gevoel en inzicht zich niet verstopte achter regels of wat dan ook. Regels zijn tenslotte alleen maar een leidraad.
Groet kneelis
Met goede groet kneelis

Al is de bus nog zo snel, de belastingsdienst achterhaalt hem wel......
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14970
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Eerste keer met de bus op vakantie........

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Waarom quote je het bericht steeds wat er boven staat Kneelis?
Het leest erg ongemakkelijk zo.
Je kunt dan beter op de knop antwoord drukken, zit pal rechts naast de knop citeer.

Theo
Gebruikersavatar
Dré2100
Wandelende vraagbaak
Berichten: 4350
Lid geworden op: 02 nov 2008 08:36
Locatie: Tuitjenhorn

Re: Eerste keer met de bus op vakantie........

Ongelezen bericht door Dré2100 »

Kneelis schreef: een VW dealer kon niets met de bus! Te oud :shock: via een auto onderdelen zaak toch kunnen bestellen. Misschien een tip voor anderen?
Hoi Kneelis, ik heb panne gehad in Luxemburg en heb gewoon het onderdeel bij T3Bus.nl besteld
en via koerier naar camping laten versturen.
Wel zuur als je denkt de boel voor mekaar te hebben en je komt zonder bus thuis........... [[sad]]

Groeten,

André [[bye]]
-------------------------------------------
VW T3 2.1 SS - Westfalia '91 "Garfield"
"moi anzitte, dom kaike en overal bar van ophore"
Gebruikersavatar
waro-in
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 394
Lid geworden op: 10 mei 2012 21:08
Locatie: Nij Altoenae

Re: Eerste keer met de bus op vakantie........

Ongelezen bericht door waro-in »

Andre, na de tweede noodkreet van Kneelis dat de slang daar niet te bestellen was, heb ik direct T3Bus.nl gebeld.
Alsof de duivel ermee speelt, "wegens familie omstandigheden gesloten" op de dag dat hij gewoon open zou moeten zijn.
Gelukkig melde Kneelis dat de slang toch te bestellen was, dus heb toen de zoektocht gestaakt.

Hoi
Robert.
1,6 liter CT 4 cylinder luchtgekoeld van februari 1980
als het rammelen stopt mis je iets, maar zolang het rammelt heb je het nog.
goed kijken is de kracht van het zelf doen.
Gebruikersavatar
wouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 610
Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
Locatie: Twente

Re: Eerste keer met de bus op vakantie........

Ongelezen bericht door wouter »

Het valt me na een paar keer scrollen pas op dat het drie keer dezelfde foto is. :D Jammer van de tegenslagen, het is dan een hele kunst om positief te blijven.

Het is jammer (maar helaas) dat veel garages onbekend zijn met de techniek van een T3. Een "So wird es gemacht" of handboek geven met een tekening (incl. aanhaalmomenten) wordt door monteurs vaak dankbaar aanvaard. Erbij blijven om te kijken of het goed gaat is ook een optie, wordt soms minder op prijs gesteld. [[bye]] Voor de volgende keer zou ik de diagnose (lager kapot) overleggen met de garage, voor het vervangen aan... Als je bus zonder die afstandshuls heeft gereden, zou ik het complete wiellagerhuis & as ook vervangen.

Om nog op de vraag aan Ralph te reageren "wat zou jij doen": ik zou de bus naar huis rijden, ik vertrouw die transporteurs voor geen cent. Bij een garage in Oostenrijk gezien hoe een speedboot op oplegger op transport ging, die schroef ging lelijk over het asfalt bij het oprijden. Daar komt vast geen briefje op. Bij vrienden is er uit de bus gestolen, voordat deze op de oprit is afgeleverd (via de ANWB). Geen braaksporen, maar ja: ze hebben ook de sleutels. Dus: "wat zou jij doen"? Alleen in uiterste nood de bus op transport terug. [[thumbup]]
Groeten,
Wouter

T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Kneelis
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 98
Lid geworden op: 09 mar 2014 09:42

Re: Eerste keer met de bus op vakantie........

Ongelezen bericht door Kneelis »

Tja wouter,

Het vervangen van het hele achterste gedeelte gaat zeker gebeuren ook een reden mee om het niet in frankrijk te doen.
Het rijden met de bus vond ik te riskant daar splitpen niet meer aanwezig was,tzt zal ik een foto plaatsen van de nood reparatie. Er was nl geen plaats meer voor de pen! Dus rijden met een moer die vanzelf los ging, neuh dacht het niet.
Als er schade aan de bus is zullen we het verhalen, gelukkig hebben wij de fototjes nog :wink:
En positief blijven, ja want uiteindelijk is het alleen materie wat schade heeft. Even een domper en wat woorden is dan eigenlijk wel genoeg [[feuer]] en dan weer verder :D .
Groet kneelis
Met goede groet kneelis

Al is de bus nog zo snel, de belastingsdienst achterhaalt hem wel......
Plaats reactie