Op vakantie met baby

Vakantie, reis verhalen, leuke campings of plekken gezien?
Vertel het hier in de herberg
Gebruikersavatar
Erik Middel
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 862
Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
Locatie: Kampen

Op vakantie met baby

Ongelezen bericht door Erik Middel »

Dag allemaal,

Mijn vrouw en ik verwachten bijna ons eerste kindje en daar kijken we natuurlijk erg naar uit! We denken ook al een beetje na over onze zomervakantie en zijn er nog niet helemaal over uit of de T3 het handigste is. We vinden het allebei erg leuk maar hoe gaat het straks.

We zijn benieuwd naar ervaringen van hier, mensen die met een baby op stap zijn geweest. Ons kindje zal zo'n 5,5 maand oud zijn als we op vakantie gaan. Hoe doen jullie het met veilig slapen bijvoorbeeld? Heb je genoeg ruimte? Wij hebben een hoogdak. Verder bedenk ik mij dat er geen driepuntsgordel achter zit, dus daar mag ik waarschijnlijk de maxi cosi niet gebruiken...

Verder nog do's en dont's misschien?

Groetjes,

Erik
Groeten,

Erik

Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: Op vakantie met baby

Ongelezen bericht door insomnia »

Met een easybase kun je de maxicosi wel goed monteren. Ik heb wel een driepuntsgordel gemonteerd (das gewoon beter)

Slapen deed onze dochter in een deryan tentje overdag stond de tent in de schaduw naast de bus, 's nachts op het bovenbed (paste perfect)

Verder lekker veel kleden mee waar ze op kon liggen, opvouwbaar babybadje en gewoon veel gezond verstand

Onze ervarin: gewoon lekker doen! :D
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Voormalig Lid 07

Re: Op vakantie met baby

Ongelezen bericht door Voormalig Lid 07 »

Wij hebben een repro Westfalia hangmat boven de voorstoelen van de bus met daarop een Deryan tentje. Werkt perfect en onze dochter vindt die hangmat helemaal het einde. Ook nu ze wat ouder is (ruim 2 jaar) is die hangmat een goed en handig bed.

Groeten,

Ton
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5459
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Op vakantie met baby

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Onze kleine sliep eerst in een klein slaaptentje (zo´n opgooidingetje) achter de achterbank, en als wij de kooi opzochten, verplaatsten we hem naar de vloer voor het aanrechtje. Past precies. Inmiddels slaapt hij bij zijn grote zus boven. Je moet gewoon gaan. Waar een wil is... je vindt vanzelf een weg. Leuk man.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Dirk von Campen
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 811
Lid geworden op: 10 dec 2009 08:44
Locatie: Ommen

Re: Op vakantie met baby

Ongelezen bericht door Dirk von Campen »

Ook wij zijn met onze dochter, toen baby, op pad geweest. Geen enkel probleem. Wij hadden de maxi cosi op de voorbank staan bij gebrek aan een 3 punts gordel achterin. Nu zou ik dat anders doen en een drie punts gordel inbouwen, dit is vrij makkelijk en is een uurtje werk ( even zoeken op mijn naam en drie punts gordel voor beschrijving) . Mijn vader had een houten bedje gebouwd die je met vleugelmoeren in elkaar kon zetten en die voor de keuken stond. Dit ging prima. Als je maar niet te lange stukken rijdt en regelmattig stopt.
Gr,

Dirk

1,9 TD AAZ,5 bak, Westfalia interieur.
Passat 3b station
Gebruikersavatar
a_j
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 316
Lid geworden op: 07 jun 2012 21:11
Locatie: Eindhoven

Re: Op vakantie met baby

Ongelezen bericht door a_j »

Gaat prima! Onze kleine ging na 10/11 weken al mee. Eerst in de wandelwagen bak, later in een zelfgemaakt bed boven de voorstoelen. Voor komend seizoen wil ik kijken of ik iets kan maken zodat ie op het bovenbed kan slapen zonder dat ie er af valt. 3 punts gordel zou ik wel maken achterin. Is een makkelijk klusje en wel zo veilig.

Als het niet zo lekker weer is dan is een bustent wel echt handig vond ik. Bij lekker weer is een luifel voor schaduw voldoende.
Groeten, Aart
T3 Joker 1984; 1.6D -> 1.6TD -> 2.0 GTI ADY
rick
Bus guru
Berichten: 5215
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: Op vakantie met baby

Ongelezen bericht door rick »

Ik gebruikte zitjes die geschikt zijn voor heupgordels. Die waren daarop getest en daarom, mag ik verwachten, net zo veilig als in driepuntsgordels gemonteerden. Het kind zelf zit uiteraard wel volledig vastgegespt met de gordels die bij het stoeltje horen.
Voordeel van een heupgordel vind ik dat deze goed strak vast te zetten is. Dit in tegenstelling tot een lange driepuntsgordel die vrij los blijft zitten (in een T3 zijn uiteraard nog geen automatische gordelaanspanners). Mijn voorkeur in de T3 was een heupgordel.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Gebruikersavatar
busdude
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 634
Lid geworden op: 26 mei 2008 13:40
Locatie: Schiedam

Re: Op vakantie met baby

Ongelezen bericht door busdude »

Is dit niks voor je ?

http://link.marktplaats.nl/893034297

Cheers,
Marcel
Hang los !
-------------
Verlaagde VW T3 1980 2.0 CU westfalia Joker 2
Gebruikersavatar
Erik Middel
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 862
Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
Locatie: Kampen

Re: Op vakantie met baby

Ongelezen bericht door Erik Middel »

Wat een mooie reacties allemaal.

We hebben achterin 2punts gordels weet ik, maar volgens mij mag je daarmee de maxicosi niet vervoeren. En om mijn vrouw nou een hele reis achterin te zetten .... :buiken:

Die link op Marktplaats ziet er goed uit! Ook voel ik wel wat voor de Deryan. Eens meten of dat bij ons bovenin past als de bus weer bij huis staat.

Groetjes,

Erik
Groeten,

Erik

Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
Gebruikersavatar
TijnCU
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1703
Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
Locatie: De Friese Meren

Re: Op vakantie met baby

Ongelezen bericht door TijnCU »

Wij hadden onze maxicosi achterin gezekerd met een een band over het "voeten gedeelte", welke aan de bus carosserie gezekerd zat. Een 4 punts gordel was het dus eigenlijk geworden. Alleen de heupgordel was bij onze maxicosi niet veilig, want dan zou hij in theorie kunnen kantelen (omdat het enige houvast punt aan de voorkant zat en niet bij de voeten). Ik geloof niet dat het ook echt snel zou gebeuren, maar bij een ongeluk komen er natuurlijk wel enorme krachten overal op, dus geen risico nemen!
Verder geen enkele problemen met vervoer, ook lange reizen geen probleem. Onze dochter (geboren in november 2012) is al in 2013 half Europa doorgeweest en als ze mag kiezen tussen "de Peug" en "de Bus" kiest ze (sinds ze zich verbaal kan uitdrukken) altijd de laatste ;-)
groeten, Tijn
Daily driver project 1981 camper 1.8T 375pk
Volvo V50 1.6D 2010
Aprilia Tuono R 2004
Voormalig Lid 07

Re: Op vakantie met baby

Ongelezen bericht door Voormalig Lid 07 »

Leuk hè.
Als onze bus in de buurt staat moeten we altijd even langs de bus lopen. Ze zwaait dan heel enthousiast en roept 'hoi bus!'.
Vorige zomer heb ik er mee genomen naar de lokale garage om de bus af te geven voor de APK keuring. Dra-ma. Hartverscheurend huilen toen we de bus achter moesten laten. Toen ik uitlegde dat de auto dokter hem 'beter' ging maken werd ze gelukkig iets rustiger. Heel schattig.

Groeten,

Ton
Gebruikersavatar
eric.c
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 542
Lid geworden op: 21 feb 2006 18:37
Locatie: Betuwe

Re: Op vakantie met baby

Ongelezen bericht door eric.c »

Zo klein als ze zijn, de volgende generatie liefhebbers zit achter in de bus al te trappelen, dat merk ik wel vaker.

En komt dat nu door de bus of door ons eigen enthousiasme? (combinatie van beide ook mogelijk)

Vriendelijke groet,
Eric
Vriendelijke groet,
Eric rijdt met een 1900D
Gebruikersavatar
Dirk von Campen
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 811
Lid geworden op: 10 dec 2009 08:44
Locatie: Ommen

Re: Op vakantie met baby

Ongelezen bericht door Dirk von Campen »

@Ton hahah mooi verhaal.
Gr,

Dirk

1,9 TD AAZ,5 bak, Westfalia interieur.
Passat 3b station
Gebruikersavatar
Erik Middel
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 862
Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
Locatie: Kampen

Re: Op vakantie met baby

Ongelezen bericht door Erik Middel »

Wat een prachtige verhalen allemaal zeg :) Ik kijk er al naar uit om op vakantie te gaan!

Ik weet nog niet zo goed wat nou een handige oplossing is voor de tweepuntsgordel achterin. Volgens mij is een driepuntsgordel installeren wat 'over-the-top'.

Vanaf welke leeftijd kunnen kinderen uiteindelijk in de hangmat tussen de voorstoelen?

Hoe ervaren jullie het reizen verder. Normaal pakten we makkelijk de auto even om bij de tent weg te rijden voor een uitje. (Als alles meezit willen we graag weer eens naar Engeland voor de National Trust huizen), maar dan moet je wel elke keer alles inpakken als je even op pad wil. Tot nu toe vermeden we dat en trokken we veel rond.

Groetjes,

Erik
Groeten,

Erik

Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: Op vakantie met baby

Ongelezen bericht door insomnia »

Wij houden altijd aan dat het eerste deel van de rit max 1,5 uur mag duren en dan het tweede deel max een uur. We zorgen dat we tijdens de stop iets leuks doen maar bij voorkeur ook boodschappen voor de avond.

Een super fijne accessoires is een (al eerder genoemd door anderen) is een tent erbij die je met je spullen kunt laten staan.

3 puntsgordel heb je jaren veiligheid en plezier van. Lijkt me niet onverstandig.

Hangmat verschilt per kind. Baby zou kunnen maar je moet dan wel ook alert zijn op de temperatuur (bij een hangmat kan dat gauw afkoelen) volg daar ook je gevoel bij!
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Voormalig Lid 07

Re: Op vakantie met baby

Ongelezen bericht door Voormalig Lid 07 »

Ik maak de kinderstoel vast met de heupgordel en sjor een stevige spanband schuin om de bank heen en door de daarvoor aangebrachte bevestigingen voor de gordel in de kinderstoel.

Onze dochter was 8 maanden en sliep al in die hangmat boven de voorstoelen. In zo'n Deryan tentje dan hè. Zelfs jonger had makkelijk gekund. Let wel dat je een dikke deken oid op de hangmat onder de tent legt. Dat isoleert lekker.

Neem niet te veel speelgoed etc. mee en gebruik bijv. een draagzak ipv. een buggy of kinderwagen. Kinderen kunnen zich net zo makkelijk vermaken met een stokje en een paar stenen als met het speelgoed van thuis. Dan heb je niet veel op te bergen of weg te stouwen. Je ontkomt er natuurlijk nooit helemaal aan maar als je licht reist is het best te doen.

Groeten,

Ton
Plaats reactie