En hij deed het weer perfect

Vakantie, reis verhalen, leuke campings of plekken gezien?
Vertel het hier in de herberg
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

En hij deed het weer perfect

Ongelezen bericht door leof »

We zijn gisteren uit Spanje/Portugal teruggekomen na een reis van bijna 2 maanden. Bus heeft het (als altijd) goed gedaan. De bedoeling was om naar Marokko te gaan maar dat ging niet door vanwege de hond. Leg ik nog wel uit. Want een volledig verslag volgt binnen enkele dagen met foto's. Hier alvast eentje om in de juiste sfeer te komen:
Afbeelding
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
JT3
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 mar 2010 12:38

Re: En hij deed het weer perfect

Ongelezen bericht door JT3 »

Stel je voor dat je je handrem vergeten was!

Mooi plaatje om jalours van te worden.
------------
Gr. Jurgen
------------
VW T3 Multivan LLE '92, 1.9 TD AAZ, 3H
"Wenn ich Mercedes Fahren will, ruff ich ein taxi"
VW T3 4 LIVE
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 837
Lid geworden op: 08 sep 2008 21:55
Locatie: VLEUTEN

Re: En hij deed het weer perfect

Ongelezen bericht door VW T3 4 LIVE »

Welkom terug Leo , volgens mij heb jij de best gebruikte camper van het forum . Hoeveel overnachtingen per jaar maak jij wel niet in je bus ?
Met vriendelijke groet,
Rob

California 1.6 TD 1989
Audi TT 2001
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: En hij deed het weer perfect

Ongelezen bericht door leof »

Circa 130 Rob. En weet je, je slaapt doorgaans veel beter dan in je eigen bed thuis!
Laatst gewijzigd door leof op 30 mei 2015 18:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: En hij deed het weer perfect

Ongelezen bericht door leof »

Het plan was om via Frankrijk en Spanje naar Marokko te gaan. Wij waren daar al eerder in 2012. Wij hebben een hond bij ons en hadden al wel gehoord en gelezen dat bij terugkeer in Spanje er om een bepaald certificaat kan worden gevraagd.
Dit certificaat wordt door de dierenarts verstrekt na uitvoering van een bloedtest in een laboratorium. Het bloedonderzoek (z.g. titer) moet aantonen dat een inenting tegen hondsdolheid ook daadwerkelijk is aangeslagen. Het hoeft maar eenmalig uitgevoerd te worden. Daarna zijn rabiës-inentingen voldoende.
Het leek ons niet erg waarschijnlijk dat de politie streng op de aanwezigheid van het certificaat controleert. Bovendien kost zo’n laboratoriumonderzoek niet minder dan € 170,00. Wij wilden de gok maar wagen.
Bij het ticket-office in Spanje hebben wij daar uiteraard naar gevraagd. Zij verwezen ons naar een dierenarts ter plaatse. Die hebben we bezocht en verzekerde ons dat elke hond die in Spanje vanuit Marokko aankomt, wordt gecontroleerd. Zij konden ons voor € 120,00 een certificaat verstrekken maar dat zou wel 14 dagen duren.
We hebben toen besloten om Marokko af te blazen en in plaats daarvan ook Portugal te bezoeken. Je hond in Spanje een spuitje laten geven is natuurlijk geen optie.

Dat speelde allemaal toen we zo’n twee weken onderweg waren geweest. Het vertrek was op 31 maart. Uit eerdere verslagen weten jullie misschien dat wij art-nouveau-liefhebbers zijn. Vandaar dat de reis begon in Heimbach Duitsland om het Urftkraftwerk te bezoeken.
Afbeelding
Deze elektriciteitscentrale uit 1905 is nog steeds in bedrijf en heeft fantastische art-nouveau-details. Kijk voor meer informatie en foto’s op de wikipedia-pagina.
Die eerste avond was het wat druilerig weer en de volgende dag, toen we op weg gingen richting Metz, lag er nog aardig wat sneeuw in de Eifel.

Metz heeft een fraai art-nouveau station en ook andere gebouwen. Er is een camping aan de rivier, redelijk dicht bij het centrum van de stad. Voor de deur van de camping is een parkeerterrein met een aantal camper-plaatsen. Beetje gek, maar daar waren een paar plaatsen vrij terwijl het hele parkeerterrein verder vol stond. Dus mooi daar geparkeerd en de stad bezocht. Uiteraard voor de art-nouveau! Maar OK, dit is een busforum, dus ik zal jullie details besparen. Na Metz hebben we nog tal van plaatsen in Frankrijk en het oostelijk gedeelte van Spanje (o.m. Reus, Teruel, Cartagena) bezocht met als enige doel de art-nouveau (modernismo in het Spaans en arte nova in het Portugees). Uiteraard moest er de nodige keren overnacht worden. Dat lukte vrij aardig en het Spaanse binnenland sprak ons erg aan. Hier niet ver van Teruel:
Afbeelding

Rijdend door het centrum van Perpignan (dat krijg je als je tolwegen wilt vermijden…) hoorde ik een piepje achter in de auto. Bij langzaam rijden. Soms harder of juist zachter in een bocht. Soms bleef het een hele dag weg. Achterwiel rechts opgekrikt: niks. Links achter: ja, daar schaafde iets. Na achteruitdraaien van het wiel was het weg. Ik dacht nog: er zit een steentje of zo en dat is er nu uit. Dus niet.
Ik was in de veronderstelling dat voor het verwijderen van een remtrommel speciaal gereedschap nodig was. Nú weet ik dat dat niet zo is! Want ik vroeg een mannetje met een garage om eens te luisteren en kijken. Hij verwijderde de trommel en het schoteltje dat het veertje op zijn plaats houdt dat op zijn beurt de remschoen op zijn plaats houdt bleek kapot te zijn. Hij had nog wel een nieuwe liggen, maar moest die wat aanpassen om het erop te krijgen. Opgelost! Hij wilde er niet meer dan € 5,00 voor hebben. Waar vind je dat nog?
Afbeelding
Mijn vrouw heeft er ook verstand van!

Een apart art-nouveau geval was toch wel het sanctuarium Santa Maria Magdalena in Novelda. Dit is een kerk, gebouwd door José Sala, duidelijk geïnspireerd door de beroemde Gaudi.
Afbeelding

Opvallend was dat de brandstofprijzen (een steeds terugkerend fenomeen) lager zijn dan bij ons. In the middle of nowhere vonden wij de allergoedkoopste zelfbedieningspomp: € 1,056 voor een liter diesel. Elders betaalden we meestal € 1.18. Vrijwel altijd was dat bij een pomp van een grote winkelketen (Carrefour, Auchan of Intermarche). Bij de Lidl zag ik deze pompen niet. Wel zag ik daar (in Lleida) deze Belgische T3:
Afbeelding
Misschien iemand van hier?

LPG is in Spanje wel te krijgen maar niet op heel veel plaatsen. Je hebt bovendien een Euronozzle nodig, al hebben sommige wel een adapter naar de Italië-nippel, die ook in Portugal en Frankrijk gebruikt wordt. De adapter die ze op de tankstations wel hebben heeft de verkeerde schroefdraad. In Portugal is LPG iets ruimer beschikbaar. Niemand deed moeilijk over het vullen van een losse tank.

Na Cartagena kom je in de zuidoost-hoek van Spanje: Cabo de Gata. Dat is zeer de moeite waard. Je kunt daar nog vrij kamperen.
Afbeelding

In de Rough guide las ik dat vrij kamperen in Spanje mag, behalve op toeristische plaatsen waar het staat aangegeven, binnen 1 km van een camping en in bewoonde gebieden. Meestal mag het ook niet in natuurreservaten. Maar ja, als je je een beetje verdekt opstelt, dan is er zo buiten het seizoen heel weinig kans, dat je wordt weggestuurd. In afgelegen gebieden sowieso niet. Wij zijn maar een keer weggestuurd en dat was in Mojácar. Er werd wel gelijk een alternatief aangegeven door de politie. Ook in Frankrijk zijn we een keer weggestuurd.

Al rijdend door het Spaanse binnenland kwamen we in het alleraardigst dorp Setenil de las Bodegas. Sommige huizen zijn daar onder een overhangende rots geplakt:
Afbeelding
Dit is niet zo ver van Ronda dat veel bekender is:
Afbeelding

Hier, in het zuiden van Spanje, zouden we dus op de boot naar Marokko gaan, maar dat ging mooi niet door. En dus besloten we Portugal te verkennen. Eerst de Algarve. Dat is natuurlijk bekend en daardoor wat drukker. Toch zijn ook hier nog wel plaatsen aan de kust waar je wild kunt kamperen. Zie de foto in de openingspost. Dat is de Praia do Boca de Rio tussen Barançao en Salema. En je kunt altijd overdag bij het strand gaan staan en ’s avonds de wijk nemen naar het binnenland om te overnachten. Soms zijn plekken aan het strand zo in trek dat er ’s avonds allerlei slag langskomt: vissers, vozers, drinkers en wat niet al. Als je dan vroeg naar bed gaat zoals wij, dan moet het wel rustig zijn natuurlijk. En donker graag!

Maar de westkust van Portugal heeft toch meer te bieden: de oceaan met zijn gigantische stranden, waar op sommige plekken vrijwel niemand is. Zoals de Praia da Alberta Nova nabij Melides:
Afbeelding
Je ziet hier nog een Duitse T3, die ook een dagje hier stond. Wij hebben hier vier nachten achter elkaar gestaan. Een keer alleen.
Ik heb een stuk of zes T3’s gezien deze vakantie. Meest Duitse. En op de terugweg in Frankrijk:
Afbeelding
T1’s heb ik een heleboel bij elkaar gezien. In Portugal heb je natuurlijk het beschilderde aardewerk. Wij waren in zo’n speciaalzaak met 100.000en borden, schalen, vazen etc. Maar ze hadden ook T1’s:
Afbeelding

Dankbare overnachtingsplekken in zowel Spanje als Portugal zijn de Playas (Praias) Fluvial. Veelal door de gemeente aangelegde grill-plaatsen met bankjes en picnic-tafels en veel bomen langs de kant van een rivier(tje) of bij een stuwmeer. Er zitten wel nogal eens muggen. Volg de borden om de Playas Fluvias te vinden!
Afbeelding

Het weer was niet steeds even mooi. Na die eerste week in Frankrijk (toen was het aardig koud en soms ook miezerig) hadden we steeds droog weer. De zon kwam er steeds vaker bij, maar dat geldt ook voor de wind. Die was soms ronduit onaangenaam. Reden natuurlijk om in het binnenland beschutting te zoeken. Maar in zuid-Spanje en Portugal overheerste de zon en waren de temperaturen overdag prima. ’s Avonds koelde het aardig af. In het binnenland kon het dan behoorlijk koud worden. In de tweede week niet ver van Teruel was het overdag mooi maar bij het ontwaken:
Afbeelding
Wij hebben altijd twee dekbedden bij ons. Je weet nu waarom.

De natuur is in het voorjaar natuurlijk op zijn mooist. De bloemenpracht is adembenemend. Hetzelfde geldt voor de vogels. De bijeneters hebben we zo vaak gezien en vooral gehoord dat het onderhand tegenstond. Maar mooi blijft ie!
Afbeelding

Het landschap van Spanje, vooral de minder bewoonde bergachtige streken, konden ons bekoren. We zoeken ook vaak stuwmeren op. Het levert mooie plaatjes (Embalsa de Grandas de Salime):
Afbeelding

Vlakbij in het microdorpje La Quitana overnachtten we bij een alleraardigst kapelletje:
Afbeelding
Dit dorpje telde denk ik evenveel bewoners als straatlantarens: een stuk of vijf.

En dan kom je in het noorden van Spanje in de Picos de Europa! Tja, dat is toch wel iets aparts. We waren hier al eerder met een tent in 2004 en het landschap greep toch weer opnieuw aan. Ik weet niet hoe dat komt, maar het is zo clean en zo contrastrijk. Destijds waren we vooral aan de noordzijde. Nu zijn we onderlangs gereden. Het is een must-see voor elke Spanje-ganger. Bij het Embalse de Riaño:
Afbeelding
Het gebergte verlatend waanden we ons in een vliegtuig:
Afbeelding

Op de terugweg door Baskenland heb je het idee in Verweggistan te zijn met die vreemde opschriften! Nou spreek ik sowieso geen Spaans, maar vaak kun je uit een opschrift toch nog wel iets opmaken. Vergeet het met Baskisch. En dan hebben ze in Spanje nóg drie varianten, waarvan het Castiliaans dan het officiële en meest gesproken is.

De wegen en ook de bewegwijzering in Spanje en Portugal zijn van ongehoord goede kwaliteit. Terwijl op de terugweg in Noord Frankrijk en aangrenzend België het werkelijk bedroevend was, ook op de snelweg. De bus is gigantisch door elkaar gerammeld. Dat de fietsen eraan zijn blijven hangen is een wonder.

Ik denk niet dat wij voor het laatst in Spanje zijn geweest, dat is toch wel de conclusie.
Laatst gewijzigd door leof op 30 mei 2015 18:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Cheetah
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 973
Lid geworden op: 11 mei 2014 11:46
Contacteer:

Re: En hij deed het weer perfect

Ongelezen bericht door Cheetah »

[[thumbup]]

Geweldig verhaal. ..

veel in Spanje en Portugal geweest. ..

Verveelt nooit.
Groet Albert

http://www.karmann -coachbuilts.com
Gebruikersavatar
EeVeeWee
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 889
Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
Locatie: Amersfoort

Re: En hij deed het weer perfect

Ongelezen bericht door EeVeeWee »

Een heel aanstekelijk geweldig verhaal! Wat zullen jullie genoten hebben. [[thumbup]]
Adios, Eric
Weer eens wat anders!
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: En hij deed het weer perfect

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Ik geloof dat ik alles wat ik over Spanje beweer toch maar een beetje bij moet stellen. :mrgreen:
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14970
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: En hij deed het weer perfect

Ongelezen bericht door Theo Postma »

En een fantasties reis verhaal Leo [[thumbup]]
Dank voor de fraaie foto, s die je laat zien.

Theo
Gebruikersavatar
DeWitteVeder
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 213
Lid geworden op: 05 jun 2008 10:01
Locatie: Zuilichem

Re: En hij deed het weer perfect

Ongelezen bericht door DeWitteVeder »

Wederom prachtig Leo, bedankt.
Ik ben nog nooit naar Spanje geweest om te kamperen, toch maar eens in het achterhoofd houden voor een volgende planning.


gr.
Geo
-----------------------------------------------------------
Opnieuw een groene! 1700 diesel.
EX bus: Gesloten bestel DC, 1.9 DG op LPG
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: En hij deed het weer perfect

Ongelezen bericht door leof »

Erg leuk om die reacties te lezen! Bedankt daarvoor.

Spanje was ook niet onze eerste keus, maar het is alleszins de moeite waard gebleken.

Wat we eigenlijk niet vermeld hebben (behalve dan in de titel) is dat de bus het weer zo goed heeft gedaan. Hij is echt een werkpaard tijdens een vakantie. Wij schuwen de slechte of zeer steile paden geenszins (en komen dan ook nogal eens vast te zitten). Wij hebben al allerlei problemen en probleempjes gehad onderweg (kapotte dynamo, kapotte homokineet, lekke koppelingscilinder, kapot toplager, maar vooral uitlaat-ophanging-problemen), maar hij heeft ons nog nooit laten staan.
Wij hebben de bus in 2008 gekocht en zijn nu zo'n 125.000 km verder. We hebben hem destijds uitgekozen vanwege zijn gave carrosserie. Toevallig was het de allereerste T3 die we gingen bekijken! Alleen aan de voorkant achter de bumper en de onderzijde raamlijst was aangetast. Dat hebben we laten repareren. En de dieselmotor en versnellingsbak zijn gereviseerd. Als we de problemen op het forum lezen die anderen met hun T3 hebben, dan knijpen we de handen!
Wij zijn zeer te spreken over wat je met een T3 kunt doen. Voeg daarbij de stoere en klassieke uitstraling en je wilt geen andere.
Dat je niet zo heel makkelijk en snel met het hedendaagse verkeer kunt meekomen is vooral een probleem voor anderen :D . En een reden om zoveel mogelijk de rustige wegen op te zoeken. Al kunnen we op de snelweg makkelijk met de vrachtauto's meekomen.

Nog één foto van een merkwaardig natuurverschijnsel: een rare wolk (dus niet de hond...).
Afbeelding
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Plaats reactie