Eindeloos mooi

Vakantie, reis verhalen, leuke campings of plekken gezien?
Vertel het hier in de herberg
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Eindeloos mooi

Ongelezen bericht door leof »

We zijn weer terug van een fantastische vakantie van bijna 10 weken naar de Peloponnesos, Kythira en Kreta. Binnenkort plaats ik in deze rubriek een verslagje met foto's.
Afbeelding
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
Dré2100
Wandelende vraagbaak
Berichten: 4350
Lid geworden op: 02 nov 2008 08:36
Locatie: Tuitjenhorn

Re: Eindeloos mooi

Ongelezen bericht door Dré2100 »

Leuk, ik ben benieuwd [[thumbup]]

Gr . André
-------------------------------------------
VW T3 2.1 SS - Westfalia '91 "Garfield"
"moi anzitte, dom kaike en overal bar van ophore"
Gebruikersavatar
EeVeeWee
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 889
Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
Locatie: Amersfoort

Re: Eindeloos mooi

Ongelezen bericht door EeVeeWee »

Die foto belooft wat!
Adios, Eric
Weer eens wat anders!
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1571
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: Eindeloos mooi

Ongelezen bericht door Ewout »

Kom maar door met die foto's! De hele dag regen en vannacht vorst vraagt wel om wat zomerse afleiding 8)
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Sifirus
Komt net kijken
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 nov 2015 12:39
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: Eindeloos mooi

Ongelezen bericht door Sifirus »

Wauw! Wat een plaatje! Heerlijk lijkt me dat, 10 weken lekker rond touren!
Ben benieuwd naar vervolg fotos!
Volskwagen Transporter T3 Kamper bj1982/2.0 CU/Highroof
Volkswagen Kever 1300L bj1971/1300 enkelpoorts
Vespa Ciao P bj1983/50cc 13.13carb
Bullmastiff bj2010/70kg/ brindle...
:)
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: Eindeloos mooi

Ongelezen bericht door leof »

Dit verslagje gaat over onze strandvakantie van 15 september tot 22 november 2015 in Griekenland: Peloponnesos en de eilanden Kythira en Kreta. Niet alleen voor strand maar ook voor cultuur ben je op de Peloponnesos aan het goede adres: Olympia, Mistras, Mycene, Korinthe en wat niet al.

We wilden met de boot naar Patra, want dat spaart toch de nodige reistijd uit. Weken voor vertrek konden wij nog geen tickets boeken voor de ferry vanuit Ancona in Italië. Ik had dus een alternatieve route over land uitgedokterd via Hongarije en Servië. We zouden in Servië dan de art-nouveau in Subotica kunnen bekijken. Dat zou een reis van zeker anderhalve week zijn geworden naar Griekenland. Eén week voor vertrek konden we plotseling wèl een ticket boeken en dat hebben we toen meteen gedaan. Via Marktplaats een vignet voor Zwitserland geregeld. Waarom duur als het ook goedkoop kan.

De reis naar Ancona verliep voorspoedig, zij het met slecht weer, vooral in Zwitserland. Het goot er af en toe. Maar in Italië aangekomen werd het zeer snel zeer warm! En dan bedoel ik 36 graden. Zelfs op de boot op volle zee was het ’s nachts nog 30 graden.
Naast ons stond een mooie T2. Twee volwassenen en twee tieners. Hoe je dat doet met een T2 met opklapdak begrijp ik nog niet. Wij hebben alle ruimte in onze hoogdak nodig en we zijn maar met z’n tweeën en een hond.

We maken gebruik van de camping on board mogelijkheid. Je slaapt dus gewoon in je eigen bus. Je krijgt een 220V-aansluiting, er is een douche en WC in de buurt en je doet alles zelf (of je maakt gebruik van de faciliteiten op de boot). Camping on board is mogelijk van 1 april t/m 31 oktober. De ferry van Superfast gaat dagelijks. Het is niet erg aan te raden in juli of augustus te gaan: ’t is gewoon te warm.

Afbeelding

Onze boot vertrok vrijdagsmiddags om half twee en precies 24 uur later waren we in Patra op de Peloponnesos.
Een mede forumlid heeft mij eens gevraagd of het haalbaar is om een vakantie van drie weken in Griekenland door te brengen met zijn bus. Ik denk dat het antwoord is: ja, dat kan. Als je het volgende schema zou aanhouden:
Utrecht- Ancona 2,5 dag
Ancona-Patra 1 dag
Twee weken rondtrekken 14 dagen
Patra-Ancona 1 dag
Ancona-Utrecht 2,5 dag
Totaal 21 dagen
Je moet dan wel de ferry vroegtijdig hebben besproken. Die boot kost wel wat, zo’n € 560 retour (2 personen plus bus), maar je spaart flink wat brandstofkosten en tol uit. En nadat je slechts 1.500 km hebt gereden en een dagje relaxed op de boot, zit je al in het zuiden van Griekenland. De vakantie kan direct beginnen!

Afbeelding

En slechts één uur, nadat je in Patra even naar de Lidl voor inkopen bent geweest, sta je zo aan het strand nabij Loutra Irminis:

Afbeelding

Niemand te zien. En zo hebben wij het graag.

Na hier twee nachten te hebben vertoefd hebben we ook bij Kyperissia twee nachten op het strand gekampeerd.

Afbeelding

Je vraagt je misschien af of dat allemaal zo maar kan. Het antwoord is: ja, dat kan. Het mag natuurlijk niet. Maar er zijn zo weinig mensen die zich aan jouw aanwezigheid zouden kunnen storen dat het in de praktijk gewoon kan. Althans: buiten het seizoen. Soms komt er wel eens politie langs. Het kan dan een enkele keer voorkomen dat je wordt weggestuurd. Nou ja, dan ga ergens anders heen. Maar meestal maakt ook de politie geen problemen.
Nou is het niet zo, dat je als beginnend wildkampeerder dat zo makkelijk doet. In de begintijd gingen ook wij nogal eens op een camping staan. Maar je wordt daarin steeds vrijer en brutaler, je krijgt een neus voor geschikte plekken. En uiteindelijk wíl je niet eens meer op een camping staan. En het gaat dan niet alleen om de € 20 die je per dag uitspaart. Gewoon, vrij zijn en op de mooiste plekken staan!

Bij de Lidl in Kyperissia stond nog een Duitse T3. Er zouden er nog wel enkele volgen.

Afbeelding

Een mooie en schaduwrijke locatie is Gialova. Er zijn weliswaar nogal wat tavernes en een hotel vlakbij. Toch kan je hier uitstekend staan omdat er eind september niet veel klandizie meer is.

Afbeelding

Op de weg terug eind oktober waren we hier opnieuw en toen was er vrijwel niemand meer. En de zonsondergang zag er zo uit:

Afbeelding

Op het strand Velika Beach nabij Kalamata hadden we een probleem met de koelkast. De LPG-tank was leeg en ik wilde een reserve tankje (soort Camping Gaz) aansluiten. Toen ik de koelkast wilde starten via de electronische ontsteker gebeurde er niets: de ontsteker weigerde dienst. Ik heb toen de koelkast uit zijn nis moeten halen en nadat ik het brandergedeelte had schoongemaakt en de ontsteker opnieuw had gemonteerd, werkte de zaak weer. Pfff…..

Velika Beach:

Afbeelding

Een paar weken later had ik helaas precies hetzelfde probleem. Ik heb toen de operatie herhaald en het werkte weer. Echter bleef de ontsteker werken, óók nadat het gas ontstoken was. Dat is niet de bedoeling. Zodra de vlam er is moet het ontsteken stoppen. Ik heb de ontsteker nog enkele keren op een andere wijze geplaatst, maar dat mocht allemaal niet baten. Ik zoek nog naar de oplossing. Op de foto’s de electronische ontsteker linksonder (zwarte kastje) op de achterzijde van de koelkast. Rechtsonder achter het blikkenhuis zit de brander. De tweede foto laat de gedemonteerde gasbrander zien met onder de ontsteker en boven het thermokoppel.

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben nog op zoek naar de oplossing. Zie afzonderlijk draadje.

Rijdend over de Peloponnesos zie je zoals gezegd nog wel de nodige T3’s. Zoals deze:

Afbeelding

T2’s zie je er nog meer. Weliswaar meestal in een weiland en dus niet meer in gebruik maar ik heb het idee dat er meer van waren dan de T3.
Na één keer opladen van onze Oral-B tandenborstel met onze budget omvormer gaf de oplader de geest. Dat hadden we de vorige vakantie ook al gehad en het is ook ons nu duidelijk: je hebt een dure omvormer nodig om de Oral-B niet te beschadigen.

Na een prettig verblijf op een strand nabij Gythio (een alleraardigst plaatsje)

Afbeelding

werd het tijd om de boot naar Kythira te nemen.
Kythira is een zeer rustig eiland. Er komen voornamelijk Griekse toeristen, maar niet in oktober. Dan zijn er nog wel Nederlandse en Deense toeristen omdat daar touroperators zitten die Kythira in hun assortiment hebben. In Nederland is dat Ross Holidays. Wij hebben daar een keer gebruik van gemaakt en vandaar dat we Kythira al kenden. In 2013 waren we er ook met de bus. De boot vaart in drie uur vanuit Gythio naar Diakofti op het eiland.

Enkele impressies van het eiland:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na een week Kythira ging de reis verder naar Kreta. We namen de boot naar Kissamos in het westen van Kreta. Onze kinderen zouden enkele dagen later met hun kinderen naar Chania vliegen. Op een camping in Paleochora in het zuidwesten had ik – evenals in 2013 - twee stacaravans gehuurd en wij zouden met de bus eveneens op die camping bivakkeren. Wachtend op het vliegtuig verbleven wij een nachtje nabij Platanias. Een van de weinige plekken op de noordkust van Kreta waar het goed toeven is.

Afbeelding

Na afloop van die week bleven we nog enkele dagen op Kreta. Onder andere bij Preveli Beach:

Afbeelding

Een rit vanuit daar naar Frankokastello via Spili mag je niet vergeten:

Afbeelding

Wij vertrokken al snel weer terug naar Gythio omdat deze ferry maar tot 31 oktober functioneert. Anders moet je via Piraeus. De dag ervoor kampeerden we gewoon op het haventerrein in Kissamos. De boot zou om half 8 in de ochtend vertrekken en wij positioneerden ons om half 7 bij het ticketoffice. De boot met de naam Vitsentzos Kornaros lag al klaar.

Afbeelding

Maar pas een uur later kwam daar iemand opdagen en ook de boot vertrok een uur te laat. Pas op de boot kwamen we er achter dat de klokken dat weekend verzet waren naar de wintertijd. Blunder!

Het weer op Kreta was enigszins donker en er stond nogal wat wind. Dat leek in eerste instantie nog mee te vallen totdat we buiten de twee schiereilanden kwamen waartussen Kissamos is gelegen. Op volle zee ontstonden er golven van zo’n 2 meter en de boot stampte en rolde dat ik me afvroeg of hij niet zou kapseizen. Nou, die schuit hield zich wel staande maar ik niet! Vier keer heb ik over de reling gehangen denkend aan de bus, die waarschijnlijk wel omgekiept zou zijn. Dat viel allemaal reuze mee en toen we tussen de schiereilanden, waartussen Gythio ligt, kwamen werd het allemaal zeer rustig. Van het donkere weer op Kreta was niets meer te merken.
Eigenlijk ging de reis in zo’n beetje de omgekeerde volgorde terug naar Patra en dan door naar Preveza en Igoumenitsa want inmiddels was het november en camping on board is er dan niet meer bij. Maar het weer bleef eindeloos mooi:

Afbeelding

Ik kwam er achter dat je de barbecue (Weber Smokey Joe) ook makkelijk met de houtjes kunt stoken die je op het strand vindt. Flink wat sprokkelen en lekker laten branden tijdens de koele avonden. Als de vlammen zowat verdwenen zijn leg je het rooster erop en dan je vlees of vis. Blijft zeker nog 10 à 15 minuten nagloeien en is heet genoeg om het vlees gaar te krijgen. Je proeft geen verschil met boven houtskool geroosterd vlees.

Uiteindelijk moet je dan toch richting huis. Een beetje met tegenzin want het is een behoorlijke reis van 5 dagen vanaf Igoumenitsa. En dan moet je niet te lang treuzelen. Eerst krijg je Albanië met zijn talloze grappige verdedigingskoepels.

Afbeelding

Dan komt Montenegro waar we op het strand van Ulcinj nog een tonijnsalade hebben gegeten bij prachtig warm weer. Daarna namen we de tolwegen in Kroatië, Slovenië en Oostenrijk. Reken wel op zo’n € 100 tol voor het hele traject.

De laatste stop was bij Regensburg in Duitsland en toen we ’s-morgens wakker werden viel er sneeuw:

Afbeelding

En zo kachelden wij op zondag 22 november weer ons landje binnen waarbij het opvalt dat er toch wel erg veel auto’s op onze wegen rijden. Zelfs in Duitsland vonden wij het niet druk, om te zwijgen van de lege wegen in Griekenland, Kroatië (met zijn Renaultjes 4), Slovenië en Oostenrijk.

Het was een grandioos mooie en eindeloze vakantie!
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
Gurt
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 240
Lid geworden op: 01 sep 2015 16:33
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Eindeloos mooi

Ongelezen bericht door Gurt »

Leo,

Ik heb je verslag met plezier gelezen. Dankjewel voor het delen!

Geert
Groeten Geert,

en soms Simone
Gebruikersavatar
Dré2100
Wandelende vraagbaak
Berichten: 4350
Lid geworden op: 02 nov 2008 08:36
Locatie: Tuitjenhorn

Re: Eindeloos mooi

Ongelezen bericht door Dré2100 »

Mooi verslag met prachtig beeldmateriaal! [[thumbup]]
10 weken vakantie Zuid-Duitsland lijkt mij ook wel eindeloos..... :wink:

Groeten,

André [[bye]]
-------------------------------------------
VW T3 2.1 SS - Westfalia '91 "Garfield"
"moi anzitte, dom kaike en overal bar van ophore"
Gebruikersavatar
sander
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 336
Lid geworden op: 17 jun 2012 21:12
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Eindeloos mooi

Ongelezen bericht door sander »

prachtig! :D lijkt me zo mooi zo aan het water staan.
Groetjes Sander,

zonder bus, wil een ''nieuwe''
Klik voor mijn Blog
Gebruikersavatar
wouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 610
Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
Locatie: Twente

Re: Eindeloos mooi

Ongelezen bericht door wouter »

Mooi verhaal Leof, en prachtige foto's! Die verder lege stranden en mooie blauwe zee doen het altijd goed!
Groeten,
Wouter

T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
infineonz
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 44
Lid geworden op: 05 apr 2015 14:35

Re: Eindeloos mooi

Ongelezen bericht door infineonz »

Mooi verslag en foto's! Ook redelijk off the beaten track. (meeste gaan 2 weken gardameer in de zomervakantie ;))
Groet Michel
Gebruikersavatar
John
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 jun 2016 01:42

Re: Eindeloos mooi

Ongelezen bericht door John »

Erg mooi verslag met super mooie foto`s. Lijkt me een geweldig mooie trip.

Groet John
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1571
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: Eindeloos mooi

Ongelezen bericht door Ewout »

Dank voor het delen! Prachtig verhaal, krijg ter plekke enorm veel zin in vakantie :mrgreen:
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Plaats reactie