Hoe wij met glassex en siliconenkit toch het Iberisch schiereiland konden bezoeken

Vakantie, reis verhalen, leuke campings of plekken gezien?
Vertel het hier in de herberg
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Hoe wij met glassex en siliconenkit toch het Iberisch schiereiland konden bezoeken

Ongelezen bericht door leof »

Beetje rare titel nietwaar. :mrgreen:
Wij vertrokken op 30 maart voor een vakantie van 2 maanden naar Spanje en Portugal. Nauwelijks waren we in Spanje en ik zag oliedruppels op de grond onder de motor. Bij nadere inspectie bleken er zelfs druppels op de achterklep te zitten. Niet zo fijn!
Hoe wij er toch in slaagden onze vakantie af te maken lees je hieronder als ik mijn verslag van deze reis klaar heb.
Afbeelding
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Cheetah
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 973
Lid geworden op: 11 mei 2014 11:46
Contacteer:

Re: Hoe wij met glassex en siliconenkit toch het Iberisch schiereiland konden bezoeken

Ongelezen bericht door Cheetah »

Wauw wat een cliff hanger.. [[thumbup]]
..
Groet Albert

http://www.karmann -coachbuilts.com
Gebruikersavatar
Marcel.S
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3180
Lid geworden op: 29 apr 2012 17:54
Locatie: Kullen Dalarna
Contacteer:

Re: Hoe wij met glassex en siliconenkit toch het Iberisch schiereiland konden bezoeken

Ongelezen bericht door Marcel.S »

ontvetten en dicht gekit :D
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: Hoe wij met glassex en siliconenkit toch het Iberisch schiereiland konden bezoeken

Ongelezen bericht door leof »

We vertrokken op 30 maart voor een vakantie van twee maanden. Eerst een aantal plaatsen in Frankrijk bezoeken, daarna Spanje en Portugal.
We hadden de reis voorbereid voor een bezoek aan art-nouveau (maar ook art-deco en moderne) architectuur en voor verblijf bij het strand maar ook in het binnenland. Dat laatste vooral om vogels te bekijken.
De bus had uiteraard een grote beurt gekregen en ik verwachte geen problemen. Zeker ook niet, omdat de laatste reis naar Griekenland prima was verlopen.
In Frankrijk hebben we Nancy, Dijon en Vichy bekeken. Het weer was weliswaar niet denderend, maar ach, met zoveel weken voor de boeg is dat toch minder belangrijk. Vichy (met zijn bronnen en thermische baden) viel positief op door de aanwezigheid van galerijen in de tuin tussen het Casino en de Thermes. Die stammen uit de periode rond de vorige eeuwwisseling.
Nu kan ik daar een foto van laten zien, maar wat ons nog meer trof was de art-deco-kerk Notre Dames des Malades uit 1931. Die stond niet op ons lijstje maar was toch een juweeltje, zowel van buiten als van binnen.
Afbeelding
Dan op weg naar Spanje, waar we hoopten op beter weer. Over de A75 met zijn lange hellingen en zónder aparte rijstrook voor de langzamen onder ons. Onderweg overnacht in de Tarn, vlakbij viaduct Millau en met een kasteel in de buurt. ’t Was een beetje herfstig, maar de volgende dag inderdaad een stuk beter.
Zo goed wel, om aan het strand te gaan staan, niet ver van Roses. Nu denk je dat dat daar helemaal niet kan. Toch wisten wij een geschikte plek te vinden:
Afbeelding
De volgende dag was het weer een stuk minder en gingen we naar Gerona voor een bezoek aan de werkelijk fenomenale meelfabriek, een hoogtepunt wat ons betreft. Hier een detail:
Afbeelding
Jammer van de ligging van lelijke hoge gebouwen eromheen.
Via Terrassa ging het vervolgens naar Montserrat nabij Barcelona. Een klooster in een magnifiek gebergte met mooie pieken die gedurende de dag veranderden van kleur en schaduw. Wij kampeerden achter de berg en bleven zelfs twee nachten omdat het weer zo mooi was geworden:
Afbeelding
Ik kwam na een wandelingetje met de hond terug bij de bus toen mijn oog viel op de grond onder de achterkant van de bus. Het pad waarop wij stonden geparkeerd was van lichte steenslag en daar zag ik toch duidelijk een aantal zwarte vlekjes! Normaal laten wij uitsluitend onze bandensporen achter op een overnachtingsplek, maar dat ging hier niet lukken. Eerst eens even de bus uitgeladen en het motordeksel verwijderd. Dat leverde weinig op. Alles was daar droog. Aan de onderzijde zag ik een druppel hangen. En bij nader bestuderen zaten er zelfs vlekken op de achterklep. Dan moest dan toch een behoorlijk lekkage zijn! Ik controleerde het oliepeil en dat was inderdaad lager dan ik had verwacht. Omdat wij verder wilden heb ik het op dat moment gelaten voor wat het is. En flink zitten piekeren wat hier nou toch weer aan de hand kon zijn.
We reden langs diverse mooie gebouwen van wijncoöperaties, gemaakt door meneer Martinell. Bij de eerste keek ik nog eens onder de auto. Er zaten nog wel druppels aan de motorkap.
Afbeelding
Op de volgende overnachtingsstop was het weer te slecht om er verder naar te kijken. Het oliepeil gaf mij wel aanleiding om er een halve liter bij te gooien. De daarop volgende stop (Benicarlo aan de kust) waren het weer en de omstandigheden zodanig dat ik de zaak aan de onderzijde opengemaakt heb. Daar zat behoorlijk wat olie. Na starten van de motor bleek al gauw waar het vandaan kwam: de pakking van de flens van de krukaskeerring poeliezijde. Gelukkig op een goed bereikbare plaats en ook zeer plaatselijk.
Nou leek mij een èchte reparatie niet zo eenvoudig. Uitlaat, poelie en distributie moeten er af. Iets waar ik zelf niet gauw aan zou beginnen. En om dit nou aan de eerste de beste Spaanse monteur over te laten leek mij ook niet raadzaam. Dus ik dacht,: als het mij lukt de lekkage (eventueel tijdelijk) te stoppen, dan kom ik er misschien mee thuis. Ik had alleen wat siliconenkit bij me (ja, de anti-schimmel versie!) en glassex die ik ooit in Griekenland kocht voor de ruiten. Baat het niet, het schaadt ook niet, dus ik begon de zaak schoon te maken en deed er daarna wat kit op de plek van de lekkage.
Afbeelding
De kit moet bij voorkeur 24 uur drogen, dus de volgende dag de motor gestart en gekeken of er iets uitkwam: Niets! Dat overtrof mijn stoutste verwachtingen. Ik had nooit gedacht dat siliconenkit die olie zou kunnen tegenhouden. Afwachten hoelang dat zo zou blijven.
Nu het motordeksel er toch af was zag ik dat mijn uitlaat ook een gaatje had. Het flexibele deel in de pijp was deels los. Het bleef gelukkig nog goed zitten en heeft het tot thuis uitgehouden.
Wij zouden in Valencia art-nouveau gaan bekijken maar ook de moderne gebouwen van architect Santiago Calatrava. Het weer was nog steeds goed, dus wij vonden eerst een overnachtingsplek zo’n 10 km zuid van Valencia en gingen de volgende ochtend naar die Calatrava gebouwen kijken. Nou, je weet niet wat je ziet:
Afbeelding
Di is maar een van de vijf futuristisch vormgegeven gebouwen. Het is echt de moeite waard om die te gaan bekijken. Eén van de gebouwen is trouwens een aquarium, altijd leuk.
De volgende dag gingen we op de fiets terug voor de art-nouveau. Dat viel een beetje tegen; alleen Estacion del Norte was aardig.
Omdat het mooi weer was besloten we een plek aan de kust te zoeken met een mooi strand. We vonden dat in El Brosquil. Hier bleven we niet minder dan 4 nachten.
Afbeelding
Het was tijd om naar het binnenland te gaan. Via Albacete, waar we LPG tankten, richting Toledo. Onderweg kwamen we langs Consuegra, bekend van de Don Quichot-molens:
Afbeelding
Het weer was duidelijk minder en de volgende dag in Toledo gewoon regen.
Afbeelding
Hierna was Extremadura aan de beurt. Eerst naar het Monfrague-park om de vale gier te zien. Dan het kasteeltje beklommen met een mooi uitzicht over het park. Hier was ook de alpenkraai te vinden.
Afbeelding
Via een meer en de alleraardigste plaats Evora in Portugal (Werelderfgoed Unesco) ging het naar het mooie strand waar we vorig jaar ook kampeerden: Alberto Nova. Het was een feestdag in Portugal en daarom nogal druk. De volgende dag waren we zowat alleen.
Afbeelding
Dagelijks controleerde ik natuurlijk of de olielekkage misschien was teruggekomen. Het was hier dat ik voor de tweede keer de noodreparatie moest uitvoeren.
Na een dag of vier zouden we Lissabon gaan bezoeken. Je gelooft het niet, maar met zicht op die stad en andere omringende plaatsen konden we daar aan een strand aan de Taag kamperen. Er zaten alleen veel muggen en het was uitsluitend bereikbaar via een 4km lang bijna onbegaanbaar pad vol kuilen en gaten. Door de week stonden we vrijwel alleen.
De art-nouveau/deco in Lissabon is ruim aanwezig met als hoogtepunt het Eden Teatro, nu een hotel.
Afbeelding
In Lissabon was het heet, zo’n 33 graden. Maar dat veranderde snel. Bij een bezoek aan het paleis van Bussacco regende het weer eens. Net als bij de Romeinse opgraving Conimbriga en in de stad Aveiro.
In Furadouro aan de Portugese kust stonden we met de Pinksteren en we waren bepaald niet de enigen! De Portugezen zijn echte camperaars en ze stonden massaal op een parkeerterrein. Wij stonden verderop apart. Na Pinksteren gingen de meesten weer huiswaarts. Wij niet want het weer was heel goed.
Afbeelding
Niet ver van hier moest ik voor de derde en laatste keer de noodreparatie voor de olielekkage toepassen. Die heeft het verder tot thuis toe gehouden. Maar wel elke dag controle van het oliepeil.
Hierna gingen we in Spanje verder met een wandeling door A Coruña en Ferrol. En zo verder naar Las Medulas. Dat ziet er zo uit:
Afbeelding
Dit landschap is ontstaan door Romeinse goudzoekers en staat ook op de werelderfgoedlijst.
In Astorga beken we nog het bisschoppelijk paleis, gebouwd door niemand minder dan Gaudí himself:
Afbeelding
Het is ongelooflijk hoeveel Santiago de Compostella-gangers je hier ziet lopen. Hele colonnes.
Hierna zijn we doorgereden naar Frankrijk en door naar huis. Het was nog wel warm maar de vooruitzichten waren slecht. Dat bleek ook wel, want tijdens de thuisreis hadden we heftige regens bij Parijs.
Al met al was het een vakantie die zich kenmerkte door minder goed weer en natuurlijk de zorg om de auto. Niets is beroerder dan met een kapotte motor te komen staan ergens ver weg. Maar we hebben het gehaald en daar zijn we blij mee!
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
who2010
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 jun 2010 19:24
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Hoe wij met glassex en siliconenkit toch het Iberisch schiereiland konden bezoeken

Ongelezen bericht door who2010 »

Prachtig verhaal met fraaie foto's van imposante bouwwerken en uitzichten!
Mooi dat een beetje siliconenkit het mogelijk maakt om door te kunnen rijden en thuis te komen.
Vraag blijft wel waar de lekkage nu vandaan komt......? ik ken de diesels niet maar dat ga je vast ook oplossen.

M.vr.gr.
Willem.
Camper, hoogdak, 2L CU, 1980,verkocht en op 24/09/2018 een T4 (LWB, 5cyl. 102 pk TDI) met Reimo klapdak en interieur aangeschaft.
Gebruikersavatar
Erik Middel
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 862
Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
Locatie: Kampen

Re: Hoe wij met glassex en siliconenkit toch het Iberisch schiereiland konden bezoeken

Ongelezen bericht door Erik Middel »

Schitterend verhaal, met vooral ook hele bijzodere foto's. In ieder geval positief dat de bus het verder wel heel goed heeft gehouden.

Men hoeft niet een reis door Amerika te maken om veel moois te bekijken, in Europa is zoveel te zien!
Groeten,

Erik

Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
Cheetah
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 973
Lid geworden op: 11 mei 2014 11:46
Contacteer:

Re: Hoe wij met glassex en siliconenkit toch het Iberisch schiereiland konden bezoeken

Ongelezen bericht door Cheetah »

[[thumbup]]
Groet Albert

http://www.karmann -coachbuilts.com
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14969
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Hoe wij met glassex en siliconenkit toch het Iberisch schiereiland konden bezoeken

Ongelezen bericht door Theo Postma »

En weer een mooi verslag van, begin er aan te wennen dat je met zo iets komt [[thumbup]]
En dat is een groot compliment voor je.
En een motor welke wat vreemd begint te doen op je vakantie, ik weet daar nu ook alles van af. :D
Maar zal vast weer op te lossen daar ik je niet heb gehoord dat de werking anders is geworden dan normaal.
En dat was bij ons wel zo.

Theo
Gebruikersavatar
EeVeeWee
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 889
Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
Locatie: Amersfoort

Re: Hoe wij met glassex en siliconenkit toch het Iberisch schiereiland konden bezoeken

Ongelezen bericht door EeVeeWee »

Leuk verhaal ondanks dat ik niet zo om gebouwen geef. :wink:
Slim om zo'n noodreparatie te doen om de vakantie niet te laten verpesten!
Net als jullie vinden wij een set fietsen onmisbaar om mee te nemen, altijd een stuk relaxter om daarmee een stad in te gaan (mits het niet regent....) :mrgreen:
Adios, Eric
Weer eens wat anders!
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: Hoe wij met glassex en siliconenkit toch het Iberisch schiereiland konden bezoeken

Ongelezen bericht door insomnia »

zeker complimenten voor het mooie verslag, jullie mooie reis en je vindingrijkheid!
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: Hoe wij met glassex en siliconenkit toch het Iberisch schiereiland konden bezoeken

Ongelezen bericht door leof »

Dank voor de leuke reacties!

Ik vergat nog een foto van de hop te plaatsen, die wij vlak bij Lissabon (via het moeilijke pad) op het strand aan de Taag tegenkwamen:
Afbeelding
Een van de mooiste vogels die er in Europa zijn.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1571
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: Hoe wij met glassex en siliconenkit toch het Iberisch schiereiland konden bezoeken

Ongelezen bericht door Ewout »

Wow Leo, een trip om jaloers op te zijn. Complimenten voor je foto's!
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Gebruikersavatar
sander
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 336
Lid geworden op: 17 jun 2012 21:12
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Hoe wij met glassex en siliconenkit toch het Iberisch schiereiland konden bezoeken

Ongelezen bericht door sander »

Prachtig verslag weer! geniet altijd wel van de verhalen die je schrijft met de foto's :D
Groetjes Sander,

zonder bus, wil een ''nieuwe''
Klik voor mijn Blog
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: Hoe wij met glassex en siliconenkit toch het Iberisch schiereiland konden bezoeken

Ongelezen bericht door leof »

leof schreef:De kit moet bij voorkeur 24 uur drogen, dus de volgende dag de motor gestart en gekeken of er iets uitkwam: Niets! Dat overtrof mijn stoutste verwachtingen. Ik had nooit gedacht dat siliconenkit die olie zou kunnen tegenhouden. Afwachten hoelang dat zo zou blijven.
Het olielek is inmiddels verholpen door een nieuwe pakking te monteren met wat vloeibare pakking. Alles moet wel los: uitlaat, krukaspoelie, distributie, krukastandwiel en tenslotte de flens. Gelijk maar een nieuwe distributieriem laten plaatsen.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
Gurt
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 240
Lid geworden op: 01 sep 2015 16:33
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Hoe wij met glassex en siliconenkit toch het Iberisch schiereiland konden bezoeken

Ongelezen bericht door Gurt »

Een heel mooi verhaal met dito foto's. Leuk om te lezen en wat een creativiteit om het geheel op te lossen. Super!
Groeten Geert,

en soms Simone
Plaats reactie