Evvia: paradijs voor de wildkampeerder

Vakantie, reis verhalen, leuke campings of plekken gezien?
Vertel het hier in de herberg
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Evvia: paradijs voor de wildkampeerder

Ongelezen bericht door leof »

We zijn weer terug na een mooie reis naar Griekenland. Het eiland Evvia was het belangrijkste doel, maar we waren ook op het veel kleinere eiland Kea. Er is het nodige om over te rapporteren. Het meeste is goed nieuws. Maar er was ook een dissonant. Ik zal het jullie allemaal laten weten via dit topic in een van de komende dagen.
Afbeelding
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: Evvia: paradijs voor de wildkampeerder

Ongelezen bericht door leof »

Het begon allemaal op de zeer warme 13e september. We zouden op de bonnefooi naar Ancona, Bari of Brindisi gaan om met camping on board naar Patra op de Peloponnesos te varen. Als het kan boeken we een ticket vanuit Ancona van te voren, maar de website van Superfast Ferries bleef aangeven dat er geen plaats was. Tot de ochtend van 13 september! Dus vlak voor vertrek alsnog een ticket geboekt.
Ik had tevoren bedacht om de art-nouveau in de Noord Italiaanse stad Verona te bezoeken. Wij waren daar enkele dagen na ons vertrek maar vonden de geselecteerde architectuur niet bijzonder. Dus liepen we naar de Arena, daar waar in de zomer opera-voorstellingen worden gehouden. Gezellig daar!
Afbeelding
Nadat we in de middag waren weggereden richting Ancona begon het flink te regenen. Onderweg kregen we een telefoontje van Superfast. De boot zou de volgende dag drie uur later vertrekken. Niet fijn, maar ja, wat is drie uur op een hele vakantie? En netjes het even te laten weten.

De regen gaf nog een modderig gedoe op de plek waar wij onze laatste nacht doorbrengen in de buurt van Ancona. Dat ligt bij een rivier en is ongeplaveid. Wat kranten op de vloer moeten het ergste opvangen. Maar de volgende dag was het mooi weer. Wat boodschappen gedaan en de tijd gedood bij zo’n ongezellig Italiaans strand in de buurt van Fano. Als ik iets waardeloos vind is het wel de manier waarop ze in Italië het strand gebruiken. Alles staat vol met strandtenten. Je mag bijna nergens zomaar gaan zitten met je eigen stoeltjes. Druk was het er niet.
’s Avonds gingen we de boot op. Natuimgijk even gekeken of er nog andere T3’s waren. En die zijn er bijna altijd (en vaak Syncro’s):
Afbeelding
Na een zeer warme overtocht (zorg dat je vooraan in de rij staat, dan heb je de meeste kans om te staan op het voorste koelere gedeelte van het dek met de grote open “ramen”) kwamen we pas om half 9 ’s avonds aan in Patra. Voordat je dan van de boot af bent is het half 10 en dus donker. Als je dan nog een plek moet zoeken en je kent de weg niet is het lastig. Wij weten de weg wel en gingen naar een eerder bezochte locatie. Ook daar was het zeer warm. En vliegen en muggen!

De tweede nacht op die plek hadden we de achterklep een stukje open vanwege de warmte. Om een uur of drie breekt er een onweer los, vliegt de achterklep open, waait m’n pyjamabroek weg en ook de campingtafel. Kletsnat heb ik met heel veel moeite de achterklep dicht kunnen krijgen.
De muggen waren in zeer groten getale aanwezig en als je geen klamboe hebt zoals wij kun je het schudden: geen oog doe je dicht.

De volgende dag reden we naar Gialova, waar je voor hotel Zoë een fijne plek hebt om te kamperen. Maar er zijn ook campings als je dat prefereert. We troffen daar Duitsers met een oude leger-Mercedes. Zijn moesten noodgedwongen regelmatig naar een camping om de accu op te laden en voor het (schoon en vuil) water. Als je een koelkast hebt die niet op gas werkt krijg je dat probleem. Lijkt mij erg vervelend. Hij had er niet voor gekozen omdat hij tegen de installatie van een gasvoorziening opzag. Het schijnt dat ze in Duitsland de zaak streng controleren. Hij overwoog nu zonnepanelen om z’n accu op peil te houden. Ik vraag me af hoe praktisch dat dat is en hoe het met de kosten/baten-verhouding zit. Ik ben blij met m’n LPG-tank. Á propos: in heel Griekenland is nu volop LPG beschikbaar, net als op de hele Balkan en in Turkije.

De route van Gialova naar naar Evvia hebben we via Nafplio gereden. In de buurt van die stad kun je uitstekend kamperen. Enkele impressies:
Afbeelding
Afbeelding
De stad zelf is ook leuk en een bezoek meer dan waard.

Eén van de doelen van onze reis was Evvia. Daar waren we al eerder. Maar toen hadden we maar een klein deel (het midden) bezocht. Nu gingen we eerst naar de noordkant. Waarom is dit een paradijs voor wildkampeerders? Omdat het er totaal niet toeristisch is. Ik heb in een week of drie zegge en schrijve één andere camper gezien. Het was wel oktober natuimgijk. Dus het seizoen is dan voorbij. Dat merk je ook wel aan het weer: soms wat wolken en soms veel wind. De temperatuur is altijd wel OK. Er zijn vele stranden en strandjes waar je met je bus op kunt komen. Eén er van zag je al op de foto in de openingspost. Bij Agios Apostoli had je er wel drie op een rij, waar die van de foto de kleinste is. Op het grootse stonden we ook:
Afbeelding
Strikt genomen is Evvia geen eiland: er is een brug bij de hoofdplaats Halkida. Ik ga niet elke plaats beschrijven, want het is overal goed. We hebben nog niet alles gezien dus we gaan zeker nog een keer terug.
Enkele foto’s voor de sfeer:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Na Evvia werd het tijd om dat andere eiland te bezoeken: Kea. Dat ligt onder Attika, het schiereiland waarop Athene ligt. We zijn met de boot van Marmari op Evvia naar Rafina op Attika gevaren. Dat wel even wennen zeg, als je daar aankomt. Druk, druk, druk, druk. Daar wil je dus zo gauw mogelijk weer vandaan. Maar eerst ergens overnachten. Dat lukte in de buurt van een spoorlijntje. Daar heb je er in Griekenland nog veel van: smalspoor, al lang niet meer in gebruik. We hebben ze in Noord Griekenland bij Kavala gezien, op de Peloponnesos aan de westkust en nu hier op Attika.
Afbeelding
Afbeelding

De volgende dag het bootje van half 2 naar Kea. Het was mooi weer dus we reden eerst maar naar een strand. Dat begon goed:
Afbeelding
Later werd het weer wat minder en zijn we een tocht over het eiland gaan maken. Er zijn meer strandjes maar ze zijn geen van alle geschikt om er op te gaan staan. Dat viel dus ietsje tegen.
De hoofdplaats Ioulida is leuk. Het museum met de terracotta beelden was dicht bij gebrek aan personeel…
Afbeelding
Omdat het na een paar dagen stevig begon te waaien besloten we toch maar weer naar het vasteland te vertrekken. Het is maar vijf kwartier varen, anders was ik waarschijnlijk wel zeeziek geworden. De haven waar je vertrekt:
Afbeelding
Aan alles komt een eind en zo bleek ook dat het mooie weer een stuk minder zou gaan worden. Zelfs met regen. Niet iets waarop je zit te wachten. We zijn nog wel naar Gythio gereden op de Peloponnesos, maar daar zijn we maar één nacht gebleven. Daarom dwars over de Peloponnesos naar Patra gereden en onderweg gebivakkeerd op een mooi punt. De hele route was trouwens mooi. Maar goed, het bivak was op een soort picnic-terrein met bankjes. Er was water en er waren zelfs WC’s. Zo was het uitzicht:
Afbeelding
Heel mooi dus. Het lag erg afgelegen en na zonsondergang aardedonker. Wij gingen om 10.00 uur naar bed en om 11.00 uur: Boem! Een knal achterop de bus. Voordat ik onder de klamboe was uitgekropen, een lampje had gevonden en mijn slippers had aangedaan waren enkele minuten verstreken. Toen ik buitenkwam zag ik in de verte nog een auto van het terrein afrijden. Het resultaat:
Afbeelding
Waarom? Geen idee!
We hadden in Italië iets dergelijks ook al meegemaakt, maar dat was blijkbaar omdat iemand niet wilde, dat wij ons daar bevonden. Of dat hier ook het geval was weet ik niet, maar wij zijn direct naar een andere plek vertrokken, wat in het donker geen eenvoudige opgave is. Van slapen is die nacht weinig meer gekomen.
De volgende dag de boot nabij Patra naar het vasteland genomen. Je kunt ook over de brug, maar de boot is leuker en goedkoper. In slecht weer naar benoorden Preveza gereden, waar we een “vaste” stek hebben bij Hotel Poseidon op Kanali Beach. Toch nog enkele dagen genoten omdat het weer opknapte. Er was zelfs een onbewolkte dag bij:
Afbeelding
Dan nog naar Igoumenitsa, de laatste stad in Griekenland, alvorens naar Albanië te vertrekken. Want ook dat ging met regen gepaard. In Albanië knapte het zowaar nog op. En konden we nog genieten langs de rivièra die ze daar hebben.
Afbeelding
Ook in Montenegro en Kroatië viel het allemaal nog mee. We bezochten nog het plaatsje Trsteno met het bekende Arboretum. Een bezoek meer dan waard!
Afbeelding
Over de mooie “corniche” ging het naar Split, waar we de autoweg namen. Vandaar ging het met het weer bergafwaarts. Regen, wind, in Oostenrijk zelfs natte sneeuw en lage temperaturen. Het hield niet op. En zo reden we maandagavond 7 november ons landje weer binnen. Toch nog een beetje blij met de ZOAB op de A12: heerlijk stil en geen opspattend water!

Al met al toch genoten van deze vakantie. En Evvia is een aanrader!
Laatst gewijzigd door leof op 08 nov 2016 21:12, 4 keer totaal gewijzigd.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Evvia: paradijs voor de wildkampeerder

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Ziet er fraai uit allemaal. [[thumbup]]
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Jeltuh
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 500
Lid geworden op: 29 mei 2013 20:51
Locatie: Franeker

Re: Evvia: paradijs voor de wildkampeerder

Ongelezen bericht door Jeltuh »

Dan hebben jullie ook een hele mooie bergpassage gemaakt in Albanie of niet?!
Groeten,
Jelte

Dehler Profi 2.1WBX '88
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: Evvia: paradijs voor de wildkampeerder

Ongelezen bericht door leof »

Jazeker Jelte. Een hele poos (ik denk zeker 20 minuten) in z'n twee naar boven. Dit is een foto (van deze site, niet van mij):
Afbeelding
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
John met 'n buske
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 599
Lid geworden op: 28 mei 2007 15:47
Locatie: Eindhoven

Re: Evvia: paradijs voor de wildkampeerder

Ongelezen bericht door John met 'n buske »

Super Leo, telkens weer opnieuw onder de indruk van jullie mooie reizen en bijzonder mooie foto's [[thumbup]]
Groetjes,
John en Miriam

VW T3 Camper 1979 2.0CU 70 pk
Kawasaki ZZR1100 150 pk
Audi Tt 2003 225 pk
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1571
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: Evvia: paradijs voor de wildkampeerder

Ongelezen bericht door Ewout »

[[thumbup]] Mooi verslag, en gelukkig is het alleen je bumper maar :???:
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
IVARIO
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 129
Lid geworden op: 19 aug 2016 15:46
Locatie: Heist-op-den-Berg (B)

Re: Evvia: paradijs voor de wildkampeerder

Ongelezen bericht door IVARIO »

Mooie foto's en leuk verslag.
Raar en jammer dat iemand opzettelijk een deuk in je auto rijdt.
Gr.,
Ivar

"Hobbeldebobbel met Lobke Wobbel"
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Evvia: paradijs voor de wildkampeerder

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Dat is nu niet raar in die streken. Wat ik zo rond heb zien rijden.......je hebt daar wat meer uitzonderingen op de regel dan hier.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: Evvia: paradijs voor de wildkampeerder

Ongelezen bericht door leof »

RoonT3 schreef:Dat is nu niet raar in die streken. Wat ik zo rond heb zien rijden.......je hebt daar wat meer uitzonderingen op de regel dan hier.
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Wat heb je in die streken rond zien rijden? En welke regel?
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Evvia: paradijs voor de wildkampeerder

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Nou ja, gemiddeld meer dronken mensen op de weg (bij een 0 tollerantie) dan hier, mallotiger rijgedrag op mallotigere wegen, auto's in onderhoudstoestand als stonden ze eerst hier 5 jaar op de sloop enzovoort. Omdat het hier helemaal niet slecht gaat en diegene die dan wel het nieuws halen de uitzonderingen zijn op de grote groep overigen die wel normaal rijden bedoel ik dat je daar wat meer uitzonderingen tegen kan komen.

Vraag ik mij nu af als ik je foto's zie waarom ik nu toch een syncro heb..... ik doe er echt niks meer mee dan met de 2wd doka en T4 die ik vroeger had.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Plaats reactie