Binnenkort zet ik hier een reisverslagje neer over onze tocht door Frankrijk en Spanje. Ik kan al wel zeggen dat we niet eerder zoveel zon en warme dagen hadden als deze vakantie: èlke dag scheen de zon en was de maximum temperatuur 20 graden of (veel) meer. En dat vanaf het vertrek op 4 april en de terugkeer op 2 juni.
Tot gauw!
Zon, zon en nog eens zon...
Zon, zon en nog eens zon...
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Re: Zon, zon en nog eens zon...
Wij waren nooit zo’n fan van Frankrijk en Spanje. Toen de kinderen klein waren gingen we standaard naar Denemarken. We wilden altijd pal aan de zee staan en in het hoogseizoen kon dat in Frankrijk niet, was te moeilijk of te druk.
Inmiddels zijn we er een paar keer met de bus geweest en het bevalt ons steeds beter. Landschappelijk hebben Frankrijk en Spanje heel veel te bieden. Het strand is in Spanje ruim voorhanden. De Alpen, Pyreneeën en de verschillende Sierras zijn de moeite waard. Dus vertrokken we op 4 april met prachtig weer richting Frankrijk.
Via de Vogezen zouden we nog een klein uitstapje naar Zwitserland maken, om in La Chaux de Fonts de art-nouveau te gaan bekijken. We reden via Ronchamps in Frankrijk, waar een alleraardigste kapel van meneer Le Corbusier te bewonderen is: de Notre Dame du Haut.
De art-nouveau in La Chaux de Fonts viel nogal tegen, daarom gingen we snel weer naar Frankrijk om een deel van de Route des Grandes Alpes te rijden. Vooral bekend bij fietsers en motorrijders. Dus ik dacht: dat kunnen wij ook. Nou mooi niet: geen enkele pas is in april al open. Sommige hoge openen pas half juni! Op de eerste de beste pas Col de la Colombières konden we wel heel dichtbij komen. Maar de pas was dicht.
Uiteindelijk zijn we via een deel van de Route Napoleon via Grenoble, Gap en Digne naar Nice gereden. Ook mooi hoor!
Na bezichtigingen van het Matisse museum in Nice en de kapel van Matisse in Vence hebben we een rondrit gemaakt door de Haute Provence via Gréolières, Le Mas en Roquesteron. Aanbevolen!
Natuurlijk mocht een bezoek aan de Gorges du Verdon niet ontbreken. Het was eerste Paasdag en het was aardig druk op die route.
Het was hier dat een bekend geluid aan de bus voor het eerst te horen was: tok-tok-tok… Wij hadden dat al eens meegemaakt in Turkije en wisten dat een homokineet versleten was. Hopelijk zou het geluid verdwijnen, maar dat deed het in eerste instantie niet. Het heeft zich zeker een week voorgedaan, zeker bij helling op. Uiteindelijk moest ik bij helling af een keer achteruit om een andere auto te laten passeren en sindsdien is het geluid weg en ook niet meer teruggekomen. De vervangende homokineet ligt al klaar!
Op naar de Pont du Gard. Dit mooie 2000 jaar oude aquaduct ligt in een fraaie omgeving. Er was daar een festival aan de gang dus het was er druk, maar ook gratis!
We zijn ook nog in Nimes geweest en hebben daar de Arena, de Fontaines en de tempel bezocht. Parkeren blijft lastig met zo’n bus die niet in een parkeergarage past.
De ANWB zegt in zijn reisboek dat het de belangrijkste bezienswaardigheid van Frankrijk is. En ik denk dat ze daar gelijk in hebben: Carcassonne. ’t Is ongelooflijk dat deze vestingstad met zijn dubbele muren en tig torens er zo ongeschonden bij ligt. Je moet er van houden maar dan heb je ook wat.
En toen gingen we de grens over naar Spanje. We kenden in de buurt van Cadaques een aardig strandje maar daar bleek het te druk. We zagen daar trouwens ook een van de eerste T3’s deze vakantie. Er zouden er nog wel een zestal volgen. Het was inmiddels zo warm geworden dat we behoefte kregen om in de schaduw te bivakkeren. Als dat aan een klein riviertje kan is dat wel zo prettig. Kan je ook nog de bus een wasbeurt geven.
Een rit door de Pyreneeën is niet te versmaden, dus dat is wat wij deden via de Coll de Bóixols.
.
Adembenemend.
De vele fietsers, vooral in het weekend, zijn een plaag. Half Spanje stapt op een racefiets of moutainbike en beklimt elke pas die er is. Soms komen er ook nog motorrijders bij en het feest is compleet. Ik heb fietsers met naar schatting 80 km/h naar beneden zien komen. Ook adembenemend.
Vermeldenswaard is het plaatsje Saint Llorenc de Montgai. Zo heet ook de aan de andere kant van de rivier liggende rotsformatie. Fraai. Jammer dat er net een bui passeerde.
In Lleida bekeken we weer de nodige fraaie art-nouveau architectuur.
De vele stuwmeren in Spanje zijn voor het merendeel uitstekende plaatsen om te overnachten. Ze liggen vaak afgelegen en zijn dus rustig. Weinig verkeer, geen lampen, mooie sterrenluchten. Voor zwemmen zijn ze niet altijd geschikt. Enkele voorbeelden:
Aan zee hebben we ook gestaan. Zowel aan de oostkust (zie foto in openingspost) als aan de Costa del Sol.
Het kan dus wel in Spanje: aan zee wild kamperen. De meeste plaatsen vind je op camper websites maar ook Google maps is heel handig om geschikte plaatsen te vinden.
Via de Puerto de Ragua (pas van 2.000 m) in de Sierra Nevada gingen we weer noordwaarts. Toen we daar na een overnachting verder reden zagen we een bok in silhouette. Fraai.
De flora en fauna levert in het voorjaar nog veel meer fraais op. Wat te denken van een broedende alpenkraai, die we vonden in een al even fraai kloofje tussen Murcia en Lorca:
Na al dit moois reden we redelijk snel naar Nederland terug. Dat verliep allemaal voorspoedig. Waarschijnlijk gaan we volgend voorjaar weer terug naar Frankrijk en Spanje. Hopelijk is er dan net zoveel zon als dit jaar!
Inmiddels zijn we er een paar keer met de bus geweest en het bevalt ons steeds beter. Landschappelijk hebben Frankrijk en Spanje heel veel te bieden. Het strand is in Spanje ruim voorhanden. De Alpen, Pyreneeën en de verschillende Sierras zijn de moeite waard. Dus vertrokken we op 4 april met prachtig weer richting Frankrijk.
Via de Vogezen zouden we nog een klein uitstapje naar Zwitserland maken, om in La Chaux de Fonts de art-nouveau te gaan bekijken. We reden via Ronchamps in Frankrijk, waar een alleraardigste kapel van meneer Le Corbusier te bewonderen is: de Notre Dame du Haut.
De art-nouveau in La Chaux de Fonts viel nogal tegen, daarom gingen we snel weer naar Frankrijk om een deel van de Route des Grandes Alpes te rijden. Vooral bekend bij fietsers en motorrijders. Dus ik dacht: dat kunnen wij ook. Nou mooi niet: geen enkele pas is in april al open. Sommige hoge openen pas half juni! Op de eerste de beste pas Col de la Colombières konden we wel heel dichtbij komen. Maar de pas was dicht.
Uiteindelijk zijn we via een deel van de Route Napoleon via Grenoble, Gap en Digne naar Nice gereden. Ook mooi hoor!
Na bezichtigingen van het Matisse museum in Nice en de kapel van Matisse in Vence hebben we een rondrit gemaakt door de Haute Provence via Gréolières, Le Mas en Roquesteron. Aanbevolen!
Natuurlijk mocht een bezoek aan de Gorges du Verdon niet ontbreken. Het was eerste Paasdag en het was aardig druk op die route.
Het was hier dat een bekend geluid aan de bus voor het eerst te horen was: tok-tok-tok… Wij hadden dat al eens meegemaakt in Turkije en wisten dat een homokineet versleten was. Hopelijk zou het geluid verdwijnen, maar dat deed het in eerste instantie niet. Het heeft zich zeker een week voorgedaan, zeker bij helling op. Uiteindelijk moest ik bij helling af een keer achteruit om een andere auto te laten passeren en sindsdien is het geluid weg en ook niet meer teruggekomen. De vervangende homokineet ligt al klaar!
Op naar de Pont du Gard. Dit mooie 2000 jaar oude aquaduct ligt in een fraaie omgeving. Er was daar een festival aan de gang dus het was er druk, maar ook gratis!
We zijn ook nog in Nimes geweest en hebben daar de Arena, de Fontaines en de tempel bezocht. Parkeren blijft lastig met zo’n bus die niet in een parkeergarage past.
De ANWB zegt in zijn reisboek dat het de belangrijkste bezienswaardigheid van Frankrijk is. En ik denk dat ze daar gelijk in hebben: Carcassonne. ’t Is ongelooflijk dat deze vestingstad met zijn dubbele muren en tig torens er zo ongeschonden bij ligt. Je moet er van houden maar dan heb je ook wat.
En toen gingen we de grens over naar Spanje. We kenden in de buurt van Cadaques een aardig strandje maar daar bleek het te druk. We zagen daar trouwens ook een van de eerste T3’s deze vakantie. Er zouden er nog wel een zestal volgen. Het was inmiddels zo warm geworden dat we behoefte kregen om in de schaduw te bivakkeren. Als dat aan een klein riviertje kan is dat wel zo prettig. Kan je ook nog de bus een wasbeurt geven.
Een rit door de Pyreneeën is niet te versmaden, dus dat is wat wij deden via de Coll de Bóixols.
.
Adembenemend.
De vele fietsers, vooral in het weekend, zijn een plaag. Half Spanje stapt op een racefiets of moutainbike en beklimt elke pas die er is. Soms komen er ook nog motorrijders bij en het feest is compleet. Ik heb fietsers met naar schatting 80 km/h naar beneden zien komen. Ook adembenemend.
Vermeldenswaard is het plaatsje Saint Llorenc de Montgai. Zo heet ook de aan de andere kant van de rivier liggende rotsformatie. Fraai. Jammer dat er net een bui passeerde.
In Lleida bekeken we weer de nodige fraaie art-nouveau architectuur.
De vele stuwmeren in Spanje zijn voor het merendeel uitstekende plaatsen om te overnachten. Ze liggen vaak afgelegen en zijn dus rustig. Weinig verkeer, geen lampen, mooie sterrenluchten. Voor zwemmen zijn ze niet altijd geschikt. Enkele voorbeelden:
Aan zee hebben we ook gestaan. Zowel aan de oostkust (zie foto in openingspost) als aan de Costa del Sol.
Het kan dus wel in Spanje: aan zee wild kamperen. De meeste plaatsen vind je op camper websites maar ook Google maps is heel handig om geschikte plaatsen te vinden.
Via de Puerto de Ragua (pas van 2.000 m) in de Sierra Nevada gingen we weer noordwaarts. Toen we daar na een overnachting verder reden zagen we een bok in silhouette. Fraai.
De flora en fauna levert in het voorjaar nog veel meer fraais op. Wat te denken van een broedende alpenkraai, die we vonden in een al even fraai kloofje tussen Murcia en Lorca:
Na al dit moois reden we redelijk snel naar Nederland terug. Dat verliep allemaal voorspoedig. Waarschijnlijk gaan we volgend voorjaar weer terug naar Frankrijk en Spanje. Hopelijk is er dan net zoveel zon als dit jaar!
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Re: Zon, zon en nog eens zon...
Mooi verslag en tips!
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
- sjoerd_s89_xj-49-dv
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 625
- Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32
Re: Zon, zon en nog eens zon...
Mooi voorproefje morgen opweg
Gr sjoerd
"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 19 aug 2016 15:46
- Locatie: Heist-op-den-Berg (B)
Re: Zon, zon en nog eens zon...
Leuk om te lezen, merci!
Gr.,
Ivar
"Hobbeldebobbel met Lobke Wobbel"
Ivar
"Hobbeldebobbel met Lobke Wobbel"
- John met 'n buske
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 28 mei 2007 15:47
- Locatie: Eindhoven
Re: Zon, zon en nog eens zon...
Respect voor je lange reizen en mooie foto's; altijd mooi om te lezen!
Groetjes,
John en Miriam
VW T3 Camper 1979 2.0CU 70 pk
Kawasaki ZZR1100 150 pk
Audi Tt 2003 225 pk
John en Miriam
VW T3 Camper 1979 2.0CU 70 pk
Kawasaki ZZR1100 150 pk
Audi Tt 2003 225 pk