Noorwegen/Zweden 2018

Vakantie, reis verhalen, leuke campings of plekken gezien?
Vertel het hier in de herberg
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Noorwegen/Zweden 2018

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Dit jaar traditiegetrouw maar weer naar Noorwegen. Via de Zweedse westkust heen en via het Zweedse binnenland terug. In Noorwegen een mooie ronde gemaakt via de fjells en bossen ten noordwesten van Oslo/Hamar/Lillehamer naar Dovrefjell, Breheimen, Jostedalsbreen westkant en dan zo langzamerhand weer wat richting Gol, Honefoss om via de grensstreek van Noorwegen/Zweden weer langs de oostkant van Vänern naar het zuiden te gaan. Meer dan 4500 km gereden en een liter olie bijgevuld. De 1.6 td heeft het goed voor de kiezen gehad. Dikwijls in de tweede versnelling naar boven en de temperatuurmeter regelmatig op 3/4e van de meter. :mrgreen:

Geen lang verhaal, maar wat plaatjes:
Norige2018_9.jpg
Norige2018_10.jpg
Norige2018_11.jpg
Norige2018_12.jpg
Norige2018_13.jpg
Norige2018_14.jpg
Norige2018_15.jpg
Norige2018_16.jpg
Norige2018_17.jpg
Norige2018_18.jpg
Norige2018_19.jpg
Norige2018_20.jpg
Norige2018_21.jpg
Norige2018_22.jpg
Norige2018_23.jpg
Norige2018_24.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Noorwegen/Zweden 2018

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Norige2018_28.jpg
Norige2018_29.jpg
Norige2018_30.jpg
Norige2018_31.jpg
Norige2018_32.jpg
Norige2018_33.jpg
Norige2018_34.jpg
Norige2018_35.jpg
Norige2018_1.jpg
Norige2018_2.jpg
Norige2018_3.jpg
Norige2018_4.jpg
Norige2018_5.jpg
Norige2018_6.jpg
Norige2018_7.jpg
Norige2018_8.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Noorwegen/Zweden 2018

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Ze staan niet helemaal in chronologische volgorde, maar daar heb ik geen zin in.... :wink:
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Noorwegen/Zweden 2018

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Nee, maar die dingen staan massaal voor oud ijzer buiten in de bossen weg te rotten. Veel seters (zomerboerderijen) zijn in verval. Sommige worden opgeknapt tot moderne recreatiewoning en dan worden de oude stoofjes eruit gegooid. Omdat deze locaties vaak alleen te voet te bereiken zijn is het ze vast teveel werk om ze af te voeren. (Het was mij ook teveel werk om 1 op mijn nek te nemen... ) Deze groen geëmailleerde Jotul 600 had op marktplaats nog wel 300 euo opgeleverd... En nu is dit niet een heel zeldzame, maar ik heb ook dingen in het bos zien liggen, daar krijg ik de tranen van in mijn ogen als fervent gietijzeren houtkachelliefhebber. Tijdgeest.... Zo zijn hier vroeger ook heel wat busjes het oud ijzer in gegaan.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: Noorwegen/Zweden 2018

Ongelezen bericht door insomnia »

heel gaaf hoor.. bedankt.. nu gaat het nog meer kriebelen

ik heb wel wat vraagjes als dat mag
1) hoe oud zijn je kinderen? die van mij nu 4 en 6 en we twijfelen wel of ze nog net te jong zijn voor deze vakantie.
2) hoeveel kilometer heb je ongeveer per (rij) dag gereden?
3) heb je wild gekampeerd in beide landen?
4) heb je ook "aan de stroompaal gehangen en kan dat ook daar? (niet overal natuurlijk snap ik)

Thanks
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Noorwegen/Zweden 2018

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Hoi Ralph,

1. Mijn kinderen zijn momenteel 7 en 9, maar we doen dit al jaren op deze manier. Je komt er maar op 1 manier achter... Wat misschien helpt is om niet per dag een bepaalde afstand te willen rijden. Wees flexibel. Stop als ze er geen zin meer in hebben. Dan blijft het voor jullie ook leuk. De terugreis heb ik 15 uur achter elkaar gereden, waarbij we rond het middaguur aan het zwemmen zijn geweest en warm hebben gegeten. Ik denk wel dat mijn kinderen dat in eerdere jaren niet hadden volgehouden.
De dure, maar qua reisgemak zeer aantrekkelijke optie is de boot van Kiel naar Oslo. Kiel is qua afstand goed te doen vanaf NL. Je scheept om een uur of 13.00u in en de volgende dag sta je om 10.00u 's ochtends in Oslo. En Oslo ligt heel gunstig, welk reisdoel je in Noorwegen ook hebt, want alle grote wegen gaan naar Oslo...
2. Geen idee, zou ik uit moeten rekenen. (EDIT: Net even gedaan... ongeveer 140 km per dag exclusief heen- en terugreis).Het zegt ook niet zoveel. Ik rijd veel op onverharde gravelwegen in Zweden en Noorwegen omdat je daarmee op de mooiste (en rustigste plekjes komt). De gemiddelde snelheid is dan echter laag. Ik heb deze vakantie soms wel 2 uur per dag gereden, maar door het avontuurlijke karakter voelt dat niet zo en je rijdt dan soms maar 80 of 100 km, terwijl als je de E-wegen neemt, waar je 80-90 rijdt, je veel meer km's maakt. Onderweg doen we vaak ook even boodschappen, even zwemmen of lopen een mooie wandelroute. Dat breekt het 'rijden' ook mooi. Maar je kunt ook met veel minder afstand echt een fantastische Noorwegen-ervaring hebben. De eerste keer dat wij naar Noorwegen gingen zijn we lang zo noordelijk niet geweest als de afgelopen 2 keer. En de beleving is echt niet anders. Ik kan je voor zuid Noorwegen nog wel een paar tips geven.
3. Ik heb in 3 weken 1 camping gezien... :mrgreen: Dat was vlak na de Trollstigen zuidwaards. Hier waren weinig kleine weggetjes waar je als niet bestemmingsverkeer in mocht (de keerzijde van een mooie, relatief drukke toeristische route). Na een behoorlijk stuk gereden te hebben zagen we een 'boerderijcamping' met 5 of 6 gasten. Voordeel is even lekker douchen (rest van de vakantie in meren en beken gelegen) en wat sokken en onderbroeken wassen.
4. De campings hebben bijna zonder uitzondering allemaal een standaard een driepolige euro-campingstekker. (zo'n blauwe). En de 'normale' stekkers zijn ook gelijk aan hier, dus dat is geen probleem. Maar sinds ik de originele 184 EGI heb verruilt voor een moderne Waeco compressorkoelbox hang ik nooit meer ergens aan de 230V. Voor de manier waarop wij de bus gebruiken is dat ideaal.

Als je "Noorwegen" intypt in de zoekfunctie vind je meer reisverslagen van andere forumleden en mij.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: Noorwegen/Zweden 2018

Ongelezen bericht door luizenbos »

Michel [[thumbup]]

Mooie foto's [[toast]] [[thumpsup]] top
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: Noorwegen/Zweden 2018

Ongelezen bericht door insomnia »

Dank dank, voor je antwoorden

1) 2/3 uur rijden vonden de kindjes dit jaar in Frankrijk van 4 en 6 eigenlijk echt de max.. We hebben een keer dik 6 uur gereden maar dat was voorbij comfort en wens. Dit was dan ook wel allemaal bij hoge temperaturen wat het wat zwaarder voor allen maakt

2) helder.. Maar dat zou dus wel kunnen

3) hahaha okee... Lekker! Dus altijd "wild" gestaan en dus ook zonder problemen neem ik aan

4) stekkertje is geen probleem. Ik zal dan iig nog investeren in grote goede huishoud accu en zonnepaneel. Per saldo heb je ook niet zoveel nodig qua stroom... (lampje savonds, koelkast (originele op lpg)
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Noorwegen/Zweden 2018

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Ik heb ook geen zonnepaneel. Omdat we bijna elke dag wel een stukje rijden gaat dat prima.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: Noorwegen/Zweden 2018

Ongelezen bericht door insomnia »

Roerdomp schreef: 13 aug 2018 16:51 Hoi Ralph,

Als je "Noorwegen" intypt in de zoekfunctie vind je meer reisverslagen van andere forumleden en mij.
Ow en die heb ik (natuurlijj( allemaal al drie keer doorgespit :mrgreen:
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Gebruikersavatar
Dirk483
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 66
Lid geworden op: 08 aug 2018 19:49

Re: Noorwegen/Zweden 2018

Ongelezen bericht door Dirk483 »

Schitterende impressie hoor🙌
Gr, Matthijs

1990 kombi from Sweden. (2,1 70 kW wbx, 4 bak)
Gebruikersavatar
Erik
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 15 jul 2008 14:35
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Noorwegen/Zweden 2018

Ongelezen bericht door Erik »

Ziet er goed uit Michel!
Volgens mij ben je flink back to basic gegaan door maar 1 camping gezien te hebben.
Ik wil ook nog een keer terug naar noorwegen maar mijn kids zijn nog wat te klein vind ik omdat ik ook echt wel wat natuurlijk wil gaan bekijken met bijbehorende (lange) wandelingen.

Ik heb ook wel een paar vragen :)
Hadden jouw kinderen geen behoefte aan de gezelligheid en sociale contacten met andere kinderen op een camping of is het op die wildcampeer plekken ook gewoon gezellig druk?

En ik zie ook geen aanhangwagen en fietsen. Deed je alles met de bus?
Had je geen (bus)tent bij je?
Waar sliep iedereen?
Groeten, Erik
===========
T3 1.6TD Club Joker III '89
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Noorwegen/Zweden 2018

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Elke dag zwemmen in een meer of beek went snel... Net als schijten in het bos. Hoewel je er uiteindelijk wel handig in wordt om bij bezoekerscentra, tankstations en supermarkten je behoefte te doen. En er zijn ook best veel openbare toiletten. De eenzaamheid en rust vind ik heerlijk. Mijn kinderen weten niet beter. Soms treffen ze ergens andere kinderen, soms niet. Normaal heb ik voor regenachtige dagen nog een luifel bij me, maar die heeft de vorige Siepelrit niet overleefd. :lol: We hebben 4 slaapplekken in de bus, een waterdichte Ortliebtas met laarzen en regenkleding samen met de rubberboot op het dak en dat gaat prima zo. Dat ik de oude koelkast heb verruild voor een koelbox op de back to backlocatie geeft wel veel kastruimte.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
ReneK
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 362
Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
Locatie: Goes

Re: Noorwegen/Zweden 2018

Ongelezen bericht door ReneK »

Geweldige foto's. Ik heb ook nog mooi materiaal van Steven gevonden, een ware inspiratiebron. Erg maar waar, we zijn net een paar weken terug uit Frankrijk (waar we meestal terecht komen) en ik zit nu al weer met een zojuist gekochte kaart van Noorwegen op schoot al plannen voor volgend jaar te maken. Dat wordt een lang jaar...
Groeten, René

VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
Johan-nes
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 feb 2018 14:09

Re: Noorwegen/Zweden 2018

Ongelezen bericht door Johan-nes »

Michel ik heb genoten van je prachtige foto's ook goed in beeld gebracht, je hebt echt talent [[applaus]] [[applaus]] [[applaus]] .
Laatst gewijzigd door Johan-nes op 22 jun 2020 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Mvg,
Johan-nes
Gebruikersavatar
sander
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 336
Lid geworden op: 17 jun 2012 21:12
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Noorwegen/Zweden 2018

Ongelezen bericht door sander »

Prachtige omgeving weer! vooral die foto in de mist smorgen Geweldig!!! :shock: [[thumbup]] [[thumbup]]
Groetjes Sander,

zonder bus, wil een ''nieuwe''
Klik voor mijn Blog
Plaats reactie