Een verslag van onze reis naar Frankrijk en Spanje, april/mei 2019

Vakantie, reis verhalen, leuke campings of plekken gezien?
Vertel het hier in de herberg
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Een verslag van onze reis naar Frankrijk en Spanje, april/mei 2019

Ongelezen bericht door leof »

2 april vertrokken we richting Frankrijk. Het was nog aardig fris. We hadden gepland om de eerste weken in oostelijk Frankrijk een aantal beeldentuinen en musea met moderne kunst te bezoeken.
In Straatsburg zouden we art-nouveau architectuur gaan bekijken, maar door het slechte weer is daar niets terecht van gekomen. We waren er wel aan begonnen, maar moesten hals over kop terug naar de bus. We zijn ook nog even naar Ronchamps teruggegaan voor de kapel van Le Corbusier, maar daar lag sneeuw.

Verder langs Baume-les-Messieurs, waar een mooie waterval is. Het weer was ook aardig toen we daar waren.
Afbeelding

In Aix-les-Bains hadden we een mooi thermisch badgebouw verwacht, maar dat viel wel ietsje tegen. Binnen was er wel een aardig tegelwerk, waar mogelijk vroeger ooit water bij was.
Afbeelding

In het plaatsje Vatilieu is een wandelroute met beelden uitgezet. Leuk om te doen en we hadden er redelijk goed weer bij.
Afbeelding

Via Sisteron en Digne-les-Bains, waar we een beeldentuin bezochten, kwamen we bij Moustiers-Sainte-Marie, een keramiekdorp vlakbij de Gorges du Verdon.
En de tocht langs de gorges hebben we natuurlijk ook weer gemaakt.
Afbeelding

Bij één van de slaapplaatsen heb ik de vloermat eens opgelicht om de zaak wat schoon te maken. Er zit daar een rubberplaat geplakt met een ruitmotief. Toen ik daar op drukte, boog dat enigszins mee. Toen ik die ruitjes weggebroken had, bleek er een gigantische roest op de bodemplaat te zitten, waar ik zo doorheen kijkend de weg kon zien. Niet fijn!
Afbeelding

In de Provence hebben we enkele musea bezocht. Daarna reden we richting Toulouse om daar de Pyreneeën over te steken. Onderweg naar Toulouse kwamen we langs een door Le Corbusier gemaakte garage. Die staat in Plan-d’Aups-Sainte-Baume:
Afbeelding

Het begon nu toch wel op te vallen dat de bus erg lawaaiig was, vooral bij stationair draaien. Nadat ik de boel open gemaakt had kon ik toch zo gauw geen oorzaak vinden. Het was een soort rammelend geluid. Ik dacht dat het uit de uitlaatdemper kwam. We hebben onze weg over de bergen vervolgd. Aan sneeuw geen gebrek!
Afbeelding

Eenmaal in Spanje hebben we de nodige plaatsen bezocht: Soria met z’n fraaie kloostertuin, Segovia, de middeleeuwse stad, Coca en het bizarre mudejar kasteel:
Afbeelding

Avila met z’n dikke stadsmuren en tenslotte naar Madrid. Maar voor de daar heenreden, wilden we overnachten. Dat lukt goed op een “Area Recreativa” in de bergen van de Guadarrama op zo’n 1.250m hoogte. Het regende nogal maar de volgende ochtend was dat overgegaan in natte sneeuw. Dat leek niet zo’n probleem, alleen toen we op weg richting Madrid gingen bleek de weg nog verder omhoog te lopen en de sneeuw bleef liggen. Gelukkig reed er voor ons een sneeuwschuiver, die ook strooide, zodat we zonder ongelukken de pas van 1.850m over zijn gekomen, maar spannend was het wel.

In Madrid regende het behoorlijk en het is lastig parkeren met zo’n hoogdak-busje. Je past in geen enkele parkeergarage. Door toeval lukte het toch om vlak bij het Thyssen-museum te parkeren.

Vervolgens ging het verder naar Cordoba en Malaga (Picasso-museum). Het weer was daar echt mooi geworden. Rijdend richting Murcia was het lawaai in de motorruimte inmiddels van dien aard, dat ik nog eens goed ging kijken. Rukkend aan de poelie van de waterpomp merkte ik dat er toch wel heel erg veel speling op de as was gekomen. Wij vonden het tijd om een garage te bezoeken. Dat werd de firma Jofeca in Santomera:
Afbeelding

Zij dachten die klus wel te kunnen klaren en bestelden een nieuwe waterpomp, die uit Alicante moest komen. Dezelfde middag was die al gearriveerd en bij het monteren bleek dat er de verkeerde flens op zat. Daar past de poelie dus niet op. Op mijn voorstel hebben ze de flenzen nog proberen te verwisselen, maar ook de asjes waren niet even dik. Na hulp van ons forum vond ik het juiste onderdeelnummer en konden ze dat bestellen. Moest uit Barcelona komen. Wachtend hier op stonden wij te bivakkeren op het parkeerterrein naast de garage:
Afbeelding
Met 30+ graden was dat toch minder leuk. De totale operatie duurde van maandagochtend tot woensdagavond.

Hierna zijn we naar onze “vaste” strandstek in El Brosquil gegaan, zo’n 40 km zuid van Valencia. Anderhalve week hebben we daar gestaan, steeds boodschappen doend in Cullera. Relaxed!

Ik had nog wel een raar electrisch probleem met de bus. Toen wij koffie dronken naast de weg zag ik opeens dat mijn knipperlichten links, voor én achter, continue brandden. WTF! Alles nagekeken, maar kon niks vinden. Na het zoeken van een overnachtingsplaats nog eens gezocht en toen de oorzaak gevonden: In het kastje in de motorruimte bleek dat de draden van één van de ronde stekkers tegen de zekering van het voorgloeisysteem aankwamen. Kennelijk wordt deze zekering warm genoeg om door de isolatie heen de draad te raken en zo spanning op de beide knipperlichten te zetten. Na wat wegbuigen van de draadboom en een stuk isolatieband was dit probleem opgelost.

In het weekend moet je wegblijven op bochtige bergtrajecten. Het is er vergeven dan de lawaaiige motoren en minder lawaaiige, maar niet veel minder vervelende wielrenners.

Via Mollo zijn we de Pyreneeën weer overgestoken (fris!) en hebben we Collioure bezocht. Een aardige plaats aan de Franse kust, vlakbij Spanje.
Afbeelding

Daarna richting huis, waar we op Hemelvaartsdag aankwamen. Dit is trouwens een goede dag om te reizen, want er was nauwelijks verkeer op de weg.

T3’s hebben we onderweg nauwelijks gezien. Dat worden er elke keer minder. Ook wel logisch denk ik. Zolang die van ons (en die van jullie) het maar blijven doen!
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: Een verslag van onze reis naar Frankrijk en Spanje, april/mei 2019

Ongelezen bericht door insomnia »

Het is weer een leuk verhaal en verslag zoals altijd... [[thumbup]]
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Plaats reactie