Stoelverstelling

Inrichting, bekleding, etc.
Gebruikersavatar
Dirk483
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 66
Lid geworden op: 08 aug 2018 19:49

Stoelverstelling

Ongelezen bericht door Dirk483 »

Hoi,

Heeft iemand al eens met succes de stoelverstelling aangepast zodat deze verder naar achter kan schuiven?
Kan hier niet direct een bericht over vinden. Ik ben 1,92 en zou klein tikkie verder van het stuur af willen zitten.
Het lijkt me mogelijk door een extra sleufje in de rails te zagen / slijpen.
Ervaringen? Risico’s welke ik over het hoofd zie?
Gr, Matthijs

1990 kombi from Sweden. (2,1 70 kW wbx, 4 bak)
Gebruikersavatar
Dirk483
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 66
Lid geworden op: 08 aug 2018 19:49

Re: Stoelverstelling

Ongelezen bericht door Dirk483 »

He, dat is bijzonder. Na mijn laatste stand schuift stoel verder naar achter maar vergrendelt niet meer.
Ik nam aan dat de positie van een laag tussenschot die max stoelstand in het T3 ontwerp zou hebben bepaald. Zal nog eens goed kijken of er niets mis is
Thx.
Gr, Matthijs

1990 kombi from Sweden. (2,1 70 kW wbx, 4 bak)
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Stoelverstelling

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Met mijn 1,97 is de laatste stand een goede positie voor mij. Enkel voor het hard remmen is de afstand wat groot (of de ergonomie verkeerd), na een noodstop heb ik een week last van mijn knie. Daarvoor wil ik nog de 10" BKV inbouwen.

Stoel zou niet verder naar achteren moeten kunnen schuiven? Daar zit een palletje voor op de rail aan de stoelzijde en blokkering aan de rail buszijde.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Dirk483
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 66
Lid geworden op: 08 aug 2018 19:49

Re: Stoelverstelling

Ongelezen bericht door Dirk483 »

Stoel schuift op zich en makkelijk ver naar achter. De verstel plek waarin hij wil vergrendelen (laatste sleufje neem ik aan....) zou voor mij één tandje verder mogen liggen..
Gr, Matthijs

1990 kombi from Sweden. (2,1 70 kW wbx, 4 bak)
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Stoelverstelling

Ongelezen bericht door RoonT3 »

:-) nee dat ook weer niet, in 10 jaar nu een keer of 3 op de weg (als je met 90 het verkeer volgt en over de top van een heuvel remt een hele rits nieuwe autos sterk af dan moet echt wel trappen met een 2500kg bus en 1500kg aanhanger). Bij lange afdalingen trouwens ook wel merkbaar. Het is knudde dat je voor een beetje remvertraging zo hard op het pedaal moet duwen. Dat kost me mijn knie. Vanwege de rechte zit kan je jezelf daarvoor niet schrap zetten tussen de leuning en het pedaal als in een personenwagen. Met de 10"BKV kan dat hopelijk wat verlichten.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Stoelverstelling

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Met de 10"BKV krijg je niet meer remkracht. Je bekrachtigd het remmen beter waardoor met minder fysieke druk van je voet je de remmen bedient. Er is geen oplossing die meer remkracht van verschil geeft. Alle 'upgrades' werken marginaal beter in de zin van betere remvertraging. Het enige wat je kan winnen met grotere/beluchte/geboorde/gegroefde remschijven of meerzuiger remklauwen etc. is dat de standtijd van je remmen langer wordt. Dat voorkomt faden bij langere remwegen/herhaald remmen (afdalingen) etc.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1571
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: Stoelverstelling

Ongelezen bericht door Ewout »

Hi Matthijs,

Herkenbaar! Mijn stoel kan inderdaad ook nog circa 10 (?) cm verder naar achteren dan de laatste vergrendeling. Met mijn 2 mtr maak ik daar regelmatig gebruik van. Tot op heden dus zonder vergrendeling, maar een extra sleufje voor de grendel maken staat ook nog op mijn lijst. Vermoed dat dit veilig kan, maar dus nog geen ervaring.
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Stoelverstelling

Ongelezen bericht door krisg »

Wij hebben gemerkt dat de stoel van de Atlantic verder achteruit kan dan die van de California, een vergelijkende studie is er nog niet van gekomen.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Stoelverstelling

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Hylke,

ik ging er van uit dat je met remkracht de kracht op de wielen of remvertraging bedoelde. Het komt geregeld voor dat er misverstanden ontstaan door een diverse uitleg van begrippen.

In kort, er zijn geen betere remmen voor een T3 met een betere remvertraging (uitgezonderd wellicht diegene die het systeem van A tot Z ombouwen)

Wat je kan bereiken is een beter remgedrag wat het comfort verbeterd en een stukje veiligheid bied omdat je dus eerder doorremt met de 10"BKV (wat een moderne wagen vanzelf doet) en je remmen minder snel overbelast/verhit raken met beluchte schijven.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: Stoelverstelling

Ongelezen bericht door luizenbos »

Hylke [[thumbup]]

Wat jij noemt is bij extremere situatie en langdurig remmen daar is het spul wat je noemt uitstekend .
Maar voor kortstondig remmen effe snel dus niet langdurig is een BMW rem rerkrachtiger zoal ik in gebouwt heb voor mijn gevoel erg goed heb die v6 van Daan gereden waar dat ingebouwd is en de remmen waren uitstekend lekker bijterig .

Het zou al met al wat gifterger mogen zijn lees effe meer bijten :mrgreen: dat mis ik wel zeker bij het standaard gebeuren dat heeft geen invloed afstand rem pedaal maar met die bmw inbouw van de rem bergachtiger moet een stuk wel verbetert zijn :!:



Matthijs

kijk hier even https://www.bus-forum.nl/viewtopic.php? ... start=1424 had zelf opel corasa stoelen in gebouwd met mijn lengte van [[sad]] 183 ben gekrompen leeftijd he :buiken: kon ik dusdanig naar achteren dat ik de pedalen niet meer raak .

je kun ook de vloer enigszins verhogen vont het prettiger voor het koppeling pedaal en rempedaal :idea:
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Stoelverstelling

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Hylke, we zitten zeker wel op 1 lijn. Rem modificaties geven een placebo effect..... Omdat het tussen de oren prettiger voelt denk je beter te remmen. Maar in feite is er geen budget/gemiddelde burger aanpassing die ook daadwerkelijk de remvertraging verbeterd (en daarmee een kortere remweg bewerkstelligd). Zoals ik al eerder zei, je verbeterd het comfort en een stukje standtijd van je remmen in uitzonderlijke situaties. Dat kan onder normale gebruiksomstandigheden wel wat meer veiligheid brengen. ABS maakt natuurlijk dat je de remkracht bijna volledig kan optimaliseren maar om dat achteraf op te bouwen....moet je een compleet ABS onderstel van een T3 te pakken hebben.

Er is een remkracht berekening voor diverse voorkomende combinaties bij de T3 syncro. Daaruit blijkt dat er moderne combinaties zijn die een slechtere remvertraging geven dan de standaard en zelfs minder als de minimaal voor de T3 voorgeschreven remvertraging.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Stoelverstelling

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Hylke, tegen verkeerde zuinigheid valt niet te prediken...
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Stoelverstelling

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Hylke, ik heb het helemaal niet over goedkope onderdelen. Enkel dat een 'simpele' upgrade van bijvoorbeeld A6 of T4 remmen alleen feitelijk geen upgrade is. Dat wat je met gebruik van kwaliteitsonderdelen van andere kwaliteitsvoertuigen denkt te bereiken is onder de normale gebruikstoepassingen vrijwel geen verbetering (ala het placebo effect). Gaan we het dan niet hebben over circuit of hele dagen berg op en berg af. Ook niet over over de top getunede wagens met porsche of mercedes onderdelen. Gewoon de doorsnee buseigenaar die wat beters en betaalbaars denkt te willen.

standaard (syncro) 68/32 % remverhouding voor/achter en 4,93 m/s² remvertraging. Op basis van vast gegeven aan voetpedaaldruk 700N, maximaal voertuiggewicht 2800kg, 9"BKV, bandenmaat en de berekende waarden van de betreffende remschijf/remblok/remklauw en wat meer academisch gepuzzel krijg je onderstaande uitkomsten.

1) LT1 remcilinders achter verschuift het remverhouding al ca. 3% naar achteren. remvertraging 5,15 m/s²
2) Porsche Boxster 986 (288mm) voor en LT1 remcilinders achter geeft dezelfde remverhouding als (1). remvertraging 5,16 m/s²
3) A6 15" (288mm voor en 245mm achter) geeft ruim 3% minder op de achteras. Remvertraging 4,52 m/s² = slechter!
4) A6 16" (321mm) voor en de LT1 remcilinder achter heeft vrijwel dezelfde remverhouding maar wel een remvertraging van 5,99 m/s²
5) T4 16" (300mm voor en 294mm achter) geeft ongeveer dezelfde remverhouding maar echter 4,89 m/s² remvertaging = slechter!

Maar; met S500 remmen (320mm) voor heb je 10% minder remverhouding op je achteras maar wel een remvertraging van 8,5 m/s²

Het kan wel beter maar dat is echt niet de standaard upgrade meer te noemen. Bovenstaande zijn bestaande combinaties in het verkeer welke louter bureautechnisch zijn doorberekend. Los van de technische staat van je wagen, bandenmaat of tegenwind etc.

Dus wil je beter (blijven) remmen, blijf gerust origineel, werk met goede merkonderdelen en kijk je ophanging er op na.

ps. ik ga ook even naar de stoelverstelling kijken.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Stoelverstelling

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Waarom zou je je remblokken verbranden?
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Stoelverstelling

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Met een T4 hoofdremcilinder(25,4mm) en 9"BKV ten opzichte van een T3 hoofdremcilinder (23,81mm) bouw je 0,12 bar meer druk op bij gelijkblijvende pedaalkracht. Het verschil zit hem in het debiet, door het grotere volume kan je ook grotere remcilinders bedienen. Op een standaard rem zal dat weer averechts werken aangezien je met een kortere slag al dezelfde werkdruk bereikt. Minder doseerbaar naar mijn mening. Modern is ook weer niet per definitie beter dan oud.

Voor mij remt de bus hard genoeg en ik weet dat de remmen ruim voldoen waar ze voor gemaakt zijn. Ikzelf zoek enkel een stukje comfort zodat vanwege de rechte zit (en ergonomisch slechte hoek tussen bovenbeen en onderbeen om verticaal kracht te zetten) ik mijn knie kan ontlasten.

Blijft onverminderd dat om je remmen echt te upgraden naar een betere werking je het hele systeem op elkaar moet doorberekenen. Dat is dan echt geen zaterdagmiddag klusje meer of eventjes een paar klauwen van de sloop en setje schijven van ebay.

Ik zag trouwens dat mijn (bluestar)stoel juist voor het eruit schuiven een veer-blokkering heeft aan de voorzijde. Aan de achterzijde is het uitschuiven geblokkeerd door de laatste cm rail welke wat platgeslagen is als eindstop. Dat is dan net iets voorbij de laatste blokkering en ik stel de stoel dan weer terug zodat de vergrendeling invalt.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
VW_Sk8r
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
Locatie: Delft

Re: Stoelverstelling

Ongelezen bericht door VW_Sk8r »

Alvast sorry voor de topic vervuiling. Vind het interessant om jullie meningen te lezen. Voor een standaard bus voldoen de remmen inderdaad best prima als ze juist gebruikt worden. Alleen zijn er veel bussen die toch niet helemaal standaard meer zijn, grotere motoren, grotere en zwaardere wielen. Daarmee veranderd natuurlijk wat er van het remsysteem gevraagd word. Nu ik er over nadenk, Ronald word er in de berekeningen die jij laat zien ook rekening gehouden met de verandering over tijd? Ik kan me voorstellen dat als de remmen op warmen tijdens het remmen de remvertraging af gaat nemen. Er vanuit gaande dat grotere remmen minder snel opwarmen dan kleine remmen (geen idee of die aanname klopt). Zou er theoretisch een punt moeten zijn waarbij de grotere remmen een kortere remweg bereiken dan de originele remmen. Zeker als je dit gaat combineren met bijv. een verhoogt traagheidsmoment van de zwaardere/grotere wielen kan ik me goed voorstellen dat grotere remmen en betere remweg kunnen bewerkstelligen. Al blijft natuurlijk de vraag waar dit kantel punt ligt, als dat in normaal gebruik nooit bereikt word zal het geen effect hebben.
Mvg Klaas.

T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
Plaats reactie