Interieurverwarming vooraan niet warm genoeg
- w.m.weemhoff
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1488
- Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
- Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.
Re: Interieurverwarming vooraan niet warm genoeg
in feite heeft de bus 4 (!) circuits.
de kleine of korte gaat direct van de kop naar de waterpomp. de grote gaat van de kop via de radiateur terug naar de waterpomp, en de middelste (zonder naam?) van de kop via het expansievaatje (waar ook gelijk de overtollige lucht eruit wordt gehaald) en de oliewarmtewisselaar naar de middelste aansluiting op de waterpomp waar die ook de thermostaat regelt. het kachelcircuit is dan de 4de.
als de kachelkraan dicht staat, of er een verstopping is doet dat kachelcircuit gewoon helemaal niet mee, dan blijft ook de lucht er in zitten. als de kachel wel mee doet komt die stroom ook bij de middelste aansluiting van de waterpomp.
de reden dat de fabriek zegt dat je de voorzijde omhoog moet zetten is omdat er dan rond de motor altijd water zit, als je de motor als hoogste punt gebruikt loop je de kans op dampbellen en dampexplosies in de kop. eventuele lucht die in het systeem zit word toch wel meegevoerd door de stroom, komt in het expansievat terecht en wordt daar door de blauwe dop (de zwarte zijn beter maar niet meer leverbaar geloof ik) afgevoerd naar het bijvulvaatje.
de reden dat er tegenwoordig zoveel mensen lopen te roepen dat de achterkant omhoog moet komt in feite van onze leo, die altijd alles beter wenste te weten. en vervolgens zijn heel veel mensen dat maar gaan na praten zonder zich erin te verdiepen of er ook maar iets van te snappen.
zo erg zelfs dat er tegenwoordig zelfs aangeraden wordt de bus beurtelings voor en achter op te krikken.
en het hele misverstand komt uit een onduidelijke zin in jetzt enzovoort waarin beschreven wordt hoe de waterboxer ontlucht moet worden en in een bijzinnetje terloops gesteld wordt dat je de diesel ook moet ontluchten.
als je vind dat de kachel niet warm genoeg wordt kan je ook eens kijken of het helpt als je de onderste schuif van de ventilatie naar links zet, die regelt de toevoer van buitenlucht.
ik stel dat je de bus helemaal niet op hoeft te krikken om te ontluchten en ik nodig een ieder die daaraan twijfelt uit om bij mij te komen kijken. zal ik voor de gelegenheid met alle plezier het systeem leeg laten lopen en weer opnieuw vullen. bij de diesels dus hè! wbx is een ander verhaal.
de kleine of korte gaat direct van de kop naar de waterpomp. de grote gaat van de kop via de radiateur terug naar de waterpomp, en de middelste (zonder naam?) van de kop via het expansievaatje (waar ook gelijk de overtollige lucht eruit wordt gehaald) en de oliewarmtewisselaar naar de middelste aansluiting op de waterpomp waar die ook de thermostaat regelt. het kachelcircuit is dan de 4de.
als de kachelkraan dicht staat, of er een verstopping is doet dat kachelcircuit gewoon helemaal niet mee, dan blijft ook de lucht er in zitten. als de kachel wel mee doet komt die stroom ook bij de middelste aansluiting van de waterpomp.
de reden dat de fabriek zegt dat je de voorzijde omhoog moet zetten is omdat er dan rond de motor altijd water zit, als je de motor als hoogste punt gebruikt loop je de kans op dampbellen en dampexplosies in de kop. eventuele lucht die in het systeem zit word toch wel meegevoerd door de stroom, komt in het expansievat terecht en wordt daar door de blauwe dop (de zwarte zijn beter maar niet meer leverbaar geloof ik) afgevoerd naar het bijvulvaatje.
de reden dat er tegenwoordig zoveel mensen lopen te roepen dat de achterkant omhoog moet komt in feite van onze leo, die altijd alles beter wenste te weten. en vervolgens zijn heel veel mensen dat maar gaan na praten zonder zich erin te verdiepen of er ook maar iets van te snappen.
zo erg zelfs dat er tegenwoordig zelfs aangeraden wordt de bus beurtelings voor en achter op te krikken.
en het hele misverstand komt uit een onduidelijke zin in jetzt enzovoort waarin beschreven wordt hoe de waterboxer ontlucht moet worden en in een bijzinnetje terloops gesteld wordt dat je de diesel ook moet ontluchten.
als je vind dat de kachel niet warm genoeg wordt kan je ook eens kijken of het helpt als je de onderste schuif van de ventilatie naar links zet, die regelt de toevoer van buitenlucht.
ik stel dat je de bus helemaal niet op hoeft te krikken om te ontluchten en ik nodig een ieder die daaraan twijfelt uit om bij mij te komen kijken. zal ik voor de gelegenheid met alle plezier het systeem leeg laten lopen en weer opnieuw vullen. bij de diesels dus hè! wbx is een ander verhaal.
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
Re: Interieurverwarming vooraan niet warm genoeg
Alles klinkt heel erg aannemelijk Meus. Ik dacht maar wat. Ik wilde zelf ook niet diect zeggen dat ik meestal ook mijn bus niet omhoog zette en daarna prima koeling had. Omdat ik dacht dat je daar niet vanuit moest gaan.
Groetjes Rolf.
Groetjes Rolf.
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2741
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: Interieurverwarming vooraan niet warm genoeg
Ik heb mijn bus omhoog gezet omdat ik dacht dat hij vlak staand niet goed ontluchtte. Tot ik er eindelijk achter kwam dat de lucht kwam door een miniem lek aan de koelbuizen. Daarna weer zonder probleem vlak ontlucht. Misschien kost het wat meer tijd op die manier voor dat de luchtbellen rondgepompt zijn?
Ik moet nu nog eens uitzoeken of de verwarming van mijn LPG verdamper ook te warm kan worden, of dat er een luchtbel zit.. bij warme motor krijg ik storing op LPG. Bevriezen in de zomer lijkt mij sterk maar misschien dat de LPI regeling in storing gaat bij te hoge motortemperatuur.
Ik moet nu nog eens uitzoeken of de verwarming van mijn LPG verdamper ook te warm kan worden, of dat er een luchtbel zit.. bij warme motor krijg ik storing op LPG. Bevriezen in de zomer lijkt mij sterk maar misschien dat de LPI regeling in storing gaat bij te hoge motortemperatuur.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
-
- op verzoek verwijderd
- Berichten: 674
- Lid geworden op: 04 jan 2006 11:00
Re: Interieurverwarming vooraan niet warm genoeg
Je informatie is juist maar niet compleet en kan hierdoor verkeerd geïnterpreteerd worden. Citaat handleiding: "Hendel D - dakmondstukken in de passagiersruimte. Naar links: frisse lucht toenemend." Het regelt dus enkel de toevoer naar de passagiersruimte en niet de algemene toevoer van buitenlucht. Zo voerde ik m'n testen uit.w.m.weemhoff schreef: ↑15 dec 2018 01:15 als je vind dat de kachel niet warm genoeg wordt kan je ook eens kijken of het helpt als je de onderste schuif van de ventilatie naar links zet, die regelt de toevoer van buitenlucht.
Met een werkende dop gaat het ontluchten veel beter maar jammer genoeg nog geen beterschap in de verwarming.
Conclusie: werken aan de ww voer je beter in het voor- of najaar uit i.p.v. de zomer. Dan weet je dat de warme lucht effectief van de motor komt en niet van de buitentemperatuur
Wat heb ik deze zomer vervangen:
- koelbuizen tussen motor en radiator
- radiator
- T-stukken in circuit interieurverwarming
- radiator ww
- de 2 korte rubberen slangen van radiator ww naar kachelkraan en retourleiding
- thermostaat
Ms heb ik de bevestiging van een slang te hard aangedraaid waardoor er een vernauwing ontstaan is. Zal maar eens verder zoeken.
-
- op verzoek verwijderd
- Berichten: 674
- Lid geworden op: 04 jan 2006 11:00
Re: Interieurverwarming vooraan niet warm genoeg
Even een aanvulling:
Het debiet van de oude ww radiator: 2,5L/min
Het debiet van de nieuwe dansis radiator: 2,2L/min
Het debiet van de oude ww radiator: 2,5L/min
Het debiet van de nieuwe dansis radiator: 2,2L/min
-
- op verzoek verwijderd
- Berichten: 674
- Lid geworden op: 04 jan 2006 11:00
Re: Interieurverwarming vooraan niet warm genoeg
ja. en als ik de ventilator van uit naar max zet gaat de temp meter wat achteruit, zoals het hoort.
Re: Interieurverwarming vooraan niet warm genoeg
Als je gewoon de originele handleiding volgt, ontlucht je zonder dop, met de bus gewoon vlak en is het een fluitje van een cent. Ik ben het met Meus eens dat de ontluchting van de diesels niks voorstelt. Als dit niet wil, is er iets niet goed...
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
Re: Interieurverwarming vooraan niet warm genoeg
Mijn ervaring. Dop er af, gasgeven en bijvullen.
Groetjes Rolf
Groetjes Rolf
Re: Interieurverwarming vooraan niet warm genoeg
Precies en dan dop erop en gas terugnemen
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
-
- op verzoek verwijderd
- Berichten: 674
- Lid geworden op: 04 jan 2006 11:00
Re: Interieurverwarming vooraan niet warm genoeg
Bij een test met een losse retourleiding van de ww radiator volgende gezien.
- bij koude stationair draaiende motor komt er niks uit
- bij koude motor en gas geven: de koelvloeistof komt er (te) goed door m.a.w. ze heeft geen tijd om warmte af te geven
-
- op verzoek verwijderd
- Berichten: 674
- Lid geworden op: 04 jan 2006 11:00
Re: Interieurverwarming vooraan niet warm genoeg
Hylke, bij de 1ste generatie wbx'n kan je niet eerst bijvullen en dan thermostaat plaatsen. Deze zit namelijk aan de onderzijde en je kan er enkel met wat moeite bij omdat uitlaat en oliefilter in de weg zitten.
Ontluchten doe ik zo: Ik vul het drukvat, rij warm, vooraan ontluchten, bijvultank boven max zetten. Door de onderdruk bij het afkoelen zuigt het koelsysteem zichzelf vol
Ontluchten doe ik zo: Ik vul het drukvat, rij warm, vooraan ontluchten, bijvultank boven max zetten. Door de onderdruk bij het afkoelen zuigt het koelsysteem zichzelf vol
-
- op verzoek verwijderd
- Berichten: 674
- Lid geworden op: 04 jan 2006 11:00
Re: Interieurverwarming vooraan niet warm genoeg
Steven, is idd een verkeerde conclusie.
Daar ik mij niet kon concentreren op m'n lectuur maar weer de werkplaats ingeslopen en de radiator eruit gehaald.
Zoek de verschillen: De 2 nieuwe zijn op het merkstickertje na identiek maar de 2de nieuwe kost 37,95 eur meer Ook de waardeloze informatieve debiettest levert hetzelfde resultaat. Nu weet ik het even niet meer.
Daar ik mij niet kon concentreren op m'n lectuur maar weer de werkplaats ingeslopen en de radiator eruit gehaald.
Zoek de verschillen: De 2 nieuwe zijn op het merkstickertje na identiek maar de 2de nieuwe kost 37,95 eur meer Ook de waardeloze informatieve debiettest levert hetzelfde resultaat. Nu weet ik het even niet meer.
- sjoerd_s89_xj-49-dv
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 625
- Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32
Re: Interieurverwarming vooraan niet warm genoeg
Het debiet (doorstroom) gaat wel over de hoeveelheid opgewarmde kvs die door de radiateur heen gaat. Hoe meer er doorheen kan hoe sneller het stroomt dus hoe sneller hij opwarmt. Of is dat een hele gekke beredenatie? Of 2,2 naar 2,5 een heel groot verschil is durf ik niet te zeggen
Gr sjoerd
"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
-
- op verzoek verwijderd
- Berichten: 674
- Lid geworden op: 04 jan 2006 11:00
Re: Interieurverwarming vooraan niet warm genoeg
Daar de 2 nieuwe radiatoren dezelfde zijn ga ik m'n originele radiator terugplaatsen. Als deze wel genoeg warmte afgeeft zijn de nieuwe "brol"
-
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3051
- Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
- Locatie: Begijnendijk, België
Re: Interieurverwarming vooraan niet warm genoeg
Brickwercks heeft nog een "niet JP" in de winkel.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
-
- op verzoek verwijderd
- Berichten: 674
- Lid geworden op: 04 jan 2006 11:00
Re: Interieurverwarming vooraan niet warm genoeg
Goed om te weten. En ik heb nu ook gezien dat de foto bij de "niet JP" dezelfde foto is die TK gebruikt om hun goede radiator aan te prijzen die blijkbaar van dezelfde fabriek komt als JP ...
Wat me ook opvalt is dat ik de laatste gekocht heb bij Boelm en dat ze na > 6mnd nog steeds geen in voorraad hebben terwijl ik vorige week bij TK ook de laatste had gekocht (m'n pa had er ook ene gevraagd voor zijn enka maar men had er maar 1 meer) maar deze is al terug op voorraad.
Wat me ook opvalt is dat ik de laatste gekocht heb bij Boelm en dat ze na > 6mnd nog steeds geen in voorraad hebben terwijl ik vorige week bij TK ook de laatste had gekocht (m'n pa had er ook ene gevraagd voor zijn enka maar men had er maar 1 meer) maar deze is al terug op voorraad.