Interieurverwarming vooraan niet warm genoeg

Inrichting, bekleding, etc.
VoormaligLid19
op verzoek verwijderd
Berichten: 674
Lid geworden op: 04 jan 2006 11:00

Interieurverwarming vooraan niet warm genoeg

Ongelezen bericht door VoormaligLid19 »

Hoi,

Daar m'n blower niet meer werkte deze vervangen en terwijl ik toch bezig was ook de radiator die in de ventilatie unit zit vervangen. Het gaat om deze.

Nu blijkt dat de warmteafgifte capaciteit van de radiator niet voldoet. Bij motor op bedrijfstemperatuur:
  • stationair draaien, blower uit: lucht warm maar niet zo warm als de originele radiator
  • rijden, blower uit: lucht wordt lauw
  • blower aan: kouder dan lauw
En dit alles met de kachelkraan open (gecontroleerd aan het kraantje zelf). En het vriest nog niet eens [[head]]
Bij een Duitse webshop staat bij de uitleg dat er types zijn die te weinig warmte afgeven.

Iemand al een nieuwe radiator geplaatst afkomstig van Boelm?
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: Interieurverwarming vooraan niet warm genoeg

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Zelfde radiator zelfde probleem. Hoopte dat het nog ergens in de ontluchting zit
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Interieurverwarming vooraan niet warm genoeg

Ongelezen bericht door RVB »

Boelm..... Is het merk toevallig JP GROUP? In dat geval demonteren, warmtewisselaar uitbouwen en een andere plaatsen. Van deze fabrikant zou ik nog geen raamrubber monteren.

En op persoonlijke titel: koop bij de Duitse shops, leveren binnen een week. Boelm zit er ook maar voor het geld. Waren vroeger autohandelaren.

Edit: ik bekeek zojuist de link, idd JP GROUP

Hylke
Uit tallloze topics blijkt dat de oplossing van problemen in de loop van een topic vaak best genuanceerd ligt. Je bent de eerste die reageert nota bene. En je weet al zeker hoe het zit. Daarnaast valt mij op dat je best vaak met een hoge mate van stelligheid iets beweerd wat later niet bepaald terecht bleek. Ik denk dat het handig is om verwarring tegen te gaan dat je iets meer nuance in brengt.

Idem voor het afserveren van Boelm of die onderdelenboer. Alsof duitse commerciele bedrijven geen geld willen verdienen en wel eens slechte producten zouden hebben.

In algemene zin is mijn opinie. Er is al zoveel opinie. Laat de feiten gewoon spreken.

Dit was eventjes een kleine opmerking in een topic dat moet gaan over een warme verwarming.

Groetjes Rolf.
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Interieurverwarming vooraan niet warm genoeg

Ongelezen bericht door krisg »

Minder warmte wil volgens mij zeggen dat het water er sneller doorgaat.
Is er een verschil in afmetingen ?
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Interieurverwarming vooraan niet warm genoeg

Ongelezen bericht door RVB »

.. of de warmte afgifte capaciteit van de radiator... als dat ook zo heet.

Behalve dat:
Komt je motor goed op temperatuur.
Zijn de slangen heet.
Zijn de buizen goed aangesloten

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: Interieurverwarming vooraan niet warm genoeg

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Ik ben zeer benieuwd waar dit gaat eindigen. Boelm zijn prima mensen die ook maar verkopen wat ze aanbieden. Jup JP troep is vaak bagger en dat lesje heb ik nu wel geleerd. Aandrijfassen kachelschakelaar kachelkraan nu misschien ook de radiator. Zonde van het geld wat je bespaart op het door een garage te laten doen. Kies dan idd voor meyle of een ander kwaliteit merk (ook gewoon te bestellen bij autodoc).
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
VoormaligLid19
op verzoek verwijderd
Berichten: 674
Lid geworden op: 04 jan 2006 11:00

Re: Interieurverwarming vooraan niet warm genoeg

Ongelezen bericht door VoormaligLid19 »

De nieuwe radiator heeft dezelfde afmetingen en ziet er aan de buitenzijde hetzelfde uit. Deze is aangesloten zoals het was en dit is zoals in de werktekeningen van VW.

Ik hoopte ook op een andere oorzaak. Het opnieuw uitbouwen van het dashboard stond niet in de planning :( . Heb ik wel een planning? Nee, de bus bepaald deze :mrgreen: :buiken:
VoormaligLid19
op verzoek verwijderd
Berichten: 674
Lid geworden op: 04 jan 2006 11:00

Re: Interieurverwarming vooraan niet warm genoeg

Ongelezen bericht door VoormaligLid19 »

Is het al lang geleden en heb je ze onder garantie terug gestuurd?
VoormaligLid19
op verzoek verwijderd
Berichten: 674
Lid geworden op: 04 jan 2006 11:00

Re: Interieurverwarming vooraan niet warm genoeg

Ongelezen bericht door VoormaligLid19 »

Na contact opgenomen te hebben met Boelm mag ik deze terug opsturen. Daar ze geen radiator in voorraad hebben kunnen ze geen nieuwe opsturen zodoende heb ik een nieuwe in Duitsland besteld die nu binnengekomen is. Deze avond het dashboard al uitgebouwd, morgen de ventilatieunit. Jammer genoeg moet de volledige unit uitgebouwd worden daar je ingebouwd niet aan de achterste klemmen en bout kan [[head]]

Voor inbouw zal ik een debiet test uitvoeren. Deze zou al moeten aantonen dat de JP group versie een kleiner debiet heeft. Indien niet [[sad]] :o zal ik elders een fout moeten zoeken.
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Interieurverwarming vooraan niet warm genoeg

Ongelezen bericht door krisg »

Oppervlakte kan enorm verschillen me dunkt...
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Interieurverwarming vooraan niet warm genoeg

Ongelezen bericht door RVB »

Mbt debiet test. Je kan ook andersom redeneren. Stel je vervangt de warmtewisselaar met een slang, dan heb je hoog debiet, maar de warmte afgifte sucks.

:shock:

Groetjes Rolf
VoormaligLid19
op verzoek verwijderd
Berichten: 674
Lid geworden op: 04 jan 2006 11:00

Re: Interieurverwarming vooraan niet warm genoeg

Ongelezen bericht door VoormaligLid19 »

Je hebt gelijk Rolf, kwestie van mij moed in te praten :lol:

Er is al heel wat geschreven over het koelsysteem van een T3 waarvan heel wat verkeerde. Het hoogte punt in het koelsysteem van een T3 is ... jawel, de mini-radiator (warmtewisselaar) onder het dashboard. Dit is dan ook de reden waarom je de neus moet opkrikken bij het ontluchten (bij het opkrikken van de achterzijde moet die heel wat hoger opgekrikt worden om het hoogste punt te worden).

Ik heb dan ook een sterk vermoeden dat m'n probleem bij de ontluchting zit want:

1. de nieuwe radiator (dasis - staat niet op de radiator, wel op bijgeleverde howto) ziet er exact hetzelfde uit als deze van de JP group
2. bij het lossen van de aanvoer en retour van de warmtewisselaar kwam geen druppel koelvloeistof uit de aanvoer ... [[head]]

Door het opmerken van de bovenstaande punten heb ik de warmtewisselaar (ww) nog niet vervangen maar de cockpit teruggeplaatst en enkel het noodzakelijke aangesloten om te kunnen rijden. Hierbij had ik het lumineus idee om de aanvoer en retour van de ww op te gieten om het aandeel lucht reeds te verminderen. En maar bijgieten maar niet willen overlopen ... [[head]] Blijkt bij controle het niveau van het bijvultankje heel wat hoger te staan. De blauwe dop op het drukvat mag/moet opengaan bij een bepaalde druk maar staat bij mij blijkbaar constant open.

Hierna de koelslangen op de ww aangesloten en de motor warmgereden, daarna vooraan op houten blokken gezet en > 15 min ontlucht: ik zag een aantal luchtbellen ontsnappen maar geen koelvloeistof wat volgens mij ook aan de blauwe dop ligt daar het systeem niet genoeg druk kan opbouwen. De koelventilator slaat aan wanneer de temp meter op het ledje komt.

Morgen de dop maar eens testen. Mysterie mysterie of beter myserie myserie? [[feuer]] [[head]]
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: Interieurverwarming vooraan niet warm genoeg

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

:buiken: Toch maar eens de kraan bij mij lossen en kijken of er kvs uitkomt.
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Interieurverwarming vooraan niet warm genoeg

Ongelezen bericht door RVB »

Waar heb je die blauwe dop gekocht?

:twisted:


Rolf
VoormaligLid19
op verzoek verwijderd
Berichten: 674
Lid geworden op: 04 jan 2006 11:00

Re: Interieurverwarming vooraan niet warm genoeg

Ongelezen bericht door VoormaligLid19 »

Steven V schreef: 14 dec 2018 18:32 kijk, en zo worden de mensen van Boelm in een hoek gezet waar ze helemaal niet horen.
Bij mijn weten heb ik niets negatief geschreven, enkel een vraag gesteld.

Ik heb een bus gekocht en daar zat een blauwe dop bij :mrgreen:
Daarnet de dop afgeschroefd, omgedraaid en water in de dop gegoten: het druppelt eruit dus dop niet goed. Morgen maar eens in m'n onderdelen voorraad een andere dop zoeken.
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Interieurverwarming vooraan niet warm genoeg

Ongelezen bericht door RVB »

Ik hoop dat het probleem daarmee is opgelost.

Maar toch vind ik het vreemd wat er gebeurd. Bij mijn weten(weet het niet heel zeker) is de ww het korte circuit van de koelvloeistof. Dus. Als de motor koud is en de thermostaat dicht dan is dat de enige weg die de vloeistof kan stromen. Hoe kan dat nu helemaal niet plaatsvinden. Hoe kan daar alleen maar lucht zitten?

Als je bijvult laat je de motor flink toeren maken? Ik geloof dat dat moet. In mijn.herinnering ging bij mij ooit dat met het expantievaatje open. Flinke toeren en dan droop het er voor uit.

Je hebt het verder over de ventilator die aan gaat als de temp meter op het ledje komt. Dat kan samenvallen. De ventilator wordt nl. aangestuurd door een schakelaar in de radiator. De temperatuur wordt afgelezen mbv een sensor in het blok. Je kunt er van uit gaan de de gelezen temperatuur in de radiator voor te hoog is. Op het ledje is meestal de bedrijstemp van de motor. Maar een vuil contact kan de wijzer koeler zetten dan de werkelijke temperatuur. Andersom gebeurd wel. Blok wordt te heet en vertraagd reageert de ven. Omdat het zo lang duurt voordat het water bij de radiator is.

Misschien is het de dop. En dat zo mooi zijn.

Maar ik zou kunnen beredeneren dat de waterpomp mss niet zo goed pompt. Ik weet eigenlijk niet wat er dan gebeurd. Ik kan beredeneren dat de vloeisof gaat koken en druk opbouwd. Misschien kan zon dop het dan begeven en er te veel lucht in het systeem komen. Geen ervaring mee hoor. Maar mss heb je wst aan de gedachte als het niet de dop blijkt te zijn.

Groetjes Rolf
Plaats reactie