Multivan t3 achterbank
- vwt3fan
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 518
- Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
- Locatie: Hoogezand
Re: Multivan t3 achterbank
Hoi Armando,
nou, heb jij ff mazzel, hier op het Forum is BeakerFlo in zijn topic: "Mijn 16" Syncro | buitenkant klaar, nu de binnenkant" op dit moment bezig zijn bus helemaal te isoleren. En staat zo beetje wel alles beschreven hoe je het kunt doen.
Het meeste lawaai in je bus komt van panelen die niet ontdreunt zijn. Om die te ontdreunen moet je de binnen-panelen er allemaal af halen om aan de binnenkant van de buiten-panelen ontdreunent materiaal te kunnen plakken. Maar als je de panelen er toch afhaalt is het wellicht slim om die ruimtes achter de panelen meteen te conserveren met b.v. Mike Sanders Fett. En zodra je de panelen ontdreunt hebt en de motorruimte geisoleerd, ga je de voorbanden horen. Dus die wielkasten moeten dan ook geluids-geisoleert worden. Daar heeft Hylke wat interessants over geschreven in het topic van BeakerFlo. En heb je die wielkasten geisoleerd, dan hoor je de wind tegen de bus en ramen. Daar heb je zelfs een kant-en-klaar aerodynamisch anti-windgeruis-pakket voor!
Maar het geluidsioleren loont zich de moeite wel .
Een simpele maar effectieve maatregel tegen lawaai in de bestuurderscabine is het ophangen van een dik en zwaar gordijn tussen rijderscabine en laadruimte. Je kan b.v. een op maat gezaagde zeillat in een boog van vloer naar plafond spannen en daaromheen een dik gordijn hangen. En heb je meteen enig idee van hoe het ongeveer zou klinken indien je de gehele laadruimte optimaal hebt geluids-geisoleert.
Veel warmte isolerend materiaal dempt geluid maar matig, in het algemeen geldt voor geluid: Hoe zwaarder en dikker het materiaal, hoe beter het geluid absorbeert. Maar tegenwoordig heb je ook lichtere materialen die een fraaie Rw-waarde geven.
nou, heb jij ff mazzel, hier op het Forum is BeakerFlo in zijn topic: "Mijn 16" Syncro | buitenkant klaar, nu de binnenkant" op dit moment bezig zijn bus helemaal te isoleren. En staat zo beetje wel alles beschreven hoe je het kunt doen.
Het meeste lawaai in je bus komt van panelen die niet ontdreunt zijn. Om die te ontdreunen moet je de binnen-panelen er allemaal af halen om aan de binnenkant van de buiten-panelen ontdreunent materiaal te kunnen plakken. Maar als je de panelen er toch afhaalt is het wellicht slim om die ruimtes achter de panelen meteen te conserveren met b.v. Mike Sanders Fett. En zodra je de panelen ontdreunt hebt en de motorruimte geisoleerd, ga je de voorbanden horen. Dus die wielkasten moeten dan ook geluids-geisoleert worden. Daar heeft Hylke wat interessants over geschreven in het topic van BeakerFlo. En heb je die wielkasten geisoleerd, dan hoor je de wind tegen de bus en ramen. Daar heb je zelfs een kant-en-klaar aerodynamisch anti-windgeruis-pakket voor!
Maar het geluidsioleren loont zich de moeite wel .
Een simpele maar effectieve maatregel tegen lawaai in de bestuurderscabine is het ophangen van een dik en zwaar gordijn tussen rijderscabine en laadruimte. Je kan b.v. een op maat gezaagde zeillat in een boog van vloer naar plafond spannen en daaromheen een dik gordijn hangen. En heb je meteen enig idee van hoe het ongeveer zou klinken indien je de gehele laadruimte optimaal hebt geluids-geisoleert.
Veel warmte isolerend materiaal dempt geluid maar matig, in het algemeen geldt voor geluid: Hoe zwaarder en dikker het materiaal, hoe beter het geluid absorbeert. Maar tegenwoordig heb je ook lichtere materialen die een fraaie Rw-waarde geven.
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Re: Multivan t3 achterbank
Wow wat een informatie. Ik ga dat eens aandachtig doorlezen.
Super bedankt.
Super bedankt.
- vwt3fan
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 518
- Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
- Locatie: Hoogezand
Re: Multivan t3 achterbank
Ha, ja succes ermee!
Nog vergeten te zeggen dat wanneer je de binnen-panelen er af hebt, je flinke kans hebt te ontdekken dat er onderin allemaal roest is.
Voordat je daar een coating overheen spuit, moet je dan even wat stukken uit die panelen zagen en ff nieuwe inlassen.
Klussen aan een T3 is vaak 1 stap vooruit = 3 stappen achteruit...
Maar wie weet ziet het er achter de panelen van je 89er bus er allemaal nog wel leuk uit.
Dan is het zeker de moeite waard om het grondig aan te pakken.
Nog vergeten te zeggen dat wanneer je de binnen-panelen er af hebt, je flinke kans hebt te ontdekken dat er onderin allemaal roest is.
Voordat je daar een coating overheen spuit, moet je dan even wat stukken uit die panelen zagen en ff nieuwe inlassen.
Klussen aan een T3 is vaak 1 stap vooruit = 3 stappen achteruit...
Maar wie weet ziet het er achter de panelen van je 89er bus er allemaal nog wel leuk uit.
Dan is het zeker de moeite waard om het grondig aan te pakken.
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Re: Multivan t3 achterbank
Hey allemaal,
Ik zie hier al vanalles voorbei komen wat betreft de goede punten bij een slaapbank.
Weet er iemand ook of er nog ergens slaapbanken te krijgen zijn die geschikt zijn ook met het goede gebruik?
Ik zie van die bed bank frames voorbij komen bij verschillende dealers maar zij zeggen dat deze niet met gordels toegepast moeten worden.... beetje vreemd en jammer.
Heeft er iemand nog ideeen? Ik wil bij het vernieuwde van mijn interieur een bedank met gordels aangezien er een kleine op komst is willen we dat we goed doen
Hopelijk kan iemand me hier in verder helpen.
Groetjes!
Ik zie hier al vanalles voorbei komen wat betreft de goede punten bij een slaapbank.
Weet er iemand ook of er nog ergens slaapbanken te krijgen zijn die geschikt zijn ook met het goede gebruik?
Ik zie van die bed bank frames voorbij komen bij verschillende dealers maar zij zeggen dat deze niet met gordels toegepast moeten worden.... beetje vreemd en jammer.
Heeft er iemand nog ideeen? Ik wil bij het vernieuwde van mijn interieur een bedank met gordels aangezien er een kleine op komst is willen we dat we goed doen
Hopelijk kan iemand me hier in verder helpen.
Groetjes!
Ciao, Twan
Re: Multivan t3 achterbank
Je kunt in een T3 allerlei soorten slaapbanken instaleren, ook met rock&roll scharnieren. De veiligheid zit m in de bevestiging van de gordels. Daar zijn originele bevestigingspunten voor.
Bob
2.5 TDI 2008
2.5 TDI 2008
Re: Multivan t3 achterbank
Hey Bob,
Is het dan ook zo dat als je de orginele punten gebruikt het ook door de RDW goed gekeurd is/word?
Is het dan ook zo dat als je de orginele punten gebruikt het ook door de RDW goed gekeurd is/word?
Ciao, Twan
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2741
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: Multivan t3 achterbank
Ja als je maar goede werkende (gekeurde) gordels gebruikt. Om problemen/discussie te voorkomen kan je beter zonder gordels keuren en deze achteraf inbouwen.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik